چرا بایستی به سمت چپ خود بخوابیم؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

خواب خوب برای سلامت بدن انسان، بسیار ضروری است و حالت خوب و درست خواب نیز می تواند منجر به داشتن یک خواب بهتر و همچنین کاهش علایم درد مفاصل و عضلات شود! دقت داشته باشید در اثر کم خوابی و بد خوابی، افراد به انواع بیماری های مرگبار مبتلا می شوند! برخی از دردهای نواحی مختلف بدن، از جمله کمر درد، زانو درد و یا گردن درد به سبب نادرست خوابیدن های شب هنگام اتفاق می افتد! توحه داشته باشید خوابیدن به پشت، خوابیدن به روی شکم، خوابیدن به پهلو و یا خوابیدن به شکل جنینی جزو وضعیت‌ های معمول خواب است که روی نحوه ی تنفس، وضع ستون فقرات بدن و یا جریان خون تاثیر می گذارد!

 

چرا بایستی به سمت چپ خود بخوابیم؟

 

به طور معمول افراد به شکل‌ های مختلفی می‌ خوابند! بد نیست درباره وضعیت خوابیدن به شکل جنینی بدانید که برای مبتلایان به بیرون زدگی دیسک کمر، خوابیدن به شکل جنین بسیار تسکین دهنده است! زیرا خوابیدن به پهلو و خم کردن زانوها به سمت قفسه ی سینه، خمیدگی ستون فقرات را کم می‌ کند و از فشار وارده نیز می کاهد.

همچنین خوابیدن به پشت نیز می تواند به برگشت اسید معده کمک کند! بهتر است بدانید خوابیدن به پشت، می تواند نفس کشیدن را سخت تر کند و سبب شود تا شما بلندتر خرناس بکشید!

خوابیدن بر روی شکم نیز بدترین شکل خوابیدن به حساب می‌ آید! هر چند در افرادی که با دیگر حالت‌ های خوابیدن مشکل دارند، قرار دادن یک بالش زیر شکم می‌ تواند کمک کننده برای این شرایط باشد. بد نیست بدانید یک سوم مشکلاتی که برای کمر پیش می آید، مربوط به خوابیدن بر روی شکم است.

کارشناسان و پزشکان متخصص ستون فقرات توصیه می‌ کنند افراد به هنگام خواب، انحنای طبیعی ستون فقرات خود را حفظ کنند؛ به همین دلیل لازم است سر، شانه‌ ها و باسن در یک راستا قرار گیرند. همچنین کمر نیز بایستی در وضعیت درستی باشد. به یاد داشته باشید بهترین حالت برای جلوگیری از وارد شدن فشار مضاعف بر ناحیه ی کمر، خوابیدن به پشت یا در اصطلاح رایج، خوابیدن طاق‌ باز است. البته به شرطی که بالش، فشاری به گردن شما وارد نکند و دست های شما به صورت موازی با بدن تان و رو به پایین قرار گرفته باشد!

 

چرا بایستی به سمت چپ خود بخوابیم؟

 

چرا بایستی به سمت چپ خود بخوابیم؟

توجه داشته باشید خوابیدن به پهلو در وضعیتی که پای بالایی خم شده باشد و با یک پیچش کمر به روی زمین قرار گرفته است، عضلات و مفاصل پشت و گردن شما را تحت استرس و کشش قرار می دهد!  خوابیدن به پهلو در دراز مدت باعث ایجاد بد فرمی و ناراحتی در این نواحی بدن می شود. اما چنانچه شما دوست دارید به پهلو بخوابید، توصیه می کنیم سمت چپ را انتخاب کنید! خوابیدن به سمت چپ فشار بر رگ های خونی بازگشتی را به قلب به حداقل می رساند.

خوابیدن به سمت چپ امکان گردش خون بهتری را فراهم می کند که می تواند به کاهش ورم پا و همچنین کاهش کشش عضلات و مفاصل کمک کند! قرار دادن یک بالش بین زانوها به هنگام خوابیدن به پهلو، می تواند به حفظ شکل باسن و کمر و توزیع وزن کمک کند. همچنین خوابیدن به پهلوی چپ کمک می‌ کند تا سیستم لنفاوی بدن، ضایعات بدن را بهتر دفع کند! زیرا لنف از نیمه‌ ی چپ تنه جمع می‌ شود و به مجرای سینه‌ ای می‌ ریزد. بنابراین دقت داشته باشید خوابیدن به پهلوی چپ با کمک جاذبه‌ ی زمین، به این عملکرد طبیعی کمک شایانی می‌ کند.

به یاد داشته باشید خوابیدن به سمت راست باعث بدتر شدن شرایط بدن می شود! پس می توان گفت: خوابیدن به پهلوی چپ بدن، استاندارد طلایی وضعیت خواب است!

 

در انتها، توصیه می کنیم در هنگام شب، به حالت خوابیدن خود توجه ویژه ای داشته باشیم. همچنین پیش از خوابیدن، دوش آب گرم را از یاد نبرید تا دمای بدن شما بالا رفته و سریع تر به خواب بروید! همچنین یک الی دو ساعت پیش از خوابیدن، نور محیطی که در آن قرار دارید را کم کنید تا احساس خواب آلودگی در شما ایجاد شود. توصیه می کنیم از استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی در ساعات پایانی شب به جد خودداری کنید؛ زیرا نور آبی منتشر شده از تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی باعث بی خوابی می‌ شود!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا