چرا سیستم عامل ویندوزفون شکست خورد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

در سال ۲۰۱۲ میلادی مایکروسافت یا به عبارتی غول دنیای نرم افزار تصمیم گرفت که وارد دنیای موبایل شود؛ این کمپانی به طور جدی سیستم عامل خود را برای گوشی های موبایل بهینه کرد. اما شاید این سوال پیش آید که چرا از واژه ی “بهینه سازی” استفاده کردیم؟ لازم است بدانید سیستم عامل ویندوزفون، پیش از هر سیستم عامل هوشمند دیگری، اولین سیستم عامل گوشی تلفن همراه بود که با نام ویندوز موبایل طراحی شده بود! پس همان طور که دانستید سیستم عامل ویندوزفون، جانشین پلتفرم ویندوز موبایل است.

 

بررسی علل شکست ویندوزفون

 

سیستم عامل ویندوزفون در تاریخ ۷ نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان سیستم عامل گوشی های هوشمند معرفی شد. نخستین نسخه این سیستم عامل، سیستم عامل Windows Phone7 می باشد که در ۱۵ فوریه ۲۰۱۰ میلادی در همایش بزرگ و جهانی گوشی همراه در شهر بارسلونای کشور اسپانیا رونمایی شد و در تاریخ ۸ نوامبر همان سال در ایالات متحده آمریکا عرضه شد.

برخلاف پلتفرم ویندوز موبایل که می توان گفت پیکربندی ای شبیه به سیستم عامل ویندوز داشت، در سیستم عامل ویندوزفون،  رابط کاربری ای به نام مترو وجود دارد؛ رابط کاربری ای که نسبت به دیگر سیستم عامل ها پویاتر و جذاب تر بود. از این رابط کاربری به طور معمول در سیستم عامل ویندوزفون و X-Box  … استفاده می شده است. ویندوزفون بر روی تمام گوشی ها از لومیای ۵۲۰ گرفته تا ۹۵۰ ایکس ال به خوبی کار می کرد! طراحی ساده و مینیمالیستی در تمامی دستگاه های ویندوزفونی به حد مطلوب خود رسیده بود و ساخت با کیفیت آن بی نظیر و ایده آل بود. کورتانا شخصیتی در ویندوزفون بود که به عنوان دستیار شخصی شما در سیستم عامل ویندوزفون معرفی شده بود، بد نیست بدانید شخصیت کورتانا برگرفته شده از شخصیت هیلو می باشد! این شخصیت دارای هوش مصنوعی بود و همانند شخصیت سیری در IOS اپل فعالیت می نمود.

در ویندوزفون از سرویس های Hotmail و Yahoo ، Gmail به صورت پیش فرض پشتیبانی میشد؛ همچنین می توانستیم دیگر سرویس های ایمیل را از دو پروتکل Imap و pop3 بر روی ویندوزفون استفاده نماییم. همچنین دیگر امکانی که در ویندوزفون وجود داشت این بود که می توانستیم چند اکانت ایمیل را به یکدیگر Link نماییم تا ایمیل های دریافتی را در یک میل باکس دریافت کنیم!

در سیستم عامل ویندوزفون به جای استفاده از شکل برنامه های مبتنی بر ویندوز یا فایل های exe از برنامه‌ های مایکروسافت سیلورلایت استفاده شده است؛ جالب است بدانید در سیستم عامل ویندوزفون بر خلاف پلتفرم ویندوز موبایل، مایکروسافت به جای نشانه گرفتن بازار شرکت‌ های بزرگ و غول های تجاری، بازار مصرف کنندگان را نشانه گرفته است!

بررسی علل شکست ویندوزفون

 

 

ویندوزفون در سال های ابتدایی خود، نسبت به اندروید بسیار سریع‌ تر و روان‌ تر حس می‌ شد! حتی جالب است بدانید کیبورد لمسی مایکروسافت هم به شدت بهتر بود. ویندوزفون از یکی از مهم‌ ترین و فراگیرترین جنبه‌ ها با آیفون برابر بود؛ مایکروسافت تصمیم گرفته بود همانند کمپانی اپل، تجربه‌ ی کاربری را بر روی تمام گجت‌ های ویندوزفون به شدت تحت نظارت داشته باشد! این اتفاق یعنی تمام نرم‌ افزارها در سیستمی کاملا بسته تولید می‌ شدند و نتیجه‌ ی آن، تولید و عرضه ی محصولاتی بسیار ایده آل و بهینه بود.

 

شکست سیستم عامل جوان ویندوزفون

در سال ۲۰۱۵ بازار موبایل به یک دو قطبی کامل بین آیفون و اندروید تبدیل شده بود. گارتنر گزارش داد ۹۶.۸ درصد تمام گوشی‌ هایی که در جهان فروخته شده است، از یکی از این دو سیستم عامل استفاده می‌ کنند! اما سهم کمپانی مایکروسافت از این بازار بزرگ، تنها ۲.۵ درصد بود و روند کاهش آن نیز همچنان ادامه داشت.

و در انتها بد نیست بدانید مایکروسافت از سال ۲۰۱۷ میلادی دیگر نرم‌ افزار و یا سخت‌ افزاری برای ویندوز ۱۰ موبایل تولید نمی کند! لازم به بیان است مایکروسافت از این پلتفرم، در قالب درست کردن باگ‌ ها و آپدیت‌ های امنیتی پشتیبانی خواهد کرد اما افزودن قابلیت‌ های جدید و یا حتی سخت‌ افزارهای تازه دیگر ممکن نخواهد بود! تولید ویندوزفون به قدری به طول انجامید که تبدیل شد به محصولی که گویی پتانسیل بالایی دارد اما هیچ‌ وقت از راه نمی‌ رسد! و اگر هم برسد، هیچ‌ کاری از دستش ساخته نیست! بلی؛ اپل همه ی قواعد بازی در دنیای موبایل را تغییر داد.

البته فراموش نکنید در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد از بازار گوشی های موبایل، در اختیار سیستم عامل اندروید است!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا