آرتوروز زانو مشکلی است که باید آن را جدی بگیرید

آرتوروز زانو مشکلی است که باید آن را جدی بگیرید

آرتروز زانو بیماری است که باعث درد، تورم و سفتی در مفصل شما می­شود. به­طور کلی بروز این عارضه در ناحیه زانو بسیار شایع است و می­تواند یک اختلال جدی و ناتوان­کننده باشد.

در واقع در صورت ایجاد چنین اختلالی غضروف ناحیه زانو تحلیل می­رود و همراه با دردهای شدید خود را نشان می­دهد.

اگرچه هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما با انجام اقداماتی ممکن است علائم شما کاهش پیدا کند و به­طور بالقوه پیشرفت بیماری کم­تر شود.

آرتروز زانو چیست؟

این بیماری به­دنبال التهاب و زوال غضروف مفصل در ناحیه زانو بروز می­کند، غضروف پوششی لغزنده روی انتهای استخوان­ها است که به­عنوان یک بالشتک عمل می­کند و به زانو اجازه می­دهد تا به­آرامی خم و صاف شود.

هنگامی که غضروف از بین می­رود، فضای بین استخوان­ها باریک می­شود. در آرتروز زانوی پیشرفته، سایش استخوان­ها روی یکدیگر باعث ایجاد درد ناخوشایندی در این ناحیه می­شود.

آناتومی زانو

مفصل زانو ساختاری است که از ۳ استخوان تشکیل شده است:

  • استخوان ران
  • درشت نی (استخوان ساق پا)
  • کشکک (کلاهک زانو)

استخوان­ها با سطوح غضروفی پوشیده شده­اند که به­عنوان یک تکیه­گاه در طول فعالیت­های مختلف، فشارهای وارد و وزن شما را تحمل می­کند.

استخوان­های زانو به­وسیله رباط­های قوی و ماهیچه­هایی که توسط تاندون‌ها به ران و ساق پا متصل شده­اند، به هم وصل می­شوند و پایداری این ناحیه را فراهم می­کنند.

در یک زانوی سالم، همه این ساختارها باهم کار می­کنند تا به زانو اجازه دهند که خم­شدن و صاف­کردن ساق پا را کنترل کند.

پس اگر برایتان سوال پیش آمده که آرتروز کدام قسمت زانو را درگیر می‌کند؟ باید بدانید که در صورت بروز این بیماری مفصل و استخوان­های زانو دچار آسیب شده و حرکت طبیعی این ناحیه دچار اختلال می­شود.

انواع آرتروز زانو

این بیماری به­معنای التهاب مفصل زانو است که اغلب در نتیجه آن، ساییدگی غضروف تا حدی است که دیگر سطوح استخوانی را به­خوبی تحت پوشش قرار نمی­دهد.

غضروف آسیب­دیده باعث زبری سطح مفصل می­شود و ممکن است منجر به ساییده­شدن مستقیم استخوان­ها روی یکدیگر شود.

در چنین وضعیتی شما درد مداوم و محدودیت دامنه حرکتی را تجربه خواهید کرد. به­طور کلی انواع آرتروز زانو شامل موارد زیر است.

استئوآرتریت

یکی از شایع­ترین عارضه­هایی که ممکن است حرکت شما را با مشکل مواجه کند، آستئوآرتریت است که به­مرور زمان و در صورت عدم توجه به آن، درد شما شدیدتر خواهد شد.

آرتروز بعد از سانحه

بعد از ضربه به زانوی شما در زمان تصادف یا ورزش، غضروف شروع به نازک­شدن می­کند و دچار ساییدگی استخوان می­شوید، البته شاید علائم آن تا چند سال بعد از سانحه بروز نکند.

آرتوروز زانو مشکلی است که باید آن را جدی بگیرید

آرتریت روماتوئید

این اختلال یک بیماری خودایمنی است، در زمانی که سیستم ایمنی شما به­درستی فعالیت می­کند از بدن در برابر عفونت، آسیب یا هرگونه مهاجم خارجی دیگر محافظت خواهد کرد.

در مواردی که بدن با آسیب یا عفونت مبارزه می­کند، امکان دارد دچار التهاب داخلی یا خارجی شوید. در واقع پاسخ التهابی یکی از راه­هایی است که با بروز آن، بدن شما از خود محافظت می­کند.

اگر دچار آرتریت روماتوئید شوید، نشان­دهنده سیستم ایمنی ناسالم شما است که باعث التهاب در مفاصل می­شود. این مسئله حتی در زمانی که مهاجم خارجی نیز وجود نداشته باشد بروز خواهد کرد.

التهاب باعث درد، سفتی و تورم غشای سینوویال می­شود که می­تواند غضروف شما را نیز از بین ببرد.

علائم آرتروز زانو

این بیماری می­تواند فعالیت­های روزمره از جمله راه­رفتن و بالارفتن از پله­ها را بسیار دشوار کند. علائم آرتریت در زانو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دردی در زانو که می­تواند با حرکات و ورزش­های خاص، از جمله پیاده­روی طولانی­مدت یا ایستادن، بدتر شود.
  • سفتی مفصل زانو که خم­شدن و صاف­کردن آن را دشوار می­کند.
  • گرفتن و قفل­شدن زانو زمانی اتفاق می­افتد که غضروف آسیب­دیده و ناهموار باعث شود که حرکت راحت برای شما سخت شود.
  • صدای ترک­خوردگی، کرانچ، کلیک یا هر صدایی شنیدنی که هنگام حرکت­دادن مفصل آسیب­دیده ایجاد می­شود.
  • ضعف در زانو که اغلب در نتیجه کاهش فعالیت و از بین­رفتن عضلات چهارسر ران یا همسترینگ است.

این بیماری ممکن است میزان حرکت فرد را کاهش دهد که این امر نیز مفصل را ضعیف­تر کرده و علائم بیماری را بدتر می­کند.

آرتروز زانو چه مراحلی دارد؟

آرتروز ۴ مرحله دارد، رایج­ترین نوع آن به این صورت زانوی شما را درگیر می­کند:

  • مرحله ۱ (مینور): مرحله ۱ به این معنی است که شما مقداری ساییدگی و پارگی در مفصل زانو دارید، در این زمان احتمالا متوجه درد نخواهید شد.
  • مرحله ۲ (خفیف): زمانی گفته می­شود که شما در مرحله خفیف هستید که احساس درد و سفتی در ناحیه زانو داشته باشید، اما هنوز غضروف کافی برای جلوگیری از تماس واقعی استخوان­ها وجود دارد.
  • مرحله ۳ (متوسط): در این مرحله هنگام دویدن، راه­رفتن و زانوزدن درد بیشتری خواهید داشت زیرا غضروف باریک­تر شده و خارهای استخوانی زیادی وجود دارد که می­تواند علائم این بیماری را نشان دهد.
  • مرحله ۴ (شدید): آرتروز شدید به این معنی است که غضروف تقریبا از بین رفته و زانوی شما سفت، دردناک و بی­حرکت می­شود، در صورت عدم درمان صحیح ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

عوامل خطرناک برای آرتروز زانو

  • سن: استئوآرتریت وضعیتی است که منجر به ساییدگی می­شود و هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال ساییدگی غضروف مفصل زانو نیز بیشتر می­شود.
  • وراثت: نقایص جزئی مفصل یا مشکلات ژنتیکی ممکن است به ایجاد آرتروز در زانو بینجامد.
  • اضافه وزن: چاقی به مرور زمان به زانوها فشار بیشتری وارد می­کند.
  • جراحت: آسیب شدید یا ضربه مکرر به زانو می­تواند سال­ها بعد به این بیماری منجر شود.
  • فعالیت شدید: مشاغل و ورزش­هایی که نیاز به حرکات فیزیکی تکراری دارند و بر زانو فشار وارد می­کنند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می­دهند.
  • جنسیت: احتمال ابتلا به این بیماری در زنان یائسه بیشتر از مردان است.
  • محرک­های خودایمنی: در حالی که علت آرتریت روماتوئید هنوز ناشناخته باقی مانده است اما محرک­های مختلفی وجود دارد که سبب بروز مشکلات مربوط به سیستم ایمنی می­شود.
  • سایر شرایط سلامتی: افراد مبتلا به دیابت، کلسترول بالا، هموکروماتوز (سطح بالای آهن در خون) و کمبود ویتامین D بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

درمان آرتروز زانو

برنامه­های درمانی بسته به نوع و مرحله بیماری، سن شما، شدت درد و عوامل دیگر متفاوت است. از دست­دادن غضروف قابل برگشت نیست، اما راه­هایی برای کاهش درد و جلوگیری از آسیب بیشتر وجود دارد.

درمان­های غیر جراحی این بیماری عبارت­اند از:

  • تغییر فعالیتی که ممکن است از افزایش درد و التهاب مفاصل جلوگیری کند که شامل اجتناب از ورزش­های پرتحرک، انجام تمرینات ساده و فعال­ماندن از نظر بدنی است.
  • فیزیوتراپی برای بهبود قدرت و دامنه حرکتی
  • کاهش وزن برای پایین­آوردن فشار بر روی زانو
  • داروها و تزریقات مختلف مانند تزریق اسیدهیالورونیک برای کنترل درد و التهاب
  • وسایل کمکی برای راه­رفتن مانند عصا یا واکر

آرتروز زانو باعث درد و التهاب در این ناحیه می­شود که در صورت عدم توجه امکان دارد دامنه حرکتی شما را با اختلال مواجه کند.

علائم آن شامل درد در هنگام انجام فعالیت، قفل­شدن زانو، صدای ترک­خوردگی و ضعف در این ناحیه می­شود، از انواع آن نیز می­توان به استئو آرتریت، آرتروز بعد از سانحه و آرتریت روماتوئید اشاره کرد.

مراحل این بیماری از مینور تا شدید است و شما در هر مرحله علائم مختلفی را تجربه خواهید کرد، برای درمان نیز می­توان با تغییرفعالیت­های روزانه، استفاده از دارو و برخی موارد دیگر علائم آن را کاهش داد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا