بیمه بیکاری به کدام دسته از بیکاران تعلق نمی گیرد؟ + میزان بیمه

طبق اظهارات مدیرکل اشتغال و بیمه بیکاری وزارت کار، ۹ دسته از افرادی که بیکار شده‌اند مشمول دریافت این نوع بیمه نمی‌شوند. با ما همراه باشید. مسعود بابایی چهارشنبه شب از طریق اینستاگرام به سئوال‌های کاربران در مورد این بیمه پاسخ داد. براساس پاسخ‌هایی که او به پرسش‌ها داد، می‌توان تا حدودی به شرایط دریافت یا عدم دریافت بیمه ی بیکاری توسط گروه‌های مختلف شغلی پی برد.

مهمترین محورهای گفتگوی بابایی به شرح زیر است:
* سامانه ثبت‌نام بیمه بیکاری را در عرض ۵۰ ساعت راه‌اندازی کردیم تا متقاضیان بیمه بتوانند به صورت غیرحضوری درخواست خود را ثبت کنند.

* متقاضیان بیمه پس از ثبت کدملی، کد بیمه و کد کارگاه بلافاصله متوجه می‌شوند که آیا مشمول بیمه بیکاری هستند یا خیر؟

* اگر فرد بیمه شده، مشمول بیمه ی بیکاری باشد، اطلاعات شخصی و کارگاهی را در مراحل بعد در سامانه ثبت می‌کند و در همان همان لحظه یک کد رهگیری دریافت می‌کند.

* برای افرادی که تا ۱۵ فروردین در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، پیامکی ارسال شده که شماره حساب بانکی خود را برای دریافت بیمه ی بیکاری اعلام کنند. افرادی که بعد از ۱۵ فروردین ثبت‌نام کرده‌اند، به زودی پیامک دریافت می‌کنند.

* مبلغ این بیمه هنوز مشخص نیست و منتظر مصوبه ستاد ملی بحران کرونا است. مبلغ پرداختی بیمه بیکاری ناشی از کرونا الزماً طبق روال بیمه‌های بیکاری گذشته نیست. سازمان برنامه و بودجه با توجه به محدودیت در منابع یکسری اصلاحاتی را در نظر دارد که باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود.

* کسانی که مشمول نیستند، فعلا به اداره‌های کار مراجعه نکنند.

در ادامه این گفتگوی اینستاگرامی به برخی از مواردی اشاره شد که مشمول دریافت بیمه بیکاری کرونا نمی‌شوند:
۱- اگر مدارس غیرانتفاعی شهریه را از والدین دریافت کنند و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده باشد، معلمان مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند و مرکز آموزشی موظف به پرداخت حقوق است.

۲- افرادی که بیکاری آنها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا نبوده اما طبق روال بیکار شده‌اند، بر اساس بند ۶ شیوه‌نامه مشترک باید همان روال قبل در تقاضای بیمه بیکاری را انجام دهند و مراجعه حضوری به ادارات کار داشته باشند.

۳- مشاغل کم خطر از ۲۳ فروردین شروع به کار کرده‌اند و برخی هم از ۳۰ فروردین شروع به کار می‌کنند. اگر برحسب شرایط کارگاهی مجبور به تعطیلی شد، شرایط آن را لحاظ می‌کنیم. این افراد شامل ماده ۱۵ و ۱۶ قانون کار مربوط به تعلیق قرارداد کار هستند. در صورتی که کارگران خارج از شرایط کرونا بیکار شده‌اند، طبق روال بیمه بیکاری می‌گیرند.

۴- کارگرانی که در لیست بیمه‌پردازی ماه‌های دی و بهمن حضور ندارند و کارفرما حق بیمه این دو ماه را برای آنها واریز نکرده است، احتمالاً پیامک عدم شمولیت دریافت کرده‌اند. این افراد باید از کارفرما بخواهند که بیمه‌پردازی را انجام دهد و از طریق ادارات کار پیگیر باشند.

۵- کارگران روزمزد اگر بیمه نداشته باشند، مشمول بیمه نمی‌شوند.

۶- اگر فردی بیمه خویش‌فرما داشته باشد، نمی‌تواند از مزایایبیمه بیکاری استفاده کند.

۷- اگر کارگری در دی و بهمن ماه در کارگاه دیگری کار می‌کرده و الان کد کارگاه فعلی‌اش را وارد سیستم کرده است، پیامک عدم شمولیت دریافت می‌کند.

۸- رانندگان مسافرکش خودروهای شخصی بیمه‌ ندارد. اگر تاکسی متعلق به فرد دیگری باشد شامل مواد دو و سه قانون کار است که باید برای بیمه اقدام کند اما اگر تاکسی متعلق به خود فرد باشد و حتی اگر بیمه رانندگان تاکسی هم داشته باشد، بازهم مشمول دریافت بیمه بیکاری کرونا نیستند.

۹- درباره کارکنان دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد، اگر فردی مشمول قانون کار باشد و دانشگاه در این مدت از دانشجویان شهریه نگرفته باشد، کارکنان مشمولبیمه بیکاری می‌شوند اما اگر کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده باشد، باید دانشگاه حقوق فرد را بپردازد. در بخش خدمات و کارگری تقاضای بیمه ی بیکاری بدهند.

میزان بیمه بیکاری چقدر است؟

طبق اظهارات مسعود بابایی که در ایرنا نیز منتشر شده است، تعداد متقاضیان بیمه بیکاریو ماه‌های که باید پرداخت شود، دو عاملی است که در تصمیم ستاد مقابله با کرونا در مورد مبلغ بیمه موثر خواهد بود. این مسئله روز سه‌شنبه‌ هم در ستاد ملی مقابله مطرح شد اما نهایی نشد و نیاز به اصلاحاتی داشت. به نظر می‌رسد دولت تلاش دارد در هفته آینده مبلغ بیمه بیکاری را نهایی کند.
میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است. به مقرری افراد متأهل یا متکفل، تا حداکثر چهار نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان ۱۰ درصد حداقل دستمزد که امسال حدوداً ۱۸۳ هزار تومان است، افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی‌مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا