شبکه شاد

شبکه شاد
  • بعد از شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت حضور دانش آموزان و معلمان و کادر آموزشی در مدارس، وزارت آموزش و پرورش اقدام به برگزاری کلاس های درس خانگی برای دانش آموزان از طریق سامانه ای به نام «شاد» کرد. شاد مخفف شبکه اجتماعی دانش آموزان است.
    از ویژگی های پیام رسان شاد، ذخیره برنامه ها و فعالیت ها است، لذا اگر دانش آموزی به موقع در کلاس حضور نیابد، می تواند محتوای کلاس و همچنین تکالیف را مشاهده نماید، سوالات خود را با معلم مطرح کند و پاسخ خود را دریافت نماید.
    در بخشی از متن اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش پیرامون آغاز به کار شبکه اجتماعی دانش آموزان شاد آمده است:
    " با پیگیری‌ های مستمر وزیر آموزش و پرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلت فرم اختصاصی آموزش و پرورش به نام SHADAP با مالکیت و مدیریت وزارت متبوع، در مرحله بهره برداری قرار گرفته است. "
    طبق برنامه پیش بینی شده از سوی آموزش و پرورش از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان دوره ابتدایی به پلت فرم اختصاصی آموزش و پرورش آغاز شده و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت. مدیران، معلمان و دانش آموزان دوره ابتدایی، می‌ توانند اپلیکیشن شاد را با مراجعه به آدرس http://Shaddl.medu.ir دریافت و نصب کنند.

    نحوه استفاده از برنامه و شبکه اجتماعی شاد
    ابتدا وارد سایت shad.medu.ir شوید.
    ابتدا در فیلد کد ملی٬ کد ملی خود را وارد کنید.
    سپس اطلاعاتی شامل سری شناسنامه و سریال شناسنامه را وارد فیلد مربوطه کنید.
    تاریخ تولد خود را در فیلد مربوطه وارد کنید.
    بر روی ورود به گروه کلاس من کلیک کنید.
    بعد از انجام این کار وارد گروهی در پیام رسان سروش می شوید.
    دانلود یکی از ۵ برنامه زیر برای امکان استفاده از برنامه شاد الزامی می باشد.
    متاسفانه تا زمان نهایی شدن نرم افزار شاد اطلاعات تکمیل تر وجود نخواهد داشت.
    شاید این سوال برای تان پیش آید که آیا بعد از نصب پیام رسان توسط مدیر، معلم، دانش‌آموز و یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروه‌چ های درسی وجود دارد؟ در پاسخ بایستی گفت به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاس های مدرسه به صورت خودکار تعریف می شوند و نیازی به ساخت گروه های کلاسی نیست!
    توجه داشته باشید برای استفاده از نرم افزار شاد آموزش و پرورش باید یکی از برنامه های آی گپ٬ گپ٬ سروش٬ بله و یا روبیکا را نصب کرده باشید. توجه کنید که این برنامه هنوز به صورت رسمی شروع به کار نکرده است و ممکن است پلتفرم های برنامه شاد دانش آموزان که توسط آموزش و پرورش معرفی شده است، تغییر کند در این صورت تمامی اطلاعات لازم را می توانید با بازگشت به همین پست در سایت جدولیاب به دست آورید. پس پیشنهاد می شود آدرس این صفحه را ذخیره کنید تا در زمان لازم دوباره به آن مراجعه کنید و از آخرین اخبار سامانه شاد آموزش و پرورش مطلع شوید.
    پشتیبانی رسمی نرم افزار شاد آموزش و پرورش
    تماس تنها از تلفن ثابت بدون نیاز به شماره گیری کد شهر ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۱ (سراسر کشور)
    تماس تنها از تلفن ثابت بدون نیاز به شماره گیری کد شهر ۹۰۹۲۳۰۱۶۱۲ ( فقط تهران) پاسخگویی همه روزه ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

    سؤالات متداول عمومی
    ۱. آیا بعد از نصب پیام‌رسان توسط مدیر، معلم، دانش‌آموز یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروه‌های درسی است؟
    جواب: به‌محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاس‌های مدرسه به‌صورت خودکار تعریف می‌شوند و نیازی به ساخت گروه‌های کلاسی نیست.
    ۲. مزیت استفاده از اپلیکیشن‌ داخلی و اختصاصی در این طرح چیست؟
    جواب: فراهم آوردن محیطی جذاب، پویا، امن و متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانش‌آموزان ایرانی از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی اپلیکیشن داخلی شاد است.
    ۳. تلفن همراهم اجازه نصب اپلیکیشن را نمی‌دهد. چه‌کار کنم؟ پیغام‌هایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است تلفن و اطلاعات شمارا به خطر بی اندازد؟
    جواب. تمام مسائل امنیتی در خصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی موردبررسی قرارگرفته است. لذا کافی است به بخش تنظیمات (setting) دستگاه خود مراجعه کرده و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید.
    ۴. آیا مخاطبین هم‌گروه‌ها و مخاطبین ما را می‌بینند؟
    جواب: خیر. تمام اطلاعات شخصی کاربران محفوظ بوده و برای سایر کاربران غیرقابل دسترسی است. افراد تنها امکان مشاهده مخاطبان خود که به شاد پیوسته‌اند را دارد.
    ۵. آیا پیام‌رسان نسخه دسکتاپ (ویندوز/ مک/ لینوکس) دارد؟
    جواب: در حال حاضر فقط نسخه اندروید قابل‌دسترسی است.
    ۶. آیا پیام‌رسان نسخه وب دارد؟
    جواب: بله.  Shadweb.iranlms.ir.
    ۷. آیا پیام‌رسان نسخه IOS دارد؟
    جواب: بله Shaddl.ir
    ۸. آموزش‌های برخط تا چه زمانی ادامه دارد؟
    جواب: آموزش برخط تا رفع موانع موجود و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه خواهد داشت.
    ۹. آیا اینترنت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد؟
    جواب: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، به‌زودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهد شد.
    ۱۰. برنامه کلاس‌های چندپایه/ پیش‌دبستانی/ نهضت سوادآموزی چگونه خواهد بود؟
    جواب: فعلاً امکان حضور این افراد در سامانه شاد وجود ندارد. در اسرع وقت پس از امکان‌پذیر شدن ارائه خدمت اطلاع‌رسانی می‌شود.
    ۱۱. برای دانش آموزان محروم/ مناطق محروم از امکانات لازم چه باید کرد؟
    جواب: موضوع در دست بررسی است و مراتب متعاقباً به اطلاع می‌رسد.
    ۱۲. آیا امکان گزارش‌گیری از فعالیت مدرسه و کلاس‌ها در سطح منطقه و استان وجود دارد؟
    جواب: بله. پنل گزارش‌گیری در بخش «ورود مدیر ستادی/ استانی/ شهرستانی» در اپلیکیشن شاد وجود دارد.
    ۱۳. امکان فعالیت کلاس‌های پیش‌دبستانی وجود دارد؟
    جواب: فعلاً خیر. اما به‌زودی این امکان فراهم خواهد شد.
    ۱۴. آیا امکان ایجاد گروه و کانال (به هر نوعی) برای افراد وجود دارد؟
    جواب: خیر. این امکان در حال حاضر در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
    ۱۵. امکانات موردنیاز دستگاه هوشمند برای نصب این اپلیکیشن چیست؟
    جواب: دستگاه هوشمند با سیستم‌عامل اندروید (نسخه ۴.۴ یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم برای نصب و اجرای اپلیکیشن.

    سوالات متداول مدیران
    ۱. مدیران باید چه‌کاری انجام دهند؟ (شرح یک‌به‌یک مراحل)
    جواب: مدیران با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد می‌توانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)
    ۲. چگونه اطلاعات معلمان (رسمی، حق‌التدریس، نیروهای آزاد، فاقد ابلاغ سیستمی (خرید خدمات) را در سناد ثبت و اصلاح کنیم؟ مشکل عدم پذیرش اطلاعات معلم توسط اپلیکیشن را چطور حل کنیم؟
    جواب: کلیه اطلاعات معلمان توسط مدیران مدارس در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است. مدیر و معلم باید از صحت اطلاعات واردشده در سناد اطمینان حاصل کنند و سپس فرآیند نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن را اجرا نمایند.
    ۳. چگونه اطلاعات خود (مدیر) را در سناد ثبت کنم؟
    جواب: این اطلاعات توسط مدیران مناطق در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است.
    ۴. چه مقاطعی موظف هستند در سناد فرآیند ثبت اطلاعات را انجام دهند؟
    جواب: تمامی مقاطع موظف به ثبت اطلاعات خود در سناد هستند. این کاربر عهده مدیران مدارس و مناطق بوده و دسترسی برای سایر افراد وجود ندارد.

    سؤالات متداول معلمان
    ۱. معلمان باید چه‌کاری انجام دهند؟ (شرح یک‌به‌یک مراحل)
    جواب: معلمان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد می‌توانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)
    ۲. با ورود کد ملی معلم در قسمت کلاس‌بندی، خطای «معتبر نیست» نمایش داده می‌شود. باید چه‌کار کنم؟
    جواب: لازم است دقت کنید شماره تلفن شما با سامانه سناد مطابقت داشته باشد. همچنین شماره ملی را درست و با صفحه‌کلید زبان انگلیسی وارد کنید. در صورت نیاز، از مدیر درخواست کنید اطلاعات شمارا در سامانه سناد اصلاح کند.
    ۳. برخی از همکاران حق‌التدریس با ابلاغ همکار دیگری در کلاس هستند. چه باید کرد؟
    جواب: ابلاغ صوری خلاف است. باید اطلاعات دقیق در سناد درج شود.
    ۴. آیا امکان ادغام چند کلاس با محتوای مشابه توسط یک معلم وجود دارد؟
    جواب: متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد.
    ۵. معلمانی که تدریس غیرموظف دارند چه باید بکنند؟
    جواب: فرهنگیانی که غیرموظف دارند، می‌توانند از روز سه ‌شنبه وارد پیام ‌رسان شده و پس از انتخاب نقش معلم، کد مدرسه خود را انتخاب کنند.
    ۶. آیا امکان ترک کلاس را می‌توان غیرفعال کرد؟
    امکان ترک کلاس برای دانش آموزان وجود دارد که به‌زودی غیرفعال خواهد شد.

    سوالات متداول دانش آموزان
    ۱. دانش آموزان باید چه کاری انجام دهند؟
    جواب: دانش آموزان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد می‌توانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد.
    ۲. دانش آموز اتباع هستم. چگونه وارد سامانه شوم؟
    جواب: در مورد اتباع سایر کشورها، کد هویتی اتباع به جای کد ملی درج شود و نیازی به ورود اطلاعات شناسنامه‌ای نیست. امکان ورود این عزیزان به زودی فراهم می شود.هم اکنون مدیر امکان اضافه نمودن دانش آموز را دارد.
    ۳. آیا امکان ورود چند دانش آموز با یک خط وجود دارد؟ والدینی که معلم یا مدیر مدرسه هستند می توانند از همان خط برای ورود فرزندشان استفاده کنند؟
    جواب: بله. فعلا این امکان وجود دارد. اما احتمال بروز هر خطای احتمالی توسط فرزندان در این زمینه بر عهده‌ی والدین خواهدبود. والدین باید در صورت نیاز، خط تلفن جداگانه برای ورود هر دانش آموز تهیه کنند.
    ۳. چگونه دانش آموزانی که خود گوشی ندارند و از گوشی پدر و مادر استفاده کنند؟
    جواب: می توانید با نصب این برنامه روی دو گوشی مثلا (گوشی پدر و مادر) و فعالسازی آن با فقط یک شماره، در صورت در دسترس نبودن یکی، از گوشی دیگر استفاده نماید.
    ۴. دانش آموزان استثنایی چه کار کنند؟
    جواب: برنامه‌ریزی برای دانشآموزان استثنایی در حال پیگیری است. در صورت وجود پیشنهاد، ایده‌های عملیاتی و قابل اجرای خود در محیط شاد را از طریق مدیران مناطق به تیم پشتیبانی انتقال دهید تا به نام خودتان اجرا شود.

پیشنهاد شما
جهت ثبت نظر و معنی پیشنهادی لطفا وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو جدول یاب نشده اید ثبت نام کنید.
اشتراک گذاری