جزییات همکاری ایران و کوبا برای تولید مشترک واکسن کرونا

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره جزئیات پروژه تولید مشترک واکسن کرونا توسط ایران و کوبا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. چندی پیش کیانوش جهان پور ، سخنگوی سازمان غذا و دارو ۱۱ دی ماه سال ۱۳۹۹ شمسی، پس از برگزاری کمیته مشورتی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:

همان طور که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بار‌ها اعلام فرموده اند، موضوع تامین واکسن کرونا از ۴ مسیر خرید مستقیم، خرید از سبد کواکس، تولید مشترک و تولید داخل دنبال می‌ کنیم. شرط ایران برای هر گونه تولید مشترک واکسن کرونا، همکاری مشترک و انتقال فناوری بوده است که تاکنون همانگونه که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کردند در ادامه همکاری و پلت فورم مشترک قبلی، کشور کوبا اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است و پروژه تولید مشترک واکسن کرونا با یکی از موسسات پرسابقه واکسن سازی در کوبا هم دنبال می‌ شود.

در حال حاضر واکسن کرونای تولید ایران و کوبا در فاز ۲ انسانی در کشور کوبا تحت نظارت و با همکاری انستیتو پاستور ایران انجام می ‌شود.

با طراحی قبلی طبق وعده روز گذشته رئیس انستیتو پاستور ایران در بهمن و اسفند فاز سوم تست انسانی واکسن کرونای تولید مشترک روی ۵۰ هزار نفر در کشور انجام خواهد شد. “

کیانوش جهان پور ، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره جزئیات همکاری ایران و کوبا برای تولید مشترک واکسن کرونا گفت:

” فاز یک کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در کشور کوبا با موفقیت انجام شده است، فاز دوم مطالعه بالینی انسانی آن نیز هم اکنون با نظارت انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا در حال انجام است و به شرط موفقیت فاز دو، فاز سه مطالعه انسانی آن همان طور که رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده در ماههای پایانی امسال در ایران انجام خواهد شد.

هر اقدام دیگری که قرار باشد برای تولید مشترک واکسن کرونا در ایران انجام شود و هر کارآزمایی بالینی که برای تولید واکسن لازم باشد، زمانی در ایران انجام می شود که طرف مقابل شرایط ایران را بپذیرد. تاکنون فقط یک موسسه کوبایی شرایط ایران را پذیرفته است. این موضوعی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر آن تاکید کرده است.

فناوری تولید واکسن مشترک ایران و کوبا، فناوری ساب یونیت است که طی آن بخشی از پروتئین ویروس تولید می شود و قرار است طی این همکاری مشترک این فناوری به ایران منتقل شود. “

به تازگی مقامات دولت کوبا اعلام کرده‌ اند که توافق ‌نامه‌ ای را با ایران امضا کرده‌ اند که بر اساس آن انتقال فن ‌آوری ساخت واکسن کرونا را به ایران انتقال دهند و آخرین مرحله آزمایشات بالینی آن در این کشور انجام شود. به گفته مقامات کوبایی چهار نوع واکسن در این کشور در مرحله تحقیقات قرار دارد که پیش ‌رفته ‌ترین آن که دو مرحله انسانی آن طی شده در این تبادل استفاده می‌ شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا