کدام قرص خواب عوارض کمتری دارد؟

یکی از راه های مقابله با بی خوابی، استفاده از قرص های خواب آور است. این قرص ها در کوتاه مدت، اثر مناسبی روی مشکلات خواب می گذارند اما لازم است فرد اطلاعات لازم را در مورد آنها داشته باشد. قرص خواب آور

قرص خواب آور

عده زیادی از مردم دنیا (حدود نیمی از آنها) از مشکلات بی خوابی در رنج هستند. شاید شما هم یکی از آنها باشید و برای رسیدن به خواب مناسب به دنبال راه چاره ای باشید اما در درجه اول باید بگوییم که « بی خوابی یک نشانه است، نه یک بیماری!» از آنجا که نیاز افراد مختلف به خواب با هم متفاوت است، نمی توان مدت مشخصی را برای خواب لازم افراد تعریف کرد.

 

آشنایی با قرص های خواب آور

قوی ترین قرص خواب آور چیست؟

۱- الپرازولام

۲- نیتراپازام

۳- دیازپام

۴- اگزاز پام

۵- زولپیدم

۶- فلورازپام

۷- لورازپام

توجه: قرصهای خواب آور و آرام بخش دارای عوارض بوده و مصرف خودسرانه آنها می تواند عواقب جبران ناپذیر داشته باشد. در این زمینه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

قرص خواب آور آلپرازولام:

آلپرازولام یک داروی ضد اضطراب از خانواده بنزودیازپین ها می باشد که برای درمان اختلالات اضطرابی، اختلالات پانیک ( حمله های ناگهانی و غیر منتظره ترس شدید و نگرانی ) و درمان بی خوابی بکار می رود.

افرادی که برای نخستین مرتبه از قرص های ضد افسردگی مانند آلپرازولام یا حتی به عنوان یک آرام بخش استفاده می کنند ممکن است به مشکلی بر نخوردند اما این مصرف کم کم به یک اعتیاد تبدیل شده و تا جایی پیش می رود که مصرف آن به صورت هر شب یک قرص در می آید.

عوارض جانبی آلپرازولام:

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته نیز بشود، اگرچه همه ی این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. در صورت بروز مزاحمت هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمایید:

خواب آلودگی شدید، حساسیت به نور و صدا، ضعف و خستگی، گیجی، کج خلقی و خشکی دهان، تغییر در اشتها، تغییر در وزن بدن.

قرص خواب آور اگزازپام:

داروی اگزازپام جز ترکیبات ضد اضطراب و آرامبخش می باشد. از موارد استفاده اگزازپام می توان به اضطراب، تنش و محرومیت از الکل اشاره کرد. برخی از عوارض قرص اگزازپام عبارت است از احساس خواب آلودگی، گیجی و سردرد. اگزازپام اعتیاد آور است و می تواند وابستگی ایجاد کند.

عوارض جانبی اگزازپام:

خواب آلودگی روز بعد از مصرف، گیجی و عدم تعادل (بخصوص در افراد مسن)، فراموشی ، وابستگی ، تحریک پذیری غیر عادی و در برخی موارد سر درد، سرگیجه، افت فشار خون، افزایش ترشحات بزاق، کرامپ و درد ناحیه شکم، بثورات جلدی، اختلال خونی و یرقان ازعوارض جانبی دارو است .

مکانیسم اثر قرص های خواب آور 

قرص خواب آور دیازپام:

دیازپام داروی مسکن و خواب آور است که برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی، درمان انقباض عضلانی و تشنج (تب و تشنج در کودکان یا حمله صرع) نیز استفاده می شود.

عوارض جانبی دیازپام:

افت قوای ذهنی، خواب آلودگی، تکلم نامفهوم، ضربان قلب کند، تنگی نفس، عدم تعادل، بثورات جلدی، گلودرد، تب و لرز، کبودی یا خونریزی غیرعادی، زخم های دهانی، زردی پوست یا چشمان، از دست رفتن حافظه، بی خوابی، اضطراب یا تحریک پذیری

قرص زولپیدم خواب آور:

زولپیدم یک آرام بخش است که خواب آور نیز نامیده می شود. این دارو ممکن است تاثیرات شیمیایی بر مغز در افراد نامتعادل در زمینه خواب یا مبتلا به مشکلات خواب (بی خوابی) شود. در این مقاله با نکات مهم در مورد این دارو و چگونگی استفاده از آن، صحبت می شود.

زولپیدم برای درمان بی خوابی استفاده می شود. فرم های سریع رهش، آمبین، اینترمزو، ادولار و زولپیمیست هستند که برای کمک به شما برای خواب رفتن، استفاده می شوند.

عوارض جانبی زولپیدم:

نشانه های زیر ممکن است با مصرف زولپیدم همراه باشد:تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، گیجی و سردرد. از جمله عوارض نادر این دارو راه رفتن در خواب است که موارد انگشت شماری از این عارضه گزارش شده است. عوارض چشمی دوبینی هم از عوارض جانبی مصرف دارو ست؛ و در بعضی افراد باعث توهم شدید نیز می شود.

قرص خواب آور فلورازپام:

فلورازپام از دسته داروهایی است که بنزودیازپین نامیده می شود و تاثیرات آرامبخش دارد. کپسول فلورازپام برای درمان بی خوابی در کوتاه مدت استفاده می شود. فلورازپام در بارداری نباید مورد استفاده قرار گیرد.

از مهم ترین عوارض فلورازپام می توان به احساس سرگیجه و خواب آلودگی اشاره کرد. مشکلات تنفسی از علائم مسمومیت با فلورازپام محسوب می شود. مصرف همزمان فلورازپام با داروهای اپیوئیدی می تواند مسمومیت با فلورازپام را ایجاد کند.

عوارض جانبی فلورازپام:

خواب آلودگی ،گیجی در روز بعد ،منگی ،عدم تعادل ( بخصوص در افراد پیر )، فراموشی و وابستگی به دارو از عوارض جانبی دارو هستند .

قرص خواب آور لورازپام:

لورازپام برای درمان بیخوابی و اضطراب بکار می رود. لورازپام همچنین شل کننده عضلانی و آرامبخش است. این دارو بعد از مصرف خوراکی، از دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود. مصرف طولانی مدت دارو ممکن است موجب بروز وابستگی فیزیکی و روانی به آن شود.

عوارض جانبی لورازپام :

۱- در بیماریهای تنفسی، ضعف عضلانی، بیماران با سابقه سوء مصرف دارو یا اختلال شخصیتی، اغما، شوک، گلوکوم حاد با زاویه بسته یا استعداد ابتلا به آن باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

۲- در افراد مسن، مبتلایان به نارسایی کبد و کلیه، نوجوانان و افراد به شدت بیمار مقدار مصرف دارو باید کاهش داده شود.

۳- برای جلوگیری از بروز عوارض قطع مصرف، مقدار مصرف دارو باید به تدریج کاهش داده شود.

۴- مصرف بلندمدت یا مقادیر زیاد بنزودیازپین‎ ها خطر بروز وابستگی های روانی و جسمی را افزایش می دهد.

۵- تزریق سریع وریدی ممکن است سبب بروز آپنه، کاهش فشار خون، برادی کاردی و ایست تنفسی شود.

قرص خواب آور نیترازپام:

داروی نیترازپام متعلق به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها است و دارویی بسیار مؤثر و قوی می باشد و بعنوان دارویی آرامبخش و خواب آور مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی نیترازپام سبب تسکین استرس ها و تنش های عصبی، شل شدن عضلات و خواب آور می باشد و اگر این دارو را در هنگام خواب مصرف کنید تا روز بعد نیز تاثیرش بر بدن باقی خواهد ماند و به دلیل اینکه اگر از این دارو به مدت زمان زیادی مصرف کنید، تاثیرش بر بدن کم خواهد شد پزشکان معتقدند که طول مصرف دارو ۲ هفته بیشتر نباشد.

عوارض جانبی نیترازپام:

افزایش تعداد ضربان قلب , گیجی , خستگی مفرط , تاری دید , افسردگی , ضعف , کاهش فشارخون , تپش قلب , سردرگمی , حالت خواب آلودگی , کاهش میل جنسی

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا