ایبوک چیست؟ – همه چیز درباره کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی ، به صورت کتاب کاملا الکترونیکی ، فایل دیجیتالی حاوی مجموعه ای از متن و تصاویر مناسب برای انتشار مطالب الکترونیکی و نمایش روی صفحه به شیوه ای مشابه کتاب چاپی است. کتابهای الکترونیکی را می توان با تبدیل فایلهای منبع چاپگر به فرمتهای بهینه شده برای بارگیری آسان و خواندن روی صفحه ایجاد کرد ، یا می توان آنها را از پایگاه داده یا مجموعه ای از فایلهای متنی که فقط برای چاپ ایجاد نشده اند ، تهیه کرد.

عکس شاخص ایبوک

 خرید و فروش کتاب های الکترونیکی برای نخستین دفعه در سال‌های پایانی دهه ۹۰ میلادی به عنوان یک تجارت اصلی مطرح شد ، زمانی که شرکت هایی مانند پینات پرس، فروش محتویات کتاب را برای خواندن روی دستیارهای دیجیتال شخصی (PDAs) که دستگاه های قبلی تلفن های هوشمند و رایانه لوحی امروزی بودند ، آغاز کردند.

با این حال کامپیوترها ، پس از سقوط شرکت دات کام در سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۲ میلادی، کتاب‌های الکترونیکی مورد استقبال گسترده صنعت نشر قرار نگرفت و سرمایه گذاری در دستگاه‌های خواندن کتاب الکترونیکی و فناوریهای کتاب الکترونیکی فروکش کرد. احیای صنعت ممکن است زمانی آغاز شود که شرکت سونی یک دستگاه خواندن کتاب الکترونیکی در سال ۲۰۰۶ و سایت آمازون هم کیندل را در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر کرد ، پس از آن فروش کتاب های الکترونیکی در ایالات متحده آمریکا به سرعت افزایش یافت.

نحوه انتشار کتاب‌های الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی غالبا در فضای مجازی علی الخصوص سایت‌ها به صورت فایلهای قابل دانود و قابل خواندن به صورت آفلاین ، به عنوان صفحات وب زنده که باید بصورت آنلاین خوانده شوند ، یا صفحاتی که توسط مرورگر وب برای خواندن آفلاین ذخیره می شوند ، منتشر می شوند.

نحوه دسترسی به کتاب الکترونیکی

  مشتریان ممکن است کتابهای الکترونیکی را در وب سایت‌های فروش الکترونیکی پیدا کنند ، بخوانند و بخرند ، اما هنگام خرید کتابهای الکترونیکی ، فایلها را مستقیماً از سرورهای ناشر یا توزیع کننده دانلود می کنند ، که ممکن است در آن سوی دنیا (همین امر در مورد کتابهای الکترونیکی موجود در یک کتابخانه عمومی یا نهادی نیز صدق می کند). این تمایز از نظر مشتری تفاوت دارد، اما برای مشاغل بسیار مهم است. این اجازه می دهد تا فایل های کتاب الکترونیکی فقط در یک مکان (یا در مکانهای بسیار کمی) ذخیره و مدیریت شوند ، حتی اگر مشتریان آنها را برای فروش یا امانت در هر تعداد مکان مشاهده کنند. همه نشرهای  کتاب‌های الکترونیکی در سیستم های بسته و اختصاصی انجام می شود ، زمانی که خریداران کتاب‌های الکترونیکی یا مشتریان کتابخانه ناچارند کتابهای خود را مستقیماً از تعداد کمی از صاحبان فایل های کتاب الکترونیکی تهیه کنند.

عکس ایبوک 1

نحوه خواندن کتاب های الکترونیکی

کتابهای الکترونیکی در هر دستگاه محاسباتی با نرم افزار خوانده می شوند تا فرمت فایل داده شده خود را نشان دهند. در حالی که فرمت های mobi ، PDF باز و EPUB آمازون به صورت استاندارد تبدیل شده اند ، استفاده از سیستم های DRM اختصاصی به این معنی است که همه نرم افزارهای دارای قابلیت PDF- ، EPUB- و mobi نمی توانند این فایل ها را باز کنند.

با نصب برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط ، دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی شامل رایانه های شخصی ، تبلت و کنسول های بازی ،  موبایل (به ویژه تلفن های هوشمند قدرتمند) و کنسول های متصل به تلویزیون یا صفحه های دیگر است. تغییرات و پیشرفتهای سریع در فناوری صفحه نمایش ، قدرت پردازش ، کوچک سازی اجزای محاسباتی و اتصال به اینترنت بی سیم به طور مداوم ماهیت و طیف وسیعی از دستگاه های مطالعه الکترونیکی را تغییر می دهد.

نحوه آماده سازی و انتشار کتاب الکترونیکی

گسترش و محبوبیت روزافزون کتابهای الکترونیکی صنعت نشر را تغییر می دهد ، اگر چه ماهیت و وسعت این تغییرات از سازمانی به سازمان دیگرر و موضوعی به موضوع دیگر بسیار متفاوت است. پیش از کتابهای الکترونیکی ، همه شرکتهای انتشاراتی در این واقعیت مشترک بودند که آنها نسخه های جداگانه ای از کتابهای چاپ شده را تولید و به فروش می رساندند-چه کتابهای درسی ، رمانهای عاشقانه ، مستندهای علمی ، و چه کتابی‌هایی در زمینه فنی منتشر کنند. شبکه های توزیع ، حق امتیاز و قیمت گذاری نسبت به تغییرات مداوم و آزمایشاتی که از سال ۲۰۰۷ میلادی مشاهده شد ، نسبتاً پایدار بود. با تولید و توزیع محتوا ، کتابهای چاپی کمتر رایج هستند ، که به نوبه خود صنعت را تکه تکه کرده و اقدام جمعی ، همکاری و همکاری می کند. توسعه مدلهای تجاری استاندارد کمتر محتمل است. ناشران دیگر نه به دلیل ماهیت فیزیکی محصولات خود بلکه به دلیل کار یافتن ، پالایش و ترویج بسته های اطلاعات تعریف می شوند.

روشهای ارائه و فروش اطلاعات و مدلهای قیمت گذاری متفاوت است. به عنوان مثال، مصرف کنندگان انتظار دارند هزینه کتابهای الکترونیکی کمتر از کتابهای چاپی باشد. نویسندگان انتظار دارند حق امتیاز کتاب الکترونیکی بیشتر از کتابهای چاپی باشد. ناشران باید مدلهای جدیدی از کسب و کار را بسازند تا این انتظارات را برآورده کنند ، در حالی که همزمان یک کسب و کار چاپی را مطابق مدلهای تعیین شده اداره می کنند. این منافع رقابتی باعث ایجاد تنش در صنعت می شود ، که گاهی اوقات با مذاکرات داغ و اقدامات تهاجمی برای تعیین استانداردهای جدید و معیارهای قیمت گذاری و حق امتیاز مشخص می شود. تغییرات بیشتر در صنعت زمانی ظاهر می شود که شرکت هایی که دارای مهارت ها و زیرساخت های فنی هستند اما به طور سنتی به عنوان ناشر عمل نکرده اند

اگر قصد دارید تا درباره ساخت ایبوک بیشتر بدانید، به آموزش ارائه شده در لینک زیر مراجعه کنید.

برای مشاهده آموزش ساخت کتاب الکترونیک با نرم افزارهای Sigil و Calibre در سایت فرادرس — کلیک کنید

سایت هایی با کتابهای الکترونیکی رایگان

سایت فرادرس: این سایت با هدف تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به یادگیری مباحث حوزه مهندسی و علوم کامپیوتر به متون و کتب تخصصی این حوزه، اقدام به انتشار یک مجموعه کتاب در همین رابطه کرده است. این کتاب‌ها در سایت و مجله فرادرس تقدیم حضورتان شده است و در ادامه، به عنوان مثال لینک دانلود یک کتاب آورده شده است.

• دانلود رایگان کتاب آموزش سیستم عامل — کلیک کنید

سایت های رایگان ایبوک

سایت Project Gutenberg –

مجموعه ای از بیش از ۱۶،۰۰۰ کتاب الکترونیکی رایگان برای مشاهده آنلاین و همچنین خواندن آفلاین.

سایت آرشیو اینترنت Internet Archive :‌

سایت آرشیو اینترنت یک نهائ غیرانتفاعی است که سعی می‌کند مثل یک کتابخانه  معمولی، محتوای مورد نیاز پژوهشگران، دانش‌پژوهان و عموم مردم را به صورت رایگان در اختیارشان بگذارد. هدف این کتابخانه در دسترس قرار دادن علم به تمام مردم جهان است. در این سایت می‌توانید انواع مختلفی از کتاب های داستانی، تاریخی، علمی، فلسفی، رمان ، کتاب کودک و… پیدا کنید.

سایت آرشیو اینترنت فعالیتش را از سال ۱۹۹۶ میلادی شروع کرده و محتوای ۲۰ساله اینترنت را در اختیار همگان قرار می‌دهد که شامل؛ ۲۸۰ میلیارد صفحه وب، ۱۲ میلیون کتاب و متن، ۵ میلیون محتوای صوتی، ۴ میلیون ویدئو و دو میلیون فایل تصویری است.

سایت Google Books 

یک سرویس Google رایگان با صدها هزار کتاب و مجله رایگان و قابل خرید که قابل جستجو است.

سایت Book boon 

یکی دیگر از خدمات عالی است که می توانید صدها کتاب مختلف درسی ، کتابهای کمک درسی  و کتابهای مسافرتی را به صورت PDF بارگیری کنید.

سایت Wiki books 

خدمات ممتاز سایت ویکی پدیا که می‌کوشد که کابران بتوانند صفحاتی را ایجاد کنند که قابل ویرایش و ایجاد توسط هر کسی باشد. البته در این قسمت سایت مذکور، در حال آزمایش سیستم جدید برای ایجاد کتابخانه الکترونیکی قرار دارد

کتابهای الکترونیکی و نویسندگان

از بسیاری جهات کار نویسندگان با محبوبیت بیشتر کتابهای الکترونیکی بسیار تغییر می کند. نویسندگان چندین دهه با ویراستاران تحقیق می کنند ، می نویسند و با آنها همکاری می کنند و آنها همکاری خود را با بخش بازاریابی ناشران خود تبلیغ می کنند. با این حال ، جزئیات قرارداد انتشار آنها پیچیده تر می شود اگر آنها حقوق نشر الکترونیکی خود را مشخص کرده و تکه تکه کنند (به عنوان مثال ، بر اساس قلمرو یا نوع) و مذاکره درباره ساختارهای حق امتیاز ویژه برای کتاب های الکترونیکی.

نویسندگان ایبوک

همزمان که کتاب های الکترونیکی بخش عمده ای از فروش کتاب نویسنده را تشکیل می دهند ، کار تبلیغاتی یک کتاب بیشتر مبتنی بر اینترنت است. از آنجا که انتشار کتابهای الکترونیکی آسان تر می شود ، فراوانی آنها باعث می شود نویسندگان از دیگران متمایز نشوند و فروش قابل توجهی را به خود جلب کنند. این نه تنها باعث افزایش شبکه های اجتماعی و وبلاگ نویسی توسط نویسندگان می شود ، بلکه باعث ایجاد مجوزهای جسورانه جدیدی می شود که قصد افزایش دید را دارد. نویسندگان می توانند نسخه های دیجیتالی رایگان یا گزیده ای از کتابها را توزیع کنند ، آنها را تحت مجوزهای باز که امکان اشتراک گذاری و استفاده مجدد را فراهم می کند منتشر کنند و مشارکت طرفداران را در روند نوشتن تشویق کنند.

سایت فرادرس یکی از سایت های خوب در زمینه آموزش آنلاین است که در زمینه های گوناگون از جمله کتاب های الکترونیکی مطالب و آموزش های ارزشمندی را ارائه نموده است که در لینک زیر قابل دسترسی است:

• برای مشاهده وبسایت فرادرس — کلیک کنید

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا