نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

نیمه شعبان ولادت منجی عالم بشریت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه و جشن نیمه شعبان است. حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) در سال ۲۵۵  (۲۵۶) هجری قمری و روز ۱۵ شعبان در شهر سامرا به دنیا آمدند ، روز تولد این امام عزیز یکی از بزرگترین عیدهای مسلمان می باشد که با جشن گرفتن در این روز به انتظار حضرت حجت می نشینند ، در این مطلب « تاریخ دقیق روز نیمه شعبان در تقویم سال ۱۴۰۰ » را بررسی خواهیم کرد ؛ با ما همراه شوید :

نیمه شعبان در سال 1400
نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰

تاریخ دقیق روز نیمه شعبان در تقویم سال ۱۴۰۰

 

تاریخ دقیق نیمه شعبان در تقویم شمسی برابر است با :

روز جمعه ۲۷ ماه اسفند ماه سال ۱۴۰۰

تاریخ دقیق نیمه شعبان در تقویم قمری برابر است با :

روز ۱۵ ماه شعبان سال ۱۴۴۳

تاریخ دقیق نیمه شعبان در تقویم میلادی برابر است با :

روز ۱۸ ماه مارس سال ۲۰۲۲

نیمه شعبان در سال 1400
نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰

سال تولد امام دوازدهم شیعیان را سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری نقل کرده‌اند. علت اختلاف شاید این بوده‌است که در سابق، تاریخ را با حروف ابجد می‌نوشتند و دربارهٔ سال تولدحجت بن حسن بین واژه‌های «نور» و «نهر» اختلاف است که این اختلاف ناشی از رسم‌الخط ناقلین می‌باشد.

اهل سنت شب نیمه شعبان را «شب برات» نامیده و در آن به شب زنده‌داری و دعا می‌پردازند.

مراسم نیمه شعبان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پر رونق‌تر است. تدارکات ویژه‌ای که دولت و مردم برای این روز می‌بینند، بسیار وسیع است. چراغانی‌های وسیع، برگزاری جشن، مولودی‌ خوانی های عمومی و پخش شربت و شیرینی که بسیاری از آن‌ها از سوی مردم و هیئت‌های مردمی انجام می‌شود، برای یادبود این روز برگزار می‌شود. این روز در ایران، روز جهانی مستضعفان نامیده می‌شود.

نیمه شعبان در سال 1400
نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰

مراسم نیمه شعبان در دیگر کشورهای مسلمان

مراسم نیمه شعبان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پر رونق‌تر است. تدارکات ویژه‌ای که دولت و مردم برای این روز می‌بینند، بسیار وسیع است

. چراغانی‌های وسیع، برگزاری جشن، مولودی‌خوانیهای عمومی و پخش شربت و شیرینی که بسیاری از آن‌ها از سوی مردم و هیئت‌های مردمی انجام می‌شود، برای یادبود این روز برگزار می‌شود. این روز در ایران، روز جهانی مستضعفان نامیده می‌شود.

 مراسم نیمه شعبان در عراق

از آنجا که بر اساس احادیث شیعیان، زیارت حسین بن علی اهمیت زیادی دارد از این رو جشن نیمه شعبان را در کربلا و در کنار حرم حسین بن علی برگزار می‌کنند.

بسیاری از این زائران پیاده به کربلا می‌روند. قربانی کردن، چراغانی، غذا دادن به فقرا، عیدی دادن و دید و بازدید هم در این روز انجام می‌شود.

مراسم نیمه شعبان در مصر

در مصر علاوه بر شیعیان، سنی‌ها نیز این روز را جشن می‌گیرند. مولودی‌خوانی مهم‌ترین برنامهٔ جشن نیمه شعبان در مصر است.

مراسم نیمه شعبان در بحرین

این روز در تقویم رسمی کشور تعطیل نیست، اما بحرین در این روز به صورت نیمه تعطیل است. عیدی دادن، دعا و مولودی‌خوانی در مسجدها و خوردن شام ویژه این شب از کارهایی است که بحرینی‌ها انجام می‌دهند.

مراسم نیمه شعبان در یمن

در یمن مردم در خیابان به جشن گرفتن این روز می‌پردازند و رقص خنجر انجام می‌دهند.

مراسم نیمه شعبان در هند

مسلمانان هند بر این باورند که خدا آیندهٔ تمام مردان را با احتساب تمام اعمال گذشته آن‌ها در شب برات (نیمهٔ شعبان) رقم می‌زند. در واقع شب برات به معنی شب بخشش یا روز کفاره است.

شیعیان آن را به عنوان شبی که دوازدهمین و آخرین امامشان، امام ابو محمد قاسم (حضرت مهدی) متولد شده‌است، جشن می‌گیرند. مردم دعا و نماز می‌خوانند و تمام شب قرآن مقدس را تلاوت می‌کنند به این امید که خداوند اعمال آن‌ها را ببخشد.

سلمان در اوایل صبح به گورستان‌ها سر می‌زنند و گل می‌برند و فاتحه می‌خوانند برای آرامش نزدیکان درگذشته‌شان.

این جشنواره در روز سیزده یا چهاردهم ماه شعبان در تقویم اسلامی یا پانزده روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. روزی که به عنوان لیالی برات شناخته می‌شود، به معنی شب آزادی است.

در این شب، پیامبر به هر خانه سر می‌زند و مشکلات و درد و رنج بشریت را آسان می‌کند. با توجه به افسانه‌ای در ارتباط با شب برات یک درخت در بهشت است که نام همه مردم در برگ‌ها نوشته شده و اگر در این شب یک برگ با نام یک شخص می‌افتد، به شدت اعتقاد بر این است که آن شخص در سال جاری خواهد مرد.

همچنین گفته شده که این شب گرامی داشته می‌شود چون پیامبر به شهر مقدس مکه وارد شدند. جشن همهٔ مساجد با رشته‌ای از لامپ‌ها و کاغذهای رنگی، روشن می‌شود. مساجد پر از جمعیت می‌شود که نماز و دعا می‌خوانند.

کراکرها، مثل ستاره‌ها افزایش زیبایی آسمان تاریک می‌شوند. هزاران شمع و رشته لامپ الکتریکی خانه‌ها و خیابان‌ها را روشن می‌کنند و در نتیجه یک محیط شاد ایجاد می‌شود.

قرآن کریم خوانده شود و آهنگ‌های معنوی در تمام طول شب برات خوانده می‌شود. مردم پول‌دار سخاوتمندانه پول، لباس و چیزهای به نام درگذشته گانشان و به نیت آرامش روح آنها، به نیازمندان اهدا کنند.

به‌طور کلی اعتقاد بر این است که اگر شخص قاطع تمام شب را دعا بخواند و طلب آمرزش کند، بخشیده خواهد شد. برخی از مسلمان روزه می‌گیرند و نمازهای مستحبی می‌خوانند.

نیمه شعبان در سال 1400
نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰

القاب مهم امام زمان (ع) :

حضرت مهدی (عج) دوازدهمین و آخرین پیشوای ما شیعیان می باشند ، ایشان فرزند امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون می باشند ، از القاب مهم این امام عزیز می توان به : حُجَّت، مَهْدی، قائِم، بَقیَّهُالله، حُجَّهُالله، صاحِبُ‌الزَّمان، اَلْمُنتَظَر، غائِب، صاحِبُ‌الْاَمر، وَلیِّ عَصر، مَنصور، مُنتَقِم و … اشاره کرد .

این امام عزیز بعد از به شهادت رسیدن امام حسن عسکری (ع) در پنج سالگی به امامت رسیدند و ۶۹ سال در غیبت صغری به سر می بردند و جز اندک یاران وی کسی ایشان را نمی دیدند ، امام زمان (عج) از سال ۳۲۹ هجری قمری تا کنون در غیبت کبری به سر می برند .

 

 

بیشتر بخوانید :

نقاشی ها و اشعارکودکانه نیمه شعبان مناسب ایده و رنگ آمیزی

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا