رفع پیری صورت با تزریق بوتاکس

افزایش سن و پیری امری اجتناب ناپذیر است که یکی از نشانه های آن، ایجاد چین و چروک های پوستی می باشد. کلاژن موجود در پوست از فیبرهای پروتئینی تشکیل شده که این ماده همراه با الاستین موجب تقویت، سفتی و استحکام پوست شده وبه آن خاصیت ارتجاعی می بخشد. میزان تولید کلاژن از اوایل ۳۰ سالگی به تدریج کاهش پیدا می کند.

کاهش سطح کلاژن موجب آسیب پذیری و شکننده تر شدن پوست می شود. این عامل همراه با سایر عوامل از قبیل فعالیت بیش از حد عضلات صورت، آسیب های ناشی از برخورد نور خورشید و استعمال دخانیات، شکل گیری و ایجاد چین و چروک پوستی را تسهیل می کنند.

مناطقی از صورت که می توان از تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک آنها استفاده کرد

هفت ناحیه مختلف صورت که می توان با تزریق بوتاکس چین و چروک و خطوط این ناحیه را درمان کرد:

  • خطوط اخم: ناحیه گلابلا (خط عمودی بین ابروها) به ناحیه ای از پوست بین ابروها و بالای بینی گفته می شود. رایج ترین کاربرد زیبایی تزریق بوتاکس نیز در رفع خطوط اخم یا همان خطوط عمودی بین ابروهاست.
  • زیر چشم: تزریق بوتاکس برای رفع سیاهی زیر چشم یکی ازپرکاربردترین موارد استفاده از این ماده میباشد. .
  • خطوط پنجه کلاغی: خطوط پنجه کلاغی به چین و چروک هایی گفته می شود که هنگام لبخند زدن در گوشه ی بیرونی چشم ها ایجاد می شوند. خطوط پنجه کلاغی ثابت هستند، یعنی هم در هنگام لبخند زدن و هم در حالت عادی وجود دارند و قابل مشاهده هستند.
  • خطوط پیشانی: عضله ی فرونتالیس یکی از بزرگترین عضلات صورت است که روی پیشانی قرار دارد. هنگام انقباض این عضله، ابروها به سمت بالا کشیده شده و خطوط پیشانی ایجاد می شوند.
  • خطوط پریورال (چین و چروک روی لب بالا): خطوط پریورال، به چین و چروک های عمودی روی لب بالایی گفته میشود. چندین عامل در ایجاد این خطوط نقش دارند که پیری، ژنتیک و سیگار کشیدن نیز جزوی از این عوامل هستند.
  • خطوط ماریونت(خط بغض): خطوط ماریونت، به چین و چروک های عمودی گفته میشود که در گوشه های دهان ایجاد می شوند و رو به پایین به سمت چانه ادامه پیدا می کنند.

چه کسانی می توانند تزریق بوتاکس دریافت کنند؟

برای دریافت تزریق بوتاکس، فرد باید کاملا سالم بوده و حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.

برخی از افراد نباید تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) دریافت کنند، این مورد شامل افرادی با شرایط زیر می شود:

  • افراد مبتلا به بیماری عصبی-عضلانی (از جمله بیماری مولتیپل اسکلروزیس( ام اس) یا بیماری میاستنی گراویس).
  • خانم های باردار یا شیرده.
  • افرادی که دچار ضعف عضلات صورت هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری پتوز (افتادگی پلک)،افرادی که زخم های عمیق در صورت خود دارند یا اجزای صورت آنها نامتقارن است.
  • افرادی که در ناحیه ی تزریق دچار امراض پوستی هستند.

اگر قصد دارید تزریق بوتاکس انجام دهید باید پزشک خود را بطور کامل از سابقه ی پزشکی و تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف میکنید، مطلع کنید.

نحوه عملکرد بوتاکس

بر خلاف باور اکثریت مردم، تزریق بوتاکس در واقع چین و چروک پوستی را از بین نمیبرد. شما نیز باید از مراجعه به هر پزشک و پرستار و متخصص زیبایی که چنین ادعایی داشته باشد،‌ خودداری کنید.

نحوه ی عملکرد بوتاکس اینگونه است که این ماده موجب فلج موقت عضلاتی میشود که حرکت آنها موجب بروز چین و چروک پوستی می شود.

پس از تزریق بوتاکس، عضله عملا فلج میشود و این امر منجر به کاهش چین و چروک هایی میشود که اصطلاحا به آنها چروک های پویا میگویند. چروک های پویا یعنی چین و چروکی که هنگام انقباض عضلات صورت ایجاد میشوند. به همین دلیل،‌ تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک های اطراف دهان، پیشانی و گوشه های چشم بسیار موثر و کارآمد است.

باید این را در نظر داشته باشید که تمامی چین و چروک های صورت به یک اندازه درمان و رفع نمیشوند. با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست میدهد و این مسئله موجب می شود چین و چروک هایی بر روی پوست ایجاد شوند که دائمی هستند و حتی زمانی که عضله شل است و در حالت انقباض نیست، باز هم این چین و چروک وجود دارند. بوتاکس قادر به رفع این چین و چروک عمیق پوست نیست اما ممکن است به نرم شدن آنها کمک کند.

آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟

مانند تمامی تزریق ها، تزریق بوتاکس نیز ممکن است کمی درد داشته باشد، مخصوصا زمانی که تزریق بین دو ابرو انجام می شود. برخی از پزشکان، ۱۰ دقیقه قبل از تزریق بوتاکس، از بی حسی موضعی یا قرار دادن کیسه یخ بروی ناحیه ی مد نظر برای تزریق استفاده میکنند تا در پی بی حسی ناحیه، ‌فرد دردی حس نکند.

بعد از تزریق چه می شود؟

بلافاصله پس از تزریق بوتاکس، برخی از افراد دچار کبودی خفیفی میشوند که این مسئله طبیعی است و با گذشت مدت کوتاهی رفع خواهد شد. شما خواهید دید که چین و چروک پوست صورت شما طی ۲۴ بعد از تزریق شروع به محو شدن میکنند و در عرض ۵ روز آینده کاملا از بین خواهند رفت. اثرات تزریق بوتاکس بطور معمول تا ۴ ماه ماندگار است اگرچه، در برخی موارد این دوام و ماندگاری ممکن است به ۱ سال نیز برسد. پس از چندین بار تزریق بوتاکس، نتایج حاصل از آن ممکن است دوام و ماندگاری طولانی تری داشته باشد.

تزریق بوتاکس، عضلات صورت را شل کرده و پوست را نرم میکند که این امر جلوه ای شاداب و جوان به چهره ی شما میبخشد. برخی از بیماران برای دستیابی به نتایج مطلوب تر، عمل لیفت صورت یا لایه برداری با لیزر را همراه با تزریق بوتاکس انجام میدهند.

عوارض جانبی تزریق بوتاکس

در حالی که تزریق بوتاکس در رفع چین و چروک موثر است،‌ اما این تزریق گاهی اوقات نیز با عوارض جانبی یا سایر مشکلاتی برای سلامتی همراه است. شایعترین عوارض جانبی ناشی از تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • سردرد
  • قرمزی، سوزش یا اشک ریزی چشم
  • قرمزی یا کبودی ناحیه ی تزریق. اگر آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون را مصرف کنید، احتمال بروز این عارضه بیشتر است. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که چند روز قبل از تزریق بوتاکس باید مصرف این داروها را قطع کنید.

مصرف مشروبات الکلی ۲۴ ساعت قبل از تزریق بوتاکس، احتمال قرمزی و کبودی ناحیه را افزایش می دهد.

یکی از عوارض جانبی تزریق بوتاکس که به ندرت رخ میدهد، عارضه ی پتوز یا همان افتادگی پلک است که دید شخص را مختل میکند. عارضه پتوز زمانی رفع میشود که اثر بوتاکس ظرف چند ماه آینده از بین برود. در مورد سایر روش های درمان این عارضه میتوانید با چشم پزشک خود مشورت کنید.

جهت کاهش احتمال بروز عوارض جانبی، پزشک بعد از تزریق بوتاکس، استفاده از قطره یا پماد چشمی را به شما توصیه خواهد کرد. همچنین پزشک از شما میخواهد که تا ۴ ساعت پس از تزریق، صاف بنشینید( دراز نکشید)، ورزش نکنید و از فشار دادن یا ماساژ ناحیه ی تزریق خودداری کنید.

از روی چه معیارهایی می توان مناسب ترین پزشک را برای تزریق بوتاکس انتخاب کرد ؟

با اینکه تزریق بوتاکس به اندازه ی سایر روش های جراحی حساس نیست اما با این حال این تزریق نیز باید توسط پزشکی مجرب و ماهر انجام شود تا خطر بروز عوارض جانبی به حداقل برسد. اگر این تزریق توسط پزشکی انجام شود که با تکنیک های تزریق بوتاکس آشنایی کافی ندارد، ممکن است این امر موجب فلج دائمی عضلات صورت شود. پزشکان این مرکز درمانی بطور کامل با تکنیک های تزریق بوتاکس آشنایی دارند و روزانه صدها بیمار را با موفقیت درمان میکنند. علاوه بر این موارد، ما جلسه ی مشاوره ای هم برای مراجعین خود اختصاص می دهیم تا هم بیمار اهداف و نتایج مد نظر خود را بیان کند و هم از توصیه های ما برای دستیابی به بهترین نتایج استفاده کند تا پس از تزریق، هم چهره ای زیباتر و جوانتر داشته باشد و هم از نتایج تزریق بوتاکس خود نهایت رضایت را داشته باشد.

تزریق بوتاکس چقدر هزینه دارد؟

همانند بسیاری از روش ها و عمل های زیبایی، هزینه ی تزریق بوتاکس نیز بسته به منطقه ی کلینیکی که به آن مراجعه میکنید، متفاوت است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا