تفاوت صیغه ۹۹ ساله و صیغه معمولی ( ازدواج دائم) در چیست؟
در این مقاله با تفاوت ازدواج دائم با ازدواج موقت ۹۹ ساله بیشتر آشنا می شویم . تفاوت صیغه ۹۹ ساله و صیغه معمولی ( ازدواج دائم )
تفاوت صیغه ۹۹ ساله با صیغه معمولی (ازدواج دائم)
ازدواج دائم و موقت، در بسیارى از احکام و مسائل مشترک اند؛ براى مثال در هر دو باید صیغه خوانده شود و تنها راضى بودن زن و مرد کافى نیست و یا صیغه عقد را مىتوانند خود زن و مرد بخوانند و یا دیگرى را وکیل کنند که از طرف آنان بخواند. اما در پارهاى از مسائل با یکدیگر تفاوت دارند .
لازم به ذکر است ازدواج موقت ۹۹ ساله با کمتر از آن در احکام و مسائل مربوط به آن, تفاوتی ندارد.
تفاوت صیغه ۹۹ ساله با صیغه معمولی
- زوجین در ازدواج دائم از یکدیگر ارث می برند البته اگر ممنوع از ارث نباشند ولی در ازدواج موقت از هم ارث نمی برند.
- در ازدواج دائم، زن از مرد نفقه می گیرد اما در ازدواج موقت زن از مرد نفقه ای دریافت نمی کند و اصلا به او تعلق نمی گیرد مگر اینکه در عقد شرط کرده باشند.
- ازدواج دائم بدون مدت و مادام العمر است اما در ازدواج موقت باید مدت با هم بودن و ازدواج مشخص شود.
- ازدواج موقت بدون تعیین مهریه باطل است ، ولی در ازدواج دائم به این شکل نیست.
- ازدواج موقت با بخشیدن مدت باقی مانده از عقد منحل می شود در حالی که ازدواج دائم انحلالش باید از طریق دادگاه و پیگیری طلاق یا فسخ نکاح باشد که تشرفات خاص خود را دارد که در اینجا جای بحث ندارد توضیح :برای بر هم زدن ازدواج دائم طلاق نیاز است اما در ازدواج موقت با پایان مدت زمان عقد پیمان عقد باطل می شود حتی شوهر می تواند همه یا بخشی از مدت زمان را به زن ببخشد و از هم جدا شوند.
- پس از انحلال ازدواج موقت زوج حق رجوع ندارد ، اما در برخی موراد در انحلال ازدواج دائم غیر از فسخ و طلاق بائن حق رجوع وجود دارد.
- چنانچه شوهر در ازدواج دائم ، زن خود را طلاق رجعی مطلقه کند،هر یک از انها قبل از انقضاء عده بمیرد ، دیگری از او ارث می برد ، ولی در ازدواج موقت چنین نیست.
- در ازدواج دائم اگر شوهر در حال مرض ، زن خود را طلاق دهد و در ظرف یکسال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه از او ارث می برد ( اگر چه طلاق بائن باشد( مشروط به اینکه زن شوهر نکرده باشد چنین حکمی در ازدواج موقت وجود ندارد.
- در نکاح دائم لعان راه دارد به خلاف نکاح منقطع.
- عده در نکاح دائم در مورد انحلال راجع به زنانی که در سن عادت زنانگی هستند سه طهر است ولی در نکاح منقطع دو طهر است.
- در نکارح دائم عدده انحلال در مورد زن مسترابه سه ماه ولی در نکاح منقطع در مورد چنین زنی چهل و پنج روز است.
- در نکاح دائم زن مکلف به تمکین عام است ولی در نکاح منقطع چنین امری وجود ندراد.
- در نکاح دائم مرد مدیر خانواده است به خلاف نکاح منقطع توضیح :در ازدواج دائم مرد به خودی خود رئیس خانواده است اما در ازدواج موقت بستگی به قرار داد زن و مرد دارد.
- در نکاح دائم مرد حق منع زن از اشتغال در موراد خاصی را دارد به خلاف نکاح منقطع.
- در ازدواج موقت آزادی بیشتری جهت تصمیم گیری برای ادامه زندگی وجود دارد.
- در ازدواج موقت اگر مقاربتی صورت نگرفته باشد زن می توانذ بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند و در صورت ایجاد مقاربت می تواند بلا فاصله با مرد قبلی و با عده نگه داشتن با مرد دیگری ازدواج کند.
- در ازدواج دائم با ایجاد سه بار فسخ نیاز به محلل پیدا می شود و فرد نمی تواند با همسر قبلی اش ازدواج کند اما در ازدواج موقت تعدد عقد ایرادی ندارد و محلل نمی خواهد.
- در ازدواج دائم هیچکدام از زوجین بدون جلب رضایت دیگری حق ندارد از بچه دار شدن جلوگیری کند ولی در ازدواج موقت جلب رضایت دیگری ضرورتی ندارد . فرزند حاصل از ازدواج موقت همانند فرزند حاصل از ازدواج دائم است.
- در ازدواج دائم تعیین محل مسکن با شوهر است اما در ازدواج موقت ملاک قرارداد بین زن و شوهر است و اگر قراردادی نداشته باشند زن اجباری به ماندن در محل معین شده توسط شوهر را ندارد .
- در ازدواج دائم بر زن واجب است از همسرش تمکین کند ولی در ازدواج موقت الزامی نیست در ضمن در ازدواج موقت هر دو طرف می توانند زمان مراودات خود را از قبل تعیین کنند.
- در ازدواج دائم مرد حق ندارد بیش از چهار زن دائمی داشته باشد اما در ازدواج موقت می تواند تعداد زن بیشتری اختیار کند .
- در ازدواج دائم با ایجاد سه بار فسخ نیاز به محلل پیدا می شود و فرد نمی تواند با همسر قبلی اش ازدواج کند اما در ازدواج موقت تعدد عقد ایرادی ندارد و محلل نمی خواهد.
شباهت های صیغه ۹۹ ساله و صیغه معمولی
- خواستگاری از زوجه موقت همانند زوجه دائم حرام است.
- زوجه موقت همانند زوجه دائم باید عده نگه دارد .عده زوجه موقت ۴۵ روز است.
- در ازدواج موقت همانند ازدواج دائم جمع بین دو خواهر جایز نیست.
معنی کلمات: زنی که در سن حیض است (نه نابالغ است و نه یائسه) ولی حیض نمی بیند در اصطلاح فقه او را ” مسترابه ” گویند.