فلسفه وضو گرفتن مسلمانان از دیدگاه امام رضا (ع) چیست؟+ آثار و فواید
یکی از اعمال واجب عبادی، نماز است و مقدمه آن وضو گرفتن اما براستی فلسفه وضو گرفتن مسلمانان در چیست ؟ در این مطلب به گزیده ای از سخنان معصومین در این خصوص پرداختیم .
فلسفه وضو گرفتن
یکی از اعمال واجب عبادی، نماز است و مقدمه آن وضو. وضو، یعنی شستن صورت و دو دست و مسح پا با شرایط خاص که خود نوعی عبادت محسوب می شود؛ عبادتی که از سویی موجب تقرب انسان به خدا و کمال معنوی وی می شود و از سوی دیگر از نظر بهداشتی و درمانی اثرات مفیدی بر محیط اجتماعی و فردی زندگی افراد دارد.
احادیث وضو
خداوند در قرآن نسبت به عمل عبادی وضو می فرماید:«یا أَیّهَا الَّذِینَ آمَنواْ إِذَا قمْتمْ إِلَی الصَّلاهِ فاغْسِلواْ وجوهَکمْ وَأَیْدِیَکمْ إِلَی الْمَرَافِقِ وَامْسَحواْ بِرووسِکمْ وَأَرْجلَکمْ إِلَی الْکَعْبَینِ»؛ «ای کسانی که ایمان آورده اید چون به [عزم] نماز برخیزید صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید و سر و پاهای خودتان را تا برآمدگی پیشین [هر دو پا] مسح کنید».
فواید وضو برای بدن و حکمت شرعی وضو
وضو همانند دیگر اعمال عبادی تعیین شده در اسلام دارای فلسفه و حکمت های معنوی، علمی و بهداشتی است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
حکمت وضو گرفتن در روایات
در حدیثی از امام رضا (علیه السلام) درباره حکمت وضو آمده است:«برای این است که بنده در مقابل پروردگار خود پاکیزه باشد و قابل مذاکره و مکالمه گردد و اطاعت امر مولی نموده، از کثافات و نجاسات محترز و پاک گردد و کسالت تن او بر طرف شود و خواب از چشم او بیرون رود؛ تا این مطلب به پاکی قلب او در مقابل عظمت خالق منتهی شود و سبب وجوب شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها، آن است که این اعضا در نماز بیشتر به کار می آید؛ زیرا نمازگزار با صورت، سجده و خضوع می کند و با دست خود حاجات خویش را عرضه می کند و با سر خویش در حالت نماز رو به قبله می نماید و با پاهایش، قیام و قعود نماز را انجام می دهد.»
در روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز درباره حکمت های وضو آمده است:«وضو گرفتن، یعنی شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها؛ شستن صورت، یعنی خدایا هر گناهی که با این صورت انجام دادم، آن را شستشو می کنم که با صورت پاک به جانب تو عبادت کنم و با پیشانی پاک سر بر خاک بگذارم. شستن دست ها در وضو یعنی خدایا از گناه دست شستم و گناهانی را که با دستم مرتکب شده ام، با شستن دست، آن را تطهیر می کنم.
مسح سر در وضو، یعنی خدایا از هر خیال باطل و هوس خام که در سر پروراندم، سرم را تطهیر می کنم و آن خیال های باطل را از سر به دور می افکنم. مسح پا، یعنی خدایا من از جای بد رفتن پا می کشم و این پا را از هر گناهی که با آن انجام داده ام، تطهیر می کنم. اگر کسی بخواهد نام مبارک حق تعالی را بر زبان آورد، باید دهان را تطهیر کند. مگر می شود با دهان ناشسته، انسان نام خدا را ببرد؟ باید دهان را با آب مضمضه کند و بشوید».
نظام مند کردن نظافت شخصی
برخی از پزشکان معتقدند:شاید بتوان گفت نظافت و پاکیزگی نزد برخی افراد مسئله ای ذوقی و شخصی است و یا به وضع اقتصادی فرد یا دولت بستگی داشته باشد. اما در قرآن، نظافت امری است تحت نظام و ضابطه؛ به طوری که فرد مسلمان خود را ملزم می داند به عنوان یک واجب شرعی آن را در هر حال و به طور مستمر رعایت کند.
پیامبر خدا(ص) در پاسخ به فردی در خصوص وصف مؤمنان در قیامت فرمودند: مؤمنان درخشان و روسفید بر اثر وضو و کافران سیهرویند و آنها را بر کنار صراط آورند؛ همچنین کسی که شب را با وضو بیارامد، گویی که تمام شب را به عبادت گذرانده است.
نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول میشود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمیشود، همان طور که اگر انسان شبانهروزی پنج نوبت در نهر آبی شستوشو کند، آلودگی در بدنش نمیماند، نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک میکند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمیخواند، یکی از پرسشهایی که مخاطبان مطرح میکنند این است که معناى «وضو» چیست؟ در کجای قرآن آمده که باید قبل از نماز این گونه دست و صورت خود را بشوییم؟
سیدحسن موسوی کارشناسی مرکز تخصصی نماز در جواب این پرسش میگوید:
«وضو» در لغت به معناى نظافت و پاکیزه کردن است (۱) و در اصطلاح فقه عبارت است از: شستن مخصوص؛ که مىتوان آن را به دو صورت انجام داد: ترتیبى و ارتماسى.
وضوى ترتیبى بدین صورت است که به قصد قربت و اطاعت از فرمان خدا، ابتدا صورت و سپس دست راست و بعد دست چپ را بشوید. آنگاه با رطوبتى که از شستن دست بر کف آن باقى مانده، سر را مسح کرده و سپس پاى راست و در پایان پاى چپ را مسح نماید.
وضوى ارتماسى عبارت است از فرو بردن صورت و دستها در آب، به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین. گاهى ممکن است بین این دو شیوه تلفیق شود؛ به این معنا که صورت را ارتماسى و دستها را ترتیبى بشوید. این شکل از وضو نیز صحیح است.(۲).
یکی از آیات قرآن کریم مربوط به دستور خداوند متعال برای وضو گرفتن مؤمنان قبل از نماز است، در این آیه علاوه بر دستور وضو برای نماز، به کیفیت و نحوه وضو گرفتن نیز پرداخته شده است.
در این آیه خداوند متعال می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاهِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ وَ أَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ…»(۳)، اى کسانى که ایمان آوردهاید، چون به (عزم) نماز برخیزید، صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید؛ و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پیشین (هر دو پا)مسح کنید…».
آثار و فواید وضو
با نگاهی به تمامی جوانب روایات و احکام صادره از معصومین(ع) در خصوص وضو میتوان به ۲ فایده روشن دست یافت.
- فلسفه وضو گرفتن از نظر پزشکی
-فواید بهداشتی
علاوه بر احادیثی که بر فواید بهداشتی وضو تأکید کرده و آن را از عوامل طولانی شدن عمر برشمردهاند(۴)، برخی متخصصان علوم پزشکی با دقت نظر در دستورات و احکام وضو برای این عمل عبادی فوایدی را مطرح کردهاند که به برخی از آنها اشاره میشود:
۱-سلامت گوارشی
دانش پزشکی، امروزه عامل انتقال بسیاری از عوامل عفونی را اصطلاحاً Fecal – Oral(مدفوعی ـ دهانی) شناسایی کرده است که یک گروه عمده از این عوامل عفونی دارای این ویژگی هستند که پس از اجابت مزاج بر روی دست باقی میمانند و بعداً در موقع غذا خوردن و از طریق دهان وارد بدن میشوند و ایجاد بیماری میکنند.
از این جهت امروزه در همه ممالک پیشرفته اولین اصل بهداشتی که برای مقابله با عفونتهایی گوارشی به همگان(به خصوص اطفال) آموزش داده میشود، شستشوی دستها قبل از غذا خوردن و پس از اجابت مزاج است و به این ترتیب تأثیر نظافت دستها در پیشگیری از گروه زیادی از بیمارهای عفونی باور نکردنی است.
اما فرمان وضو که در آیه شریفه ۹ از سوره مبارکه مائده در قرآن مجید، صادر شده است، به سادگی و صراحت امر به شستشوی دستان(تا آرنج) می کند و ۱۴ قرن پیش با بیان دستوری پیرامون نماز، پیامآور نکتهای میشود که علم بشری در آستانه قرن بیست و یکم به اهمیت بیش از پیش آن، دست یافته است.
مقارنت اوقات نماز با سه وعده معمول غذایی(صبحانه و نهار و شام) یا حتی وعدههای غذا هنگام روزهداری(سحر و افطار) سبب میشود که شخص نمازگزار، موقع انجام وضو(که معمولاً متعاقب اجابت مزاج نیز هست) خود به خود به شستوشوی دستها بپردازد و هر گونه عامل بیماریزای عفونی را از دستهای خویش بزداید و در نتیجه موقع صرف غذا، هیچ عامل عفونی ناشی از دست آلوده موفق به ایجاد بیماری در بدن او نشود.
۲-سلامتی مجاری تنفسی
به علت پراکنده بودن عوامل عفونی متعدد در محیط اطراف و هوای تنفسی انسان و با توجه به اینکه استنشاق میکروب از طریق بینی روش عمده انتقال این عفونتهاست، بیماریهای عفونی تنفس، به وفور به وقوع میپیوندد. این مشکلات به ویژه در فصل سرما که تجمع افراد در محیطهای بسته افزایش مییابد و ویروسها و باکتریها امکان رشد و بیماریزایی زیادتری پیدا میکنند بیشتر میشود و به همین علت است که در فصل سرما شایعترین علت مراجعه اطفال و بزرگسالان به مطب و کلینیکهای عمومی، بیماری common cold(سرماخوردگی) و عوارض متعدد ناشی از آن است و همان طور که اشاره شد، عمده این درگیریها، ناشی از انتقال عامل بیماریزا از طریق بینی است.
اما از جمله مواردی که در حین وضو، مورد توصیه مؤکد قرار گرفته است. سه مرتبه، چشیدن و استنشاق آب سرد و پاک است.
بر این اساس چنانچه مسلمین در مقدمات نماز و حین وضو دستور اسلامی استنشاق آب سرد را اجرا کنند، همه روزه چند نوبت میکروبهای مجرایی تنفس را زدوده و مجرای تنفسی خود را تمیز و پاکیزه میکنند و بدین ترتیب از بروز بیماریهای متعدد تنفسی در امان خواهند بود.
۳-بهداشت دهان و دندان
نقش دندانها در حفظ و زیبایی و قدرت جویدن و صحبت کردن به خوبی مشخص است و حتی نبودن دندانهای سالم و زیبا برای بانوان و دوشیزگان(به خصوص) اثرات روانی زیادی باقی میگذارد. چرا که در کتابهای علمی دندانپزشکی میخوانیم: نیمی از زیبایی بشر منوط به صورت او و از این مقدار ۳/۲ آن مربوط به دهان و دندانها است.
رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماریهای مختلف آن، از جمله پوسیدگی دندانها و بیماریهای پریودنتال(بیماریهای لثه و بافتهای پشتیبان) و.. به بهترین شکل به وسیله مسواک زدن، انجام میپذیرد.
پیامبر خدا(ص) در خصوص مسواک زدن به هنگام وضو فرمودهاند: «السواک شطر الوضوء»(۵)؛ مسواک کردن جزئی از وضو است و یا در توصیهای که به حضرت علی(ع) در این باره بیان داشتهاند: یا علی! و علیک بالسواک عند کل وضوء(۶)؛ ای علی!بر تو باد مسواک زدن به هنگام هر وضو.
بنابراین با توجه به اینکه نمازگزار روزانه حداقل ۳ بار وضو میگیرد، چنانچه قبل از هر وضو اقدام به مسواک زدن کند، از حداکثر پاکیزگی لازم برای پیشگیری از تمامی بیماریهای دهان و دندان برخوردار میشود.
۴-بهداشت پوست
یکی از شرایط صحت وضو، نبود مانع برای رسیدن آب به مواضع وضو استد که همین امر یعنی بررسی نبود مانع در اعضای وضو و برطرف کردن موانع در صورت وجود آن خود نقش بسزایی در سلامت پوست ایفا میکند.
گذشته از اینکه در وضو مواضعی همچون سر و پا مورد توجه قرار گرفته است و این دو عضو بر خلاف دست و صورت، از اعضایی هستند که در بخش قابل توجهی از شبانه روز پوشانیده هستند، تا حدی که حتی خود ما نیز معمولا توجه کمی به آنها داریم.(۷)
اما امروزه دانش بشر، گروهی از بیماریها را میشناسد که شروع تظاهرات این بیماریها از پوست سر و پاها است. به عنوان مثال برخی بیماریهای قارچی پوست از حد فاصل میان شصت و دیگر انگشتان پا آغاز میشود که اتفاقاً درست محل این ناحیه مسح واجب دارد و به همین ترتیب مسح سر نیز میتواند توجه انسان را به آلودگی یا ضایعه عفونی در مو و پوست سر توجه دهد و در نتیجه انسان را برای رفع آن به اقدام وادارد.
در ضمن وجوب مسح سر و پا فرصتی است برای برداشته شدن پوشش پا و سر و در معرض هوا و اکسیژن قرار گرفتن این اعضا که علاوه بر شادابی پوست، به نوبه خود مانع رشد ارگانیزمهای بیهوازی در منافذ پوست خواهد شد.(۸)
۵-تسکین اعصاب و روان
از دیگر فوایدی که میتوان برای وضو بر شمرد، نقش آرامش بخشی آن است، چرا که تماس آب با پوست بدن اثر خاصى در تعادل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک دارد(۹)، به خصوص اگر این عمل با آب سرد صورت پذیرد، بنابراین میبینیم رسول خدا(ص) توصیه کردهاند به هنگام خشم انسان با آب سرد وضو بگیرد.(۱۰)
- فلسفه وضو گرفتن از لحاظ معنوی
علاوه بر فواید بهداشتی وضو از سوی ائمه معصومین(ع) نیز فواید معنوی متعددی برای آن ذکر شده است که در اینجا به نمونههایی از این موارد اشاره میشود:
۱-موجب سفید رویی در قیامت
پیامبر خدا(ص) در پاسخ به فردی در خصوص وصف مؤمنان و کافران در قیامت فرمودند: «أَمَّا الْمُؤْمِنُونَ فَغُرٌّ مُحَجَّلُونَ مِنْ أَثَرِ الْوُضُوءِ وَ السُّجُودِ وَ أَمَّا الْکَافِرُونَ فَمُسْوَدُّونَ الْوُجُوهُ فَیُؤْتَى بِهِمْ إِلَى الصِّرَاط»(۱۱)؛ مؤمنان درخشان و روسفید بر اثر وضو و کافران سیهرویند و آنها را بر کنار صراط آورند.
۲-درک ثواب شهدا
پیامبر خدا(ص) در ادامه روایت قبلی با تأکید بر دائم الوضوء بودن می فرماید: «إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى طَهَارَهٍ فَافْعَلْ فَإِنَّکَ تَکُونُ إِذَا مِتَّ عَلَى طَهَارَهٍ مِتَّ شَهِیداً»(۱۲)؛ اگر میتوانی همیشه با وضو باشی، این عمل را ترک نکن، چرا که ملکالموت آنگاه که روح بندهای را که با وضو باشد، او را شهید محسوب خواهد کرد.
۳-بخشش گناهان
از دیگر اسرار وضو بخشش گناهان است، امام باقر(ع) در این خصوص فرمودهاند: «ثَلَاثٌ کَفَّارَات فَإِسْبَاغُ الْوُضُوءِ فِی السَّبَرَاتِ وَ الْمَشْیُ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ إِلَى الْجَمَاعَاتِ وَ الْمُحَافَظَهُ عَلَى الصَّلَوَات»(۱۳)؛ سه چیز است که جبران کننده و محو کننده گناه است: کامل گرفتن وضو در هوای بسیار سرد، راه رفتن در شب و روز به سوی جماعتهای اسلامی (نماز جماعت و جمعه )، مراقبت بر انجام صحیح نمازها.
۴-ثواب شب زندهداری
اگر کسی قبل از رفتن به رختخواب وضو بگیرد، مانند کسی میماند که تمام شب را به عبادت سپری کرده است، پیامبر خدا(ص) فرمودهاند: «مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّه»(۱۴)؛ کسی که شب را با وضو بیارامد، گویی که تمام شب را به احیاء و عبادت گذرانده است.
۵-مانع از تجاوز به حقوق دیگران
فلسفه دیگر وضو این است که رعایت شرایط وضو موجب میشود تا مسلمانها از تجاوز به حقوق دیگران پرهیز کنند، چرا که از شرایط صحت وضو غصبی نبودن آب و همین طور ظرف وضو است، بنابراین برای اینکه مسلمانی بتواند این وظیفه دینی را به طور صحیح ادا کند، لازم است مراقب اعمال و رفتار خود بوده و از تجاوز به حقوق دیگران پرهیز کند.
بیشتر مطالعه کنید:
براستی حقیقت و فلسفه نهضت عاشورا چه بود ؟