آموزشگاه تعمیرات موبایل آیفون و سامسونگ

تفاوت انواع باتری های موبایل
باتری های موبایل انواع مختلفی دارند، معروف ترین نوع باتری ها باتری های نیکل کادمیومی، نیکل هیدرید فلز، لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری هستند؛ این باتری ها در طی سالهای مختلف تکامل پیدا کرده است؛ برخی از این باتری ها دیگر منسوخ شده اند یا در بازار کم یاب شده اند و مورد استفاده قرار نمیگیرند.
بپردازیم به بررسی این ۴ مدل باتری!

نیکل کادیومی
باتری اولی که میخواهیم به آن بپردازیم باتری نیکل کادیومی است، قدیمی ترین و البته سمی ترین باتری موجود در تاریخ، این نوع باتری ها خوبی هایی داشت و بدی هایی نیز داشت که درادامه بیشتر از این باتری قدیمی و دوست داشتنی خواهیم گفت؛ این باتری اولین نسل از باتری های بود که بر روی موبایل قرار گرفت، مهندسی سوئدی به نا والدمار جانگنر در سال ۱۸۹۹ میلادی این نوع از باتری ها را اختراع کرد.

این باتری با وزن تقریبا سنگین و زیادی که داشت شارژ خیلی از وسایل برقی رو تامین میکرد، در مقطعی از زمان واقعا باتری های فوق العاده ای بود، اما همانطور که گفتیم مشکلات زیادی داشت از جمله آلودگی که جنس خود باتری برای محیط زیست ایجاد میکرد و این یکی از بزرگترین ضعف های باتری بود که با مرور زمان باتری های با تکنولوژی جدید جای این باتری دوست داشتنی و سنگین رو گرفتن.

این باتری ها امروزه اما منسوخ شده اند و جای خود را به باتری های جدید تر داده اند، زیرا با پیشرفت تکنولوژی موبایل ها، این نوع از باتری ها دوام زیادی برای گوشی های جدید نداشت و برای اینکه جنس باتری های کادیومی از فلز کادیوم بود و این فلز برای محیط زیست خطر جدی محسوب میشد این باتری ها کنار گذاشته شدند و دانشمندان و مخترعان به سراغ اختراع باتری های جدید تری رفتند که دوام بیشتری برای موبایل های امروزی داشته باشند و هم آلودگی کمتری برای محیط زیست داشته باشد.

نیکل هیدرید فلز
این باتری ها بسیار شبیه به باتری های نیکل کادیومی هستند؛ این باتری ها الکترود مثبت از نوع نیکل اکسی هیدروکسید و الکترود منفی از جنس آلیاژ جذب کننده هیدروژن استفاده میشود. این نسل باتری ها بسیار قوی تر از نسل قبل خودشان بوده اند  و حدود ۲ تا ۳ برابر قوی تر و با ظرفیت تر از باتری های نسل قبل خود هستند و در سال ۱۹۸۹ میلادی به بازار جهانی عرضه شد.
در این نسل باتری ها فلز کادیوم را به علت سمی بودن و آلودگی که برای محیط زیست داشت حذف کردند و مشکل سنگینی باتری ها را هم در این نسل تا حد زیادی رفع کردند و باتری استاندارد تری نسبت به نسل قبل ارائه دادند؛ باتری هایی که ظرفیت بالاتری دارد، وزن کمتری دارد، و آلودگی محیطی زیستی هم ندارد ، البته این نسل از باتری ها هم مشکلات زیادی داشته اند و با آمدن نسل های بعدی مشکلات کمتر و کمتر شد. اما این باتری ها یک مزیت داشتند و یک عیب بزرگ؛ باتری ها بسیار زود پر میشدند و به همان زودی هم خالی میشدند!

باتری های لیتیوم یونی
نوبت به باتری های نسل جدیدتر رسید! لیتیوم یونی؛ این باتری ها بسیاری از مشکلات نسل های قبلی باتری ها را رفع کرد اما در طول زمان دچار مشکل های زیاد دیگری میشد و این باتری ها مانند نسل قبل خودشان فقط برای رفع نیاز اجبارا مورد استفاده قرار میگرفت و هیچوقت باتری کاملی که مد نظر داریم نبود!
در باتری های لیتیوم یونی الکترود ها از منفی به سمت مثبت میروند و در هنگام شارژ برعکس این مسیر حرکت میکنند.
در این نسل باتری ها برخلاف نسل گذشته چگالی بسیار زیادی نسبت به باتری های نسل های قبل خود ایجاد میکنند، اما نکته مثبت این نسل باتری ها این بود که باتری های بلیتیوم یونی در اندازه های مختلف تولید میشدند و این اتفاق جالبی بود! بله دیگر مشکل وزن زیاد باتری های گذشته وجود نداشت و وزن زیاد و سمی بودن باتری ها به مراتب نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته بود و به خاطره ها پیوسته بود.

باتری های لیتیوم یونی در حال حاضر در اکثر موبایل های امروزی موجود است اما نسل این باتری ها هم به مرور زمان به خاطرات پیوسته و کم کم نسل جدید باتری ها که لیتیوم پلیمری نام دارد وارد بازار شده است و کم کم باید با باتری های لیتیوم یونی خداحافظی کنیم.
در ادامه با باتری های لیتیوم پلیمری بیشتر آشنا میشویم.
یکی از مزیت های خوب این نسل از باتری ها یعنی باتری های لیتیوم یونی تولید در اندازه های مختلف برای دستگاه های مختلف بود، این باتری ها ۳.۷ ولت برق تولید میکنند که نسبت به نسل های گذشته چند برابر رشد داشته و برق مورد نیاز اکثر وسایل الکتریکی را تامین میکنند و تا ۳ سال حداقل عمر مفید باتری های لیتیوم یونی هست، البته اگر درست از این باتری ها استفاده شود.
باتری های لیتیوم یونی به علت اینکه برق زیادی تولید میکنند فشار قابل توجهی را متحمل میشوند و دچار گرمای زیادی میشوند و بهتر است وقتی حس کردیم باتری داغ کرده است استفاده از موبایل را متوقف کنیم و قاب گوشی را برداریم تا باتری هوا بخورد و خنک تر شود، هرگز در هنگام شارژ از موبایل استفاده نکنید زیرا باعث کاهش عمر باتری میشود و همچنین موبایل شما را در دراز مدت دچار مشکل بزرگی میکند.
به هیچ وجه باتری را ساعت ها در شارژ نگذارید و حتما بعد از ۱۰۰ درصد شدن باتری آن را از شارژر بکشید.

باتری های لیتیوم پلیمری
این نسل جدید تر باتری ها هست که در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط شرکت سونی معرفی شد، این باتری ها نتیجه تحقیق بر روی سلول های لیتیوم یون و لیتیوم فلز میباشد که منجر به بوجود آمدن این باتری های نسل جدید شد که نسبت به نسل قبل خود پیشرفت های چشمگیری داشت،این باتری ها هم همانند لیتیوم یونی درصد تخلیه پایینی دارند چیزی در حدود ۵% در هر ماه و مانند همان نسل باتری امکان سخته شدن به اشکال مختلف را دارد.

اگرشما هم به دنبال یک آموزشگاه معتبر برای آموزش تعمیرات موبایل میگردید کلیک کنید .

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا