سند خودرو با برگ سبز خودرو چه فرقی دارد؟

سند خودرو در درجه اول توسط دولت به عنوان راهی برای اطمینان از ثبت شدن همه خودروها در سامانه حمل‌ونقل است، و از طرفی دیگر شکلی از اجرای قانون و تسهیل در تغییر مالکیت هنگام خرید و فروش ماشین است. سند خودرو به شکل یک سند تک‌برگ سبز رنگ یا به صورت سند قانونی که توسط اسناد رسمی تنظیم می‌شود، در اختیار صاحب خودرو قرار می‌گیرد. اما فرآیند گرفتن سند به همین راحتی هم نیست! خریداران هنوز هم نمی‌دانند که سند مالکیت ماشین، برگ سبز خودرو است یا سندی که از اسناد رسمی دریافت می‌کنند، و یا اینکه در چه شرایطی الزام به تنظیم سند وجود دارد؟

سندخودرو
سندخودرو

سند خودرو یک مدرک قانونیاست که در طی روند خرید ماشین به مالک تحویل داده می‌شود. سند ماشین در هر کشوری توسط اداره راهنمایی و رانندگی، اداره حمل ‌و نقل و ترافیک، دفاتر ثبت و سازمان‌های قانونی دیگر در آن کشور به مالک خودرو تحویل داده می‌شود. در ایران در مورد قانونی بودن برگ سبز هنوز هم ابهامات بسیاری وجود دارد، به‌طوری که خریداران بعد از رجوع به مرکز تعویض پلاک و دریافت برگ سبز، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند.

بر طبق گفته پلیس راهور ناجا، برگ سبز، حکم سند خودرو را دارد و دیگر نیاز به مراجعه به دفاتر ثبت نیست.

اما به موجب ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی که می‌گوید: « کلیه اسنادی که در اداره ثبت و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی و یا نزد مأمورین رسمی در حد صلاحیت آن‌ها و بر طبق مقررات قانون تنظیم شده باشد، رسمی است»،

تردیدها نسبت به سندیت برگ سبز خودرو همچنان وجود دارد. با‌این‌حال، جهت جلوگیری از مشکلات حقوقی در آینده، دریافت هر دو سند کاری عقلانی است.

سندخودرو
سندخودرو

برگ سبز خودرو چیست ؟

برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت خودرو از سوی پلیس راهور ناجا اعلام شده‌است.

این برگه بعد از طی مراحلی اعم از تعویض پلاک، بررسی اصالت خودرو، تأیید هویت مالک و موارد دیگر، به خریدار تحویل داده می‌شود.

در بالای برگ سبز ماشین، عنوان «سند مالکیت خودرو» قید شده‌است. همچنین در کنار این عنوان، شماره سنا یا شماره مالکیت ماشین نیز درج شده‌است.

در قسمت نخست برگ سبز، مشخصات وسیله نقلیه اعم از نوع، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد محور، تعداد چرخ، شماره شاسی، شماره موتور و شناسه وسیله نقلیه قیده شده‌است.

در قسمت دوم، مشخصات مالک اعم از نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، محل صدور، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، پلاک خودرو و آدرس ذکر شده‌است.

در قسمت‌های دیگر برگ سبز خودرو، توضیحات، مشخصات خریدار و پرداخت مالیات و دارایی آورده شده‌است.

سند رسمی خودرو چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، خریداران برای محکم کاری، بعد از دریافت برگ سبز به‌همراه فروشنده به دفتار اسناد رسمی مراجعه می‌کنند. در سند مالکیت خودرومواردی از قبیل اطلاعات شناسایی خریدار، فروشنده، مشخصات خودرو و مبلغ مورد معامله دو طرف قید شده‌است. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که اگر خودرو صفر کیلومتر بود، تنها به همراه داشتن برگه کمپانی در زمان حضور در دفاتر اسناد رسمی کفایت می‌کند.

اما اگر خودروی خریداری ‌شده دست دوم بود، علاوه‌بر داشتن برگه کمپانی، باید برگ سبز خودرو، اصل و کپی مدارک خریدار و فروشنده نیز

نکته: برای دریافت سند مالکیت خودرو از دفاتر اسناد رسمی، حضور توأمان خریدار و فروشنده الزامی است.
سندخودرو
سندخودرو

تفاوت سند خودرو با برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو توسط راهنمایی و رانندگی در مراکز تعویض پلاک هنگام تعویض پلاک صادر میشود و حکم شناسنامه مالکیت خودرو را دارد و پس از اتمام این مرحله با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و پس از پرداخت عوارض شهرداری سالیانه سند قطعی مالکیت خودرو به نام خریدار صادر میشود .

آیا الزام به تنظیم سند داریم ؟

درواقع، خرید خودرو نخست در قالب سند عادی که همان قولنامه است انجام می‌پذیرد، سپس دو طرف معامله در زمان مشخص به دفاتر ثبت رجوع کرده و سند مالکیت رسمیرا تنظیم می‌کنند.

زمانی نیاز به الزام به تنظیم سند است که معامله با مبایعه‌نامه عادی یا به‌طور شفاهی انجام شده باشد و فروشنده به دلایلی از تعهدات خود سَر باز بزند و در مرکز شماره‌گذاری خودرو و دفتر ثبت حاضر نشود.

در این مواقع، راهی جز طرح دعوی برای خریدار باقی نمی‌ماند و او با مراجعه به دادگاه، الزام به تنظیم سند می‌کند. برای این کار نیاز است که مراحل زیر را انجام دهید:

سندخودروسندخودرو

دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

مرحله اول الزام به تنظیم سند، تنظیم دادخواست است. برای این‌که طرح دعوی شما قانونی و به اصطلاح قوی باشد، نیاز است که برای تنظیم دادخواست از یک وکیل معتمد مشاورحقوقی بگیرید.

به عبارتی تنظیم دادخواست، مهم‎ترین بخش از طرح دعوی شما است که می‌تواند در موفقیت و عدم موفقیت شما تأثیرگذار باشد.

در زمان ارائه دادخواست، مواردی مانند مستندات مالکیت، نحوه خرید خودرو و تعاقب ایادی (تصرف دو یا چند نفر به صورت سلسله‌‌وار در مال دیگرى) باید به تفصیل در متن توضیح داده شوند.

همچنین در پرونده ارائه دادخواست، ضروری است یک برگ کپی تصدیق ‌شده از مبایعه‌نامه به‌همراه کپی سند رسمی خودرو به عنوان مدارک مورد نیاز ضمیمه و به دادگاه تقدیم شود.

همچنین خریدار در تنظیم دادخواست باید صاحب سند را طرف دعوا قرار دهد، زیرا دادگاه در نهایت باید صاحب سند را محکوم کند.

جهت ایجاد پرونده برای دادخواست الزام به تنظیم سند، نیاز به مدارک زیر است:

  1. کارت ملی و شناسنامه خریدار
  2. برگه تنظیم دادخواست
  3. پرداخت هزینه دادرسی
  4. مبایعه‌نامه و استشهادیه شهود، مبنی بر خرید خودرو با سند عادی
  5. کپی سند رسمی خودرو
  6. وکالت‌نامه وکیل دادگستری

نتیجه

سند خودرو، مدرکی است که از سوی مراجع قانونی به خریدار تحویل داده می‌شود تا او خود را مالک وسیله نقلیه بداند.

این سند در ایران در قالب برگ سبز به خریداران تحویل داده می‌شود، ولی به دلیل عدم وجود قانون یکپارچه در کشور، بسیاری از خریداران بعد از دریافت برگ سبز به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند.

وجود مشکلات متعدد در سیستم قانون‌گذاری کشور این موضوع را پیش می‌کشد که مردم باید بیش از گذشته، نکات احتیاطی را در زمان خرید خودرو در نظر بگیرند.

اگر بتوانید هوشمندانه عمل کنید، شاید نیاز به انجام کارهایی مانند الزام به تنظیم سند و مواردی که ممکن است پای شما را به دادگاه بکشاند نباشد!.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا