معماهای سخت و آسان ، ریاضی و تصویری همراه با جواب

مجموعه ای از معماهای سخت و آسان ، ریاضی و تصویری را در این مطلب گنجانده ایم که با حل آنها علاوه بر سرگرمی هوش خود را بسنجید . معماها علاوه بر اینکه یک سرگرمی عالی و بدون خرج هستند، می توانند به خوبی میزان هوش شما و افراد خانواده را محک بزنند.

معماهای سخت و آسان ، ریاضی و تصویری همراه با جواب

جالب ترین انواع معما با جواب

معماهای سخت

پاسخ سوالات هر بخش، در سرانجام آن بخش آمده است.

معمای شماره ۱

در اتاقی قرار دارید که سه کلید برق و یک درب بسته دارد. کلیدهای روشن و خاموش کردن سه لامپ در طرف دیگر درب قرار دارند، اما اگر درب را باز کنید دیگر هرگز دستتان به کلیدها نمی رسد. چگونه می توانید با اطمینان بفهمید که هر لامپ به کدام کلید متصل است؟

معمای شماره ۲

مردی در حال نگاه کردن به عکس یک نفر است. دوستش از او می پرسد که او کیست؟ مرد پاسخ می دهد: من خواهر و برادر ندارم. اما پدر این مرد، پسر پدر من است. آن عکس چه کسی بود؟

معمای شماره ۳

کسی که آن را می سازد احتیاجی به آن ندارد. کسی که آن را می خرد از آن استفاده نمی نماید و کسی که از آن استفاده می نماید اصلا نمی داند که در حال استفاده از آن است. آن چیست؟

معمای شماره ۴

جسد یک خانم در حیاط یک ساختمان چند طبقه پیدا می شود. به نظر می رسد که او خودش را از یکی از طبقات به پایین پرت نموده است. زمانی که پلیس از راه می رسد به طبقه اول می رود و در پنجره را باز می نماید و یک سکه به بیرون پرت می نماید. سپس او همین کار را در طبقات دیگر تکرار می نماید و در نهایت نتیجه می گیرد که این خودکشی نبوده بلکه یک قتل رخ داده است. چرا؟

معمای شماره ۵

دختری در مراسم خاکسپاری مادرش عاشق مردی می شود، اما بعد از مراسم هرگز نمی تواند او را پیدا کند یا شماره اش را بیابد. چند روز بعد خواهر آن دختر می میرد و پلیس می گوید که او به قتل رسیده است. چه کسی او را به قتل رسانده؟

معمای شماره ۷

مردی نزد شما می آید و می خواهد ۸ عدد جواهرات را به شما بدهد. در این جواهرات ۷ مورد واقعی هستند و یک قطعه جعلی است، تشخیص سخت است، زیرا جواهر تقلبی شبیه جواهرات دیگر است. اما کمی سنگین تر است. شما یک ترازو دارید و فقط می توانید از آن دو بار بهره ببرید. آیا شما می توانید جواهر تقلبی را کشف کنید؟

معمای شماره ۸

شناگری یک روز به خود افتخار می کرد که چه مدت می تواند نفس خود را زیر آب نگه دارد. رکورد او ۶ دقیقه بود. بچه ای که گوش داد گفت: این هیچ چیز نیست، من می توانم به مدت ۱۰ دقیقه زیر آب با استفاده از هیچ نوع تجهیزاتی بمانم. شناگر به بچه گفت: اگر او بتواند این کار را انجام دهد، به او ۱۰،۰۰۰ دلار می دهد. بچه این کار را کرد و پول را به دست آورد. آیا می توانید دریابید که چگونه؟

معمای شماره ۹

پادشاه به دخترانش گفت که هرکدام سه قوری یکسان را با یک مقدار آب پر کنند و همزمان روی اجاق بگذارند. آب کتری هرکس سریع تر به جوش بیاید، شوهرش وارث پادشاه خواهد بود. قوری کوچک ترین دختر که اصلا نمی خواست ازدواج کند زودتر از همه جوش آمد. فکر می کنید علتش چه بود؟

معمای شماره ۱۰

در ترکیه بسیاری از کفاشان به رایگان کفش رهگذران را تمیز می کنند. اما اگر این کار را بکنند رهگذران مجبورند به آن ها پول بدهند. علتش چیست؟

جواب معماهای سخت

جواب معمای شماره ۱

دو کلید اول را روشن کنید و هر دو را به مدت ۵ دقیقه روشن رها کنید. بعد از ۵ دقیقه کلید دوم را خاموش کنید و به آنطرف درب بروید. لامپ روشن مربوط به کلید اول است، به دو لامپ خاموش دست بزنید، لامپی که حرارت دارد مربوط به کلید دوم و لامپ خاموش و سرد نیز به کلید سوم وصل است.

جواب معمای شماره ۲

پسر آن مرد.

جواب معمای شماره ۳

تابوت

جواب معمای شماره ۴

چون در تمام طبقات در پنجره ها بسته بوده است.

جواب معمای شماره ۵

آن دختر. او فکر نموده که اگر کس دیگری از خانواده اش بمیرد آن مرد دو مرتبه به مراسم خاکسپاری خواهد آمد و آن ها یکدیگر را دیدار می کنند.

جواب معمای شماره ۶

در مجموع ۳ نفر وجود دارد.

مادرعظیم، مادر و دختر.

از این رو ۲ مادر و ۲ دختر بوده اند.

جواب معمای شماره ۷

ابتدا سه الماس را در برابر سه الماس دیگر وزن کنید. اگر وزن ها برابر باشند، دو باقی مانده را با یکدیگر مقایسه کنید. جواهر سنگین تر تقلبی است. اگر یکی از گروه های سه الماس سنگین تر باشد، دو تا از این الماس ها را در برابر یکدیگر وزن کنید. اگر یکی سنگین تر باشد، این تقلبی است. اگر وزن آن ها برابر باشند، سومین الماس جعلی است.

جواب معمای شماره ۸

پسر ۱۰ دقیقه یک بطری آب روی سرش نگه داشته و پول دریافت کرد.

جواب معمای شماره ۹

دو دختر عظیم تر در کتری هایشان را مدام برمی داشتند که چک کنند جوش آمده یا نه، به همین دلیل زمان بیشتری طول کشیده تا آب کتریشان جوش بیاید.

جواب معمای شماره ۱۰

آن ها یک کفش را رایگان تمیز می کنند و برای اینکه احمقانه به نظر نرسد، عابران مجبور می شوند پول بدهند تا کفش دیگرشان را هم تمیز کنند.

معماهای آسان

معمای شماره ۱

مردی در یک سوی رودخانه ایستاده و سگ خود را که در طرف دیگر رودخانه است صدا می زند. سگ بدون آن که از پل و قایق استفاده کند از رودخانه عبور می نماید، اما خیس نمی شود. چرا؟

معمای شماره ۲

پدر و مادری شش فرزند پسر دارند که هر پسر یک خواهر دارد. این خانواده چند نفری است؟

معمای شماره ۳

اگر اتوبوسی را با تعداد ۴۳ نفر مسافر از شهر مشهد به طرف تهران برانید و در راستا خود یعنی شهر نیشابور ۵ نفر را پیاده کنید و مجدد ۷ نفر جدید را سوار کنید، همچنین در شهر دامغان ۸ نفر را پیاده و ۴ نفر را سوار کنید و بالاخره پس از ۱۴ ساعت به تهران برسید، نام راننده اتوبوس شما چه خواهد بود؟

معمای شماره ۴

مردی بدون هیچ چتر یا کلاهی ساعت ها زیر باران راه می رود. در نهایت زمانی که به خانه می رسد سرتاپای او خیس است بجز موهای مرد. چرا؟

معمای شماره ۵

سوال:کجاست که رودخانه هایش بدون آب، شهرهایش بدون ساختمان و جنگل هایش بدون درخت هستند؟

معمای شماره ۶

قاتلی که محکوم به مرگ شده است باید یکی از این سه اتاق را انتخاب کند: در اتاق اول آتش شعله می کشد، اتاق دوم پر از قاتل با تفنگ های پر است و در اتاق سوم یک گله شیر وجود دارد که سه سال است چیزی نخورده اند. کدام یک از این اتاق ها امن تر است؟

معمای شماره ۷

استادانی که اشیای یادگاری درست می کنند، می توانند یک قایق را در بطری جای دهند. آیا می توانید راهی برای قرار دادن یک خیار در بطری پیدا کنید؟ بدون اینکه خیار را ببرید یا بطری را بشکنید؟

معمای شماره ۸

پیتر سه روز در بیمارستان بوده است. او نه بیمار بود نه صدمه دیده بود، با این حال بعد از مرخص شدن از بیمارستان باید او را حمل می کردند. علتش چیست؟

معمای شماره ۹

حضرت موسی از هر حیوان چند تا را با خود به کشتی برد؟

معمای شماره ۱۰

در یک کلاس ۱۴ نفر از دانش آموزان دختر هستند. ۸ نفر از آن ها لباس آبی به تن دارند و ۲ نفر نه دختر هستند و نه لباس آبی به تن دارند. اگر ۵ نفر از کسانی که لباس آبی دارند دختر باشند، چند دانش آموز در این کلاس حضور دارند؟

جواب معماهای آسان

جواب معمای شماره ۱

رودخانه یخ زده بوده است.

جواب معمای شماره ۲

نه نفر. پدر و مادر، شش پسر و یک دختر.

جواب معمای شماره ۳

اسم خودتان

جواب معمای شماره ۴

او کچل بوده است.

جواب معمای شماره ۵

نقشه جهان

جواب معمای شماره ۶

اتاق پر از شیر، چون شیرها مدت ها پیش از گرسنگی مرده اند.

جواب معمای شماره ۷

وقتی خیار هنوز خیلی کوچک است بدون اینکه آن را از ساقه جدا کنیم، داخل بطری قرار می دهیم و می گذاریم در بطری رشد کند و عظیم شود.

جواب معمای شماره ۸

جیمز تازه در بیمارستان به جهان آمده است.

جواب معمای شماره ۹

حضرت نوح این رسالت را انجام داده است نه موسی!

جواب معمای شماره ۱۰

۱۹ نفر

 

معماهای ریاضی

معمای شماره ۱

۷۵ نفر در یک جنگ با ۱۰۰ سرباز شرکت کردند و جراحاتی برداشتند. آمار جراحات به توضیح زیراست:

  • ۷۰ نفر دست راستشان را از دست دادند.
  • ۷۵نفر دست چپشان را از دست دادند.
  • ۸۰ نفر پای راست
  • ۸۵ نفر پای چپ از دست دادند.

حداقل تعداد افرادی که هر ۴ عضوشان را از دست دادن چندتاست؟

معمای شماره ۲

بعضی از ماه های سال دارای ۳۰ و تعدادی ۳۱ روز دارند با این اوصاف چند ماه از سال ۲۹ روز دارد؟

معمای شماره ۳

فردی ساعت ۸ شب به رخت خواب رفت و ساعتش را برای ۹ صبح کوک کرد. زمانی که با صدای زنگ از خواب بیدار شد چند ساعت خوابیده بود؟

معمای شماره ۴

چنان چه دکتری به شما ۳ قرص بدهد و بگوید هر ۳۰ دقیقه یک قرص بخورید، چه مدت طول می کشد تا تمام قرص ها را بخورید؟

معمای شماره ۵

در دبیرستان پسرانه ابن سینا، تعدادی دانش آموز تحصیل می کنند. اگر دو دانش آموز از این مدرسه، دوست باشند، پدرهای این دو دانش آموز نیز با هم دوست هستند (دوستی یک رابطه دو طرفه است و هیچکس با خودش دوست نیست!) کدام گزینه قطعاً درست است؟

الف) اگر حامد (یکی از دانش آموزان مدرسه) k دوست در دبیرستان داشته باشد، آن گاه ابوحامد (پدر حامد) حداقل k دوست در میان پدرهای دانش آموزان دبیرستان دارد.

ب) اگر حامد k دوست در دبیرستان داشته باشد، آن گاه پدر حامد حداکثر k دوست در میان پدرهای دانش آموزان دبیرستان دارد.

ج) اگر k دانش آموز از دبیرستان موجود باشند که هیچ دوتایی از آن ها دوست نباشند، آن گاه در میان پدرهای دانش آموزان دبیرستان، k نفر وجود دارند که هیچ دوتایی دوست نیستند.

د) اگر در میان پدرهای دانش آموزان دبیرستان، k نفر موجود باشند که هیچ دوتایی دوست نباشند، آن گاه k دانش آموز وجود دارند که هیچ دوتایی دوست نیستند.

هـ) اگر حسام برادر کوچک تر حامد باشد، آن گاه حسام و حامد با هم دوست هستند. (حسام و حامد هر دو در دبیرستان ابن سینا تحصیل می کنند)

معمای شماره ۶

دو معادله داریم که طرف دوم تساوی در معادله دوم، مجهول است. آیا می توانید آن را بیابید؟

معمای شماره ۷

معمای ریاضی که از ۱۰۰۰ نفر فقط ۱ نفر پاسخ درست داد:

این معما توسط سایت gotumble.com طراحی و منتشر شد، طراح این معما به شرکت کنندگان برای حل آن پیشنهاد داشت که دامنه فکرشان را از داخل باکس معما فراتر برده و به روشی که به سادگی بین اعداد ایجاد می شود فکر کنند. چند ردیف محاسبه ریاضی با جواب البته جوابی که متفاوت با آنچه به روش معمولی به ذهنتان می رسد می بینید که آخرین محاسبه بدون جواب باقی مانده است و شما بایستی به روش اجرا شده برای اعداد قبلی آن را بدست آوردید.

معمای شماره ۸

یک تاس همگن را حداقل چند بار پرتاب کنیم تا بطور یقین، سه بار یا بیشتر، نتیجه یکسان داشته باشیم؟

الف) ۱۲

ب) ۱۳

ج) ۱۸

د) ۱۹

هـ) ۲۷

جواب معماهای ریاضی

جواب معمای شماره ۱

۱۰ نفر

مجموع عضوهای از بین رفته ۳۱۰ عضو که در بهترین حالت ۹۰ نفر سه عضوی و ۱۰ نفر ۴ عضوی می شود. اگر x تعداد ۴ عضوی و y تعداد ۳ عضوی در نظر بگیریم :

۴x + 3y=310

x+y=100

با حل دستگاه داریم :

y=90

x=10

جواب معمای شماره ۲

تمامی ماه ها حداقل دارای ۲۹ روز هستند.

جواب معمای شماره ۳

ساعت های کوکی قادر به تشخیص صبح و شب نیستند و به اولین ساعت ۹ که برسد زنگ می زند. در واقع ساعت ۹شب فرد از خواب بیدار شده است.

جواب معمای شماره ۴

یک ساعت برای مثال یک قرص را در ساعت ۱ و دیگری را در ساعت ۱/۵ و قرص سوم را در ساعت ۲ باید بخورید.

جواب معمای شماره ۵

گزینه د صحیح است. از فرض مسئله نتیجه می شود که اگر دو پدر با هم دوست نباشند، پسرهای آن ها نیز با هم دوست نیستند. لذا اگر در میان پدرهای دانش آموزان دبیرستان، k نفر موجود باشند که هیچ دو تایی دوست نباشند، آن گاه پسرهای آن ها نیز با هم دوست نیستند و لذا k دانش آموز وجود دارند که هیچ دو تایی دوست نیستند.

جواب معمای شماره ۶

طرفین معادله اول را به توان دو می رسانیم. به راحتی معادله دوم را از درون آن استخراج می کنیم.

جواب معمای شماره ۷

روش حل این معما به این نحو است که حاصل جمع دو عدد با عدد دیگری جمع زده می شود به این روش که برایتان خواهیم گفت. ابتدا ۱+۴=۵ کاملا صحیح و منطقی است. در خط بعد ۲+۵ =۱۲ شده است چطور؟ به این روش که ابتدا ۲+۵ شده سپس عدد ۵ که جواب محاسبه خط قبلی است به جواب محاسبه اضافه شده است.

خط بعدی ۳+۶ را داریم که جواب آن ۹ است اما جواب نوشته شده ۲۱ است یعنی باز هم قانون خط دوم اجرا شده است پس سوال خط چهارم یعنی معمای اصلی هم باید با همین روش حل شود که به این ترتیب جواب معما اینطور خواهد بود :۸+۱۱=۱۹ اما طبق قانون باید عدد ۲۱ را که حاصل محاسبه خط قبلی است را به آن اضافه کنیم، یعنی ۱۹+۲۱=۴۰. پس جواب این معمای ریاضی ۴۰ است.

جواب معمای شماره ۸

۱۳ بار

بدبینانه ترین حالت این است که تاس را دوازده بار پرتاب کنیم و از هر عدد، دوبار ظاهر شود. بر طبق اصل لانه کبوتری در سیزدهمین پرتاب مطمئن هستیم که از یک عدد حداقل سه بار ظاهر شده است.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

۹ معمای هوش بامزه با پاسخ های عجیب

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا