پوست مرغی شدن بدن چیست

درمان پوست مرغی با لیزر

How to Treat your Child's Keratosis Pilaris or “Chicken Skin” Naturally -  Mummy and Child

 

پوست مرغی شدن بدن چیست؟ قطعا این سوال برای شما آشناست. پوست مرغی یا دون دون شدن بدن که با نام علمی کراتوزیس پیلاریس شناخته می شود یک بیماری شایع و خوش خیم پوستی است که می تواند همه افراد را در رده های سنی مختلف درگیر کند. اگر چه کراتوزیس پیلاریس به لحاظ ظاهری ناخوشایند است ولی جای نگرانی نداشته و برای سلامتی بی ضرر است. در این بیماری دانه هایی ریز و برجسته به رنگ قهوه ای یا قرمز روی پوست بدن ظاهر می شوند. این جوش‌ها یا دانه ها مجموعه سلول‌ های مرده ای هستند که در سطح پوست، موجب مسدود شدن فولیکول‌ های مو می شوند. عازضه پوست مرغی اغلب در ناحیه بالایی ران‌ها، بازوها، گونه‌ها و باسن ظاهر شده و هیچگونه درد و خارشی ندارد. معمولا در فصل زمستان که پوست بدن تمایل به خشکی دارد علائم بیشتری دیده می شود. تاکنون درمانی برای این مشکل پوستی معرفی نشده است. اما درمان های خانگی با مواد ساده و قابل دسترس می تواند به کاهش اثر این برجستگی ها کمک کند. با ما در این مقاله که حاصل تلاش تیم پر تلاش سایت جدول یاب است همراه باشید تا علت و علائم پوست مرغی شدن بدن و در نهایت راه های درمان خانگی آن را بررسی کنیم. امیدواریم مورد توجه شما سروران گرامی قرار گرفته و مفید و کاربردی باشد.

 

علت پوست مرغی چیست

علت اصلی این عازضه پوستی خوش خیم ناشناخته است. اما بسیاری از نتخصصان علت این بیماری را ترشح بیش از حد پروتئین یا کراتین، که وظیفه محافظت از پوست در برابر عفونت ها را دارند، عنوان کرده اند کراتین باعث مسدود شدن منافذ پوست شده و مجموعه برجستگیهایی در سطح پوست ظاهر می شوند که از نظر زیبایی خوشایند نیستند. منافذ پوست سورخ های ریزی هستند که فولیکول های مو از طریق آنها به سطح پوست می رسند اگر بخواهید این دانه ها را بکنید خواهید دید که موهای کوچکی در زیر آن ها وجود دارد. تا کنون هیچ پزشک متخصصی دلیل تجمع یکباره کراتین در قسمت خاصی از بدن را عنوان نکرده است، اما پزشکان بسیاری معتقدند این عارضه می تواند با بیماری‌های شایع پوستی مانند درماتیت آتوپیک و بیماری‌های ژنتیکی مرتبط باشد.

 

علائم پوست مرغی چیست

شایعترین نشانه پوست مرغی شدن بدن، ظاهر ناخوشایند آن است. برجستگی‌های خشن و قرمز رنگی که روی سطح پوست مشاهده می‌شوند. در این حالت سطح بدن شباهت بسیاری یا پوست مرغ کنده شده خواهد داشت. به همین علت به عنوان پوست مرغ شناخته می‌شود. این برجستگیها ممکن است در هر ناحیه ای از پوست که فولیکول‌ های مو وجود دارند، دیده شوند. این برجستگیها به صورت دانه های خفیف و بسیار ریز ظاهر می شوند که ممکن است از زیر آن ها فولیکول مو خارج شده باشد. دیگر علائم این عارضه سرخی یا تیره شدن اطراف دانه های برجسته، پوست تحریک پذیر همراه با خارش ملایم، پوست خشک و در نهایت، زبری سمباده مانندی که ناحیه ای از پوست را درگیر نموده گزارش شده است.

 

درمان پوست مرغی با لیزر

برای درمان عارضه پوست مرغی پیشنهاد می شود از لیزر کربن دیا اکسید یا پرتودرمانی استفاده نمایید. اگر چه این درمان نتایج متفاوتی داشته است و نمی توان از آن به عنوان درمان قطعی کراتوز پیلاریس نام برد. ممکن است پزشک متخصص یک نوع لیزر را برای کاهش التهاب و سرخی پوست توصیه کند و نوع دیگری را برای ملایم شدن رنگ و بهبود علائم ناشی از کراتوز پیلاریس پیشنهاد دهد. اما به خاطر داشته باشید درمان این بیماری بی خطر ولی مزمن به زمان زیادی نیاز دارد چنانچه تا ۶ هفته بهبودی حاصل نشد به پزشک خود اطلاع دهید شاید لازم باشد یک جلسه میکرودرم ابریژن را امتحان نمایید. به هر حال با این که عارضه پوست مرغی خطر چندانی، مگر به لحاظ زیبایی ندارد، ولی ممکن است برای از بین بردن آن، لازم باشد چند روش را آزمایش و بارها تکرار نمایید تا دست از شما بردارد.

 

درمان پوست مرغی با جوش شیرین

یکی از رایج ترین درمان های خانگی عارضه پوست مرغی لایه برداری است این عمل باعث ساییده شدن ملایم برجستگیهای ریز پوست و از بین رفتن سلول های مرده ناحیه پوست مرغی خواهد شد. جوش شیرین بهترین لایه بردار خانگی است که به راحتی در دسترس بوده و در هر خانه ای یافت می شود. جوش شیرین علاوه بر لایه برداری و حذف سلول های تجمع یافته در سطح پوست به گردش خون در زیر پوست و همچنین کاهش خارش و التهاب در سطح پوست کمک شایانی می کند. برای این منظور مقداری جوش شیرین را با کمی روغن نارگیل یا روغن زیتون یا حتی آب ترکیب کنید تا حالت خمیری رقیق پیدا کند و سطح پوست را که از قبل تمیز نموده اید را با خمیر بدست آمده به آرامی ماساژ دهید. سپس بعد از چند دقیقه با آب گرم شستشو دهید. با این روش لایه برداری ملایمی روی سطح پوست صورت می گیرد که موجب صاف و صیقلی شدن پوست می گردد. بهتر است بعد از لایه برداری توسط جوش شیرین محل مورد نظر را با روغن یا کرم مرطوب کننده مناسب چرب نمایید.

 

درمان پوست مرغی با اسکراب

از ترکیب خامه ترش با شکر می توان یک اسکراب بسیار موثر برای کاهش علائم و درمان برآمدگی های کراتوز پیلاریس تهیه کرد. خامه ترش حاوی اسیدلاکتیک است که خاصیت لایه برداری بسیاری دارد. برای رهایی از شر این عارضه باید یک قاشق غذاخوری شکر ریز دانه را با دو قاشق غذاخوری خامه ترش مخلوط کرده و سپس روی محل مورد نظر استعمال نمود. برای نتیجه بهتر لازم است پوست را برای پنج دقیقه به آرامی ماساژ دهید و سپس با آب گرم شستشو داده و خشک نمایید. توصیه می شود پس از اسکراپ از مرطوب کننده یا روغن مناسب استفاده کنید. استفاده از این اسکراب را بهبودی کامل، هر روز تکرار نمایید.

 

What is Chicken Skin - Keratosis Pilaris (KP) & Natural Treatments

 

درمان پوست مرغی با آسپیرین

قرص آسپیرین علاوه بر درمان سکته های مغزی و قلبی و همینطور پیشگیری از بیماری غلظت خون، استفاده از آن، به صورت موضعی نیز کاربردهای فراوانی دارد. این معجزه پزشکی در تقویت و درمان عوارض پوست و مو مورد توجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته است که از آن جمله به کاهش قرمزی و التهابات پوست آسیب دیده، می توان اشاره نمود. استفاده از قرص آسپیرین به عنوان درمانی خانگی که به سهولت انجام می شود علائم پوست مرغی را از بین برده و سطح پوست را صاف و صیقلی خواهد کرد. برای این منظور می بایست چند عدد از قرص آسپیرین را پودر کرده و با آب ترکیب کنید تا خمیری رقیق بدست آید. خمیر آسپیرین را به محل مورد نظر مالیده و به نرمی ماساژ دهید. سپس با آب خنک شسته و خشک نمایید. پیشنهاد می شود این روش را نیز در هفته ۲ الی ۳ مرتبه تکرار نمایید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

 

درمان پوست مرغی با سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید هیدروکسی است و به عنوان یک لایه بردار طبیعی و ملایم برای پوست آسیب دیده شناخته می شود. سرکه سیب سلول های مرده و تجمع یافته در سطح پوست را از بین برده و یک لایه بردار قوی محسوب می شود. بنابراین بهتر است به دلیل قدرتمندی فوق العاده آن به تنهایی استفاده نشده و با موادی دیگر ترکیب شود. یکی از گزینه ها، ترکیب سرکه سیب با روغن نارگیل است که روزانه روی پوست آسیب دیده استفاده می شود. سرکه سیب موجب حذف سلول‌ های مرده و کراتین بیش از حد روی سطح پوست می‌شود. بنابراین در کاهش علائم کراتوزیس پیلاریس و از بین رفتن برآمدگیهای آن بسیار موثر است. به علاوه این ماده بی نظیر از عفونت و التهابات پوستی جلوگیری می‌کند. بهتر است این درمان خانگی، چند مرتبه در روز انجام شود.

 

درمان پوست مرغی با میکرودرم

به دلیل تجمع کراتین در سطح پوست، علائم ناخوشایندی ظاهر می شوند که برای کاهش و درمان آن ها، ابزار و روش های میکرودرم ابریژن بسیار مؤثر واقع شده و نتایج آن اغلب در مدت کوتاهی قابل مشاهده است. بلورهای لایه بردار میکرودرم ابریژن می توانند تجمع کراتین را از سطح پوست برداشته و فولیکول مو را از هر گونه آلودگی پاک نمایند در نتیجه پوست صاف و شفاف می شود. این روش در اکثر قسمت های بدن قابل استفاده و بسیار مؤثر است. برای گرفتن نتیجه بهتر از درمان میکرودرم، بپیشنهاد می شود ماهی یک بار امتحان نمایید.

 

درمان پوست مرغی با طب اسلامی

درمان کراتوزیس پیلاریس در طب سنتی با توجه به مزاج هر فرد متفاوت است. بیماری پوست مرغی یک اختلال و بیماری پوستی رایجی است که منافذ مو با برآمدگی های خشن پوشیده می‌شود که اصلاحا شباهت بسیاری با پوست مرغ دارد. این علائم معمولا در نواحی باسن، بازوها و ران‌ها ایجاد می‌شود. در نظر طب سنتی این بیماری به علت افزایش سودا در بدن و خشک شدن پوست به خصوص در فصل زمستان، ایجاد می‌شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا