گفتگوی اختصاصی با ستاره حسینی: بازیگری مثل «جادو» می ماند!

صمیمی ترین دوستان من خانواده من هستند

ستاره حسینی، متولد شانزده آذر هزار و سیصد و هفتاد و دو، تهران، لیسانس مهندسی صنایع، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، در کارنامه هنری ستاره حسینی می توان به مجموعه های تلویزیونی «تعبیر وارونه یک رویا» با کارگردانی فریدون جیرانی، «گسل» کار علیرضا بذرافشان و فیلم های سینمایی «وارونگی» با کارگردانی بهنام بهزادی، «سمور» محمدرضا آهنج، «آرینا» احمد تجری اشاره کرد، با ستاره حسینی که به زودی تئاتر «استکهلم پراگ سیدنی» را روی صحنه دارد گفتگویی پاییزی داشته ایم که با هم می خوانیم.

گفتگو: عباسعلی اسکتی

عکس: نسترن رستمی

 

* چرا از اینهمه فعالیت هنری «بازیگری» را انتخاب کرده اید ؟

چون من عاشق بازیگری هستم به این دلیل که بازیگری مثل جادو می ماند، هنرپیشه از عالم واقعیت به دنیایی می رود که در آنجا می تواند خلاق باشد و آفرینش داشته باشد، اینکه هر انسانی زندگی و شخصیت منحصر به فرد خودش را دارد و وقتی شما نقشی را بازی می کنید در غالب آن شخصیت فرو می روید و گاهی می توانید با بازی کردن آن نقش آن شخصیت را زنده کنید یا زنده نگه دارید که این می تواند خیلی جذاب باشد.

*چه ویژگی هایی در یک نقش باعث می شود آن را بازی کنید؟

خیلی دوست دارم نقشی که برای من چالش داشته باشد و از خودم متفاوت باشد را کار کنم، به این دلیل که بتوانم به درون ضمیر ناخوداگاه خودم بروم و از حافظه عاطفی خودم استفاده کنم، خلاقیت داشته باشم که این برای من خیلی جذاب است.

*رسیدن به دنیای تصویر و دیده شدن چه المان هایی می خواهد؟

صد در صد تلاش، پشتکار، توانایی و استعداد درونی، تجربه و شهامت می خواهد، پرورش تکنیک روانی آگاهانه هنرپیشه و گاهی هم شانس!

*خانم حسینی، چقدر اهل تئاتر هستید؟

کلا تئاتر را خیلی دوست دارم چون کارم را از تئاتر شروع کرده ام و اینکه تا جایی که بتوانم نمایش ها را می بینم، در حال حاضر هم سر تمرینات یک تئاتر به اسم «استکهلم پراگ سیدنی» هستم که انشالله قرار است به زودی آن را اجرا برویم.

*شرایط مافیایی چقدر در دنیای نمایش وجود دارد؟

مافیا در همه جا و همه کارها وجود دارد، نمی توانم بگویم دقیقا چقدر ولی همیشه بوده و متاسفانه خواهد بود.

*در میان کارهایتان کدام را بیشتر دوست دارید؟

نمی توانم از بین کارهایم یکی را انتخاب کنم و بگویم کدام یک را بیشتر از آن یکی دوست دارم چون اکثر کارهایی که بازی کرده ام را خیلی دوست داشته ام و هر کدام از نگاه من یک تجربه و یک اتفاق جدیدی را رقم زده است که باعث می شود همه آنها را دوست داشته باشم.

*خوش چهره بودن چقدر در پیشنهاد نقش تاثیر دارد؟

خوش چهره بودن در این سال ها هیچ تاثیری در سینما نداشته است، شاید ده سال پیش خوش چهره بودن خیلی تاثیر داشت و جایگاه خوبی در هنرپیشگی و سینما و مردم پیدا می کردید ولی در سال های جدید در سینمای ما چهره اصلا تاثیر ندارد و اتفاقا فکر می کنم هر چقدر خوش چهره نباشید برای شما بهتر باشد.

*شما جزو بازیگران خوش چهره هستید؟

خداوند هر شخصی را به یک شکل و به گونه ای منحصر به فرد آفریده است و از نظر من همه چهره ها زیبا هستند، من هم چهره خودم را دوست دارم.

*از کار بازیگران و کارگردان های خارجی کدام را می پسندید؟

در میان کارگردان های خارجی «کریستوفر نولان» را خیلی دوست دارم، فیلم «در میان ستارگان» و «آلفرد هیچکاک» را هم خیلی دوست دارم، خیلی کارهای «اینگمار برگمن» را دوست دارم، فیلم «دریادها و نجواها»» و در میان بازیگران بازی «ناتالی پورتمن» مخصوصا در فیلم «قوی مشکی»، «کیت وینسلت» و فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» که خیلی جالب و متفاوت است.

*بیشتر دوست دارید چه نقش هایی را بازی کنید؟

خیلی نقش ها وجود دارد که دوست دارم آنها را بازی کنم که ویژگی ها و صفات مختلفی دارند ولی اگر در مجموع بخواهم بگویم نقش خانمی که قهرمان قصه یک فیلم باشد، خیلی دوست دارم چنین تجربه ای داشته باشم هرچند در سینمای ما فیلمنامه های کمی داریم که به این موضوع پرداخته باشند.

*و در کنار کدام هنرپیشه ها و برای کدام کارگردان ها بازی کنید؟

هنرپیشه ها و کارگردان های زیادی هستند که دوست دارم در کنار آنها و برای آنها بازی کنم اما اگر بخواهم تعدادی را بگویم مثلا استاد علی نصیریان که پیشکسوت ما هستند، خانم لیلا حاتمی و آقای شهاب حسینی و در میان کارگردان ها هم دوست دارم با اکثر کارگردان های خوب کار کنم، اگر بخواهم اسم ببرم همه را باید بگویم، مثلا مهرجویی، کیمیایی، فرهادی.

*نقشی بوده در میان فیلم های ایرانی که دوست داشته باشید بازی کنید؟

فیلم «رگ خواب» خانم لیلا حاتمی را خیلی دوست دارم و این نقش خیلی برای من جذاب بود، وقتی فیلم را دیدم فکر می کردم که اگر من این نقش را بازی می کردم اینجا را چه می کردم یا آنجا را به چه شکل بازی می کردم اما آن نقش خیلی برای خانم حاتمی و با بازی ایشان فوق العاده بود.

*چقدر به ماندگاری فکر می کنید؟

به ماندگار شدن خیلی فکر می کنم و به نظر من استعداد و خلاقیت می تواند رمز ماندگاری برای یک بازیگر باشد، فکر می کنم حتی اگر بتوانم یک کار جاودانه بازی کنم کافی باشد.

*در بین بازیگران امروز کسی را داریم که ماندگار شود؟

اینکه در بین بازیگران امروز کسی را داشته باشیم که ماندگار شود من نمی دانم چون سوال خیلی سختی است!

*چه توصیه ای برای علاقه مندان به «بازیگری» دارید؟

به علاقه مندان بازیگری می گویم اگر فکر می کنید استعداد و توانایی آن را دارید حتما تلاش کنید، پشتکار و شهامت داشته باشید و ادامه بدهید اما اگر فقط در حد علاقه است فکر نمی کنم بازیگری برای شما نان و آب بشود.

*موسیقی کجای زندگی شما قرار دارد؟

من موسیقی را خیلی دوست دارم، همه الهامات و خلاقیت های ما زمانی اتفاق می افتد که به یک موسیقی خوب گوش می کنیم، موسقی روح زندگی من است، جا دارد اینجا یادی کنیم از استاد محمدرضا شجریان که ایشان را از دست دادیم و واقعا اسطوره تاریخ موسیقی ما هستند.

*آخرین فیلم و کتاب خوبی که خوانده و دیده اید را معرفی می کنید؟

در حال حاضر در حال خواندن دو کتاب هستم، یکی «سیستم و روش های هنرخلاق» نوشته «استانیسلاوسکی» و دومی «موفقیت در پیش رو»، هر دو کتاب های خوبی هستند و آخرین فیلم خوب هم فیلم «عامه پسند» تارانتینو که آن را خیلی دوست داشتم.

*ازدواج چقدر برای هنرمندان سختتر از مردم عادی است؟

به نظر من ازدواج کلا سخت است و برای بازیگرها سخت تر است، شاید به این دلیل که مثلا پروژه ای داشته باشند و این پروژه خارج از تهران یا ایران باشد، این فاصله و دوری کار را سخت می کند و اصولا آدم ها با این قضیه مشکل دارند و به همین دلیل سختتر می شود، شما یا باید بین ازدواج و کار یکی را انتخاب کنید یا یک مرد فوق العاده پیدا شود که این چیزها را درک کند.

*شما بازیگر کم حاشیه ای هستید، حاشیه را دوست ندارید؟

من کلا حاشیه را دوست ندارم و دوست دارم تا آخرین نفس همینطور بی حاشیه بمانم.

*نظرات مخاطبانتان چقدر برایتان اهمیت دارد؟

نظر مخاطب خیلی مهم است و من هم خیلی انتقادپذیر هستم، انتقادات و پیشنهادات را می شونم و تا جایی که بتوانم در خودم تغییر ایجاد می کنم، در دنیای مجازی تا جایی که عقل جور در بیاید پیام ها را می پذیرم و خدا را شکر تا امروز پیام منفی از مردم نداشته ام.

*در سینما و تلویزیون دوست صمیمی دارید؟

قطعا هم در سینما و هم تلویزیون دوستانی دارم ولی آنقدرها اصولا صمیمی نیستم، صمیمی ترین دوستان من خانواده من هستند.

*در زمینه هنر تصمیمی گرفته اید که پشیمان شده باشید یا برعکس؟

بله در زمینه هنر انتخاب هایی داشته ام که پشیمان شده ام، چه کارهایی که بازی کرده ام و پشیمان شده ام و چه کارهایی که نرفته ام و پشیمان شده ام.

*حسادت بین بازیگرها تا چه حد وجود دارد؟

حسادت در بین بازیگرها وجود دارد و خانم و آقا هم ندارد، حسادت وجود دارد و متاسفانه خیلی بد است.

*جلوی آینه تمرین جایزه گرفتن می کنید؟

جلوی آینه تمرین جایزه گرفتن نمی کنم اما در حقیقت در ذهن ناخوداگاه خودم خیلی زیاد این موضوع را تجسم می کنم.

*چند شخصیت که دوست دارید از نزدیک ببینید.

«کانر مک گرگور» ورزشکار ایرلندی، «ناتالی پورتمن» را خیلی دوست دارم ببینم، « کیت وینسلت» را خیلی دوست دارم ببینم، «اوباما» را دوست دارم از نزدیک ببینم و «رابرت دنیرو» و «آلپایچنو».

*سه چیز که به جزیره تنهایی خودتان می برید؟

موسیقی، کتاب و فیلم.

 

*چیزی که از خودتان انتظار داشتید امروز باشید، هستید؟

نه! حقیقتا آنطور که انتظار داشتم امروز نشده است.

*آرمان شهر شما در دنیای هنر چیست؟

زمانی که مافیا از سینمای ما کاملا برداشته شود و این دوست بازی ها و نقش های وارثی دیگر وجود نداشته باشد، استعداد و توانایی بازیگر مهم باشد و سانسور هم وجود نداشته باشد.

*فکر می کنید ده سال بعد کجا هستید؟

فقط خدا می داند، من از فردای خودم خبر ندارم، شاید خیلی اتفاقات در ذهن خودم باشد ولی همه چیز دست خداست.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا