اولین عطر و ادکلن در کدام کشور ساخته شد؟

جدول یاب، محمد سیمری: عطر و مواد خوشبو کننده، موضوعی که به گمان همه ی ما، از روزگاری دور همراه انسان بوده است. شاید جالب باشد بدانید که قدیمی‌ ترین کارخانه‌ ی عطرسازی جهان، در شهر کلن آلمان تاسیس شده است و همچنان مشغول به فعالیت است.

اولین عطر و ادوکلن در کدام کشور ساخته شد؟

مواد خوشبو کننده در ابتدا بسیار ساده و تنها مخلوطی از ادویه ی آسیاب شده بودند! این پودر آسیاب شده و نرم توسط یک مایع بهم می چسبیدند؛ بعدها مردم متوجه شدند که اگر ادویه یا گل را در چربی یا روغن بخیسانند، بخشی از ماده ی اصلی خوشبو در چربی یا روغن باقی خواهد ماند! بدین ترتیب از این زمان به بعد روغن های دارویی و مرهم های معطر معروف زمان بعد از میلاد مسیح ساخته شد.

استفاده از مواد خوشبو کننده تاریخی کهن دارد! نخستین عطرها در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در منطقه ی بین النهرین کشف شدند و به صورت بخور تهیه می شدند. گلاب و همچنین ادوات سفالین تقطیر و به دست آوردن گلاب، از دیرباز در کشورهای ایران و روم باستان وجود داشته است که این اتفاق، نشان دهنده ی استفاده مردم از عطر و مواد خوشبو در طول تاریخ بشر می باشد؛ در بررسی آثار ادبی و شعر شعرای ایرانی نیز مواد معطری مانند غالیه، دستنبو، شمامه، عبیر یافت می شود. باستان شناسان سنگ نگاره هایی را کشف کرده اند که مصریان باستان را در حال تولید عطر و مواد خوشبو نشان می دهد! در آن زمان استفاده از مواد خوشبو، تنها به آیین های مذهبی اختصاص داشت؛ در آن دوران مواد خوشبو بیشتر به صورت عود سوزانده می شد. اما کم کم مردم از خواص درمانی آن ها نیز برای ساخت پماد جهت تسکین و درمان زخم های پوستی در قرن هفدهم بهره گرفتند.

در سال ۱۶۵۶ میلادی اولین صنف عطر سازان تاسیس شد؛ در قرن ۱۶ میلادی، کتابی به رشته تحریر درآمده است که در آن حدودا ۶۰ گیاه اسانس دار و معطر معرفی شده بود! همان طور که می دانید استفاده از عطر و ادکلن در فرانسه بیشتر رایج شد، اولین بار در قرن ۱۸ میلادی ساخت ادکلن EAU DE COLOGNE انقلابی در صنعت عطر سازی جهان به وجود آورد؛ ادکلن در آن زمان ترکیبی از گیاهان رزماری، نارنج و لیمو بود. از قرن ۱۸ میلادی، شهر های گراس در فرانسه و کلن در آلمان محل تولید عطر و ادکلن تا به امروز هستند.

اولین عطر و ادوکلن در کدام کشور ساخته شد؟

تقطیر سیستماتیک عطر‌ها و بهره گیری از روش های قدیمی، در قرون وسطی به وسیله ی دانشمندان خاورمیانه صورت گرفت؛ تجار ونیزی نیز عطرهای جمع آوری شده از کاروان‌ های آسیایی را در اروپا پخش می کردند.

عطرها بسته به نوع شان، ۱۰% تا ۲۵% اسانس عطر و ۷۵% تا ۸۰% الکل و همچنین یک ثابت ‏کننده برای نگه داشتن روغن‌ های اسانسی دارد. دقت داشته باشید عطرها به بیشتر مواد ‏آرایشی افزوده می‌ شوند تا محصول بدست آمده، بوی مطلوبی داشته باشند؛ ‏این مواد بوهای طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می‌ ‏پوشانند.

در طول تاریخ بحران‌ های زیادی برای تولید کنندگان عطر و ادکلن وجود داشته است؛ بحران هایی چون انقلاب فرانسه و جنگ جهانی اول و دوم و… این بحران ها نه به این دلیل که مشتریان قدرت خرید نداشتند، بلکه به دلیل این که تولید کنندگان عطر و ادکلن دسترسی به مواد خام نداشتند و دیگر نمی‌ توانستند ادکلنی تولید کنند به یک بحران جدی تبدیل شده بود!

بررسی تفاوت های عطر و ادکلن

امروزه تقاضای روز افزون استفاده از عطر و ادکلن باعث تولید روز افزون عطرهای صنعتی به جای عطرهای طبیعی شده است. توجه داشته باشید تفاوت بین عطر ادوپرفیوم، عطر ادوتویلت و ادکلن در غلظت عصاره ی روغنی سازنده ی آن ها می باشد؛ هرچه غلظت بالاتر باشد، ماندگاری عطر نیز بیشتر خواهد بود.  غلیظ ترین عصاره ی خوشبو کننده، عطر یا perfume نام دارد. عصاره ای با غلظت بین ۴۰-۱۵% که خالص ترین و ماندگارترین بو به شمار می آید و در عین حال گران ترین نوع عطر نیز است. در جایگاه بعد از آن به ترتیب، Eau de Perfume با غلظتی در حدود ۱۵-۷% ، رایج ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی عطر هم نیست!

در چایگاه بعدی ادو توالت یا Eau de Toilette در حدود ۶-۱% غلظت دارد؛ این عصاره بوی ملایمی دارد که ماندگاری زیادی هم ندارد و برای تمدید بوی آن، بایستی چندین بار در طول روز از آن استفاده شود. در جایگاه آخر، ادوکلن یا Eau de Cologne است که در واقع همان ادو توالت یا Eau de Toilette است. ادکلن بویی ملایم دارد و ماندگاری اش نیز به همان اندازه است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا