چه زمانی برای انجام مشاوره ژنتیک ایده آل است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

بسیاری از بیماری های مادرزادی در کودکان بیمار، به سبب بروز اختلالات ژنتیکی رخ می دهد؛ که متاسفانه این عامل در کشور ما بسیار شایع و وسیع است. البته فراموش نشود بخشی از بیماری های مادرزادی نیز ناشی از عوامل محیطی هستند! برخی دیگر از بیماری های مادرزادی نیز به سبب هر دو دلیل ژنتیک و عوامل محیطی رخ می دهند! به صورتی که فرد، استعداد اختلالات ژنتیکی را دارد و عوامل محیطی نیز سبب تشدید آن می شود. از جمله این گونه بیماری ها می توان بیماری آلرژی و  انواع بیماری های سرطان را نام برد. جالب است بدانید حدود ۱۲ هزار بیماری ژنتیکی وجود دارد!

 

چه زمانی برای انجام مشاوره ژنتیک ایده آل است؟

 

به اشتباه بسیاری از مردم تصور می کنند بیماری های مادرزادی از مادر به کودک منتقل شده است؛ در صورتی که در واقعیت این چنین نیست و علت بیماری ممکن است مشکلات دیگری باشد! برخی از اختلالات ژنتیکی زمانی بروز می کنند که فرد حامل دو نمونه از ژن معیوب باشد! چنانچه شما حامل یک نمونه از ژن معیوب باشید، به اختلال یا بیماری خاصی مبتلا نمی شوید! اما اگر همسر شما نیز حاوی نمونه ی دوم ژن معیوب باشد، متاسفانه فرزند شما با نارسایی و بیماری خاص متولد خواهد شد.

در شرایطی که زن و شوهر فامیل هستند، حتی در صورتی که هیچ زمینه ی بیماری ژنتیکی در خانواده های آن ها وجود نداشته باشد، احتمال این که فرزند آن ها دچار یکی از بیماری های ژنتیکی باشد، ۶ الی ۸ درصد است! توجه داشته باشید این در حالی است که این خطر در زوج هایی که فامیل نیستند و با یکدیگر غریبه هستند و سابقه ی بیماری ژنتیکی نیز وجود ندارد، حدود ۳ الی ۴ درصد است.

بد نیست بدانید امروزه با پیشرفت‌ های حاصل شده می‌توان از تولد فرزندان معلول و مبتلا به بیماری های ژنتیکی جلوگیری کرد؛ اما این اتفاق زمانی میسر است که شما پیش از ازدواج، تمام آزمایش‌ های لازم و نیز مشاوره‌ های ژنتیک را به درستی انجام داده باشید.

مشاوره ژنتیک می تواند در مراحل مختلف اعم از مرحله ی قبل از ازدواج، مرحله ی قبل از بارداری، مرحله ی حین بارداری و یا حتی در صورت داشتن فرزند بیمار انجام بگیرد؛ اما بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک، مرحله ی پیش از ازدواج است.

 

انجام مشاوره ژنتیک به چه صورت است؟

در صورتی که بیماری خاصی وجود داشته باشد، با انجام آزمایش ژنتیکی مربوط به همان بیماری، بررسی ها و آزمایشات لازم انجام می شود؛ چنانچه در صورت بارداری، احتمال ابتلای فرزند به آن بیماری خاص، بیش از حد استاندارد یعنی بیش از ۱۰ درصد باشد، به زوج گفته می شود که مجاز به بارداری نیستند! اما چنانچه این احتمال کمتر از ۱۰ درصد باشد، به زوج درباره وجود چنین خطری هشدار داده می شود و از آن ها خواسته می شود پس از بارداری، در زمان مشخصی برای انجام آزمایش های تکمیلی به نزد پزشک متخصص مراجعه کنند؛ در صورتی که در زمان بارداری، نتیجه ی آزمایش مربوط به ابتلای جنین به این بیماری خاص منفی باشد، مشکلی نیست! اما چنانچه آزمایش ها حاکی از ابتلا جنین به این بیماری خاص باشد، اجازه ی پایان بارداری برای مادر صادر می شود.

 

چه زمانی برای انجام مشاوره ژنتیک ایده آل است؟

 

بسیاری از افراد درباره آزمایش های ژنتیک در دوران بارداری نگرانی دارند! لازم است بدانید انجام دادن آزمایش های ژنتیک در طول دوران بارداری بسیار ساده است. در این شرایط، پزشک متخصص پس از گرفتن نمونه ی خون یا نمونه ی بزاق آن را به آزمایشگاه برای بررسی ارسال می کند.

 

لازم است بدانید اصلاح سبک زندگی و بهبود شرایط محیطی می تواند تا حد زیادی مانع از بروز بیماری خاصی شود؛ برای نمونه بیماری هایی چون بیماری عروق قلبی و نیز اختلالات خلقی. بر این اساس، توصیه می شود تمام افرادی که در بین فامیل خود، بیماری خاصی را مشاهده می نمایند (هر چند ندانند بیماری آن ها، منشأ ژنتیکی دارد یا خیر)، اگر چه با غیر فامیل و غریبه نیز ازدواج کنند، بایستی مشاوره و ازمایش های ژنتیک را انجام دهند.

پیش از ازدواج به طور معمول آزمایش‌ های مربوط به بیماری‌ هایی مانند بیماری‌ های مقاربتی، بیماری ایدز، بیماری سیفلیس، بیماری تالاسمی و… انجام می‌ شود.

در انتها بد نیست این موضوع را بیان کنیم که پزشکان اعتقاد دارند علی رغم انجام دادن آزمایش ژنتیک، احتمال تولد نوزادی که از نارسایی و بیماری خاصی رنج می برد، یک درصد است! توجه داشته باشید نتایج آزمایش های ژنتیک، به پزشکان متخصص کمک می کند تا دقت پیش بینی انتقال و یا عدم انتقال ژن های معیوب به فرزند را افزایش دهند و از تولد نوزاد معلول و یا دارای بیماری خاص، جلوگیری نمایند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا