ویروس نیپا و علائم ابتلا به آن چیست؟ + درمان ویروس نیپا

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره ویروس نیپا و علائم ابتلا به آن خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ویروسی در سال ۱۹۹۸ میلادی در مالزی، به عنوان ویروسی که واکسن ندارد و ممکن است در جهان همه گیر شود در سازمان بهداشت جهانی به نام نیپا ثبت شد!

ویروس نیپا که از خفاش‌ های میوه‌ خوار به انسان‌ ها منتقل می ‌شود، بین ۴۰ تا ۹۰ درصد موحب مرگ می ‌گردد. در سال ۲۰۱۹ میلادی هجده نفر در هند به این ویروس مبتلا شدند که ۱۷ نفر آنها فوت کردند. این ویروس به مغز وارد می‌ شود و با ایجاد عفونت‌ در مغز و موجب سردرد، تب، تنگی نفس، گیجی، توهم‌ و حالات بد روحی می‌ گردد، در نهایت فرد پس از چند روز به کما می رود!

سازمان بهداشت جهانی در ابتدا این ویروس را یکی از ویروس ‌های خطرناک برای جامعه ‌ی بشریت خواند و کشف واکسن آن را در دستور کار اضطراری محققان خود قرار داد، ولی پس از حدود ۲۲ سال هنوز واکسنی برای درمان این ویروس کشف نشده است. گفته می‌ شود که احتمال همه‌ گیری این بیماری در جنوب و جنوب شرقی آسیا وجود دارد.

معمولا به این بیماری عفونت زونوتیک گفته می شود و در حیوانات قابل مشاهده است. بیماری همچنین از خفاش و خوک به انسان منتقل می شود، البته این ویروس از انسان به انسان هم قابل انتقال است. پزشکان اعلام کرده اند اگر کنترل این ویروس به خوبی انجام نشود امکان دارد به شهرهای دیگر از جمله مومبای پایتخت تجاری هند برسد.

دانشمندان دریافتند که داروهای هپاتیت C می ‌تواند در کاهش شدت، نرخ مرگ و میر بیماری ویروس نیپا کمک کند ولی هنوز واکسن و راه درمانی برای این ویروس یافت نشده است. در واقع ۲۰ ویروس در جهان وجود دارند که کشنده شناخته شدند و نیپا یکی از این ۲۰ مورد است! این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی در منطقه کامیون سون نیپا در مالزی مشاهده شد و به نام آن منطقه (نیپا) نامگذاری شده است. شیوع این ویروس سال ۲۰۰۱ میلادی و ۲۰۰۷ میلادی در ایالت بنگال غربی در شمال غربی هند گزارش شده است. مقامات بهداشتی از مردم خواسته اند از تماس با خوک و حضور در اماکنی که خفاش وجود دارد ،خودداری کنند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا