تاریخ دقیق اول محرم در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟ + تاریخ روز تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۳
در این مطلب از جدول یاب به بررسی تاریخ تاریخ دقیق اول محرم و روز تاسوعا و عاشورا در سال ۱۴۰۳ می پردازیم . امیدواریم تا این مطلب برای شما خواننده عزیز مفید واقع شود.
تاریخ دقیق محرم در سال ۱۴۰۳
ماه مُحَرّم یا محرمالحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماههای حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بودهاست و در زمان جاهلیت محرم (در عربی :المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفرگفته میشد. محرم نخستین ماه از ماههای دوازدهگانه قمری و یکی از ماههای حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود. البته این ماه برای شیعیان بسیار مقدس میباشد؛آن ها برای گرامی داشتن این ماه برای آقا حسین علیه السلام گریه کرده و سینه زنی و هیئت میگیرند و کسانی که به هیئت بروند را غذا میدهند ، زیرا معتقد هستند که این کارها پس از مرگ به آن ها نفع می رساند و گناهان آن ها آمرزیده میشود.
شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیحالجنان بیان شدهاست. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی است.
تاریخ دقیق تاسوعا و عاشورا در سال ۱۴۰۳ :
اول محرم ۱۴۴۵ مصادف است با یکشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۳
تاسوعای حسینی مصادف است با دوشنبه، ۲۵ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی ٩ محرم ١۴۴۶
عاشورای حسینی مصادف است با سه شنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی ١٠ محرم ١۴۴۶
در گذر تاریخ، از شهادت امام حسین (ع) و یارانشان تا به امروز شاهد بهوجود آمدن آیینهای مختلف عزاداری هستیم در متن زیر نحوه عزاداری ها را در طول تاریخ حکومت پادشاهان ایرانی خواهیم خواند :
عزاداری در دوران سلجوقیان
حاکمان سلجوقی از دوستداران اهل بیت بودند. ملکشاه که از پادشاهان سلجوقی بود، بههمراه خواجه نظام در سال ۴۷۹ هجری قمری به زیارت کاظمین، نجف و کربلا رفت. محمد بن عبدالله بلخی که از مولفان آن دوره بود، برای عالمان، مسئولان و طلاب نظامیهی اهل سنت سخنرانی میکرد و پس از آن روضه میخواند و از مظلومیتهای اهل بیت سخن میگفت. چنین مراسماتی تا اوایل سلطنت «طغرل سلجوقی» در بغداد و برخی شهرهای ایران ادامه داشت.
عزاداری در دوران خوارزمشاهیان
پس از به قدرت رسیدن خوارزمشاهیان، «محمد خوارزمشاه» میخواست «علا الملک ترمذی» را که از سادات حسینی خراسان بود، به مقام خلیفهگری برساند. این کار باعث تضعیف خلفای عباسی میشد که از سنیها حمایت میکرد. در نیمهی دوم قرن هفتم سرانجام خلفای عباسی ضعیف و ضعیفتر شده و در نیمهی دوم قرن هفتم با روی کار آمدن ایلخانان در ایران و عراق مذهب سنت ضعیفتر از قبل شد.
عزاداری در دوران ایلخانان
ایلخانان که از قوم مغول و فرزندان چنگیز بودند، در نیمهی دوم قرن هفتم به قدرت رسیدند. در این دوران شیعیان فرصت بسیار مناسبی برای انجام مراسمهای مذهبی خود پیدا کردند. «غازان خان» با مذهب شیعه مشکلی نداشت و سرانجام در زمان هکومت «اولجایتو» مذهب شیعه به مذهب رسمی کشور تبدیل شد. شیعیان هر ساله در ماه محرم آزادانه میتوانستند مجالس عزاداری برپا کنند. حتی در قرن نهم در دوران تیموریان نیز در هرات، پایتخت آنها علاوهبر مردم، شاهزادگان و بزرگان کشور نیز با فرا رسیدن ماه محرم با بر تن کردن رخت عزا و شرکت در مجالس عزاداری برای این امام عزیز سوگواری میکردند.
عزاداری در دوران صفویان
پس از به قدرت رسیدن پادشاهان شیعه مذهب صفوی، عزاداری امام حسین با شکوه بیسابقهای برگزار شد. سرودن اشعار مذهبی، مدح و تعزیه در رثای امامان و شهدای کربلا برای شاعران افتخاری بزرگ بود.هر ساله در ایام محرم مردم در کوچهها و خیابانهای شهرها عزاداریهای عظیمی برگزار میکردند که تا به آن روز دیده نشده بود. در آن دوران بود که کتاب «روضه الشهدا» نوشته شد و مراسم عزاداری ماه محرم شکل جدیدی به نام «روضه خوانی» یا قرائت «روضه الشهدا» به خود دید. صد و پنجاه سال بعد از آن این روضهها و اشعار به رشتهی تحریر درآمدند و نمایشهای تعزیه کم کم پاگرفتند. متن این داستانها از همان کتاب «روضه الشهدا» گرفته میشد و از قرن ۱۶ میان شیعیان گسترش یافت. بعد از آن بود که تکیهها، حسینیهها و موقوفات مربوط به امام حسین (ع) در ایران شروع به کار کرد. «کارری» در یکی از سفرنامههای خود دربارهی عزاداری مردم در دورهی صفوی اینگونه مینویسد:
روز دوشنبه ۲۳ ماه اوت، با طلوع ماه نو، برگزارى مراسمِ بسیار غمانگیزی آغاز شد. ایرانیان به یاد درگذشت دو تن از امامان خود، حسن و حسین فرزندان على این مراسم را همه ساله برگزار مىکنند. این دو تن در نزدیکىهاى بغداد به دست عمر ابن سعد به قتل رسیدهاند. این مراسم ده روز طول مىکشد و در تمام این مدت میدانها و گذرگاهها چراغانى و روشن و علمهاى سیاه در همه جا بر افراشته است. در سر گذرها صندلیهایى گذاشتهاند که هر چندگاه یک ملا بر روى آن مىنشیند و سخنانى در منقبت و مصیبت کشتگان مىگوید. همهی ساکنان محلات در حالى که بهعنوان سوگوارى جامهی کبود یا سرخ بر تن کردهاند، در پاى کرسى وعظ و مرثیه آنان مىنشینند. بعضى از این اشخاص در بین وعظ دو ملا از میوهی فصل نیز استفاده مىکنند.
مغولها و گورکانیان هند نیز با الگوبرداری از صفویان، در ماه محرم مراسم عزاداری برگزار میکردند.
عزاداری در دوران افشاریه، زندیه و قاجار
از آنچه که در منابع تاریخی بهدست آمده است، در دوران افشاریه و زندیه شکلهای مختلف عزاداری دورههای قبل، گسترش یافتهاند. شروع تعزیهخوانی را نیز مربوط به دوران حکومت کریم خان زند میدانند. گفته میشود در زمان پادشاهی کریم خان سفیری به دیدار کریم خان میآید و در خدمت او سخنان حزنانگیز دربارهی واقعهی کربلا میگوید. کریم خان بعد از شنیدن سخنان او دستور میدهد صحنههایی از وقایع کربلا و سرگذشت هفتاد و دو تن را بسازند و از حوادث غمانگیز آن نمایش اجرا کنند که این کار به تعزیه معروف شد. ابتدا این نمایشها در چهارراهها و میادین اصلی شهر برگزار میشد اما بعدها به بازارها، کاروانسراها، منازل شخصی و تکیهها نیز کشیده شد.
البته تکیهها در دوران قاجار شکل گرفتند و دیگر شکلهای عزاداری از هم لحاظ محتوا و هم از لحاظ کیفیت و نحوهی برگزاری به تکامل رسید. برای مثال، شبیه خوانی شیوه و روش خاص خود را در این زمان پیدا کرد و چندیدن تکیه و ساختمان برای برگزاری تعزیه خوانی ساخته شد.
در سال ۱۲۴۸ شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار «تکیهی دولت» با گنجایش هزار نفر تماشاگر ساخته شد. برخی حتی معتقد هستند که در دوران قاجار بسیاری ار آیینهای مربوط به عزاداری امام حسین مرسوم شد که از آن جمله میتوان به برپایی سقاخانه، سخنوری، مراسم دفن شهدای کربلا و مراسم تشت گذاری اشاره کرد.
عزاداری امام حسین در دوران پهلوی
قبل از رسیدن رضا خان به تخت پادشاهی و همچنین در اوایل حکومت او، وی خود را فردی مومن و معتقد به اصول و سنتهای مذهبی نشان داد. یکی از اقدامات عوام فریبانهی او حضور در مراسمهای عزاداری امام حسین در ماه محرم بود. وی سربازان قزاق را در دستههای عزاداری حاضر میکرد و خود در اول صف، بهدنبال دستههای مردم با سر و پای برهنه سینه میزد و عزاداری میکرد. اما پس از آن که وی به هدف خود رسید، برای برچیدن اعتقادات مذهبی مردم و کاهش نفوذ علما میان ملت، دستور داد تمام مراسمهای عزاداری مردم در ماه محرم تعطیل شود.
وضع به جایی رسیده بود که مردم بهصورت مخفیانه و شبانه در زیرزمین منازل خود برای امام حسین (ع) جلسات عزاداری بر پا میکردند و شبانه از روی پشت بامها خود را به محل عزاداری میرساندند. چنین خفقانی باعث بهوجود آمدن نوع دیگری از عزاداری شد که بهصورت هفتگی یا ماهانه در منازل برگزار میشود: ما امروزه نیز شاهد برگزاری چنین مراسمهای در ماههای محرم، صفر و در برخی نقاط در تمام طول سال هستیم.
در دوران حکومت پهلوی دوم نیز تلاش میشد چنین مراسمهای مذهبی برچیده شود اما امام خمینی در عاشورای سال ۱۳۴۲، با سیاسی کردن این مراسم اهمیت آن را دو چندان کرد. دولت از علما میخواست در عزاداریها علیه شاه و فلسطین اشغالی سخنی به میان نیاورند و مباحث سیاسی را پیش نکشند. اما امام بدون توجه به این تهدیدات در مراسم عاشورا و دیگر مجالس عزاداری بهشدت از دولت انتقاد کرد و از آن به بعد بود که عاشورا تبدیل به شروع قیام مردم ایران علیه ظلم یزیدی مستکبران زمان شد. این قیامها در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ به اوج خود رسید و حضور میلیونی مردم در عاشورای ۱۳۵۷ پایههای رژیم پهلوی را کاملا سست کرد تا اینکه در بهمن همان سال، مردم تیر خلاص را به این رژیم زدند.
اعمال روز عاشورا :
۱ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:
هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواستههایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.
۲ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).
۳ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود.
۴ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).
۵ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.
۶ـ خواندن زیارت عاشورا.
۷ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتله الحسین(علیه السلام).»
علت نامگذاری روز تاسوعا به نام حضرت ابوالفضل (ع) :
نامگذاری روز تاسوعا به نام حضرت عباس (ع) ریشه در عرف و سنت متدینین و عزاداران حسینی داردٰ، چه آنکه آن بزرگوار نیز در روز عاشورا به شهادت رسید ولی در روز تاسوعا با پاسخ قدرتمندانه خویش به امان نامه شمر ولایت مداری خویش را به اثبات رساند.
حضرت فاطمه، مکنّی به «اُمّ البنین» همسر امیرمؤمنان (ع)، دارای چهار فرزند دلاور و رشید بود، که همگی در رکاب برادر و امامشان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) در کربلا حضور داشتند.
حضرت عباس (ع)، که بزرگترین آنان بود، از شهرت به سزایی برخوردار و به خاطر جمال زیبا، قامت رشید، بهرهمندی از دلاوری، غیرت و تعهد و تقوا، به «قمر بنی هاشم» معروف و حضور وی در سپاه امام حسین (ع)، برای دشمنان اهل بیت (ع) بسیار سنگین و زجرآور بود.
بدین جهت، دشمن در صدد برآمد، تا وی و برادرانش را از جبهه توحیدی امام حسین (ع) گسسته و به جبهه باطل اموی ملحق کنند. به همین منظور، شمر بن ذی الجوشن کلابی که از قبیلهام البنین (س) بود، مأموریت یافت که به حضرت عباس (ع) و سه تن از برادرانش امان نامه دهد.
وی، در عصر روز تاسوعا (نهم محرم) به نزدیکی خیمهگاه امام حسین (ع) رفت و با صدای بلند فریاد زد: خواهر زادگانم کجایند؟
امام حسین (ع) که منظور شمر را دانسته بود، به برادران خود فرمود: پاسخ شمر را بدهید، اگر چه او فاسق است ولیکن با شما قرابت و رابطه خویشاوندی دارد.
حضرت عباس (ع) به همراه سه تن از برادرانش – عبدالله، جعفر و عثمان – در نزد شمر حضور یافته و از او پرسیدند: حاجت تو چیست؟
شمر گفت: شما خواهر زادگان منید. بدانید تا ساعاتی دیگر شعلههای جنگ برافروخته میگردد و از یاران حسین بن علی (ع) کسی زنده نمیماند. من برای شما امان نامهای از عمر بن سعد آوردم. شما از این ساعت در امان ما هستید، مشروط بر اینکه از یاری برادرتان حسین (ع) دست برداشته و سپاهش را ترک کنید.
حضرت عباس (ع) که کانون غیرت، حمیت و وفاداری بود، بر او بانگ زد و فرمود: بریده باد دستان تو و لعنت خدا بر تو و امان نامه تو. ای دشمن خدا! ما را فرمان میدهی که از یاری برادر و مولایمان حسین (ع) دست برداریم و سر در طاعت ملعونان و ناپاکان در آوریم. آیا ما را امان میدهی ولی برای فرزند رسول خدا (ص) امانی نیست؟
شمر از پاسخ دندان شکن فرزندانام البنین (س)، ناامید و خشمناک شد و با سرافکندگی به خیمهگاه خویش برگشت.
در این روز؛ هنگامی که عمر بن سعد، فرمانده کل سپاه عبیدالله بن زیاد، با دریافت نامه شدید الحن عبیدالله احساس خطر کرد و با آمدن شمر بن ذی الجوشن به کربلا، وی را رقیبی برای فرماندهی خویش میدید، با دست پاچگی تمام و بدون اطلاع قبلی، در عصر روز تاسوعا (نهم محرم) فرمان حمله عمومی به سوی خیمهگاه امام حسین (ع) را صادر کرد.
وی با گفتن: «یا خیل الله ارکبی و بالجنه ابشری»، سپاهیان خود را وادار به هجوم سراسری کرد و تلاش نمود تا کردار و رفتار خود را بایسته جلوه دهد و روحیات متزلزل سپاهیان خویش را تقویت کند، تا مبادا در نبرد با فرزندزاده رسول خدا (ص) دچار حیرت و سستی گردند.
امام حسین (ع) که در آن هنگام، در پیشگاه خیمهاش به شمشیر تکیه داده و به استراحت مختصر پرداخته بود، با صدای خواهرش زینب کبری (س) بیدار گردید و خیل عظیم سپاهیان دشمن را در روبروی خود مشاهده نمود، که در حال پیش روی به سوی خیمهگاه وی بودند.
آن حضرت، بیدرنگ برادرش حضرت عباس (ع) را به همراه بیست تن از یاران فداکارش چون زهیر بن قین و حبیب بن مظاهر به سوی سپاه دشمن فرستاد، تا از فرمانده آنان، علت تهاجم عمومی را جویا شوند.
حضرت عباس (ع) و هیأت همراه، به سران سپاه عمر بن سعد نزدیک شده و پیام امام حسین (ع) را ابلاغ کردند و آنان در پاسخ امام حسین (ع) گفتند: از امیر عبیدالله بن زیاد فرمان آمده است که حسین بن علی (ع) یا در طاعت او در آید و با او بیعت کند و یا هم اینک آماده نبرد سرنوشت ساز باشد.
حضرت عباس (ع) پیامشان را به امام حسین (ع) رسانید و از آن حضرت، کسب تکلیف نمود. امام حسین (ع) به وی فرمود: از آنان بخواه که امشب را صبر کرده و کار نبرد را به فردا واگذارند. زیرا دوست دارم شب آخر عمرم مقدار بیشتری به عبادت و نماز بپردازم و خدا میداند که من به راز و نیاز با وی و نیایش در درگاهش چه قدر علاقمندم.
حضرت عباس (ع) بار دیگر به سوی سپاه دشمن رفت و درخواست امام حسین (ع) را به آنان ابلاغ کرد. عمر بن سعد که مظنون به مسامحه کاری بود و شمر را رقیب خود میدید، از درخواست امام حسین (ع) سر باز زد و گفت: برای حسین، دیگر مهلتی نیست!
برخی از فرماندهان سپاه، زبان به اعتراض گشوده و گفتند: ای فرمانده! اگر کافران و مشرکان از ما مهلت میخواستند، ما دریغ نمیکردیم ولی از مهلت دادن به فرزندزاده رسول خدا (ص) امتناع میکنیم؟
عمر بن سعد در برابر اعتراضهای متعدد یاران خویش مواجه گردید و به ناچار درخواست امام حسین (ع) را پذیرفت و به وی پیام داد که یک شب را به شما مهلت دادم، ولی بامدادان فردا اگر بر فرمان امیر، سر اطاعت فرود نیاورید، فیصله کار را به شمشیر میسپارم.
در این هنگام، آرامش نسبی حاکم گردید و هر دو سپاه به خیمهگاه خویش برگشته و منتظر فرارسیدن روز بعد، یعنی روز عاشورا شدند.
تاریخ، به پاس رشادت های فراوان فرزند دلاور امیرمومنان(ع) روز تاسوعا را به نام ایشان مزین کرده تا با یاد آن بزرگوار خوبی ها و فضیلت ها پایدار بماند.
تصاویر عزاداران محرم :
مداحی ویژه محرم :
بیشتر بخوانید:
السلام علیک یا ابا عبدالله ..پیامبران و اهل بیت ع شفا خانه هستن با توسل به اهل بیت علیهم السلام در دفع بلایا و بیماریها شریک باشیم یا لثارات الحسین ،ع
واسه تفریح و خرید و مسافرت کرونا نیست ولی تو مراسمات مذهبی کرونا هست. کرونا هوشمنده تومراکز خرید و رستورانا و پارکا فعالیت نداره?
من خودم نوکر امام حسینم و هر سال هییت اینا میرم و نوکری امام حسینو میکنم
ولی امسال شرمندشم چون جون خودم بیشتر ارزش داره
امسال بخاطر کرونا از همه بچه هییتی ها خواهش میکنم کسی نره بیرون
یکمم بفکر اینده و کادر درمان باشیم
فکرشو بکنین اگه امسالم مثل سالهای قبل بریم بیرون چه قتل عام بزرگی به پا میشه
یکم بفکر خانواده هامون باشیم خواهشن
به ابی انت وامی ونفسی یا ابا عبدالله
حسین چراغپور هستم بچه بندرعباس
ما هرچه داریم از محرم هست این محرم
هست که ما داریم نفس می کشیم
من یکی بیمه آقا ابوالفضل هستم
به نظرم امسال محرم هم باید هئیت های زنجیر زنی که میرن خیابون برپا بشن.
اگه ماسک و دستکش بزنن و فاصله دار باشن عزادارا هیچ اتفاقی نمیفته، چون توی هوای آزاد هم هست.
هرسال محرم راعزاداری میگرفتیم.بیاییدامسال درخانه محرم بگیریم وبخاطرکورنا بیرون نرویم.اگربه فکرخودمون نیستیم به فکر آدم های مسن وکادرهای درمان باشیم.یاامام حسین خودت بهمون رحم کن