عروسی حضرت قاسم (ع) تا چه حد صحت دارد ؟
درباره عروسی حضرت قاسم (ع) اختلافات نظر بسیاری وجود دارد اگر درباره ایشان اطلاعاتی می خواهید خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم . شاید نام حجله حضرت قاسم (ع) نیز به گوش شما رسیده باشد و از خود بپرسید که این حضرت در بحبوحه جنگ با کفار چگونه ازدواج کرده است؟ صحت و سقم عروسی حضرت قاسم با دختر امام حسین (ع) چقدر است؟ برای پاسخ به این سوالات همراه همیشگی ستاره باشید.
حضرت قاسم فرزند نوجوان امام حسن (ع) است که در نبرد کربلا همراه دیگر یاران امام حسین (ع) به شهادت رسید. از ملاحسین کاشفی به عنوان اولین کسی که از عروسی حضرت قاسم یاد کرده نام میبرند. به پیروی از وی، عدهای از مقتلنویسان از آن یاد کرده و عدهای نیز آن را از تحریفات عاشورا میدانند.
به نظر میرسد این داستان، با داستان عروسی حسن مثنی اشتباه شده و تغییراتی در آن صورت گرفتهاست.
آیا حضرت قاسم ازدواج کرده بود؟
حجت الاسلام یوسف وند:
این واقعه سند تاریخی درست وقابل اعتمادی ندارد و از قرن دهم هجری وارد برخی از متون تاریخی شده و اکثر علما آن را نپذیرفته اند. شرایط روز عاشورا و قراین دیگر نشان می دهد که اصل وجود چنین حادثه ای واقعیت تاریخی ندارد. ظاهرا این داستان با داستان ازدواج فرزند دیگر امام مجتبی علیه السلام یعنی حسن مثنی خلط و اشتباه شده که در قبل از محرم آن سال رخ داده است.
باید دقت داشت برگزاری مراسم شادی در ایام محرم آنهم به این بهانه اصلا درست نیست و سبب وهن عزاداری سید و سالار شهیدان خواهد بود، لذا لازم است به این چنین رویدادهایی که ضعیف السند هستند توجه نکرد و رسوم غلط را در میان عزاداری های باشکوه امام حسین علیه السلام ایجاد ننمایند.
مخالفان و موافقان داستان عروسی حضرت قاسم
نظرات موافقان:
به گفته برخی محققان نخستین کسی که داستان عروسی قاسم را ذکر کرده، ملاحسین واعظ کاشفی در روضه الشهدا است. سپس در منابعی همچون منتخب طریحی، اکسیر العبادات اثر فاضل دربندی، محرق القلوب اثر نراقی، تذکره الشهدا اثر ملاحبیب شریف کاشانی و مدینه المعاجز اثر بحرانی راه یافته است.
ابوالحسن شعرانی در کتاب دمع السجوم گفته است به نظر ما دلیلی ندارد که تزویج قاسم را انکار کنیم؛ چون ملاحسین کاشفی در روضه الشهداء نقل کرده و او مردی جامع و عالم و متبحر بوده است و این که میگویند تزویج در آن گیر و دار بعید مینماید، صحیح نیست؛ چون مصالح اعمال ائمه معصومین برای ما معلوم نیست.
نظرات مخالفان:
برخی از عالمان شیعه همچون علامه مجلسی،محدث نوری و شیخ عباس قمی به دلیل ذکر نشدن ماجرای عروسی قاسم در منابع معتبر آن را نپذیرفتهاند.
همچنین برخی منابع در رد این ماجرا سن کم قاسم را یادآورشده و گفتهاند که او در کربلا به سن بلوغ و ازدواج نرسیده بود.
شهید مرتضی مطهری میگوید:
در روز عاشورا مجال نماز خواندن هم نبود و امام حسین(ع) نماز خوف خواند، چگونه ممکن است که حجله عروسی قاسم راه انداخته باشد؟
سید عبدالرزاق موسوی مقرم با رد عروسی قاسم، معتقد است که در کتاب منتخب، دست برده شده و این ماجرا را به آن افزودهاند.
اشتباه با حسن مثنی
در این باره روایت میکنند که وقتی امام حسین(ع) مسیر مدینه تا کربلا را طی میکرد، حسن بن حسن از عموی خویش، امام حسین (ع)، یکی از دو دختر او را خواستگاری کرد. امام حسین(ع) فرمود: هر یک را که بیشتر دوست داری اختیار کن، حسن خجالت کشید و جوابی نداد، امام حسین(ع) فرمود: من برای تو فاطمه را اختیار کردم که به مادرم دختر رسول خدا، شبیه تر است.
به این ترتیب وجود فاطمه ی نو عروس در کربلا امری مسلم است. اگر فرض کنیم ازدواج قاسم درست باشد، باید گفت: امام حسین(ع) دو دختر به نام فاطمه داشتند که یکی را به حسن تزویج کرده و دیگری را برای قاسم عقد نموده اند، یا این که بگوییم: دختری که به عقد قاسم درآمده، نامش فاطمه نبود و نقل تاریخ در این مورد اشتباه است و اگر این داستان را صحیح ندانیم، باید بگوییم راویان نام حسن را از روی اشتباه، قاسم نقل کرده اند.
عروسی حضرت قاسم (ع) در تعزیه
در مجالس تعزیهخوانی، داستان عروسی قاسم اجرا میشود. در این مراسم تعزیهخوانان پیکر غرق به خون حضرت علی اکبر (ع) را در گوشهای قرار داده و به برنامه عروسی قاسم میپردازند.
بیشتر بخوانید :