آلفرد دوموسه شاعر و نمایش نامه نویس فرانسوی کیست؟

جدول یاب ، محمد سیمری : آلفرد دوموسه (فرزند دوموسه پاتای و دومیل کیوک دشربیه) نویسنده، شاعر و نمایش نامه نویس فرانسوی در سال ۱۸۱۰ میلادی، در شهر پاریس متولد شد. دوموسه در آغاز جوانی خود به تحصیل علم پزشکی، علم حقوق و هنر نقاشی پرداخت، اما سلیقه و علاقه ی او با هیچ یک از آن ها سازگار نبود و سرانجام شاعری را برگزید! وی بیشتر وقت خود را با قدم زدن بر روی سنگفرش سفالی بلوارها می‌ گذراند.

 

آلفرد دوموسه شاعر و نمایش نامه نویس فرانسوی کیست؟

 

وی در هجده سالگی به “انجمن ادبی پیروان سبک رمانتیسم” که ویکتور هوگو، آلفرد دو وین یی، سنت بوو و چند تن دیگر از شاعران و نویسندگان جوان رمانتیک عضو آن بودند، پیوست. دوموسه با ویکتور هوگو مراوده ی نزدیکی داشت. او در محافل ادبی رمانتیک، مکرر مورد تحسین قرار می‌ گرفت و از جذابیت بحث‌ های ادبی لذت می‌ برد! آلفرد دوموسه همچنین به سالن نودیه راه پیدا کرد و در بحث زنان جوانی شرکت کرد که با به‌ کارگیری شیک‌ پوشی، خود پسندی و همچنین شور جوانی در ادبیات پر طمطراق‌ خود تفریح می‌ کردند. دوموسه تحت تاثیر ویکتور هوگو شعر سرودن را نیز آغاز کرد. اما این وضعیت زیاد به طول نینجامید و پس از گذشت مدتی، آنجا را نیز ترک کرد!

 

آلفرد دوموسه در سال ۱۸۳۰ میلادی، نخستین اثر منظوم خود را با عنوان “حکایت های اسپانیا و ایتالیا” منتشر کرد. وی در همان سال، منظومه های “افکار نهایی رافائل” و “آمال بیهوده” و همچنین نمایشنامه ی “شب ونیزی” را نیز به رشته ی تحریر درآورد و دو سال پس از آن، منظومه ی “نمایش در یک صندلی راحت” را منتشر کرد.

همچنین او کار نمایش‌ نامه‌ نویسی خود را نیز در سال ۱۸۳۰ میلادی با “عروسی ونیزی‌ ها” آغاز کرد که معرف نبردی سخت بین کلاسیک‌ ها و رمانتیک ‌هاست! دوموسه بر روی سن موقعیتی به اندازه‌ ی شعر کسب نکرد، اما با وجود این، کمدی “بازدید دو دنیا” را ساخت که بیش‌ تر آثار چاپ شده‌ ی بعدی‌ تا سال ۱۸۴۰ میلادی، مدیون همین اثر دوموسه است.

آلفرد دوموسه در سال ۱۸۳۳ میلادی، منظومه “رولا” را به رشته ی تحریر درآورد و در پایان همان سال به مادام ژرژساند، نویسنده ی نامی فرانسه، دل بست! آن‌ دو با وجود مشاجرات و تند خویی‌ های بسیار، همدیگر را دوست داشتند. دوموسه با او به کشور ایتالیا سفر کرد! اما جالب است بدانید عشق آن دو دیری نپایید و با ناکامی و اندوه روبرو شد.

 

آلفرد دوموسه شاعر و نمایش نامه نویس فرانسوی کیست؟

 

درباره ی این ناکامی و اندوه به وجود آمده در عشق آن ها، این طور بایستی شرح دهیم که در سفر به ایتالیا، موسه دچار عارضه‌ ی مغزی خطرناکی شد! فداکاری ژرژ ساند و مراقبت‌ های یک دکتر جوان به نام پالگو، او را از مرگ حتمی نجات داد؛ اما ژرژ ساند شیفته‌ ی پالگو، همان دکتر جوان شد! دوموسه به پاریس بازگشت اما ژرژ ساند به پزشک جوان عشق می‌ ورزید.

او این حالات خود را در چنین به رشته ی تحریر درآورد: “سعادتی در عشق وجود ندارد، باید همیشه به دنبال‌ اش گشت، نه این‌ که همیشه به آن دست‌ یابی؛ چون عشق فریب می‌ دهد، برای این‌ که در خاطرت داشته باشی.”

در ۱۲ ام فوریه سال ۱۸۵۲ میلادی دوموسه، عضو آکادمی فرانسه و جانشین دوپتی بود. همچنین وی از وزیر آموزش عمومی سمت کتابداری را پذیرفت! مهم ترین اثر منظوم آلفرد دوموسه، قطعات “شبهاست” که در لطف و تأثیر و دل انگیزی با بهترین اشعار لامارتین برابر است. بی شک می توان گفت دوموسه پس از لامارتین، مشهورترین شاعر قرن ۱۹ میلادی کشور فرانسه است.

دوموسه از ۱۸۴۰ میلادی گرفتار دردهای فیزیکی شد؛ بحران‌ های عصبی، تب، بیماری سینه‌ پهلو و همچنین بیماری قلب. آلفرد دوموسه سرانجام در دوم ماه مه سال ۱۸۷۵ میلادی و در سن چهل و هفت سالگی درگذشت و در گورستان پرلاشز شهر پاریس به خاک سپرده شد.

 

بررسی آثار و مجموعه اشعار آلفرد دوموسه:

نامه ای به لامارتین

امید به خداوند

قطعات “شبها”

منظومه “یادگار”

رولا

کودک امروزی

هوس های ماریان

آندره آول سارتو

نامونا

قصه های اسپانیا و ایتالیا

اعتراف یک کودک قرن

مرد خای

نوولها

بلوط های آتشین

شبهای ونیزی

پیاله و لب

آندره آسارتو

حماقتهای ماریان

در عشق لغزش نیست

باربرین

دمدمی مزاج

کت سبز

لوئیسون

شما نمی توانید درباره همه چیز فکر کنید

کارموزین

کمدی تاین

الاغ و نهر آب

شب ماه مه

شب دسامبر

شب ماه اوت

شب اکتبر

آنچه دختران جوان خواب می بینند

جام و لب ها

یک مرغ سفید

آمال بیهوده

یک صندلی راحت

افکار نهایی رافائل

نمایش نامه ها

«فانتازیو» (۱۸۳۴)

عشق را نباید به شوخی گرفت (۱۸۳۴)

شمعدان

برای هیچ چیز نباید قسم خورد

و…

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا