پارس کردن بیش از حد سگ به چه علت است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

سگ ها حیواناتی هستند که از دیرباز و تاریخ کهن همراه آدمیان بوده اند. جالب است بدانید سگ های اهلی، یکی از محبوب ترین جانوران تمام تاریخ بشریت هستند. نخستین بار ۳۰,۰۰۰ سال قبل سگ‌ ها و آدمیان بهترین دوست یکدیگر شدند! براساس شواهد علمی و تحقیقات گسترده ی که انجام شده است، اهلی شدن سگ ها به احتمال بسیار زیاد بیش از ۱۵،۰۰۰ سال پیش رخ داده است.

از گذشته تا به امروز، سگ ها کارهای مفید زیادی را برای انسان ها انجام داده اند؛ کارهایی چون در کمک شکار و تامین غذا، کار در مزرعه، کمک در موضوع ایجاد امنیت و همچنین کمک به افراد معلول از جمله نابینایان و…

 

پارس کردن بیش از حد سگ به چه علت است؟

 

سگ حیوانی است که دارای نژادهای مختلف و متفاوتی می باشد! نمونه هایی از نژاد سگ ها عبارتند از: سگ بولداگ، سگ گرگی، سگ گله اسکاتلندی، یگ سنت برنارد، سگ تازی، سگ چیهواهوا، سگ لابرادور، سگ گریت دین، سگ روتویلر، سگ باکسر و سگ پشمالو و همچنین سگ آویخته گوش کاکر.

درباره سگ ها بد نیست بدانید ‬سگ ها ‬صداهای‭ ‬مختلفی از خود تولید می کنند! صداهایی مانند‭ ‬زوزه کشیدن،‭ ‬ناله کردن و همچنین ‬غرش کردن که در بیشتر مواقع طبیعی است و نگران کننده نیست.

‬سگ‌ها‭ ‬به‭ ‬وسیله‭ ی پارس‭ ‬کردن و‭ ‬همچنین تولید‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬از‭ ‬صداها،‭ ‬با‭ ‬افراد‭ ‬و‭ ‬دیگر هم‌ نوعان‭ ‬خود‭ ‬ارتباط‭ ‬برقرار‭ ‬می نمایند‭ ‬و‭ ‬احساسات خود‭ ‬را‭ ‬بیان‭ ‬می کنند! در شرایطی که یک سگ با ما زندگی می کند، پارس کردن های حیوان به سبب هشدار‭ ‬دادن به ما‭ ‬درباره یک‭ ‬خطر،‭ ‬محافظت‭ ‬از‭ ‬ما در برابر خطر‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬جلوگیری‭ ‬از‭ ‬ورود‭ ‬افراد‭ ‬غریبه‭ ‬به‭ ‬محدوده ی زندگی ما می باشد اما چنانچه چنانچه این پارس کردن ها بی علت و همچنین بیش از حد باشد، احتمال وجود یک مشکل دور از انتظار نیست!

توصیه می کنیم در صورت مواجه شدن با پارس کردن های بی علت و همچنین بیش از حد سگ خود، قبل از اینکه بخواهید از پارس کردن سگ جلوگیری به عمل آورید بایستی به دلیل پارس کردن های حیوان خود پی ببرید. توجه داشته باشید برخی از نژادهای سگ بیش از دیگر نژادها، پارس می‌ کنند! همچنین برخی دیگر از سگ ها نیز برای نگهبانی پرورش یافته اند و به این علت، زیاد پارس می کنند.

 

بد نیست بدانید در این میان نژادهای مختلف سگ ها، نژادی مانند سگ باسنجی نیز وجود دارد که به هیچ وجه پارس نمی‌ کند! البته این اتفاق به این معنی نیست که این نژاد از سگ هیچ صدایی از خود تولید نمی‌ کند! بلکه صدای نژاد باسنجی، صدایی مانند صدای ناله و زوزه است.

 

پارس کردن بیش از حد سگ به چه علت است؟

 

لازم است بدانید بایستی با دقت به انواع پارس کردن سگ خود توجه کنید تا بتوانید منظور، مفهوم و علت آن را متوجه شوید! در بیان علت شایع‌ ترین‭ ‬دلایل‭ ‬پارس‭ ‬کردن‭ ‬سگ‌ ها می توان موارد زیر را نام برد:

جلب توجه نسبت به خطر و اطلاع رسانی یک اتفاق:

توجه داشته باشید این نوع از پارس کردن سگ، کاملا طبیعی است و به علت ایجاد احساس تهدید در سگ به وجود می آید؛ همچنین این نوع پارس کردن‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬صدایی‭ ‬تیز،‭ ‬بلند‭ ‬و‭ ‬محکم می باشد.

 

بازیگوشی، شادی و هیجان

توجه داشته باشید پارس کردن به این دلیل بیشتر در در‭ ‬توله‌ سگ ها‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬ویژه‭ ‬در‭ ‬سگ‌ های‭ ‬جوان دیده می شود! همچنین ‬صدای‭ ‬این نوع‭ ‬پارس کردن،‭ ‬ریتم‌ دار‭ ‬و‭ ‬خوش‭ ‬صدا می باشد‭ ‬و‭ ‬فقط‭ ‬به‭ ‬سبب‭ ‬بیان شادی‭ ‬و‭ ‬هیجان‭ ‬زیاد‭ ‬سگ‭ ‬اتفاق می افتد.

 

جلب توجه

توجه داشته باشید صدای‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬پارس کردن، با ناله و صدایی پایین همراه است؛ و گویی سگ با این نوع پارس کردن به صاحب خود می گوید: ‬من اینجا هستم! به من نگاه کن!

 

بیان اضطراب و نگرانی بیش از حد

سگ، حالت اضطراب و استرس خود را با پارس کردن بیان می کند! صدای این نوع پارس کردن، اغلب محکم، پشت سر هم و گاهی حتی با ناله همراه است.

 

بیان کسالت و خستگی و گاه حتی بیماری

توجه داشته باشید صدای این نوع پارس کردن، بسیار غمگین است! همچنین به احتمال بسیار زیاد، این نوع پارس کردن برای آدمی اذیت کننده نیز باشد!

 

پاسخ به پارس کردن سگ‌ های دیگر و…

در بیان این حالت می توان چنین توضیح داد: تصور کنید در یک خیابان هستید و سگ شما شروع به پارس کردن می نماید! چند لحظه ی بعد، چند سگ دیگر نیز از کوچه های اطراف به صدای پارس کردن سگ شما پاسخ می دهند و آن ها نیز شروع به پارس کردن می نمایند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا