سعد و نحس بودن برخی از ایام حقیقت دارد؟
اگرچه در مورد سعد و نحس بودن ایام (خوب و بد بودن زمانهای خاص برای انجام یا پرهیز از بعضی از کارها) بحث و بررسیها انجام شده و خوانندگان محترم با جستجویی ساده میتوانند به توضیحات لازم و مرتبط با موضوع برسند، اما در این جا به طور خلاصه باید عرض کنیم در حالی که به لحاظ ظاهرا عقلی فرقی میان این روز و آن روز نیست تا یکی را سعد و دیگری را نحس بدانیم، اما به دلیل عدم اطلاع و تسلط کامل و جامع بر عوامل و عللی که در بروز رویدادها تأثیر دارند، به راحتی و با صراحت و دلالت متقن نیز نمیتوان منکر موضوع شد.
در قرآن کریم به نحوست بعضی از ایام (ایام نزول عذاب بر بعضی از اقوام) اشاره شده که البته این عذابها مربوط به همان ایام بوده و دلیل صریحی بر تکرار آنها و منحوس بودن آن ایام با گردش هفته و ماه و سال نیست؛ اما به هر حال جای تأمل و توجه وجود دارد؛ ضمن این که به اوقات مبارک مانند شب قدر، نیز در قرآن مجید صریحاً اشاره شده که این مورد به اعتقاد ما مسلمانان و به خصوص شیعیان، سال به سال تکرارشدنی است اگرچه نه دقیقاً به همان شکل و کیفیت اولیه. همچنین، اگرچه توجیه روایاتی که در سعد و نحس بودن بعضی از ایام هفته یا ماه آمده، ممکن است به این برگردد که مثلاً در یک روز ولادت رسولا… صلی ا… علیه و آله و سلم رخ داده یا یک روز عید غدیر بوده و روزی رحلت خاتم النبیین یا شهادت امیرالمومنین و یا سیدالشهدا صلواتا… علیهم رخ داده است اما به هر حال روایاتی به خصوص از رسولا… به ویژه در مورد ایام قمر در عقرب و بالاخص درخصوص خواندن خطبه عقد و مسافرت وجود دارد که محل توجه میباشند. به هر حال ما به قدر درک کوچک خود، خوانندگان و علاقهمندان ارجمند را اولاً به این نکته توجه می دهیم که براساس فرمایشات ائمه (ع) کلیات این مباحث نجومی مورد تاییدند اما استفاده صحیح و کامل از آنها و تسلط به دانش مربوط به آنها مختص هر کسی نیست و شاید هم شکل کامل و جامع و دقیق آن از اختصاصات خود ائمه (ع) باشد. ثانیاً توجه مجدد به روایت مورد اشاره، امری بایسته و شایسته است.