بازی آمیرزا
-
بازی آمیرزا یکی از بازی های محبوب ایرانی است که مخاطبان زیادی دارد.
این بازی تفاوت چندانی با Word Cookies ندارد. اما این مسئله هیچ تاثیری روی کیفیت بازی آمیرزا نگذاشته و همانند بازی «باقلوا» با یکی از سرگرم کننده ترین بازی های فسفر سوز ایرانی طرف هستیم. به دو علت: بعد از ساخت Word Cookies، سازندگان زیادی با کپی یا حداقل الهام از این عنوان سعی کردند بازیکن ها را با کلمات به چالش بکشند.
سازندگان داخلی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و بین بازی های کلمات کافه بازار، عناوین مشابه Word Cookies مختلفی را می توانستید پیدا کنید که کیفیت لازم را نداشتند. بنابراین همینکه بعد از انتظارات فراوان یک کلون جذاب ایرانی از بازی دیدیم خودش اتفاق هیجان انگیزی است. به خصوص برای سبکی که زبان در آن اهمیت زیادی دارد.
اما علت دوم به طراحی استثنایی معماهای بازی آمیرزا بر می گردد. یکی از ویژگی هایی که باعث شد عناوین الهام گرفته از Word Cookies به اندازه خود بازی اصلی سرگرم کننده نباشند، حروفی هستند که در هر مرحله باید با آن ها کلمات مختلفی بسازید و جواب بازی آمیرزا را کشف کنید.
سازندگان به درستی از پتانسیل های حروف استفاده نمی کردند و در این زمینه اگر بازی آمیرزا بهتر از Word Cookies نباشد، در فاصله خیلی کمی از این عنوان قرار دارد. به گونه ای که در بعضی مرحله ها و پیدا کردن جواب بازی آمیرزا با خود می گویید که چگونه سازنده با چند حرف، توانسته این همه کلمه از درون شان در بیاورد.
آمیرزا شاید در مرحله ایده عنوانی کپی به حساب بیاید ولی سازنده با استفاده درست از پتانسیل های همین گیم پلی تکراری موفق شده یکی از بهترین عناوین بازی با حروف ایرانی را منتشر کند؛ ساخته «نردبان اندیشه فردا» به راحتی می تواند موفقیت های باقلوا را تکرار کند و اگر از ما بپرسید، بین این دو عنوان آمیرزا بازی سرگرم کننده تری است.
مشابه باقلوا در اینجا نیز مهمترین وظیفه تان ساخت کلمه از میان حروف و پیدا کردن جواب بازی آمیرزا است. اما اگر در ساخته پیشین نردبان اندیشه با چندین حرف یک کلمه می ساختید، در بازی آمیرزا با حروفی که در اختیارتان قرار داده شده باید چند کلمه مختلف بسازید.
طی هر مرحله بازی به بازیکن حروفی می دهد و با انتخاب آن ها باید کلمات منطقی بسازید و جواب بازی آمیرزا را پیدا کنید؛ انگشت خود را به ترتیب بین حروف کشیده و اسم هایی به وجود می آورید. البته در این بین کلمه های دیگری نیز حضور دارند که به عنوان «کلمات اضافی» شناخته می شوند.
در بازی آمیرزا ممکن است کلماتی را حدس بزنید که بین کلمه های موجود در معمای هر مرحله نیستند. اگر تعداد کلمات اضافی به عدد معینی برسد مقداری سکه دریافت می کنید. قابلیت استفاده از این سکه ها را نیز به عنوان راهنما در بازی خواهید داشت.
این مسئله به همراه رابط کاربری خوب بازی، طراحی زیبای کاراکترها و توجه به جزییات موجب گشته تا از لحاظ دیداری بازیکن یک تجربه نسبتا متنوع را تا ساعت ها حفظ کند. گفتیم «نسبتا» چون بخش پایینی محیط گیم پلی (همان قسمتی که باید حروف را انتخاب کنید) همیشه یکسان هست. حداقل تا مرحله ۳۵ که ما رفتیم اینگونه بود.
بعد از تجربه خوبی که نردبان اندیشه فردا با باقلوا داشت، حالا با آمیرزا نشان داد که استاد بازی با کلمات است. ساخته جدید آن ها هر چه قدر مرحله ایده عاری از خلاقیت بوده ولی به خاطر استفاده فوق العاده از پتانسیل های حروف ایرانی و معماهای گوناگونش توانسته یکی از جذاب ترین عناوین ایرانی را بسازد.
به تمام این مسائل گرافیک متناسب با فرهنگ داخلی و موسیقی شنیدنی را اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا گفتیم بازی آمیرزا می تواند موفقیت های باقلوا را تکرار کند. طرفدار هر سبک یا سلیقه ای باشید، مطمئن باشید که آمیرزا همانند باقلوا نیز می تواند سرگرم تان کند.
جلوه سمعی و بصری
یکی از نقاط قوت این بازی دقیقا در همین بخش نمایان می شود.
زمانی که گرافیک یک دست و زیبا، انیمیشن های چشم گیر و ادغامش با صدا گذاری و موسیقی سنتی و دلنشین باعث شده که با یک بازی خوب ایرانی رو به رو باشیم که در این قسمت تقریبا کاستی خاصی نداشته باشد و بتوان آن را یک بازی با کیفیت نامید. و البته از سازنده این بازی با توجه به سابقه یاد شده انتظار دیگری هم نخواهد رفت.
ویژگیهای بازی آمیرزا
تم صفحه اول بازی چند نوازنده سنتی کارتونی را در حیاط یک عمارت ایرانی نشان میدهد.
شروع بازی، بازی روزانه و بازی استاد میرزا نوارهای اصلی این صحفه اول بازی هستند.
در گوشههای پایین صفحه اول پیشنهاد ویژه، حمایت از بازی، سکه رایگان و دکان قرار دارند.
در دکان از بستههای ۲ تا ۱۰۰ هزار تومانی موجود است.
در بخش سکه رایگان راههای مختلف کسب سکه رایگان عبارتند از:
اطلاعات کاربری، دعوت دوستان، مشاهده تبلیغ و عضویت در رسانههای اجتماعی بازی.
بازی روزانه پس از مرحله ۲۶ امکانپذیر میشود.
بازی استاد آمیرزا پس از مرحله ۱۶ آزاد میشود.
بازی آمیرزا بیش از ۸۰۰ مرحله اصلی دارد.
راهنمای بازی
با لمس شروع بازی وارد قسمت اصلی بازی میشوید.
پیش از شروع بازی شخصیت راهنما نحوه انجام بازی را به کاربر آموزش میدهد.
کاراکتر راهنمای بازی، پیرمرد حکیمی با لباس سنتی و ریش سفید است.
کلاه، جلیقه و ظاهر این کاراکتر مأنوستر از کاراکتر مربوط به بازی باقلوا است.
در بازی آمیرزا تعدادی حروف درون یک سینی نقره ای قرار دارند.
جاهای خالی به تعداد حروف کلمات مورد نظر بازی روی پس زمینههای سنتی ایرانی قرار دارند.
با بالاتر رفتن مراحل بازی، جاهای خالی بیشتر و جداول سختتر میشود.
پس از حل هر مرحله تعدادی سکه به عنوان وجه رایج بازی جایزه دریافت میکنید.
بازی کلمات معناداری که در جاهای خالی قرار نمیگیرند را در قندان کلمات اضافه میگذارد.
پس از رسیدن کلمات اضافه به حدنسابها، مقداری جایزه به شما تعلق میگیرد.
پس از اتمام هر فصل یک صندوقچه حاوی سکه به شما جایزه داده میشود.
همچنین میزان افزایش اعتبار شما بین میرزاها اعلام میشود که جایگزین جالبی برای افزایش میزان هوش در بازی باقلوا است.
پس از گذراندن مرحله ۲۶ بازی، میتوانید در بازی روزانه شرکت کنید.
در بازی روزانه، شروع بازی بروی یک تقویم قرار گرفتهاست.
با حل کردن چند مرحله در هر روز میتوانید ستارههای آن روز را کسب کنید.
پس از گذراندن مرحله ۱۶ بازی، میتوانید در بازی استاد میرزا شرکت کنید.
بازی استاد میرزا بصورت جدول کلمات متقاطع طراحی شدهاست.
پس از پایان هر فصل تصویر پس زمینه بازی تغییر میکند.
راهنمای بازی در ازای مقداری سکه حرف اول از یکی از کلمات حل نشده را به کاربر نشان میدهد.
نقاط قوت بازی
وجود قندان کلمات اضافه، مورد مثبتی است.
قسمت بازی استاد میرزا خلاقانه و جذاب است و مشابهش در سایر بازیهای حدس کلمات دیده نمیشود.
تعداد مراحل زیاد بازی میتواند مدت زیادی کاربر را درگیر بازی کند.
گرافیک بازی و موسیقی و فضای بازی بسیار همسان و هارمونیک طراحی شدهاست.
بازی آمیرزا به خوبی از المانهای ایرانی نوستالژیک بهره برده است.
شخصیت پردازیهای بازی بسیار خوب انجام شده است.
بسیاری از موارد کوچکی که در بازی باقلوا چنگی به دل نمیزد در این بازی اصلاح شدهاست.
نقاط ضعف بازی
بسیاری از موارد بازی تقلیدی از سایر بازیهای حدس کلمات است.
راهنمای بازی بسیار ساده و فاقد تنوع است.
به استثنای بخش استاد میرزا ابداع و نوآوری قابل توجهی در فرم و نحوه انجام بازی به چشم نمیخورد.
فرهنگ لغات بازی نواقصی دارد و برخی از کلمات معنادار رایج در قندان کلمات اضافه جای نمیگیرند.
کاربر نمیتواند واژههای جدید پیشنهاد کند.
خود بازی تأکید زیادی بر رقابت با میرزاها دارد امادر عمل میرزاها نقشی در بازی ایفا نمیکنند و کاربر ارتباط یا رقابت خاصی را با میزراها حس نمیکند.