علت دردهای پشت زانو چیست؟

زانوهای شما دارای بخش‌های متحرک بسیاری هستند که شما به وفور از آنها استفاده می‌کنید. بنابراین احتمال اینکه مشکلاتی در این قطعات ایجاد شود، وجود دارد. انجام بیش از حد یک نوع حرکت، به خصوص اگر آن را به درستی انجام ندهید، می‌تواند منجر به «استفاده بیش از حد» از مفصل شود. ساییدگی مفاصل به خصوص با افزایش سن، مشکل ساز می‌شود. اتفاق افتادن حوادث نیز می‌تواند باعث ترک خوردن استخوان و پارگی بافت‌ها شود. برخی مشکلات نیز وجود دارند که در آنها بدن شما به مفاصل خود حمله می‌کند.

علل درد پشت زانو

تشخیص درد پشت زانو بسته به علت آن می‌تواند ساده یا دشوار باشد. در اینجا برخی از شایع‌ترین دلایل درد پشت زانو آورده شده است:

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا به معنای سفت شدن عضلات است. در این وضعیت ماهیچه‌های ساق پا دچار گرفتگی می‌شوند. اما سایر عضلات ساق پا نیز می‌توانند دچار گرفتگی شوند؛ از جمله عضلات پشت ران و نزدیک زانو. احتمال گرفتگی عضلات پا هنگام ورزش کردن یا در دوران بارداری بیشتر است.

هنگامی که دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، ناگهان انقباض یا اسپاسم عضلات خود را احساس خواهید کرد. این درد از چند ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. ممکن است پس از رفع گرفتگی عضله برای چندین ساعت درد داشته باشید.

کیست بیکر

ایجاد یک برجستگی توده مانند در پشت زانو نشان دهنده کیست بیکر است که تشخیص آن را نسبتا آسان می‌کند. به این نوع از کیست، کیست پوپلیتئال نیز گفته می‌شود؛ زیرا در حفره پوپلیتئال در پشت زانو قرار دارد. این کیست زمانی تشکیل می‌شود که مایع سینوویال در پشت زانو جمع می‌شود.

کیست بیکر گاهی اوقات به خودی خود از بین می‌رود. برای درمان کیست بیکر بزرگ یا دردناک، ممکن است به تزریق استروئید، فیزیوتراپی، استفاده از اوزون تراپی در درمان زانودرد یا تخلیه کیست نیاز داشته باشید. تعیین اینکه آیا یک مشکل زمینه‌ای مانند آرتروز باعث ایجاد کیست شده است، اهمیت بسیاری دارد. اگر چنین باشد، مراقبت از مشکل اصلی که باعث کیست بیکر شده است می‌تواند به از بین رفتن آن کمک کند.

اشکال مختلف آرتریت

آرتریت نام عمومی است که به بیماری‌هایی که مفصل را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اطلاق می‌شود. “آرتروز یکی از دلایل شایع درد شدید زانو است“. آرتریت می‌تواند باعث درد زانو در هر جای مفصل زانو از جمله پشت آن شود.

آرتروز چه به خاطر افزایش سن و چه استفاده بیش از حد از مفصل، اغلب با زانو درد همراه است. زانو درد می‌تواند به دلیل آرتریت روماتوئید نیز اتفاق بیفتد اما در این صورت هر دو زانو را درگیر می‌کند. نقرس نیز نوعی آرتریت است که ابتدا به انگشت شست پا حمله می‌کند اما ممکن است حملات بعدی آن به زانوها آسیب برساند. آرتریت سپتیک یا عفونی ناشی از عفونت در مفصل، معمولاً مفصل زانو است.

شما می‌توانید درد آرتریت را با ورزش، تزریق و داروهای مسکن کنترل کنید. آرتریت روماتوئید و سایر اشکال التهابی این بیماری با داروهای اصلاح کننده که واکنش سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند و التهاب را در بدن کاهش می‌دهند، درمان می‌شوند.

پارگی مینیسک

چرخش ناگهانی با قرار دادن وزن کامل روی زانو، می‌تواند باعث پارگی غضروف رشته‌ای (فیبروکارتیلاژ) داخل زانو یا مینیسک شود. مینیسک زانو یک غضروف لاستیکی است که به صورت یک کوسن بین استخوان‌های ران و ساق پا عمل می‌کند. شما در هر دو طرف رباط ACL خود دارای مینیسک هستید. ممکن است به دلیل آرتریت یا افزایش سن، مینیسک‌ها بیشتر مستعد پارگی باشند. تشخیص پارگی مینیسک و توصیف درد آن می‌تواند دشوار باشد. ممکن است زانوهای شما سفت و متورم شوند و به سختی حرکت کرده و صاف شوند.

استراحت کردن، گذاشتن یخ و بالا نگه داشتن زانوی آسیب دیده می‌تواند به کاهش علائم و بهبود سریع‌تر آن کمک کند. اگر پارگی مینیسک به خودی خود بهبود پیدا نکند، ممکن است برای ترمیم آن به عمل جراحی احتیاج داشته باشید.

زانوی جامپر

زانوی جامپر آسیبی است که به تاندونی وارد می‌شود که کاسه زانو (کشکک زانو) شما را به استخوان ساق پا متصل می‌کند. به این آسیب دیدگی، تاندونیت کشکک زانو نیز گفته می‌شود. این اتفاق ممکن است هنگام پریدن یا تغییر جهت دادن مانند حرکاتی که هنگام ورزش والیبال یا بسکتبال انجام می‌دهید، اتفاق بیفتد. این حرکت می‌تواند باعث پارگی‌های ریز در تاندون شود. در نهایت تاندون متورم و ضعیف می‌شود. زانوی جامپر باعث ایجاد درد در پشت کاسه زانو می‌شود و این درد با گذشت زمان بدتر می‌شود.

آسیب‌های رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی یک بافت نواری است که از جلوی مفصل زانو می‌گذرد، استخوان‌ها را به هم متصل کرده و باعث ثابت نگه داشته شدن مفصل زانو می‌شود. کشیدگی رباط صلیبی قدامی اغلب به دلیل توقف یا تغییر جهت ناگهانی رخ می‌دهد. کشیدگی رباط صلیبی قدامی نیز مانند پارگی مینیسک می‌تواند باعث شنیده شدن صدای ترکیدگی و به دنبال آن درد و تورم شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی یک آسیب شناخته شده و بسیار جدی است که اغلب برای مدت زمان طولانی ورزشکار را یک جانشین می‌کند. پارگی رباط صلیبی قدامی معمولاً به عمل جراحی ترمیمی احتیاج دارد.

آسیب‌های رباط صلیبی خلفی

رباط صلیبی خلفی، نقشی مشابه رباط صلیبی قدامی دارد ولی احتمال آسیب دیدگی آن نسبت به رباط صلیبی قدامی کمتر است. آسیب‌های رباط صلیبی خلفی معمولاً در هنگام حوادث ضربه‌ای مانند افتادن مستقیم روی زانو از یک ارتفاع یا تصادف با وسیله نقلیه اتفاق می‌افتد. اگر نیروی وارد شده بسیار زیاد باشد، ممکن است رباط به طور کامل پاره شود. ممکن است استراحت دادن کامل زانو به بهبود کشیدگی رباط صلیبی خلفی کمک کند. با این حال در موارد آسیب شدید، ممکن است به عمل جراحی احتیاج داشته باشید.

ترومبوز وریدی عمقی

ترومبوز ورید عمقی بر اثر لخته شدن خون در عمق سیاهرگ ایجاد می ‌شود. در بیشتر موارد این لخته در لگن، ران یا ساق پا ایجاد می‌شود اما می‌تواند باعث ایجاد درد در هر ناحیه‌ای از ساق پا از جمله پشت زانو شود. ترومبوز ورید عمقی می‌تواند یک وضعیت تهدید کننده برای زندگی فرد باشد. اگر بخشی از لخته خون جدا شده و به سمت ریه‌ها برود، می‌تواند جریان خون را مسدود کند. اگر لخته در جای خود باقی بماند می‌تواند به دریچه‌های وریدی آسیب برساند و باعث درد، تورم، زخم و علائم جدی شود.

ترومبوز ورید عمقی با داروهای رقیق کننده خون درمان می‌شود. این داروها مانع بزرگتر شدن لخته شده و از تشکیل لخته‌های جدید جلوگیری می‌کنند. بدن شما در نهایت لخته را می‌شکند و آن را تجزیه می‌کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

ممکن است بتوانید درد ناشی از آسیب‌های جزئی یا آرتریت را در خانه درمان کنید، اما اگر یکی از موارد زیر را تجربه کردید باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • قرمزی پای آسیب دیده
  • تورم زیاد پای آسیب دیده
  • درد شدید
  • داشتن تب
  • داشتن سابقه لخته شدن خون

تیم پزشکی می توانند در تشخیص علت اصلی زانو درد و تسکین آن به شما کمک کنند.

در صورتی که یکی از موارد زیر را تجربه می‌کنید باید به دنبال مداخله پزشکی فوری باشید:

  • درد شدید
  • تورم یا حرارت ناگهانی در پا
  • ناتوانی در انداختن وزن روی پا
  • دشواری در تنفس
  • تغییر در ظاهر مفصل زانو
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا