زندگی در زمان حال و غرق لحظه‌های اکنون

مردم از زندگی چیزهای زیادی می‌خواهند اما مهم‌ترین خواسته آن‌ها خوشبختی است. همه انسان‌ها در آرزوی داشتن خانه‌های بزرگ و مجلل، اتومبیل آخرین مدل و یا شغل عالی هستند. این دارایی‌ها ذاتاً ارزشمند نیستند، اینکه ما انتظار داریم خانه بزرگ یا اتومبیل آخرین مدل برای ما خوشبختی بیاورد، آن‌ها را ارزشمند می‌کند.


زندگی انسان‌ امروزی نسبت به انسان‌های دهه‌های گذشته بسیار ساده‌تر شده است، اما آنان دیگر مانند گذشته خوشحال نیستند. روان‌شناسان سال‌هاست که در جستجوی عوامل خوشبختی هستند، اما نتوانسته‌اند شادی واقعی را به مردم بازگردانند.
انسان قدرت بی‌نظیری دارد، می‌تواند ذهنش را از زمان حال جدا کند. یک نفر که پشت میز کارش نشسته و مشغول کار با کامپیوتر است، می‌تواند به تعطیلات ماه گذشته‌اش فکر کند و در عین حال تصمیم بگیرد که شام چه بخورد و حتی نگران باشد که ریزش مو گرفته است.
توانایی تمرکز حواس بر چیزی غیر از زمان حال شگفت‌انگیز است، زیرا موجب می‌شود ما یاد بگیریم، برنامه‌ریزی کنیم و بیندیشیم. هیچ موجود زنده دیگری غیر از انسان قادر به انجام چنین کاری نیست. یکی از توصیه‌هایی که برای ایجاد احساس خوشبختی به افراد پیشنهاد می‌شود این است که در زمان حال زندگی کنید و غرق لحظه‌ای شوید که اکنون در آن هستید.
ما می‌توانیم حقایق فیزیکی دنیا را تغییر دهیم اما ذهن، هیچ محدودیتی ندارد و می‌توانیم آن را تغییر داده و به هر جایی که می‌خواهیم ببریم. شاید به همین دلیل است که افراد از خیال‌پردازی لذت می‌برند، در واقع خوشی‌های ذهنی موجب می‌شود شادی‌های زندگی افزایش پیدا کنند، اما این فقط ظاهر داستان است.
باید بیاموزیم در لحظه‌ای که هستیم، زندگی کنیم و ارتباط خود را با هر لحظه و زمان دیگری قطع کنیم. افسوس گذشته را نخوریم و نگران آینده هم نباشیم. برای ذهن‌مان برنامه‌ریزی کنیم و آن را آموزش دهیم که زمانی که مشغول انجام فعالیت خاصی هستیم، متمرکز باشیم، سپس برایش زنگ تفریح بگذاریم تا در زمانی دیگر بتواند به گذشته و آینده بیندیشد.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

بمناسبت روز ۱۳ رجب : بالاترین نقطه زمین، شانه‌های پدر است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا