رسانه از نگاه دین و قرآن
جواد نبوتی
رعایت اصل صداقت در کارها همواره مورد تاکید دین ما قرار گرفته است. خداوند تبارک و تعالی به پیامبر اسلام (ص) میفرماید که در راه رساندن اخبار حق به انسانها اگر نظرهای خود را دخالت دهی و بخواهی از خودت سخنی به اخبار و الهامات ما بیفزایی رگ تو را قطع خواهیم کرد:
خداوند متعال در قرآن کریم با تاکید برحق و حقیقت، به جدایی حق از باطل اشاره میکند و همگان را به پذیرش آموزههای حقمحور خود فرا میخواند:
«و به آنچه فرستادیم(قرآن)، ایمان آورید؛ در حالی که (قرآن) تصدیقکننده چیزی است که با شماست و نخستین کافر به آن نباشید».(بقره آیه ۴۱)
رسانه از نگاه دین و قرآن باید انصافمحور باشد و عدالت را رعایت کند. خداوند متعال برای تبیین این موضوع، این مسأله را از ویژگیهای قرآن کریم میشمارد. طبق آیات قرآن کریم، استفاده ابزاری از هرچیزی - و از جمله رسانه- تقبیح و استفاده غیر منصفانه از آن برای کوبیدن مخالفان منع شده است:
«و به یادآور زمانی را که خداوند از کسانی که به آنان کتاب داده شد، پیمان گرفت که حتماً باید آن را برای مردم بیان کنید و کتمانش نکنید. پس آنها آن را پشت سر خود انداختند و به بهای کمی مبادله کردند. پس چه معامله بدی کردند».(آلعمران آیه۱۸۷)
فریبکاری، شبههافکنی و ایجاد تردید و دودلی را باید از دیگر آسیبهای فضای مجازی و رسانهای به شمار آورد. خداوند متعال در آیه ۴۵ سوره توبه میفرماید:
«تنها کسانى که به خدا و روز جزا ایمان ندارند و دلهایشان به شک افتاده و در شک خویش سرگردانند، از تو اجازه مى خواهند.»
همچنین در آیه ۱۰۹ سوره بقره نیز، تضعیف ایمانها و دعوت به کفر را از آرزوهای جبهه باطل میداند:
«بسیارى از اهل کتاب دوست میدارند و آرزو مى کنند اى کاش میتوانستند شما را بعد از آنکه ایمان آوردید، به کفر برگردانند و این آرزو را از در حسد در دل مىپرورند بعد از آنکه حق براى خود آنان نیز روشن گشته، پس فعلا آنان را عفو کنید و نادیده بگیرید تا خدا امر خود را بفرستد که او بر هر چیز قادر است.»