معرفی بهترین فیلم های جاده ای در تاریخ سینمای جهان

فیلم های جاده ای از مهمترین فیلم‌های تاریخ سینما هستند که مشخصه‌های بارزی میان آثار دیگر دارند ، در این مقاله معرفی بهترین فیلم های جاده ای را بررسی خواهیم کرد .

از جمله ژانرهایی که در تاریخ سینما حائز اهمیت محسوب می‌شود فیلم‌ های جاده ای (Road-trip) هستند که از جمله مهمترین فیلم‌ها میان آثار مختلف سینمایی محسوب می‌شوند. در مقاله پیش رو در نظر داریم شاخص ترین فیلم های جاده ای تاریخ سینما تاکنون را برای شما معرفی کنیم. بازه زمانی که این فیلم‌ها در آن منتشر شده‌اند هم شامل آثار قدیمی همانند آثار مربوط به سینمایی دهه ۷۰ و ۸۰ آمریکا و هم شامل آثار جدیدتر می‌شود .معرفی بهترین فیلم های جاده ای در دنیای سینما

بهترین فیلم های جاده ای تاریخ سینما

در ادامه با بهترین فیلم های جاده ای تاریخ سینما آشنا می‌شویم.

فیلم جاده ای Into the Wild

معرفی بهترین فیلم های جاده ای در دنیای سینمااولین عنوانی که در فهرست فیلم های جاده ای می‌خواهیم برای شما معرفی کنیم، Into the Wild نام دارد که محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم توسط شان پن (Sean Penn) کارگردانی شده است و ماجرای کریستوفر مک‌کندلس را برایمان روایت می‌کند. در فیلم جاده ای Into the Wild سفر قهرمان اصلی به آلاسکا (Alaska) و زندگی او در حیات وحش مکاشفه‌ای قدرتمند است که ما را با اعماق آرزوهای آدمی و همچنین میزان مهربان بودن افراد بیگانه آشنا می‌کند.

فیلم جاده ای Little Miss Sunshine

معرفی بهترین فیلم های جاده ای در دنیای سینمادومین فیلمی که در فهرست فیلم های جاده ای می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم، Little Miss Sunshine نام دارد و محصول سال ۲۰۰۶ است. این فیلم توسط جاناتان دیتون (Jontathan Dayton) و والری فاریس (Valerie Faris) کارگردانی شده است و در آن بازیگران ستاره‌ای همچون استیو کارل (Steve Carell)، تونی کولت (Toni Collette)، گرگ کینیر (Greg Kinnear) و پاول دانو (Paul Dano) ایفای نقش می‌کنند. در این فیلم ماجرای یک خانواده ناکارآمد را دنبال می‌کنیم که اعضای آن برای بردن یکی از افراد جوان خانواده به سفری جهت شرکت در بخش نهایی یک مسابقه زیبایی جمع می‌شوند.

فیلم جاده ای Midnight Run

معرفی بهترین فیلم های جاده ای در دنیای سینمافیلم سوم فهرست فیلم های جاده ای Midnight Run محصول سال ۱۹۸۸ است. این فیلم توسط مارتین برست (Martin Brest) کارگردانی شده است و از بازیگران آن می‌توان به رابرت دنیرو (Robert De Niro)، چارلز گرودین (Charles Grodin)، یافت کوتو (Yaphet Kotto) و جان اشتون (John Ashton) اشاره کرد. دنیرو در این فیلم کمدی نقش راهزنی به نام جک والش (Jack Walsh) را ایفا می‌کند که قصد دارد با تعقیب حسابداری که نقشش را چارلز گرودین ایفا می‌کند به پول برسد.

فیلم جاده ای The Motorcycle Diaries

معرفی بهترین فیلم های جاده ای در دنیای سینماعنوان چهارم فهرست فیلم های جاده ای The Motorcycle Diaries نام دارد که توسط والتر سالز (Walter Salles) کارگردانی و در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است. از بازیگران این فیلم می‌توان به گائل گارسیا برنال (Gael Garcia Bernal)، رودریگو د لا سرنا (Rodrigo de la Serna) و مرسدس موران (Mercedes Moran) اشاره کرد. ماجرای فیلم Motorcycle Diaries براساس خاطره‌ای از چگوارا روایت می‌شود که آن را قبل از عضویت در انقلاب مارکسیستی مکتوب کرده بود. گارسیا برنال در این فیلم نقش دوران جوانی چگوارا را بازی می‌کند که در سال ۱۹۵۲ به همراه دوست خود به سفری می‌رود که جهان‌بینی‌اش را نسبت به دنیا تغییر می‌دهد.

فیلم جاده ای On the Road

معرفی بهترین فیلم های جاده ای در دنیای سینمابرای پنجمین عنوان فهرست فیلم های جاده ای فیلم دیگری از سالز را انتخاب کرده‌ایم که در سال ۲۰۱۲ به اکران عمومی رسیده و بازیگرانی همانند گرت هدلاند (Garret Hedlund)، سم رایلی (Sam Riley) و کریستن استوارت (Kristen Stewart) در آن ایفای نقش می‌کنند. در این فیلم که براساس رمان محبوبی با همین نام اثر جک کرواک (Jack Kerouac) ساخته شده، سم رایلی نقش راوی کتاب سال پارادایس (Sal Paradise) را ایفا می‌کند؛ فردی که پس از دیدار با دین (Dean) و ماری‌لو (Marylou) تصمیم می‌گیرد به همراه آن‌ها به سفری در دور کشور برود.

فیلم جاده ای Over the Top

معرفی بهترین فیلم های جاده ایششمین فیلم جاده ای فهرست فیلم های جاده ای Over the Top نام دارد که کارگردانش مناهم گولان (Menahem Golan) محسوب می‌شود و در سال ۱۹۸۷ اکران شده است. در این فیلم خوب سیلوستر استالونه (Sylvester Stallone) در نقش راننده کامیونی ظاهر می‌شود که ورزشکار حرفه‌ای مسابقات مچ‌گیری لینکولن هاوک (Lincoln Hawk) را باید جهت شرکت در رقابت‌های جهانی به شهر لاس وگاس ببرد؛ اما علاوه بر این او باید پسر لجوج خود را نیز برای دیدار آخر با مادر در حال مرگش به او برساند و در واقع فیلم روایت سفر جاده‌ای یک پسر و پدر است.

فیلم جاده ای Pee-wee’s Big Adventure

معرفی بهترین فیلم های جاده ایفیلم هفتم فهرست فیلم های جاده ای Pee-wee’s Big Adventure نام دارد که در سال ۱۹۸۵ منتشر شده و تیم برتون (Tim Burton) آن را کارگردانی کرده است. این فیلم یک پارودی از فیلم کلاسیک دزد دوچرخه (Bicycle Thieves) ویتوریو دسیکا (Vittorio De Sica) محسوب می‌شود. ماجرای فیلم جاده ای Pee-wee’s Big Adventure حول محور یک «پسر» می‌چرخد که به دنبال دوچرخه گم‌شده خود است.

فیلم جاده ای Planes, Trains & Automobiles

معرفی بهترین فیلم های جاده ایهشتمین اثر هنری فهرست فیلم های جاده ای Planes, Trains & Automobiles نام دارد که جان هیوز (John Hughes) کارگردان آن محسوب می‌شود. در این فیلم که فیلمنامه‌اش نیز توسط همین کارگردان نوشته شده است، استیو مارتین (Steve Martin) و جان کندی (John Candy) نقش دو مرد را بازی می‌کنند که به شکل ناگهانی مجبور می‌شوند همسفر همدیگر شوند. همراهی مارتین و کندی جذابیت ویژه‌ای به فیلم Planes, Trains & Automobiles بخشیده است. این فیلم محصول سال ۱۹۸۷ است.

فیلم جاده ای Rain Man

معرفی بهترین فیلم های جاده ایفیلم نهم فهرست فیلم های جاده ای Rain Man نام دارد که بری لوینسن (Barry Levinson) آن را کارگردانی کرده و محصول سال ۱۹۸۸ است. فیلمنامه فیلم Rain Man توسط بری مارو (Barry Morrow) و رونالد باس (Ronald Bass) نوشته شده است. در این فیلم تام کروز (Tom Cruise) نقش فردی به نام چارلی ببیت (Charlie Babbit) را بازی می‌کند که برادرش ریموند (Raymond) دچار بیماری خاصی به نام سندرم ساوانت (Savant) است. نقش این شخصیت خاطره‌انگیز را داستین هافمن (Dustin Hoffman) ایفا کرده است.

فیلم جاده ای Stranger Than Paradise

معرفی بهترین فیلم های جاده ایدهمین فیلم فهرست فیلم های جاده ای Stranger Than Paradise محصول سال ۱۹۸۴ است. این فیلم دومین اثر سینمایی بلند جیم جارموش (Jim Jarmusch) است که ماجرای ویلی (Willie) و دوستش ادی (Eddie) را روایت می‌کند که در طی یک سفر جاده ای به کلولند (Cleveland) می‌روند تا پسرعموی ویلی به نام ایوا (Eva) را ببینند. فیلم Stranger Than Paradise یکی از کلیدی‌ترین آثار سینمایی دنیای فیلم های مستقل هم از جهت سکانس‌های طولانی خود و هم از جهت فضای خاصش است.

فیلم جاده ای Thelma & Louise

معرفی بهترین فیلم های جاده اییازدهمین اثر هنری فهرست فیلم های جاده ای Thelma & Louise نام دارد و محصول سال ۱۹۹۱ است. این فیلم ریدلی اسکات (Ridley Scott) دیدگاه خاص این کارگردان را نسبت به مقوله سفر جاده‌ای نشان می‌دهد؛ سفر جاده‌ای که در طی ماجرای فیلم به سرعت تبدیل به گشت‌و‌گذار برای شکار افراد تبدیل می‌شود! ماجرای این فیلم که در آن تلما که نقش او را گرینا دیویس (Greena Davis) بازی می‌کند به همراه لوئیس که نقشش را سوزان ساراندون (Susan Sarandon) عهده‌دار شده است، می‌تواند به دوران کنونی ما نیز گسترش پیدا کند.

فیلم جاده ای Tommy Boy

معرفی بهترین فیلم های جاده ایاثر دوازدهم فهرست فیلم های جاده ای Tommy Boy نام دارد که پیتر سگال (Peter Segal) وظیفه کارگردانی آن را برعهده گرفته است. در این فیلم که محصول سال ۱۹۹۵ است، بازیگرانی همچون کریس فارلی (Chris Farley)، دیوید اسپید (David Spade) و بو درک (Bo Derek) ایفای نقش می‌کنند. فارلی در فیلم جاده ای Tommy Boy که از جهاتی بهترین همکاری‌اش با دیوید اسپید محسوب می‌شود، نقش یک فارغ‌‌التحصیل ناموفق را بازی می‌کند که به شکل ناگهانی و پس از مرگ پدر خود و برای حفظ حساب‌های شرکت خانوادگی‌اش مجبور می‌شود سرتاسر کشور را سفر کند.

فیلم جاده ای Wild Strawberries

معرفی بهترین فیلم های جاده ایسیزدهمین فیلم فهرست فیلم های جاده ای Wild Strawberries یا همان توت فرنگی‌های وحشی اثر اینگمار برگمان (Ingmar Bergman) است که جزو برترین آثار سینمایی جهان محسوب می‌شود. در این فیلم که محصول سال ۱۹۵۷ است، Victor Sjostrom آخرین حضور سینمایی‌اش را به عنوان پیرمردی که گذشته خود را مرور می‌کند تجربه می‌کند. بازیگران دیگر فیلم نیز جزو پایه‌های ثابت فیلم‌های برگمان محسوب می‌شوند. در فیلم توت فرنگی‌های وحشی مضامین فلسفی همانند وجود انسان و درون‌گرایی مورد کند‌وکاو قرار گرفته‌اند.

فیلم جاده ای Y Tu Mama Tambien

معرفی بهترین فیلم های جاده ایاثر چهاردهم فهرست فیلم های جاده ای Y Tu Mama Tambien نام دارد که در سال ۲۰۰۱ و توسط آلفونسو کوآرون (Alfonso Cuaron) کارگردانی شده است. فیلمنامه این اثر حاصل همکاری مشترک آلفونسو و برادرش کارلوس کوآرون (Carlos Cuaron) است و این دو برادر به خاطر ساخت این اثر هنری موفق به کسب یک نامزدی اسکار برای بهترین فیلمنامه نیز شده‌اند. جا دارد اشاره کنیم که این فیلم دیگو لونا (Diego Luna) و گائل گارسیا برنال (Gael Garcia Bernal) را به عنوان ستارگان بین‌المللی به جهانیان معرفی کرد.

فیلم جاده ای National Lampoon’s Vacation

معرفی بهترین فیلم های جاده ایپانزدهمین اثر جاده ای که در فهرست فیلم های جاده ای می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم National Lampoon’s Vacation نام دارد که محصول سال ۱۹۸۳ است. در این فیلم کلاسیک از هارولد رمیس (Harold Ramis) بازیگرانی همانند چوی چیس (Chevy Chase) ایفای نقش کرده‌اند. جا دارد اشاره کنیم که چیس به عنوان اولین حضورش در سینما در فیلم جاده ای National Lampoon’s Vacation نقش کلارک دابلیو گریسولد (Clark W. Griswold) را بازی می‌کند؛ پدری جاه‌‌طلب که نقشه‌هایش برای آخر هفته هیچ‌گاه خوب از آب درنمی‌آیند.

فیلم جاده ای The Straight Storyمعرفی بهترین فیلم های جاده ای

شانزدهمین اثری که در فهرست فیلم های جاده ای می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم The Straight Story نام دارد. در این فیلم که توسط دیوید لینچ (David Lynch) کارگردانی شده است، بازیگرانی همچون ریچارد فارنزورث (Richard Farnsworth)، سیسی اسپیسک (Sissy Spacek) و هری دین استنتون (Harry Dean Stanton) ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم The Straight Story در رابطه با مردی است که با ماشین چمن زن خود، جهت رویارویی با برادر ناخوش‌احوالش به سفر می‌رود! فیلم جاده ای The Straight Story محصول سال ۱۹۹۹ است.

فیلم جاده ای The End of the Tour

معرفی بهترین فیلم های جاده ایاثر هفدهم فهرست فیلم های جاده ای The End of the Tour نام دارد. این فیلم در سال ۲۰۱۵ به اکران عمومی رسیده و توسط جیمز پانسولت (James Ponsoldt) کارگردانی شده است. بازیگران فیلم شامل جیسون سگل (Jason Segel) و جسی آیزنبرگ (Jesse Eisenberg) هستند. همچنین جا دارد اشاره کنیم که فیلمنامه اثر توسط دونالد مارگولیز (Donald Margulies) نوشته شده است. فیلم The End of the Tour روزهای مکالمه میان خبرنگار روزنامه رولینگ استونز، دیوید لیپسکی (David Lipsky) و نویسنده‌ای به نام دیوید فاستر والاس (David Foster Wallace) را به تصویر می‌کشد.

فیلم جاده ای Easy Rider

معرفی بهترین فیلم های جاده ای
معرفی بهترین فیلم های جاده ای

هجدهمین اثر هنری فهرست فیلم های جاده ای Easy Rider نام دارد. کارگردان فیلم Easy Rider دنیس هاپر (Dennis Hoper) است و نویسنده‌های آن به ترتیپ هاپر، پیتر فوندا (Peter Fonda) و تری سوثرن (Terry Southern) هستند. داستان فیلم Easy Rider در رابطه با دو موتورسوار است که از لوس انجلس به نیو ارلانز (New Orleans) سفر می‌کنند. فیلم جاده ای Easy Rider محصول سال ۱۹۶۹، عنوانی است که با انتشارش موج جدیدی در صنعت سینمای دهه ۷۰ آمریکا شروع شد.

فیلم جاده ای Dumb and Dumber

معرفی بهترین فیلم های جاده ایاثر نوزدهمی که در فهرست فیلم های جاده ای می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم Dumb and Dumber نام دارد. در این فیلم که از آثار کلاسیک برادران فارلی (Farelly) و محصول سال ۱۹۹۴ است، جیم کری (Jim Carrey) و جف دنیلز (Jeff Daniels) نقش دو دوست به نام‌های لوید (Lloyd) و هری (Harry) را بازی می‌کنند که متقاعد شده‌اند پس از کشته شدن پرنده خانگیشان، فردی به دنبال آن‌ها است تا آن‌ها را مجازات کند و بر همین اساس تصمیم می‌گیرند به اسپن (Aspen) سفر کنند. جا دارد اشاره کنیم که وسیله‌ای که این افراد برای سفر انتخاب کرده‌اند کامیونی است که از نظر ظاهری شبیه به یک سگ است!

فیلم جاده‌ ای The Blues Brothers

معرفی بهترین فیلم های جاده ایآخرین اثری که در فهرست امروزمان با عنوان فیلم های جاده ای می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم، The Blues Brothers نام دارد که در سال ۱۹۸۰ منتشر شده است. در این فیلم که توسط جان لندیس (John Landis) کارگردانی شده است، جان بلوشی (John Belushi) و دن آیکروید (Dan Aykroyd) نقش دو برادر را بازی می‌کنند که ماموریتی الهی دارند. این دو برادر که سعی می‌کنند پس از خروج از زندان به راه راست هدایت شوند تصمیم می‌گیرند به کلیسای کاتولیک از نظر مالی کمک کنند.

معرفی بهترین فیلم های جاده ای
معرفی بهترین فیلم های جاده ای

بهترین فیلم های جاده ای را برایتان معرفی کردیم و امیدواریم از فهرست امروزمان و خواندن موارد آن نهایت لذت را برده باشید. جا دارد اشاره کنیم این فهرست تمام فیلم های جاده ای خوب را شامل نمی‌شود و احتمالا آثار باارزشی هستند که در فهرستمان حضور ندارند، اما از نظر ویژگی‌های مختلف خود از فیلم‌هایی که معرفی کردیم کم و کسری نداشته باشند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا