تاریخ دقیق شبهای قدر در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزهایی می باشد؟
در این مطلب تاریخ دقیق شبهای قدر در تقویم سال ۱۴۰۲ را از نظر می گذرانیم. شب قدر شبی بهتر از هزار ماه می باشد که به مدت زمان اذان مغرب تا اذان صبح ، شب قدر می گویند . که در این شب ها مراسم مخصوصی انجام می شود . شب زنده داری ، خواندن دعای جوشن کبیر و قرآن سر گرفتن از اعمال لازمه این شب است که مسلمانان همواره این اعمال را سعی می کنند با گرفتن غسل و رفتن به مساجد این اعمال را انجام می دهند .
«هر کس شب قدر را بیدار بماند گناهانش آمرزیده میشود حتی اگر تعداد آنها به تعداد ستارگان آسمان و به سنگینی کوهها باشد…» این حدیث به نقل از پیامبر اکرم (ص) می باشد که بر شب زنده داری در این شب های بزرگ و پر فضیلت اشاره کرده اند .
تاریخ دقیق شبهای قدر در سال ۱۴۰۲ :
شبهای قدر در تقویم شمسی و قمری به سه شب اشاره شده که این شب ها در تقویم سال ۱۴۰۲ اینگونه می باشند:
شب اول قدر : روز دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با شب ۱۹ ماه رمضان ۱۴۴۴ قمری می باشد . گفتنی است ۱۹ رمضان ۱۴۰۲ روز دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ سالروز ضربت خوردن امام علی علیه السلام می باشد.
شب دوم قدر : روز جمعه چهارشنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با شب ۲۱ ماه رمضان ۱۴۴۴ قمری می باشد . روز ۲۱ رمضان ۱۴۴۴ مصادف است با روز شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ سالروز شهادت حضرت علی علیه السلام است.
شب سوم قدر : روز یکشنبه جمعه، ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با شب ۲۳ ماه رمضان ۱۴۴۴ قمری می باشد . روز ۲۳ رمضان ۱۴۰۲ مصادف است با روز جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ است.
شب قدر چیست؟
«قَدْر» کلمهای عربی به معنای اندازه، تقدیر و سرنوشت است.[۱] درباره اینکه چرا این شب را «قدر» نامیدهاند، دلایلی ذکر شده است:
عدهای میگویند: چون مقدرات انسانها و اندازه و قدر رویدادهای سال، در این شب تعیین میشود، آن را شب قدر مینامند.[۲]
گروهی معتقدند اگر کسی این شب را احیا بدارد، صاحب قدر و منزلت میشود.[۳]
گروهی دیگر نیز میگویند: علت نامگذاری، شرافت و قدر والای این شب است.[۴]
از شب قدر به نامهای «لیلهالعظمه» و «لیلهالشرف» نیز یاد شده است.[۵]
جایگاه و اهمیت
شب قدر برترین و مهمترین شب سال در فرهنگ اسلامی است.[۶] بنابر روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبتهای خدا بر مسلمانان است و هیچیک از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودهاند.[۷] در قرآن کریم، سورهای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و بدین نام (سوره قدر) خوانده شده است.[۸] در این سوره، ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است.[۹] آیات یکم تا ششم سوره دخان نیز به اهمیت و رخدادهای شب قدر میپردازد.[۱۰]
در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین ماه، رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است.[۱۱] همچنین از پیامبر(ص) نقل کردهاند که شب قدر، سَروَر شبهاست.[۱۲] بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شبهای آن گرانقدر و با فضیلتاند.[۱۳] در برخی از روایات آمده است که فاطمه(س) سرّ شب قدر است[۱۴] و هر کس منزلت فاطمه(س) را درک کند، شب قدر را درک کرده است.[۱۵] وقوع برخی حوادث همانند شهادت امام علی(ع) در دهه سوم ماه رمضان، بر اهمیت این شبها، نزد شیعیان افزوده است و آنان در این شب در کنار اهتمام به اعمال مستحب مخصوص این شبها، برای آن امام نیز سوگواری میکنند.[۱۶]
نزول قرآن
آیه اول سوره قدر و آیه سوم سوره دخان، بیانگر نزول قرآن در شب قدر است.[۱۷] محمد عبده معتقد است آغاز نزول تدریجی قرآن در ماه رمضان بوده است؛[۱۸] اما بیشتر مفسران معتقدند در این شب، قرآن به صورت یکباره از لوح محفوظ به بیت المعمور یا قلب پیامبر(ص) نازل شده که به آن، نزول دفعی یا نزول اجمالی قرآن میگویند.[۱۹]
تقدیر امور
امام باقر(ع) در توضیح آیه چهار سوره دخان میگوید هر ساله در این شب، تقدیر سال آینده هر انسانی نوشته میشود.[۲۰] بر همین اساس در برخی از روایات، شب قدر به عنوان ابتدای سال دانسته شده است.[۲۱] علامه طباطبایی میگوید: «مراد از قدر، تقدیر و اندازهگیری است و خداوند در این شب، اموری از قبیل زندگی، مرگ، روزی، سعادت و شقاوت انسانها را مشخص میسازد».[۲۲] بر پایه برخی از روایات، ولایت امام علی(ع) و سایر اهلبیت(ع) نیز در همین شب، مقدر و امضاء گردیده است.[۲۳]
آمرزش گناهان
بنا بر منابع اسلامی، شب قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده شده و درهای بهشت برای مؤمنان باز میشوند.[۲۴] از پیامبر(ص) روایت شده است: «هر کس شب قدر را احیا کند و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش بخشیده میشود».[۲۵]
نزول فرشتگان
بر اساس آیات سوره قدر، فرشتگان و روح در شب قدر بر زمین فرود میآیند[۲۶] و طبق برخی احادیث، برای ابلاغ تقدیر سال آینده نزد امام میروند و آنچه مقدر شده را به او ابلاغ میکنند.[۲۷] امام باقر(ع) در این باره گفته است: «در این شب، فرشتگان به دور ما طواف میکنند و ما بدینگونه متوجه شب قدر میشویم».[۲۸] در روایات دیگری به شیعیان توصیه شده که از این مسئله به عنوان استدلالی برای اثبات ضرورت امامت و حقانیت شیعه استفاده شود؛ بدین ترتیب که در هر عصری باید امام معصومی وجود داشته باشد تا فرشتگان، مقدرات را به او ابلاغ کنند.[۲۹]
زمان
در مورد اینکه شب قدر کدام یک از شبهای سال است، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.
دیدگاه شیعه
مفسران شیعه با استناد به ظاهر آیات سوره قدر معتقدند شب قدر اختصاص به شب نزول قرآن در عصر پیامبر(ص) ندارد، بلکه هر سال تکرار میشود. روایات بسیاری نیز که به عقیده برخی در حد تواتر است، این مطلب را تأیید میکند.[۳۰] با این حال، زمان دقیق شب قدر معلوم نیست و در آیات و روایات، تصریحی به اینکه شب قدر کدامیک از شبهای سال است، وجود ندارد. ولی روایات بسیاری تاکید میکند که شب قدر در ماه رمضان واقع شده است.[۳۱]
در روایات شیعه بر احیا گرفتن سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان تاکید بیشتری شده و از میان این سه شب نیز اهتمام به شب بیست و سوم بیش از بقیه شبهاست.[۳۲] بنابر روایتی دیگر، شب نوزدهم تقدیرها نوشته میشود و در شب بیست و یکم، إبرام (قطعی) میگردد در شب بیست و سوم امضای نهایی اتفاق میافتد.[۳۳] شب ۲۷رمضان و شب نیمه شعبان هم دو احتمال دیگر برای شب قدر است.[۳۴]
دیدگاه اهل سنت
بیشتر اهل سنت به استناد حدیثی نبوی معتقدند شب قدر یکی از ده شب آخر ماه رمضان است و احتمال شب قدر بودن ۲۷ رمضان، بیشتر از بقیه شبهاست. بر این اساس، اهل سنت در این شب به دعا و شبزندهداری میپردازند.[۳۵] برخی از اهل سنت نیز معتقدند شب قدر تنها در زمان زندگی حضرت محمد(ص) هر ساله تکرار میشد، اما پس از آن دیگر شب قدری نیست.[۳۶] به گفته برخی دیگر، شب قدر یک شب مشخص در سال نیست و در هر سال شبی نامعلوم است.[۳۷] این عده معتقدند شب قدر، در سال بعثت، در ماه رمضان بوده ولی در سالهای دیگر ممکن است در ماههای دیگر باشد.[۳۸]
تفاوت افقها و تعیین شب قدر
فقط یکی از شبهای هر سال، شب قدر است[۳۹] اما مختلف بودن افق کشورها (مانند افق ایران و عربستان) باعث میشود که زمان آغاز ماه رمضان در مناطق مختلف، فرق داشته باشد و به تبع آن، زمان شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان نیز مختلف باشد.[۴۰] فقها درباره این تعارض میگویند، تفاوت افق کشورها دلیل بر تعدد شب قدر نیست و مردم هر یک از مناطق جهان باید شب قدر و سایر زمانهای مقدس مانند عید فطر یا عید قربان را طبق افق خودشان تعیین کنند.[۴۱] بر اساس دیدگاه آیت الله مکارم، شب، همان سایه نیمی از کره زمین بر نیمه دیگر آن است و این سایه همراه گردش زمین در حرکت بوده و یک دوره کامل آن، ۲۴ ساعت طول میکشد.[۴۲] بنابراین ممکن است شب قدر، یک دور کامل از حرکت وضعی زمین به دور خویش باشد؛ یعنی مدت ۲۴ ساعت تاریکی که تمام نقاط زمین را زیر پوشش قرار میدهد. پس شب قدر از یک منطقه شروع میشود و تا ۲۴ ساعت ادامه دارد و همه کره زمین شب قدر را درک میکنند.[۴۳]
سیره معصومان
در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که پیامبر(ص) در دهه سوم ماه رمضان، رختخوابش را جمع میکرد و برای اعتکاف به مسجد میرفت و با وجود آنکه مسجد مدینه سقف نداشت، حتی در زمان بارندگی نیز مسجد را ترک نمیکرد.[۴۴] همچنین نقل شده است که پیامبر(ص) در شبهای قدر بیدار بود و به صورت افراد خوابآلود نیز آب میپاشید.[۴۵]
روش فاطمه(س) این بود که شب قدر را تا صبح به عبادت میپرداخت و فرزندان و خانواده خود را نیز به بیدار ماندن و عبادت وادار میکرد و مشکل خواب آنها را با کمتر غذا خوردن و خوابیدن در روز برطرف مینمود.[۴۶] معصومان(ع) در شبهای قدر، حضور در مسجد و شبزندهداری را ترک نمیکردند؛[۴۷] بر اساس روایتی، امام صادق(ع) در یکی از شبهای قدر به شدت مریض بود، با این حال از اطرافیانش خواست او را به مسجد ببرند تا در آنجا عبادت کند.[۴۸]
اعمال شبهای قدر
اعمال شبهای قدر دو نوع است:
اعمالی که در هر سه شب انجام میشود و به اعمال مشترک معروف است.[۴۹]
اعمالی که مخصوص هر یک از شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است.[۵۰]
اعمال شبهای قدر
اعمال مشترک
غسل
دو رکعت نماز، در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده میشود و نمازگزار بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ میگوید.
احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شبها.
صد رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام)
خواندن دعای «اَللهمَّ اِنّی اَمسیتُ لَکَ عَبداً…»
قرائت دعای جوشن کبیر
زیارت امام حسین(ع)
قرآن به سر گرفتن و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن
شب نوزدهم
صد بار ذکر «اَستَغفِرُاللهَ رَبّی و اَتوبُ اِلیهِ»
صد بار ذکر «اَلّلهُمَّ العَن قَتَلَهَ اَمیرِالمُؤمِنینَ»
دعای: «اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاَْمْرِ الْمَحْتُومِ…»
شب بیست و یکم
خواندن دعاهایی که مربوط به دهه آخر ماه رمضان است.
دعای: یا مُولِجَ اللَّیلِ فِی النَّهارِ…
شب بیست و سوم
خواندن دعاهایی که مربوط به دهه آخر ماه رمضان است.
خواندن سورههای عنکبوت، روم و دُخان
هزار مرتبه خواندن سوره قدر
خواندن دعاهای جوشن کبیر، مکارم الاخلاق و افتتاح
غسلی در ابتدای شب و غسلی در انتهای آن
دعای: اَللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی…
دعای: اَللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ…
دعای: یا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ …
خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج).
آیینها و مناسک
شیعیان هر ساله در مساجد، تکیهها، حرم امامان یا امامزادگان، حسینیهها یا خانههای خود مراسم و اعمال شب قدر را به جا میآورند و از شب تا سحرگاه به احیا (شبزندهداری) و عبادت میپردازند.[۵۱] برگزاری مجالس سخنرانی علمای دینی، اقامه نماز جماعت، خواندن دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر و دعای قرآن به سر به صورت دستهجمعی نیز از مهمترین اعمالی است که در این شبها به صورت عمومی انجام میگردد.[۵۲] افطاری دادن، سحری دادن، ادای نذر و خیرات برای درگذشتگان، اطعام فقرا و آزاد کردن زندانیان نیز از آیینهای جانبی این شب است.[۵۳]
به دلیل وقوع شهادت امام علی(ع) در دهه سوم ماه رمضان، شیعیان در این شبها به سوگواری میپردازند.[۵۴] در فرهنگ بعضی از شهرهای ایران، در شب ۲۷ رمضان که شب قصاص قاتل امام علی(ع)، ابن ملجم مرادی است، بیشتر مردم آن شهر «کلهپاچه» میخورند و بر قاتل امام علی(ع) لعنت میفرستند.[۵۵]
شب قدر در ادبیات فارسی
شب قدر مورد توجه شاعران و ادیبان فارسی قرار گرفته است. سعدی در کتاب گلستان درباره شب قدر میگوید: «اگر شبها همه قدر بودی، شب قدر بی قدر بودی»؛[۵۶] در کتاب بوستان سعدی نیز ابیاتی در مورد این شب ذکر شده است.[۵۷] حافظ،[۵۸] ناصر خسرو،[۵۹] اوحدی[۶۰] و دیگران نیز درباره این شب، اشعاری سرودند. حافظ میگوید:
در شب قدر ار صبوحی کردهام عیبم مکن سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود[۶۱]
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که آن تازه براتم دادند[۶۲]
پانویس
شاکر، «شبی برتر از هزار ماه»، ص۴۸.
طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۳۶۳ش، ج۲۰، ص۵۶۱.
قدمیاری، «شب قدر در غزلیات حافظ»، ص۱۸۰.
مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۵ش، ج۲۷، ص۱۸۸.
مجیدی خامنه، «شبهای قدر در ایران»، ص۱.
تربتی، «همراه با معصومان در شب قدر»، ص۳۳.
مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۵ش، ج۲۷، ص۱۹۰.
مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۵ش، ص۱۷۸.
سوره قدر، آیه ۲.
سوره دخان، آیات ۱-۶.
حویزی، تفسیر نورالثقلین، ۱۴۱۵ق، ج۵، ص۹۱۸.
علامه مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۴۰، ص۵۴.
شیخ طوسی، التهذیب، ۱۳۶۵ش، ج۴، ح۱۰۱، ص۳۳۱.
علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۲۵، ص۹۷، به نقل از: عابدین زاده، «امام و شب قدر»، ص۶۴.
حسنزاده، ممد الهمم، به نقل از: مطلبی، «شب قدر در نگاه مفسران»، ص۲۳.
مجیدی خامنه، «شبهای قدر در ایران»، ص۱۹.
شاکر، «شبی برتر از هزار ماه»، ص۵۰.
انصاری، «نزول اجمالی قرآن»، ص۲۲۷.
مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۵ش، ص۱۸۲.
سید رضی، «بازخوانی فضائل شب قدر»، ص۹۱.
عابدین زاده،«امتیازات و آداب شب قدر»، ص۸۵.
طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۳۶۳ش، ج۲۰، ص۵۶۱.
شیخ صدوق، معانی الاخبار، ۱۳۷۹ش، ص۳۱۵، به نقل از سید رضی، «بازخوانی فضائل شب قدر»، ص۹۵.
سید رضی، «بازخوانی فضائل شب قدر»، ص۹۴.
کاشانی، تفسیر منهج الصادقین، ۱۳۴۰ش، ج۱۰، ص۳۰۸.
سوره قدر، آیه ۴.
وفا، «شب قدر از منظر قرآن»، ص۸۷.
وفا، «شب قدر از منظر قرآن»، ص۸۷.
عابدین زاده، «امام و شب قدر»، ص۶۲.
مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۵ش، ج۲۷، ص۱۹۰.
طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۷۸۶.
اتفق مشایخنا [فی لیله القدر] علی انها اللیله الثالثه و العشرون من شهر رمضان. صدوق، الخصال، ۱۳۶۲ش، ص۵۱۹.
کلینی، اصول کافی، ۱۳۷۵ش، ج۲، ص۷۷۲.
کاشانی، منهج الصادقین، ۱۳۴۴ش، ج۴، ص۲۷۴ به نقل از افتخاری، «دعا و شب قدر از منظر موسی صدر»، ص۱۷.
طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۳۶۳ش، ج۲۰، ص۵۶۶.
القاسمی، تفسیر القاسمی، بیتا، ج۱۷، ص۲۱۷.
ابن المفتاح، عبدالله، شرح الازهار، بیتا، ج۱، ص۵۷.
ابن المفتاح، عبدالله، شرح الازهار، بیتا، ج۱، ص۵۷.
سوره قدر، آیه ۱؛ شیخ طوسی، التهذیب، ۱۳۶۵ش، ج۳، ص۸۵.
مختاری، رؤیت هلال، ۱۴۲۶ق، ج۴، ص۲۹۷۲.
مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص۱۰۳.
مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۵ش، ص۱۹۲.
مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۵ش، ص۱۹۲.
علامه مجلسی، بحار الانوار، ج۹۵، ص۱۴۵، به نقل از: تربتی، «همراه با معصومان در شب قدر»، ص۳۳.
علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۹۷، ص۹-۱۰، به نقل از: شاکر، «شبی برتر از هزار ماه»، ص۵۲.
مستدرک الوسائل، ج۷، ص۴۷۰، به نقل از: تربتی، «همراه با معصومان در شب قدر»، ص۳۴.
تربتی، «همراه با معصومان در شب قدر»، ص۳۲.
علامه مجلسی، بحار الانوار، ج۹۷،ص۴، به نقل از: شاکر، «شبی برتر از هزار ماه»، ص۵۲.
مکارم شیرازی، مفاتیح نوین، ۱۳۸۵ش، اعمال ماهها، ذیل اعمال مشترک شبهای قدر، ص۷۵۹.
مکارم شیرازی، مفاتیح نوین، ۱۳۸۵ش، اعمال ماهها، ذیل اعمال مخصوص شبهای قدر، ص۷۶۲.
مجیدی خامنه، «شبهای قدر در ایران»، ص۲۱.
مجیدی خامنه، «شبهای قدر در ایران»، ص۲۲.
مجیدی خامنه، «شبهای قدر در ایران»، ص۲۲.
مجیدی خامنه، «شبهای قدر در ایران»، ص۱۹.
مجیدی خامنه، «شبهای قدر در ایران»، ص۲۱.
کلیات سعدی، گلستان، ۱۳۸۷ش، باب هشتم در آداب صحبت، ص۱۰۰.
کلیات سعدی، ۱۳۸۷ش، مواعظ، غزل۹، ص۶۰۴.
دیوان حافظ، ۱۳۸۶ش، غزل شماره ۲۰۶، ص۱۶۴.
دیوان ناصر خسرو، ۱۳۵۷ش، قصاید، ص۱۴۱.
دیوان اوحدی، ۱۳۴۰ش، غزل ۲۳۱.
دیوان حافظ، ۱۳۸۶ش، غزل شماره ۲۰۶، ص۱۶۴.
دیوان حافظ، غزل شماره ۱۸۳.
بیشتر بخوانید :
تاریخ دقیق روز جهانی قدس در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟