دانلود آهنگ های کردی حسن زیرک و مظهر خالقی در سریال نون.خ

در این مطلب، امکان دانلود آهنگ های کردی حسن زیرک و مظهر خالقی در سریال نون.خ برای شما دوستان عزیز فراهم شده است! با ما همراه باشید. مدتی است که پخش فصل دوم سریال ” نون.خ به کارگردانی سعید آقاخانی و به نویسندگی امیر وفایی و به تهیه کنندگی مهدی فرجی از شبکه یک صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

یکی از نقاط قوت سریال نون.خ به ویژه در فصل دوم خود، پخش آهنگ های کردی زبان از خوانندگان محلی، قدیمی و همچنین شناخته شده این خطه ی از سرزمین ایران می باشد؛ خوانندگانی هم چون حسن زیرک و مظهر خالقی. جالب است بدانید صدای این دو خواننده مدت قابل توجهی بود که از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش نمی شد و به نوعی ممنوع الصدا بوده اند! اکنون پخش صدای این خوانندگان در سریال تلویزیونی نون.خ باعث تعجب و شگفتی و همچنین در عین حال باعث خوشحالی بسیاری شده است! در ادامه با آهنگ های کردی حسن زیرک و مظهر خالقی در سریال نون.خ همراه شما خواهیم بود:

آهنگ های مظهر خالقی در فصل دوم سریال نون.خ

مظهر خالقی با نام اصلی ” باقر مظهر خالقی ” ، خواننده کرد متولد ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۱۷ شمسی در شهر سنندج می باشد. مظهر که در خانواده ای از مشایخ خاندان کرد مردوخی به دنیا آمده است، از دوره ی نوجوانی به یادگیری موسیقی سنتی ایرانی و همچنین موسیقی کردی پرداخته است.

آهنگ های کردی مظهر خالقی

اولین اجرای ضبط شده ی مظهر خالقی متعلق به دهه ی ۳۰ شمسی می باشد که در رادیو سنندج و به زبان فارسی اجرا کرده‌ است.  از او تاکنون بیش از ۲۵۰ آواز فولکلوریک ضبط و ثبت شده‌ است. مظهر خالقی با آهنگسازانی هم چون مجتبی میرزاده و همچنین محمد عبدالصمدی به فعالیت های هنری پرداخته است؛ فعالیت هایی که از جمله ی آن ها می‌توان به اجرای آهنگ های ” جویبار ” ، ” سوند به چاوت ” ، ” لالای ” و… اشاره کرد. شاید جالب باشد که بدانید مظهر خالقی ، متفاوت ترین سبک موسیقایی را در مقایسه با دیگر سرشناسان موسیقی کرد، تاکنون ارائه کرده‌ است!

مظهر خالقی تا قبل از مهاجرت خوئ به انگلستان و سپس اقامت در کردستان عراق در سمت مدیر کل تلویزیون سنندج و کرمانشاه فعالیت داشت. وی از سال ۱۳۵۰ شمسی تا ۱۳۵۷ شمسی، رئیس رادیو و تلویزیون کرمانشاه بود.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ شمسی، به پاس سال ها خدمات مظهر خالقی به هنر، موسیقی و همچنین فرهنگ کُردی، دکترای افتخاری دانشگاه سلیمانیه به وی اعطا شد. وی پس از ۳۸ سال در ۱۰ تیر ماه سال ۱۳۹۸ شمسی برای حضور در کنگره بین المللی مشاهیر کُرد از مرز باشماق مریوان به ایران بازگشت. او هم اکنون مدیر انستیتو فرهنگ کُرد در شهر سلیمانیه کردستان عراق است؛ این مرکز در زمینه ی هنر، ادبیات و فولکلور کرد فعالیت دارد. مظهر خالقی با ریسان ابراهیم ، خواهر گلاویژ ابراهیم همسر ابراهیم احمد، و نیز خاله ی هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبانی ازدواج کرد.

آهنگ های کردی حسن زیرک و مظهر خالقی

از جمله آثار موسیقایی مظهر خالقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلین به یار
  • په پوولهٔ ئازادی
  • ئامینه نازه نینه
  • که ده لین ئه مرو
  • نه سیمی پائیز
  • هاتی ئاواتی دیرین
  • ته نیا توم ده وه
  • هوره مه باره
  • نه م دوینی
  • ای یاری نازدار
  • شیرین شیرینه و…

 

آهنگ لالایی (لای لای نه مامی ژیانم) از مظهر خالقی

شعر غزل این اثر از استاد شعر ماموستا قانع ، ملودی از استاد حسن یوسف زمانی ، تنظیم توسط استاد مرتضی حنانه و ضبط در ارکستر بزرگ تهران در سال ۱۳۴۲ می باشد.

آهنگ بوی دینم از مظهر خالقی

 

آهنگ های حسن زیرک در فصل دوم سریال نون.خ

حسن زیرک مشهور به ” بلبل کردستان ” خواننده کرد متولد ۸ آذر ماه سال ۱۳۰۰ شمسی در شهر بوکان می باشد. حسن زیرک همواره به عنوان خواننده ی پرآوازه ی ترانه های کردی در مناطق کردنشین غرب ایران شناخته می شود. حسن زیرک تعداد زیادی از آوازهای سنتی مردم کرد را ثبت و ضبط نموده است و سبب حفظ و نگهداری آن آثار فرهنگی از فراموشی شده است. شاید جالب باشد که بدانید  از حسن زیرک بیش از ۱۰۰۰ ترانه و آواز به یادگار مانده است! با اطمینان می توان گفت حسن زیرک به بخشی از هویت فرهنگی کُرد تبدیل شده است!

آهنگ های کردی حسن زیرک

حسن زیرک نفوذ فرهنگی فوق العاده ای نه تنها در میان کردها، بلکه در همسایگان فارس، ترک و لر زبان آن ها نیز داشته است! لازم به بیان است حسن زیرک علاوه بر زبان کردی سورانی و هَورامی (اورامی)، به زبان های فارسی، ترکی آذری، ارمنی و همچنین لری نیز آوازهایی را اجرا کرده است و دارای ۳ مقام ترکی، ۸ مقام فارسی، ۲ مقام هورامی و ۶۴ مقام کُردی سورانی است!

حسن زیرک با میدیا زندی، گوینده ی بخش کردی رادیو تهران ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج، دو دختر به نام های ” مهتاب ” (آرزو) و ” مهناز ” (ساکار) بود. او چند ترانه نیز برای فرزندان‌‌ خود اجرا کرده است. حسن زیرک در سال ۱۳۵۱ شمسی و در سن ۵۱ سالگی در بیمارستان شهر بوکان به علت سرطان کبد و به طرز مشکوکی درگذشت!

آهنگ های کردی حسن زیرک و مظهر خالقی

آهنگ باوانکی بابم از حسن زیرک

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
نایینی
نایینی
4 سال قبل

باسلام خدا رحمت کنه خواننده اصلی شیرین برید گوش کنید و حالشو ببرید

دکمه بازگشت به بالا