مصرف کدام خوراکی ها و مواد غذایی پس از ورزش کردن ممنوع است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

ورزش کردن؛ تضمینی برای سلامتی و طول عمر بیشتر افراد است. سلامتی و توانایی جسمانی از نعمت های الهی است. توجه داشته باشید ورزش کردن عامل اصلی خودباوری، یعنی تقویت اراده و احساس موفقیت و شادابی در آدمی است و تخلیه ی هیجانی و دوری از گوشه گیری و افزایش عزت نفس را به دنبال دارد. یکی از رایج ترین و متداول ترین سوالاتی که ممکن است برای همگان به ویژه ورزشکاران پیش آید، این است که پس از ورزش کردن، خوردن کدام غذاها ممنوع می باشد و به نوعی، برای سلامتی بدن مضر است.

 

مصرف کدام خوراکی ها و مواد غذایی پس از ورزش کردن ممنوع است؟

 

در ابتدا بهتر است به این نکته بپردازیم که پیش از ورزش کردن، غذا بخوریم و یا پس از ورزش کردن؟

دقت داشته باشید رژیم غذایی یک ورزشکار قبل از ورزش، به هنگام ورزش و پس از ورزش کردن نقش بسیار مهمی در توانایی های وی و همچنین جلوگیری از بروز آسیب دیدگی دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که ورزش کردن بعد از غذا، بسیار مضر و خطرناک است! در پاسخ این دسته از افراد بایستی گفت مقدار گلیکوژن ذخیره شده در عضلات آدمی، بیشتر بستگی به خوراکی ها و مواد غذایی ای دارد که در عرض ۱۲ ساعت گذشته خورده‌ است، نه وعده یا میان وعده‌ ای که ۱۵ دقیقه قبل از آغاز ورزش خورده‌ اید! مطمئن شوید آخرین وعده ی غذایی خود را، دو الی سه ساعت قبل از ورزش کردن، مصرف کرده باشید.

همچنین درباره ورزش کردن پس از غذا خوردن بد نیست بدانید این اتفاق ممکن برخی مشکلات گوارشی به همراه داشته باشد! مشکلات گوارشی همچون بد هضمی و ریفلاکس و…

درباره مصرف خوراکی ها و مواد غذایی پس از ورزش کردن نیز بایستی بدانید هر چیزی که فورا پس از انجام ورزش، مصرف می کنید، بسیار مهم تر و اثرگذارتر از دیگر خوراکی ها و مواد غذایی است که در باقی روز خواهید خورد! محققان و متخصصان سلامت و تناسب اندام بر این باورند برای تجربه ی یک وعده ی غذایی کامل و اساسی پس از ورزش کردن، بایستی ترکیبی ارزشمند از کربوهیدرات پیچیده، آب و کمی پروتئین را مصرف نماییم!

دقت داشته باشید بدن شما تمایل دارد تا از ماده ی گلوکز به عنوان سوخت تمرین های ورزشی استفاده کند، پس هنگامی که تمرین های ورزشی شما تمام می شود، بایستی آن دسته از خوراکی ها و مواد غذایی را مصرف نمایید که سطح قند خون تان را به تدریج بالا می برد. همچنین توصیه می کنیم در این شرایط، مایعات بیشتری بنوشید؛ البته مایعاتی که دارای کربوهیدرات های ساده باشند. برای نمونه آب پرتقال و آب میوه های دیگر! یعنی مایعاتی که علاوه بر دارا بودن آب، حاوی انواع کربوهیدرات ها و الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم نیز باشند.

 

مصرف کدام خوراکی ها و مواد غذایی پس از ورزش کردن ممنوع است؟

 

توجه داشته باشید در این بین، مصرف برخی از مواد غذایی پس از ورزش کردن، ممنوع است! شاید این سوال برای تان پیش آید که کدام خوراکی ها و مواد غذایی؟

یکی از خوراکی ها و مواد غذایی ای که پس از ورزش کردن، نبایستی بخوریم، پنیر است! دقت داشته باشید پنیر حاوی چربی های بالای فرآوری شده و نمک، به هیچ وجه برای سلامتی و تندرستی پس از ورزش کردن ایده آل و مناسب نیست. شاید خواندن این موضوع برای تان عجیب باشد، اما بهتر است نان را نیز از برنامه ی غذایی پس از ورزش کردن خود حذف نمایید! نشاسته موجود در نان در بدن، به سرعت به ماده ی شکر تبدیل می شود! توجه داشته باشید بدن آدمی پس از ورزش کردن، به دریافت مواد مغذی نیازی ندارد! همچنین بنابر توصیه های محققان سلامت و تناسب اندام، نبایستی پس از انجام حرکات ورزشی، از سبزیجات خام استفاده نماییم.

در این مطلب به این موضوع اشاره کردیم که بایستی پس از ورزش کردن، از مصرف انواع کربوهیدرات ها بهره گیریم؛ اما دقت داشته باشید شکلات ها و شیرینی ها، از منابع خوب و مناسب تامین کربوهیدرات برای بدن به شمار نمی آیند.

 

در انتها بد نیست این نکته را نیز اضافه کنیم که آن دسته از افرادی که می‌ خواهند وزن خود را هر چه سریع‌ تر و با فرآیند بهتری کاهش دهند، بایستی انجام‌ دادن ورزش‌ های مرتب و روزانه را درکنار یک رژیم‌ غذایی درست و ایده آل، برنامه ریزی نمایند! محققان سلامت و تناسب اندام به این دسته از افراد توصیه می کنند بیشتر به سمت انجام‌ دادن ورزش‌ های هوازی و ورزش های چربی‌ سوز بروند تا بتواند کاهش وزن ایده‌ آل‌ تری را تجربه نمایند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا