آموزش جامع و کامل انشا نویسی به زبان ساده و روان

مروری به تاریخ نویسندگی مدرن و آکادمیک این شمای کلی را به ما می دهد که انشا نویسی نخستین مواجهه ی همه ی انسان های روی زمین با نوشتن یک متن و یا نویسندگی است.

البته احتمالات بسیاری وجود دارد نظیر اینکه فردی پیش از انشا نویسی بنا بر علاقه ی شخصی و یا استعداد خارق العاده ای در زمینه ی نویسندگی ، دستی بر نویسندگی برده باشد و خرده نوشته هایی ایجاد کرده باشد.

اما در یک صورت کلی ، انشان نویسی اولین باری است که یک انسان ( خصوصا یک کودک ) ، با نویسندگی مواجه می شود ، چرا که همه ی ما پیش از اینکه به مدرسه برویم ، سواد خواندن ونوشتن نداشته و هنگامی که هم سواد یاد گرفته و با سواد شده ایم ، اولین کاری که کرده ایم و اولین متنی که نوشته ایم ، ” انشای دوران مدرسه” بوده است.

پس می توانیم نتیجه بگیریم که نه تنها انشا نویسی اولین تجربه و اولین مواجهه ی انسان ها با نویسندگی است ، بلکه نخستین گام های نویسنده شدن و شکل گرفتن هنر نویسندگی و شخصیت نویسندگی در انسان نیز در همین دوره ایجاد می شود.

در واقع از اولین قدمی که ما در انشا نویسی برمیداریم و یا کمک می کنیم که فرزندانمان بر دارند ، راهی را شروع می کنیم و عمارتی را آغاز به ساخت می کنیم که در طی سالیان سال و در پی بزرگ شدن کودکانمان ، تبدیل به یک ویژگی و یک برتری در آنها می شود.

انشا نویسی را نمی توان صرفا و با قطعیت بالا ، مختص کودکان دانست . چرا که کودکان ، نوجوانان و حتی بسیاری از انسان های میانسال و کهنسال نیز در جای جای زندگی خودشان در برابر انشا نویسی قرار می گیرند و از انشا نویسی در نوشته هایشان استفاده می کنند.انشا نویسی به طور کلی با تمامی اجزای زندگی ما در ارتباط است.

اگر بخواهیم ساختارهای شخصیتی انشا نویسی را در یک کودک و یا در ادامه ی زندگی یک کودک بررسی کنیم به این نقطه دست پیدا می کنیم که هر کودک در زندگی خودش و از انشاهای دوران مدرسه اش بستری را برای خود فراهم می کند که در ادامه ی زندگی خود و با تمامی نقش ها و شخصیت هایی که در زندگی خود روبرو می شود ، برخوردی منطقی ، حقیقی و هدفمندانه داشته باشد.

یقینا انشا نویسی یکی از مهم ترین ابزار تربیتی و شکل گیری زندگی فرزندانتان است و اگر بطور درستی درک نشود و اگر مورد بررسی قرار نگیرد ، طبیعتا در آینده نیز نمی توان این انتظار را در خود ایجاد کرد که با مکالمه کردن و با گفتگو بتوان از فرزند انتظار همدلی و همراهی منطقی داشت.

پس هر جمله ای که در انشای فرزند شما بیان می شود ، ساختارهای روحی و ذهنی فرزند شما را شکل میدهد که باید به آن توجه کنید . و در پایان نیز باید به این امر اشاره کرد که نتیجه گیری های فرزند شما از یک انشا دقیقا همان تعیین هدف هایی است که او در آینده با آن مواجه می شود و شما مسئول هستید که این تعیین هدف ها را به درستی انجام دهید .

پس به همین سادگی ما می توانیم به عمق اهمیت انشا نویسی دست پیدا کنیم. ما باید این مقوله را در صدر اولویت های زندگی خودمان قرار می دهیم که فرزندانمان با چه شیوه ای از نگارش روبرو هستند. چه می خواهند بنویسند و به چه چیزی فکر می کنند.بسیاری از شما پدر و مادرهای گرامی و یا حتی معلمین عزیز به این نکته اشاره می کنید که درس انشا نویسی در ذهن کودک ها و نوجوانان ، از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

درحالی که این مسئولیت به عهده ی شما پدر و مادر گرامی و شما معلم عزیز است که این درس را در ذهن کودک ها به عنوان یک درس بسیار مهم و اساسی جا بندازید و مهم جلوه بدهید ، چرا که انشا نویسی و یا همان زنگ نویسندگی ، درسی است که ابداع و خلاقیت ها را در دانش آموزان ایجاد میکند.

شاید ببیشتر پدر و مادرها و بیشتر کسانی که پیگیر درس و مدرسه ی فزندانشان هستند ، روی درس هایی مانند ریاضیات تمرکز می کنند ، اما به این نکته توجه کنید که درس هایی مانند ریاضی هر چند که درس هایی می باشند که بسیار با هوش کودک ها سر و کار دارند ، اما درس  هایی چون ریاضی بیشتر در حوزه ی منطق ذهنی قرار می گیرند اما این نویسندگی و در صورت ساده تر انشا نویسی است که مرزهای ابداع ذهنی و خلاقیت را در فرزندان و دانش آموزان شما ایجاد می کند.

اهمیت انشا نویسی

انشا نویسی در تمام دنیا یکی از مهم ترین درسهای تدریس شده در مدارس است. در بسیاری از کشورها از انشا نویسی به منظور استعداد یابی کودکان استفاده می کنند و معتقدند که کودکانی که در انشا نویسی مهارت بسیار بالایی دارند ، می توانند یکی از ارکان مفید جامعه در حوزه های سیاست و دولت مداری شوند.

اما مروری بر تاریخچه ی انشا نویسی و همینطور نظریاتی که در این باب وجود دارند  ، نشان از اهمیت بالای انشا نویسی در زمینه های مختلف ذهنی و روانی دارد. اگر می خواهید با بخشی از این قابلیت ها و این خصوصیات آشنا شوید ، در ادامه همراه ما باشید:

  1. تسلط بر ذهن و عمل گرایی

نخستین دلیل و ویژگی انشا نویسی که اهمیت آن را می تواند در هر انسانی چندین برابر مهم جلوه دهد ، تسلط بر ذهن است. اگر دقت داشته باشید ، ما بعنوان یک شخص بزرگسال ، روزانه به کارهایی زیادی مشغولیم که در هر کدام از آنها نیاز به صرف کردن انرژی بسیار برای جذب تمرکز هستیم .

در واقع هر کدام از ما بطور ناخودآگاه در زندگی به تمرکز و تسلط به ذهن دست پیدا می کنیم ، اما این پروسه ی نا خودآگاه تسلط بر ذهن ، در طول زمان ایجاد شده و نیاز به ممارست های فراوان دارد. حال اگر بخواهیم این مسئله را در کودکان بررسی کنیم ، دو رویکرد مقابل روی ماست  :

هنگامی که یک کودک در معرض نویسندگی و انشا نویسی قرار می گیرد ، بطور پیش نیاز به چندین چیز نیاز دارد و باید چندین پروسه را دنبال کند تا بتواند یک انشا بنویسد.

نخستین چیزی که او به آن نیاز دارید این است که تمام آنچه که می خواهد بنویسد و تمام آن چیزی که انتظار نوشتن آن را دارد را باید یکبار در ذهن مرور کند وبه نوعی داده های انشا نویسی خودش و یا همان محتوای انشای خودش را در دست داشته باشد.

هنگامی که یک کودک با چنین شرایطی مواحه می شود ، طبیعی است که این شرایط برای او بالاجبار و بطور ناخودآگاه یک نظم فکری را به میان می آورد. چرا که او باید بداند دقیقا می خواهد در چه موردی بنویسد ، چه چیزی می خواهد بگوید و چه طور می خواهد همه ی محتواها را در جای خودش از آن استفاده کند.

پس به خاطر داشته باشید که اولین کاری که یک کودک و یا یک نوجوان برای انشا نویسی به ان نیاز دارید ، ثبت داده ها و نظم بخشیدن به آن است. ثبت داده ها و نظم بخشیدن ، اولین گام تمرکز و صحیح فکر کردن را در انشا نویسی یک کودک ایجاد می کند.

پس از آن یک کودک و یا یک نوجوانی که می خواهد انشا بنویسد ، باید چه کاری انجام دهد؟ باید جملات خود را بر اساس داده های تنظیم کند و سپس آن ها را در یک متن بگنجاند. پس نیاز دارد که یک پیوستگی را در کل متن خویش ایجاد کند ، این پیوستگی جز با تمرکز کردن بر روی داده ها امکان پذیر نمی باشد.

هر جمله ای که در یک انشا نوشته می شود نیاز به آن دارد که بارها و بارها مورد بررسی قرار گیرد تا با جملات قبلی خودش همخوان باشد. هنگامی که یک کودک و یا یک نوجوان که بطور پیش فرض دارای پرش های ذهنی و عدم تمرکز است ، با این مقوله روبرو میشود ، مجبور می شود که به تمامی اجزای کاری خود در حین رقم زدن هر جلمه و کلمه توجه کند و این اجبار نیز کاملا ناخودآگاه و صد البته لذت بخش است.

چون که وی در می یابد که با چه قدرتی می تواند تمامی دااده های خودش را به مانند یک پازل در متن جای دهد و این جاست که شما می توانیدبه این نکته توجه داشته باشید که چه میزان پیوستگی فکری یک کودک می تواند منجر به نظم او در تفکر و تمرکز او شود.

این کار چه کمکی به او خواهد کرد و در زندگی او چه تاثیری خواهد گذاشت ؟

هنگامی که یک کودک بتواند این نم و تفکر و تمرکز را در متن های خودش جای دهد ، به مرور با یک تسلط ذهنی در عمیق ترین لایه های ذهن خودش مواجه می شود ، چرا که نوشتن بر اساس تحقیقاتی که پیش تر در باب آن در سایر مقالات ها صحبت کرده ایم ، از عمیق ترین و دور ترین و تاریک ترین نقطه ی ذهن انسان به سمت روشنایی جریان می یابد.

از این رو وقتی نویسندگی و یا همان نمونه ی ساده اما تاثیر گذار آن انشا نویسی در یک فرد نهادینه شود ، آنگاه شاهد خواهیم بود که وی در تمام تصمیم گیری های ذهنی خویش قادر به یک جمع آوری داده و سپس تمرکز بر روی مرتبط کردن آن و یک نتیجه گیری خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی های این کار این است که هنگامی که بتواند یک کوودک بتواند میان داده های ذهنی و پروسه ی ذهنی برای تصمیم گیری ارتباط منطقی پیدا کند ، طبیعتا شخصی خواهد شد که در عملکرد نیز بسیار قوی خواهد بود.

چرا که عملکرد انسان کاملا به ذهن انسان بستگی دارد. وقتی شما بتوانید میان کارهایی که باید انجام دهید ( یعنی داده ها) و چگونگی انجام دادن آن ( پروسه ی ذهنی برای اتصال داده ها) ، یک ارتباط برقرار کنید ، آنگاه نظم بیشتری بر روی انجام کارها خواهید داشت و این باعث می شود که یک کودک زمانی که روی انشا نویسی تمرکز داشته باشد ، تمام زندگی اش را به مثابه یک برگه ی سفید کاغذ با یک موضوع انشا بییند.

ب ) در شمایی دیگر ، تحقیقات نشان داده است که کودکان و نوجوانان تسلط ذهنی برای شناخت داده ها و مقیاس ها را ندارند. اگر دیده باشید ، بسیاری از کودکان دبستانی و حتی در سن و سالی بزرگتر ، بسیاری از کودکان راهنمایی ، مقیاس اندازه گیری هایشان کاملا حسی است.

بگذارید دو مثال عینی برایتان بزنم که در زندگی شخصی خودم با آن روبرو بوده ام. روزی در خانه مهمان داشتم و به درخواست مهمانان تصمیم به خرید بستنی برای کودکان گرفتیم. هنگامی که بستنی ها را خریدم ، متوجه شدم که یکی از کودکان این جمع مدام بستنی اش را با دیگران مقایسه می کند و بستنی ها را اندازه می گیرد و به همه می گوید که من بستنی بیشتری خورده ام و بستنی من بزرگ تر است.

در واقع آن کودک که حدودا ده سال هم سن داشت ، نمی توانست و این درک ذهنی و تسلط ذهنی بر روی مقیاس های اندازه گیری را در اختیار نداشت که بتواند این نکته را درک کند که همه ی بستنی ها یک وزن و یک اندازه دارند و همه در نهایت به یک مقدار بستنی می خورند.

یا در مثال دیگری ، در ایام عید هنگامی که به بچه ها عیدی می دادم ، متوجه شدم که بچه ها به ارزش پولی که در اختیار آن ها می گذاریم توجهی ندارند بلکه تنها به تعداد اسکناس ها توجه می کنند.

فرض کنید شما به دو کودک هردو مبلغ پنجاه هزار تومان عیدی میدهید ، اما با این اوصاف که آن ها مفهوم پول را آموخته اند و می دانند که رقم ها و ارزش پول به چه صورت است ، اما اگر به یکی از آن ها یک اسکناس پنجاه هزار تومانی بدهید و به یکی دیگر پنجاه اسکناس هزار تومانی بدهید ، خواهید دید که هر کدام از آن ها چه رویه ی متفاوتی را در قبال این دو مطلب در پیش می گیرند و آن کودکی که یک اسکناس پنجاه هزار تومانی گرفته است به طبع ناراحت تر از آنی است که یک حجم از اسکناس های هزار تومانی به مبلغ پنجاه هزار تومان گرفته است.

این ذات تفکر کودکان و ذات و مقیاس اندازه گیری آنان است.این جاست که می فهمیم یکی دیگر از شیوه های تسلط بر ذهن ، درکی صحیح از مقیاس ها و اندازه گیری هاست. حال اگر بخواهیم این قضیه را باز کنیم می توانیم هزارن مثال بزنیم ، اما در اینجا می خواهیم به شما توضیح دهیم که چگونه نویسندگی و انشا نویسی در یک کودک می تواند تسلط ذهن را در او ایجادکند.

پس در این مرحله نیز آموختیم که اگر یک کودک در معرض انشا نویسی قرار بگیرد و برای داده هایی که در هر انشا به کار می برد ، بررسی های لازم را انجام دهد ، بعد از مدتی در می یابد که ارزش هر کلمه ، هر مفهوم و هر مبحث چه میزان می باشد و چگونه می تواند با استفاده از استدلال ها حق تقدم اهمیت ها را بشناسد و آن ها را در زندگی نیز بهره بگیرد.

حق تقدم ها دقیقا چیزی است که یک انسان باید در زندگی به آن آگاه باشد. اما مورد سوم مقیاس گذاری های انتخابی است. انتخاب میان دو ارزش ، انتخاب میان دو مقیاس و یا انتخاب میان دو راه ، سومین عامل مقیاس گذاری و ارزش گذاری ها در انشا نویسی است.

این نکته بسیار واضح است ، چرا که بیشتر عنوان هایی که در انشاها نیز وجود دارد ، از همین مقیاس استفاده می شود. مقیاس های انتخابی یک مثال واضح دارد که بیش از چندین نسل از همه ی کودکان و نوجوانان ایران با آن روبرو بوده اند  و آن موضوع انشایی است به نام ” علم بهتر است یا ثروت؟ ” .

هنگامی که یک انسان در چنین شرایطی قرار می گیرد ، نیاز دارد که یک مقیاس انتخاب و تصمیم گیری را در زندگی اش اعمال کند و سپس آن را در متن خودش بیان کند. اگر دقت کرده باشید ، کودکانی که با این دست از سوال ها مواجه می شوند ، بسیار کنجکاو می شوند و خودشان را در موقعیت های متفاوت می بیند.

حتی در این باب پیش از این نیز خدمتتان عرض کردیم که یک کودک به دنبال مفهوم انتخابی ، همیشه رضایت دیگران را مد نظر قرار میدهد . از این رو انشا نویسی به کودکان این کمک را می کند که درک حقیقی از انتخاب های زندگی و شما کلی آن ها در اختیار قرار دهند.

اگر بخواهیم این امر را تعمیم به آینده ی یک کودک دهیم ، باید چنین بگوییم که یک کودک در جای جای زندگی خویش ، بالاجبار باید یک تصمیم گیری میان مقیاس های انتخابی داشته باشد. این انتخاب ها فردا روزی میان کار و ثروت ، میان  ازدواج و تحصیل و بسیاری از موقعیت های دیگر باید صورت گیرد.

پس انشا نویسی می تواند این بستر را برای شما و کودکانتان فراهم کند که درک صحیح از موقعیت های انتخابی زندگی به دست شما بدهد و سپس بتوانید این پتانسیل را در کودکانتان بگذارید که میان انتخاب های زندگیشان هم تصمیم گیری منطقی داشته باشند و هم من باب میلشان عمل کنند و برای خودشان یک زندگی بسیار هدف مند فراهم کنند.

این تماما نشان از تاثیر گذاری ذهن بر تمامی عملکردهای ما دارد و هدفمندترین شیوه برای اصلاح رویکردهای ذهنی ، در کودکان و نوجوانان ، نوشتن است. از این رو ما همیشه به این نکته اشاره داریم که انشا نویسی فرصتی است که می توان از آن بعنوان یک راه اصلاح ، یک مسیر پیشرفت و یک موهبت رشد استفاده نمود.

  1. خودیابی

دومین دلیل و اهمیت انشا نویسی خودیابی است که خود نیز به چندین دسته تقسیم می شود. یکی از مهارت هایی که می تواند انسان را با وجوه آشکار و پنهان خودش آشنا کند ، مهارت نویسندگی است. این شناخت در کودکان و نوجوانان از طریق بستر سازی زنگ انشای مدارس صورت می گیرد.

در واقع کودکان و نوجوانان نخستین مواجهه ای که با مهارت نوشتن دارند ، همین انشا نویسی هاست. از این رو لازم به ذکر است که انشا نویسی یکی دیگر از فرصت هایی است که یک کودک و نوجوان می تواند از آن بعنوان روشی برای خود یابی استفاده کند. خود یابی می تواند بسیاری از مسائل چون تعیین هدف ها ، درک شرایط ، قوه ی تخیل و فکر و بسیاری از موارد دیگر را شامل شود.

ما در این بخش می خواهیم بستر ها و پیش نیازهای شناخت درون هر کودک و نوجوان را در مقوله ی انشا نویسی بررسی کنیم.

الف ) قدرت توصیف شرایط و درک از موقعیت ها

یکی از گونه های انشا نویسی ، انشاهای توصیفی است. همه ی ما چه در دوران کودکی خودمان و چه در دوران تحصیل کودکان و نوجوانان خودمان ، عمدتا با انشاهایی با این عنوان که ” فصل بهار را توصیف کنید.

” و یا  ” درباره ی سفر عیدتان انشایی بنویسید. ”  ، روبرو شده ایم . این دست از انشاها را انشاهای توصیفی می گویند ، چرا که نویسنده باید در ک درستی از موقعیت موضوع انشا ارائه دهد. فرض کنید شما می خواهید بهار را توصیف کنید .

طبیعی است که این میان شما نیاز دارید که درک درستی از موقعیت ارائه دهید و همه ی داده ها را کنار هم بگذارید.

بعنوان مثال همین مثال انشای ” بهار” را بگذارید بررسی کنیم. در انشای بهار را توصیف کنید ، نیاز به آن دارید که از طبیعت بهار ، رویدادهایی مثل عید نوروز و بسیاری از اتفاقات دیگر بپردازید. هر کدام از این عنوان ها خود نیاز به آن دارند که دوباره توصیف شوند و به طور بسیار دقیقی برای مخاطب نگارش شوند.

در واقع یک کودک و یک نوجوان هنگامی که با این دست از انشاها مواجه می شود ، باید دست به یک تفکر دقیق و همچنین دست به یک توصیف دقیق بزنید. در این توصیف نخستین اتفاقی که می افتد ، این است که کودک و یا نوجوان باید بسیار فکر کند و تمامی شرایط را در ذهن خود مرور کند.

پس از آن نیز باید تمامی افکارش را بر روی کاغذ به شکل یک داده بیاورند. و سپس این داده ها بطور مستقیم باید روی کاغذ به شکل جملات و محتوای بسیار دقیق در بیایند. حال این پروسه را به آینده ی یک کودک و یا یک نوجوان تعمیم بدهد.

همه ی ما در زندگیمان در شرایطی قرار می گیریم که نیاز به درک درستی از موقعیت داریم . فرض کنید که کودک شما در سنین جوانی نیاز به آن دارد که میان چند فرصت شغلی ، یک فرصت شغلی را انتخاب کند.

علاوه بر اینکه مقیاس های انتخابی را باید در نظر بگیرد و انتخابی میان غشل ها داشته باشد ، باید درک درستی از موقعیت آن شغل ها نیز داشته باشد. این موقعیت شغل ها و این توصیف دقیق موقعیت ، همان چیزی است که یک کودک در انشا نویسی ، به تمرین آن می پردازد و سپس در زندگی خود به نمایش می گذارد.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین رکن های موفقیت و خودیابی نیز دقیقا همین است، این که شما بتوانید درک درستی از موقعیت داشته باشید ، بتوانید تمامی گزینه ها را در ذهن مرور کنید.

همه را یک آن در ذهنتان مرور کنید ، به روی کاغذ بیاورید و سپس یک نتیجه گیری منطقی داشته باشید. مروری بر آمارهایی که از تحقیقات میدانی در کلاس های درس به آن رسیده ایم ، به این نکته پی برده ایم که دانش آموزانی که در مرحله ی توصیف عنوان های انشای خود ، موفق هستند و می توانند انشاهای موفقی را در زمینه انشاهای توصیفی به ثمر می رساندند ، کسانی هستند که قدرت تصمیم گیری و قدرت حل مسئله ی بالایی نیز دارند.

قدرت حل مسئله ، دیگر مثال خوبی است که می توان برای انشاهای توصیفی و تعمیم آن به آبنده ی یک کودک و یا یک نوجوان ، مطرح کرد. هنگامی که شما بتوانید یک انشای توصیفی خوب بنویسد و انشای شما کاملا اصولی نوشته شود و بتوانید انشای توصیفی خود را در پی یک نظم و اصول به ثمر برسانید ، آنگاه می توانید در بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی نیز درک دقیقی از اصول یک مشکل داشته باشد و به راحتی تنها با توصیف شرایط و درک درست از موقعیت ، به حل مسئله بپردازید.

ب ) بیان احساسات و سخن ها

یکی دیگر از مزایایی که انشا نویسی دارد ، ذکر این نکته است که یک کودک و یا یک نوجوان می تواند از طریق نوشتن انشا ، به جایگاه احساسی خود و حرف های شخصی خود اشاره کند. یک اصلی در نویسندگی وجود دارد که همیشه در مجموعه های آموزشی بدان اشاره کرده ایم و تاثیرات آن را یادآور شده ایم.

یکی از ویژگی های هر انسانی ، این است که دوست دارد دیده شود و دوست دارد در پی این دیده شدن به حرف زدن بپردازد و شنیده شود.

نویسندگی تنها مهارتی است در دنیا که یک بازی برد برد را برای شما بعنوان یک نویسنده فراهم می آورد. شما در همان زمان که در حال نگارش یک متن هستید ، هم می نویسید ، هم شنیده می شوید و هم افکار و احساسات شخصی خودتان  را بیان می کنید. حال این اخساس نویسندگی را به کودکان و نوجوانان تعمیم دهید.

کودکان و نوجوانان در سنین حساسی هستند که برایشان بسیار مهم است که مورد توجه قرار بگیرند و دیده شوند و حرف هایشان را کسی بشنود . از این رو بسیار بسیار مهم است که راهی پیدا شود و شرایطی فراهم شود که یک کودک این امکان دیده شدن و شنیده شدن را برای خودش مهیا ببیند.

شما بعنوان یک پدر و یا یک مادر و حتی یک معلم ، این مسئولیت را به دوش دارید که مرزهای توجه یک کودک را به سمت خودتان جلب کنید. هر کدام از شما نقش هایی در زندگی دارید که نیاز است به آن رسیدگی شود. اما هر کدام از این نقش ها در هر قالبی یک نقطه ضعفی را به همراه دارند.

اگر شما بخواهید با کودک خود حرف بزنید و حرف های او را بشنوید ، ممکن است او خجالت بکشد ، یا اینکه شما به او حس قضاوت کردن را وارد کنید و این ها همه موانعی است که بر سر راه شماست.

اما اگر این قضیه را به سمت انشا نویسی ببرید ، در می یابید که چه میزان ذهن یک کودک بازخواهد بود برای اینکه بتواند حرف های شخصی و دغدغه های شخصی اش را بیان کند و با همگان حرف بزند و در عین حال نیز شنیده شود.این فرصتی که شما به یک کودک میددهید ، دقیقا عین مفهوم خودیابی است.

در واقع کودک خودش را در دل توجهات حاصل از نویسندگی پیدا می کند و این امر بسیار برای او ارزشمند است. هنگامی که یک کودک به این درک برسد که با نوشتن می تواند توجهات را جلب کند وحرف های شخصی خود را بزند ، آنگاه از نوشتن بعنوان یک تریبون برای خودش استفاده می کند.

تریبونی که پس از احساس دیده شدن ، می تواند به او کمک کند تا حرف های شخصی اش را بزند. تا احساساتش را بیان کند و سپس بتواند زندگی و ذهن آرامی هم داشته باشد. این تجربه ای که کنون در اختیار شما می گذاریم ، برگرفته از یک تجربه ای است که از یکی از برترین اساتید انشا نویسی به دست ما رسیده است. توصیه ای که به پدر و مادرهای عزیز داریم این است که چشم ها و گوش هایشان را باز کنند و بسیار تجربه بشنوند.

اما این نکته را نیز مد نظر داشته باشند که هر تجربه ای قرار نیست یک نکته ی عملی باشد ، بلکه می تواند اطلاعات خوبی برای عملکرد بهتر در اختیار شما قرار بدهد. تجربه ای که در اختیار گرفتیم از یکی از اساتید انشا نویسی بود که می گفت  : ” تصمیم گرفتم در یکی از کلاس های درس انشا نویسی ، به قدرت اعتماد بنفس و همچنین درک اعتماد به نفس از طریق انشا نویسی و در نتیجه وادار کردن کودکان به بیان اخساسات شخصی بپردازم.

پروسه ای را آغاز کردم و موضوعات انشایی که در کلاس به بچه ها می دادم که مستقیما با احساسات و عواطف شخصی آن ها سر و کار داشت.

پس از مدتی متوجه شدم که بچه های کلاس چقدر مستقیم تر ، رک تر و شفاف تر می تواند از احساساتشان حرف بزنند.این شد که همان جا با خودم گفتم ، اتفاقی که کنون در این کلاس افتاده است سالیان بعد ثمره می دهد و بچه ها از این ثمره استفاده می کنند. اما مدتی نگذشت که یک به یک والدین به مدرسه می آمدنند و می گفتند که چه اتفاقی برای بچه ها در مدرسه افتاده است که اینقدر راحت حرف هایشان را می زنند و به کارهای اجتماعی خودشان می رسند. وقتی به آن ها ماجرا را شرخ دادم تازه فهمیدند که چقدر نسبت به انشا نویسی کم اهمیت برخورد کرده اند.

این ماجرا برای سالیان سال ادامه داشت و حتی پس از سالها چند نفری از آن ها را در خیابان دیدم و از موفقیت هایشان در زمینه ی بیان احساسات در ازدواج ، در کار و بسیاری از موارد دیگر گفتند و همه ی شان یک صدا توافق بر این امر داشتند که مبنای موفقیت همه ی شان بر اساس نوشته ها و نگارش هایی بوده است که از دوران کودکی آموخته اند و در زنگ های انشا نویسی به آن پرداخته اند و کنون بهره اش را در زندگی می برند. “

. در یک نگاه ساده می توانیم به این امر اشاره کنیم که بسیاری از حرف های شخصی ، نوع بیان احساسات و بسیاری از شیوه های سخن رانی همگی در مقوله ی انشا نویسی خلاصه شده اند. انشا نویسی را جدی بگیرید و مطمئن باشید که کودکانی خواهید داشت ، سراسر سخن و دانش.

ج) قدرت ارتباطات و فرصت های شغلی

امروزه یکی از مهم ترین راه های ارتباطی در تمام دنیا ، نامه نگاری است.بنا بر اطلاعاتی که در دست داریم و بنا بر تحقیقاتی که در این حوزه کرده ایم ، بیش از ۹۰ درصد شرکت های تجاری دنیا ، سازمان های مالی و اقتصادی از روش نامه نگاری برای انجام کارهای اقتصادی خود استفاده می کنند.

از سوی دیگر نویسندگی و تمامی کارهای مربوط به حوزه ی نویسندگی بطور مستقیم یکی از فرصت های شعلی در زمینه های کاری و اقتصادی محسوب می شوند. پس از این رو می توانیم بگوییم که نویسندگی و تقویت مهارت نوشتن ، چیزی است که می تواند ما را به ثروت برساند و ما را در بسیاری از کارهای موجود در زمینه های اقتصادی موفق کند.

از سوی دیگر نوشتن مهارتی است که همه ی انسان ها می توانند با آن آشنا باشند و می توانند آن را درک کنند و در آن به موفقیت برسند.باز هم اگر قدم پیش بگذاریم ، می بینیم که کودکان و نوجوانان ، مخزن استعداد هستند و مانند بوم سپیدی می مانند که هر چیز را یاد می گیرند و می توانند در هر مهارتی به موفقیت برسند. حال برای کودکان ما در حوزه ی یادگیری نوشتن و یادگیری نویسندگی ، فرصتی رایگان و بسیار هدفمند وجود دارد که کودک و نوجوان می تواند در کلاسهای انشا نویسی ، به یادگیری نویسندگی بپردازند. حال در این راه ممکن است موانعی وجود داشته باشد و یا نیاز به روش نظام مندی برای یادگیری و انجام تمرین های خاصی در مهارت انشا نویسی باشد ، که آن را نیز ما در اختیار شما قرار میدهیم.

بهترین و ساده ترین راه برای دریافت مهارت نگارش و بعدها در مقام بلند تر و والاتر نامه نگاری ، رزومه نویسی ، صورت جلسه نویسی و نوشتن کتاب ، همین انشا نویسی است که همه ی کودکان ما با آن روبرو هستند. پس توجه داشته باشید و به هر طریقی که می توانید روی این قضیه تمرکز کنید تا کودکانی با هوش نویسندگی بالا داشته باشید.

د ) افزایش قدرت تصور و خیال

دیگر ویژگی ای که انشا نویسی می تواند به کودکان ما هدیه دهد  ، قدرت تصورو خیال در کودکان است. نکته ای که بسیاری از روانشناسان به آن اعتقاد دارند و بارها در کتب روانشناسی کودک به آن اشاره شده است ، ذکر این نکته می باشد که طراوت کودکان وابسته به تصورات و خیال هایی است که در ذهن یک کودک وجود دارد. به هر میزان که تصورات یک کودک به مرزهای گسترده تری وارد شود و بتواند خیالات خودش را گسترش دهد ، ذهن فعال تری خواهدداشت.

اما مقوله ای که این میان مورد بحث قرار می گیرد ، اشاره به این مسئله است که آیا همه ی خیالات و تصوراتی که کودکان در ذهن دارند ، می تواند به شکوفایی آنان ختم شود یا خیر؟ طبیعتا نه. یک کودک و یک نوجوان زمانی می تواند از تصورات و خیالات خودش در مسیر شکوفایی بهره بگیرد که تصورات و خیالاتش هدفمند باشد. این هدفمندی چگونه باید ظهور پیدا کند؟

ببنیید ، در یک نگاه گسترده تمام ایده ها و خلاقیت های بشری نشات گرفته از تصورات و خیالات یک انسان است. در واقع همه ی انسان های بزرگ ، چه می خواهند دانشمند باشند و چه می خواهند یک تاجر باشند و یا اینکه حتی یک کارمند دولتی باشند ، نیاز به آن دارند که خلاقیت را ضمیمه ی کار خود کنند .

اگر مروری بر تاریخ علم داشته باشیم ، در می یابیم که تمامی اختراعات ، تمامی نظریه ها و تمامی پیشرفت های موجود در دنیا ، نشات گرفته از تصور و خیالی بوده است که در ذهن یک دانشمند و یا یک فرد دانا وجود داشته است و آن تصور و خیال تبدیل به یک ایده شده است و آن ایده موجبات بهره وری و تحول دنیا را فراهم کرده است.

حاال سوال این است که ما چگونه می توانیم تصورات و خیالات خود را هدفمند کنیم و چگونه می توانیم این تصورات و این خیالات را که در کودکان نیز بسیار است ، رشد دهیم و باعث آن شویم که آنان به یک درجه ی والایی از هوش و ایده پردازی برسند.

این مقوله کمی با پروسه های ذهنی متفاوت است ، چرا که ایده یابی ، نتیجه ی یک پروسه ذهنی است و پروسه ی ذهنی آن تنها با تسلط ذهن صورت می گیرد که در قسمت های قبل برایتان به طور کاملی توضیح داده ایم. با این اوصاف نیاز به آن داریم که تفکر هدفمند را صورت دهیم و ببینیم که چگونه می توان تصورات و خیال های یک کودک را به طور هدفمندی در کودکان نهادینه کرد؟

یکی از ویژگی هایی که هر کودک و نوجوانی با آن روبرو می باشد این است که تمامی داوری ها و قضاوت های ذهنی اش را با توجه به آنچه که می بیند ، انجام میدهد. در واقع یک کودک و یک نوجوان نمی تواند جر آنچه که می بیند و جز آنچه که برای او حقیقت دارد به نتیجه ای برسد.

از همین رو اگر به تصورات کودکان و نوجوانان گوش دهید می بینید که آنان عمدتا تصوراتی دارند که هیچ صورت عملی ندارند ، برای این کار یکی از بهترین راه ها این است که به جای حرف زدن و به جای اینکه بگذارید آن ها تنها در باب تصوراتشان ، خیال پردازی کنید ، بخواهید که هر چه که به آن فکر می کنند را بنویسند.

هنگامی که شما قدرت نوشتن را در یک کودک ایجاد می کنید ، و به او یاد میدهید که بنویسد ، آنگاه او با تصوراتی روبرو می شود که برای منطقی جلوه دادن آن نیاز دارد تا که بسیار بسیار دقیق به آن ها فکر کند و برای آن استدلال کند. این کار از دو منظر سود دارد.

نخست اینکه وقتی یک تفکر به روی کاغذ می آید ، برای استدلال باز هم نیاز به تفکر دارد و این امر باعث می شود که تفکر پراکنده ی خود را به سمت تفکر خطی و هدفمند انتقال دهد. منظره ی دوم این است که هنگامی که یک کودک خیالات و تصوراتش را بر روی کاغذ می آورد ، می تواند قضاوت و داوری مناسبی نسبت به تصوراتش داشته باشد و آنگاه است که او میان تفکرات مثبت و تفکرات منفی تفکیک قائل می شود و پس از مدتی این قدرت را در اختیار می گیرد که تفکرات خودش را تبدیل به ایده های مثبت کند.

این اتفاق را بسیار جدی بگیرید ، چرا که هر کدام از تفکرات و تصورات خیالی هر کودک می تواند بستری مناسب برای رسیدن به آنچه که قرار است در زندگی تشکیل دهد برسد.

اجزا و عناصر انشا

در یک نگاه کلی و با یک تعریف جامع ، انشا نویسی در زمره ی متن های ادبی قرار می گیرد. اگر مروری بر نگارش متن های ادبی ، نظیر رمان ها ، نامه ها و … داشته باشید، در می یابید که هر متن ادبی و یا اصولا هر متن نگارش شده ، حتی یک خاطره روزانه نیز ، دارای اجزا و عناصری است که بر طبق آن ، متن مورد نظر در یک چارچوب اصولی آماده ی نگارش گردیده و به رشته ی تحریر در می آید.

انشا نیز به مانند هر کدام از این متن ها و گونه های ادبی ، دارای اجزا و عناصری است که شاکله ی یک انشا را شکل میدهند. هر چند که این اجزا و عناصر به مثابه رمان نویسی و یا نامه نگاری ، پیچیده و سخت نیست و صورت ساده ای دارد اما با همین سادگی خودش می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی ساختار انشا نویسی کودکان و نوجوانان ما بگذارد.

از این رو بسیار مهم دیدیم که ابتدا به امر ، پیش از آنکه وارد مباحث تمرینی انشا نویسی شویم ، مروری بر این اجزا و عناصر داشته باشیم و سپس از آن بعنوان یک پیش نیاز برای رسیدن به مقصود اصلی خودمان ، یعنی یک انشای اصولی بهره بگیریم. اجزا و عناصر هر انشا به شرح زیر است :

عنوان و موضوع انشا

هر انشایی در پی یک عنوانی شکل می گیرد. در واقع هیچ انشایی وجود ندارد که عنوانی نداشته باشد ، حتی انشاهای آزاد که معلمین گرامی به کودکان و نوحوانان تکلیف می کنند ، نیز باید دارای عنوانی مشخص باشد تا نویسنده دقیقا سیر متن خویش را بداند و دریابد که دقیقا در چه بابی قرار است در یک قالب محدود و یک فرمت بسیار مینیمال ، دست به نگارش یک متن بزند.

از این رو عنوان اساسی ترین اجزا و عنصر هر انشایی است. حال سوال اصلی این است که عنوان چیست و عنوان چگونه می تواند به یک انشا جهت دهد و آن را تحت تاثیر قرار دهد؟ نخستین پاسخی که باید خدمتتان ارائه دهیم ، ذکر این نکته است که یک عنوان ، نه تنها موضوع یک انشا را در بر دارد ، بلکه در دل خود ایده ی نگارش یک انشا را نیز همراه می کند و این باعث می شود که یک نویسنده علاوه بر آگاهی از موضوع ، خط فکری خودش را در رقم زدن یک انشا نیز بیابد.

در فضای آموزش انشا نویسی و زنگ های انشا نویسی مدارس در ایران و در تمام دنیا ، عمدتا موضوع انشا به کودک و یا نوجوان دااده می شود و سپس او با توجه به موضوعی که در اختیار او قرار گرفته است ، دست به نگارش یک انشا می زند.

پس از این رو می توانیم بگوییم که اساسی ترین و حیاتی ترین رکن هر انشا که در دل عنوان انشا رخ میدهد ، عمدتا برای کودکان و نوجوانان آشکار است و این کمک بسیاری به آن ها می کند.

دیگر موردی که لازم بذکر است ، ذکر این نکته است که موضوع انشا و یا همان عنوان انشا ، در دل خود قالب ونوع انشا را نیز مشخص می کند.

شما به محض خواندن موضوع انشا می توانید تشخیص دهید که این انشا بعنوان مثال از نوع توصیفی است و یا اینکه در قالب تحلیلی قرار گرفته است؟ پس دیگر لطفی که در اختیار نویسنده ی یک انشا قرار می گیرد ، مقوله ی عنوان و یا موضوع انشا با پس زمینه ی قالب انشا نویسی است.

هنگامی که شما موضوع و عنوان انشا را داشته باشید و از سویی قالب آن را نیز در موضوع و عنوان پیدا کرده باشید ، از مرحله ی ایده یابی برای نوشتن گذشته اید و تنها وظیفه ی ایده پردازی بر روی دوش نویسنده قرار می گیرد.

از این رو می توان این چنین گفت که یک عنوان ، ایده را در اختیار دانش آموز قرار میدهد ، مسیر رسیدن به ایده پردازی را در گرو قالب های انشا نویسی و انواع آن در اختیار قرار میدهد و این میان تنها کاری که باید یک دانش آموز و یک نویسنده انجام دهد این است که همه ی این عناصر را درک کند و سپس به خلق آنچه که باید و شاید بپردازد.

پس این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر در گام های نخستین از تمرین و تدریس انشا نویسی به کودکان و نوحوانان هستید ، عنوان و موضوع انشا را بسیار عالی و با وضوح محتوایی بسیار بالا برای نویسنده  ی انشا شرح دهید تا او پیش زمینه های لازم را برای نوشتن انشایش بدست آورد.

مقدمه ی انشا

هر انشایی با یک پاراگراف آغازین شروع می شود . در واقع در پاراگراف نخستین هر انشا ، نویسنده سعی می کند ، تمام مواردی را که قرار است در یک انشا به آن اشاره کند را بیان کند و سپس به تفصیل در طول انشا همه ی آن موارد را بررسی کند.

برای یک نویسنده ی انشا ، پاراگراف نخستین ، همیشه حکم یک نقشه ی راه برای ادامه ی مسیر انشا نویسی را دارد. حال سوالی که باید در این بخش مطرح شود این است که مقدمه ی یک انشا را دقیقا چه چیزهایی تشکیل میدهد و مقدمه ی یک انشا دارای چه موارد و محتوایی است؟

مقدمه ی یک انشا در گام نخست ، جهت گیری و تفکر نویسنده را نسبت به عنوان انشا نشان میدهد.

این امر کاملا بستگی به عنوان انشا و همچنین قالب و نوع انشا دارد. بعنوان مثال هنگامی که می خواهید انشایی با موضوع :

” ثروتمند شدن بد است یا خوب ؟ ” نگارش کنید ، نخستین چیزی که به ذهن شما خطور می کند این است که شما یک عنوان دارید که کاملا در قالب انتخابی و تصمیم گیری مطرح شده و طرح ریزی شده است و مخاطبی که انشای شما را می شنود و یا می خواند ، در وهله ی نخست به دنبال جهت گیری فکری شما در باب عنوان است.

شما نخستین کاری که باید در نگارش یک انشا انجام دهید ، این است که جهت گیری خودتان را نسبت به عنوان انشا مشخص کنید.

بعنوان مثال در همین عنوان ” ثروت مند شدن بد است یا خوب ؟ ” شما باید نخست نظر خود را بیان کنید و مخاطب را آگاه کنید که ثروت مند شدن از نظر شما خوب است یا بد.

یا اگر همین مثال را در موضوع انشایی چون ” بهار را توصیف کنید ” ، بررسی کنیم ، شما بعنوان یک نویسنده ی انشا باید ابتدا به این امر اشاره کنید که چه چیزی در فصل بهار بیش از همه چیز نگاه شما را جلب می کند. فرض کنید اگر شما می خواهید بهار را با طبیعت آن مورد وصف و توصیف قرار دهید ، اولین جمله ی شما طبیعتا توصیفی از طبیعت بهار خواهد بود و یا اینکه اگر دیدگاه دیگری دارید و می خواهید بهار را با آغاز سال جدید و فرصتی جدید برای زندگی جدید ، توصیف کنید ، آنگاه در همین چند خط اول از پاراگراف نخست باید به این امر اشاره کنید و مقصود خودتان را بیان کنید.

این نخستین اتفاقی است که در پاراگراف نخست یا همان مقدمه ی انشا رخ میدهد. دومین موردی که باید در یک پاراگراف به آن اشاره شود این است که شما شمای کلی از مسیر انشای خود را در اختیار مخاطب قرار میدهد.

بعنوان مثال شما اگر می خواهید در باب ” چگونه از محیط زیست محافظت کنیم؟ ” ، انشا بنویسد ، آنگاه این شمایید که باید راه حل های خود را بصورت سرفصل وار ، در همین پاراگراف نخست اشاره کنید .

بعنوان مثال شما می توانید بگویید : ” برای محافظت از محیط زیست ، راه های مختلفی وجود دارد مثل محافظت از جنگل ها ، استفاده نکردن از ماشین شخصی و تک سرنشین و … ” .

هر کدام از این تیتر ها و سرفصل هایی که شما در پاراگراف اول به آن اشاره می کنید ، در ادامه ی انشای شما به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع مقدمه ی انشا حکم تیترهای یک روزنامه و یا خلاصه ی اخبار را دارد. شما همه ی سرفصل ها و تیترها را می گویید که سپس در کل انشا شرح آن ها را بیان کنید.

بدین ترتیب دومین گام در نوشتن یک مقدمه انشا ، تیتر نویسی و ایجاد یک نقشه ی راه برای ادامه ی مسیر نگارش انشایتان است. آخرین موردی که باید در پاراگراف نخست به آن اشاره کنید ،هدف و مقصد شماست.

شما باید به مخاطبتان بگویید که هدف از نگارش این انشا دقیقا چیست و می خواهید به چه سرانجامی برسید ، برای این کار هم نیازی به جمله های پیجیده نیست و می توانید بگویید که ” دلیل نوشتن این انشا این است که …. ” و آنگاه هدف خودتان را بیان کنید.

فرض کنید می خواهید در مورد شهرتان یک انشا بنویسید. موضوع مشخص است. جهت گیری شما نیز مشخص است. تیترهایتان نیز مشخص است و در آخر تنها هدف انشای شما می ماند که می توانید به عنوان نمونه بنویسید : ” دلیل نوشتن این انشا / هدف از نگارش این انشا این است که ما شهرمان را بیشتر شناخته و این شناخت باعث علاقه ی بیشتر مابه شهرمان شود.” .

پس در یک نگاه کلی ، مقدمه ی انشا ، خلاصه ی انشا ، سرفصل انشا و همینطور جهت گیری انشای شما را مشخص می کند. هنگامی که شما یک مقدمه ی خوب برای انشایتان داشته باشید از دو حهت آسودگی خاطری برای خودتان و مخاطبتان ایجاد می کنید .

نخست اینکه شما با نوشتن مقدمه مسیر خود را مشخص می کنید و این کار نوشتن را برای شما راحت تر می کند و دیگر اینکه مخاطب شما با شنیدن خلاصه ی انشای شما در مقدمه ی انشا ، ذهنش را برای تیترها و سرفصل های شما آگاه می کند و با پیش زمینه ی بهتری به انشای شما گوش فرا میدهد. پس مقدمه ی انشا را باید نخستین گام آموزش انشا نویسی دانست.

محتوای اصلی انشا

پس از اینکه کودک و یا نوجوان شما ، مسیر انشا نویسی خود را در مقدمه مشخص کرد ، نوبت آن است که انشای خودش را در قالب پاراگراف های چندگانه ای به منظور شرح همه ی آنچه که در ذهن دارد ، به تکمیل برساند.برای این کار ، نویسنده ی انشا نیاز دارد که به دو نکته توجه ویژه داشته باشد.

نخست اینکه انشا نویسی ، یک محدودیت کلمات و محدودیت فرم دارد و شما نمی توانید برای نوشتن انشای خودتان از کلمات بسیار و یک نگارش طولانی و داستان وار استفاده کنید و نهایتا باید در طول یک یا دو صفحه کاغذ ، هر آنچه که در ذهن دارید را روی کاغذ بیاورید ، از این رو شما باید بسیار مستقیم ، کوتاه اما جامع هر آنچه در ذهن دارید و هر آنچه که در مقدمه ی انشای خودتان به آن پرداخته اید را در همین قالب محدود بیان کنید.

و نکته ی دوم این است که شما باید با استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارید ، مطالبتان را مستند ، باورپذیر و تاثیر گذار جلوه دهید و به هیچ وجه نیز حاشیه نروید. فرض کنید که شما می خواهید برای یک موضوع انتخابی یک انشا بنویسید ، شما باید بسیار مستقیم ، جهت گیری خودتان را در طول یک متن و در یک قالب محدود بیان کنید.

اما بسیار مهم است که این بیان شما بتواند مخاطبتان را قانع کند و نوشته ی شما آن قدر منسجم باشد که مخاطب فهم کامل را از نوع تفکر شما کسب کند.

بدنه ی انشا حکم ستون های انشای شما را دارد.اگر بخواهیم یک انشا را به ساختن یک ساختمان تشبیه کنیم ، باید چنین بگوییم که مقدمه ی انشا حکم پِی ساختمان را دارد و محتوای انشا حکم ستون های انشا را دارد که تمامی بار ساختمان انشا نویسی بر روی دوش این ستون ها حمل می شود.

پس بسیار مهم است که به آموزش های این باب توجه کنید ، چرا که اکثریت مشکلی که در بخش انشا نویسی وجود دارد این است که کودکان و نوجوانان نمی توانند سیر منطقی محتوای خودشان را تکمیل کنند.

نتیجه گیری

آخرین عنصر انشا نویسی ، نتیجه گیری است. هنگامی که شما به پایان انشای خود می رسید ، نیاز به آن دارید که یک نتیجه از تمام آنچه که در ذهن دارید را بیان کنید. برای نتیجه گیری تنها عاملی که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک دور دیگر مقدمه ی خود را مرور کنید و سپس محتوای انشای خود را با مقدمه تطبیق بدهید و در نهایت همه ی آنچه که گفته اید را بصورت سرفصل وار ، یکبار دیگر جمع بندی کنید اما با این تفاوت که دیگر شما همه ی استدلال ها و منطق هایتان را در انشا آورده اید و تنها نیاز است که هدفی که در مقدمه گفتید را تثبیت کنید.

ویژگی های یک انشای خوب

دیگر مبحثی که از سلسله مباحث مبانی و مفاهیم انشا نویسی بدان خواهیم پرداخت ، مقوله ی ویژگی های یک انشای خوب می باشد. در هر متن نگارش شده ، یک سری از اصول و مبانی ، ویژگی هایی را خلق می کنند که در طی آن ، متن مورد نظر به سطح والایی از اعتبار و ارزش ادبی و نوشتاری می رسد. به زبان ساده اگر بخواهیم این مطلب را خدمتتان عرض کنیم باید چنین بگوییم که هر انشایی ، باید بطور پیش فرض یک سری از ویژگی ها را در درون خود همراه کند تا بتوانیم به آن لقب یک انشای خوب را اطلاق کنیم. این ویژگی ها به شرح زیر می باشند.

۱) ساده و روان باشد

نخستین ویژگی که یک انشای خوب باید دارا باشد ، این است که بسیار ساده و روان نوشته شود. منظور از سادگی چیست ؟ اگر دقت کرده باشید بسیاری از نویسنده ها ، برای بیان آنچه که در ذهن دارند ، پروسه ی بسیار پیچیده ای را روی کاغد پیاده می کنند که مخاطب را دچار سردرگمی می کنند. سهم عظیمی از این پیچیدگی را نیز عدم طبقه بندی موضوعی و محتوایی یک نوشته شامل می شود. به زبان ساده ، سادگی متن یعنی شما بتوانید در ساده ترین قالب ممکن و با استفاده از ساده ترین جملات و ساده ترین کلمات ، آنچه که می خواهید به مخاطب بگویید و آنچه که در ذهن دارید را به او عرضه کنید.برای این کار نیاز دارید که چندین و چند بار داده ها و تک تک جملات متن تان را بخوانید و روی هر کدام از کلمات ، چندین بار تمرکز کنید و ببنید که آیا مخاطب همه ی این کلمات و جملات را آنطور که شما می خواهید وبه آن فکر کرده اید ، متوجه می شود یا خیر؟ همچنین دیگر مفهومی که یک نویسنده ی انشا ، باید به آن توجه داشته باشد ، ذکر این نکته است که متن او نباید چند برداشت متفاوت را به همراه داشته باشد و هیچ جمله ی او به هیچ وجه نباید دچار کژتابی و یا  موجب کج فهمی در ذهن مخاطب شود. از این رو باید شما در ساده ترین و مستقیم ترین شکل ممکن آنچه را که در ذهن دارید بیان کنید. اگر شما بعنوان یک پدر و مادر و حتی یک مدرس می خواهید انشا نویسی را به کودکان و نوجوانان بیاموزید ، سعی کنید ، ابتدا به امر این نکته را به آنان گوشزد کنید که متن آنان باید برای همه ی همسن و سالانشان مفهوم باشد و هر کسی که این متن را می خواند ، متوجه منظور اصلی نویسنده ی انشا بشود. اما دیگر ویژگی که باید بدان اشاره کنیم این است که هنگامی که نویسنده ( منظور کودک و نوجوان شما ) به نگارش یک متن مشغول می شود ، باید به این نکته توجه داشته باشید که خواندن یک متن ، ۳۶۰ درجه با فکر کردن درباره ی یک متن و نگارش آن تفاوت دارد. شاید شما بعنوان یک نویسنده ی انشا بتوانید متن تان را تحلیل کنید و از هر جمله اش آنچه که می خواهید بگویید را بیرون بکشید ، اما اگر جملات شما منظم نباشد ، یا اینکه شما از مفهومی به مفهوم دیگر گریز زده باشید ، مخاطب به شدت سخت ، متن شما را می خواند و آن را متوجه می شود. از این رو می توانیم دیگر عنصر تاثیر گذار در یک انشای خوب را روانی متن بدانیم. در واقع یک متن باید پیوسته و منظم و بدون هیچ حاشیه و پرش مطلبی نوشته شود.

۲) درست و صحیح نوشته شود

یک انشا نیز به مانند دیگر متن های نگارش شده در دنیای نویسندگی باید کاملا صحیح و درست نوشته شود. قواعد صحیح نویسی باید در تمامی انشاهای نگارش شده رعایت شود. قواعد صحیح نویسی نیز به دو بخش تقسیم می شود ، یک قواعد دستوری و دو قواعد نگارش. هنگامی که شما یک انشا می نویسید ، و یا این مسئولیت را به دوش دارید که انشا نویسی را به فرزند خود و یا دانش آموزان خودتدریس کنید ، نیاز به آن دارید که توجه ویژه ای روی ساختارهای دستوری کودکان و نوجوانان داشته باشید. ساختارهای دستوری به چه معناست. شما باید به این نکته توجه کنید که نوشته ی فرزند شما و یا دانش آموز شما ، از زمان افعال درست و صحیحی برخوردار باشد. از چینش واژگان بسیار صحیحی برخوردار شود و واز سوی دیگر غلط های املایی در آن وجود نداشته باشد. چرا که یکی از ویژگی های انشا نویسی که در دل یک انشا باید بدان توجه کرد و باید یکی از هدف گذاری های انشا نویسی دانست ، این است که انشا باید رشد دانش و سواد فردی را برای یک نویسنده به همراه داشته باشد. پس به هیچ وجه در این زمینه کم کاری  سهل انگاری نکنید و سعی کنید آموزش های صحیح ساختارهای دستوری و صحیح نویسی املایی هر واژه را حتما مد نظر قرار دهید و روی آن تمرکز کنید. بخش دوم از صحیح نویسی این است که نویسنده ی انشا ، باید به مسائلی چون قواعد نوشتن یک جمله ، پاراگراف نویسی ، یکپارچگی متن و .. تسلط کامل داشته باشد و متن به هیچ وجه نباید دچار بهم ریختگی به لحاظ نظم نگارش باشد. از این رو شما پدر ومادر گرامی و یا شما مدرس گرامی که کنون مخاطب این مقاله هستید ، باید به این نکته توجه داشته باشید که وقت گذاشتن روی این بخش از ویژگی های یک انشا ، می تواند گام های بزرگ و موثری را در نوشتن یک انشای خوب برای کوودک و یا دانش آموزش شما به ارمغان بیاورد و نتیجه ی خوبی را در بر داشته باشد.

۳) ارتباط موضوع و انشا

بسیاری از کودکانی که انشا می نویسند ، موضوع انشا را خوب درک نکرده اند و اکثرا به همین دلیل است که انشایی بی ربط با موضوع می نویسند.پس توجه داشته باشید که دیگر ویژگی یک انشای خوب این است که متن نگارش شده با موضوع مرتبط باشد. هر میزان نیز که کودک شما و یا دانش آموز شما انشای صحیح و اصولی بنویسند و هر میزان که یک نویسنده تمامی موارد لازم برای نوشتن یک انشای خوب را رعایت کرده باشد ، اما انشای او با موضوعی که در حال نگارش در باب آن است ، همخوانی نداشته باشد ، طبیعتا این انشا از درجه ی اعتبار ساقط است و انشای خوبی نخواهد شد ، چرا که نخستین گام های نوشتن یک انشا ، یعنی درک موضوع انشا در متن رعایت نشده است. یک مثالی نیز در این باب خدمتتان عرض کنیم ، خالی از لطف نیست و کمی نیز فضای بحث برایتان تلطیف می شود. کودکی برای امتحان انشا نویسی ، بسیار بسیار مطالعه می کند. او سعی می کند با خود هر چه که باید و شاید را مرور کند تا بهترین نمره را از این درس بگیرد. از قضا فصلی که او برای امتحان انشا می رود ، فصل بهار بوده و کودک با خود فکر می کند که بدون شک یکی از موضوعات انشا این است که فصل بهار را توصیف کنید و یا اینکه موضوعی در اختیارش قرار میدهند که مربوط به فصل بهار است. او با تمام دانشی که دارد ، به سر جلسه ی امتحان می رود و ناگهان با اولین سوالی که مواجه می شود ، این است که فصل زمستان را توصیف کنید. کودک که تمام مبنای فکری اش را روی فصل بهار گذاشته بود ، جا می خورد ، اما از یک زیرکی استفاده می کند و می نویسد : ” زمستان فصل خوبی است اما بهار…. ” و شروع می کند از فصل بهار نوشتن. این مثال هر چند طنزی در دل خودش دارد اما بسیاری از دانش آموزان و انشا نویسان امروزی با این مشکل مواجه هستند و باید پیش از نوشتن انشا به آنان تفهیم کرد که موضوع انشا چیست و چگونه می توانند متنی بنویسند که مرتبط با موضوع انشا باشد.

۴) مختصر بنویسید

هر متنی بنا برقالبی که نوشته می شود ، دارای ویژگی های ساختاری به لحاظ طول نوشتار است. بعنوان مثال ، شما هنگامی که می خواهید یک رمان بنویسید ، نیاز دارید که به شرح و بسط تمامی ارکان نوشته ی تان بپردازید و این نکته بیش از هر چیزی در طول نوشتار شما خودش را نشان میدهد. از سوی دیگر وقتی شما داستان کوتاه می نویسد و یا یک نامه را نگارش می کنید ، باید به این امر توجه داشته باشید که قالب شما برای شما یک محدودیت کلمات و همچنین طول نوشتار لحاظ می کند و شما ملزم هستید که حتما در همان بازه ی کلمات ، متن خودتان را به انتها برسانید. این امر در انشا نویسی نیز صادق است. هنگامی که شما قصد به نوشتن یک انشا می کنید ، باید بدانید که چه میزان محدودیت کلمات دارید. این امر بستگی به فرصتی که یک مدرس و یا یک موضوع در اختیار شما قرار میدهد ، نیز دارد اما به طور کلی در انشا نویسی نکته ی مهم این است که تمامی آنچه که می خواهید بگویید را در خلاصه ترین شکل ممکن ، بیان کنید و این کلید موفقیت شما در رسیدن به یک انشای خوب است. شما بعنوان یک نویسنده و یا بعنوان یک پدر و مادر و یا یک مدرس ، ملزم به آن هستید که از بسط دادن و همچنین زیاده گویی ها در نوشتار و یا انتقال مطالب پرهیز کنید و سعی کنید که در کوتاه ترین بازه ی ممکن بیشترین بهره وری را در متن خود نمایان کنید.

۵) باور و اعتقاد قلبی به نوشته ی تان داشته باشید

انشا نویسی ، یک بستر رشد شخصی و شخصیتی است. اگر شما بعنوان یک نویسنده نتوانید آنچه را که به آن باور قلبی دارید و یا آنچه را که ذهنتان به آن فرمان میدهد ، را بر روی کاغذ بیاورید ، باعث می شود که انشای شما و متنی که برای انشای خودتان نوشته اید ، حس نا آشنا و غریبی را در مخاطب ایجاد کند. اگر شما بر اساس باور قلبی تان دست به نوشتار یک انشا نزنید ، آنگاه است که هم مخاطب شما از متن شما راضی نخواهد بود ،چرا که شما بسیار ساده و راحت المان هایی را در متن استفاده می کنید که مخاطب با کنار هم گذاشتن آنان متوجه می شود که شما ناراست می گویید و هم از سوی دیگر شما خودتان به شخصه با متن خودتان راحت نخواهید بود ، چرا که ذهن شما یک دستور میدهد و قلم شما بر خلاف آن دستور چیز دیگری می نویسد و این موجب می شود که متن شما از لحاظ محتوایی دچار یک بهم ریختگی معنایی و عدم یکپارچگی محتوا باشد. نکته ای که باید پدر و مادرها به آن توجه داشته باشند و مدرسین نیز به آن اهتمام ویژه بورزند ، ذکر این نکته است که به هیچ وجه نباید شرایطی را برای یک کودک و یا یک نوجوان فراهم آورند که در آن کودک و نوجوان به دلایل مختلفی از آنچه که در قلب خویش دارد ، دوری کند و چیزی بر خلاف عقیده و باور خود بنویسد. در این باب مثال ساده ای را پیش تر خدمتتان عرض کرده ایم و آن مثال معروف ، علم بهتر است یا ثروت ، می باشد. بسیاری از دانش آموزان و آنانی که می خواهند در باب این موضوع انشا بنویسند. بر خلاف باورهای قلبی شان که معتقدند ثروت بهتر است ، بخاطر رضایت دیگران و یا ترس از اینکه نمره ی خوبی دریافت نکنند ، سعی می کنند علم را انتخاب کنند و اگر شما متن این انشاها را مرور کنید ، در می یابید که به چه میزان هر کدام از این متن ها مصنوعی و به دور از واقعیت نوشته شده اند.

 قالب های انشا نویسی

انشا نویسی نیز به مانند دیگر سبک های نویسندگی ، قالب ها و انواع گوناگونی دارد. در انشا نویسی به فراخور موضوعاتی که یک انشا شامل می شود ، فرم ها و قالب های متفاوتی از انشا را دارا هستیم که هر کدام قوانین و قواعد خودشان را برای نگارش دارند.در این بخش از آموزش انشا نویسی سعی داریم شما را با قالب های متفاوت و گوناگون انشا نویسی آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی هر چه تمام تر ، در هنگام برخورد با هر کدام از عنوان های انشا نویسی ، رویکرد مناسب را برای نگارش یک انشا در پیش بگیرید.این کار چندین لطف برای شما دارد. نخستین موهبتی که شناخت انواع انشا در اختیار ما قرار میدهد این است که  ، ما در اولین مراحل و اولین گام های آموزش انشا نویسی به کودکان و نوجوانان ما ، نیاز داریم که دست آنان را گرفته و آنان را به مثابه کودکی که تازه پا به راه رفتن گذاشته است ، قدم به قدم به نوشتن یک انشا راهنمایی کنید. وقتی شما بدانید با کدام نوع و قالب از انشا مواجه هستید ، می توانید راحت تر و با رویکردی آگاهانه تر ، به ذکر تمریناتی بپردازید که کودک شما در قالب آن ، بتوانید انشای خودش را بنویسید. بعنوان مثال فرض کنید اگر انشای شما توصیفی است ، و موضوع انشایی که قرار است کودک و نوجوان شما بنویسد ، یک انشای توصیفی است ، شما می دانید که چطور ذهن او را با پرسش هایی تحریک کنید که کم کم به درک و توصیف دقیق تری از یک موضوع برسند. دیگر لطف و موهبتی که انواع و قالب های انشا نویسی در اختیار شما قرار میدهد این است که شما می توانید درک دقیقی از مقیاس های استعدادی فرزندتان در انشا نویسی داشته باشید و از آن بعنوان بخشی از راه پیشیرفت او در آینده استفاده کنید. اگر به عنوان مثال ، کودک و یا نوجوان شما در نوشتن انشاهای تحلیلی و استدلالی قوی تر است ، شما می توانید این دورنما را در ذهن داشته باشید که وی استعداد بالایی در علوم تحلیلی و استدلالی دارد و می توانید به کمک این امر ، در انتخابات او برای آینده ی زندگی خود ، کمک کنید. رویکرد دیگری که می تواند انواع قالب های انشا نویسی ، به ما هدیه دهد این است که هر کدام از وجوه انشا نویسی می تواند درک درست شخصیت کودک ما را در اختیار ما قرار دهد تا ما به کمک آن رویکردهای عملی و تسلط ذهن را نسبت به او اعمال کنیم. اگر بعنوان مثال ما می خواهیم رویکردهای عملی و تربیتی یک کودک را مورد اصلاح قرار دهیم و در می یابیم که کودک ما در نگارش انشاهای انتخابی ، بسیار بسیار قوی است. آنگاه اگر بخواهیم در تربیت او یک روش اصلاحی و تربیتی را در پیش بگیریم ، از گزینه های انتخابی برای اصلاح استفاده می کنیم. یک مثالی در این باب خدمتتان ارائه می کنم ، امیدوارم بحث برایتان کامل روشن شود . کودکی را فرض کنید ، که در انجام کارهای روزمره اش و در اولویت گذاری میان کارهایش با مشکل مواجه است. پدر و مادری که انشا نویسی را در ذهن یک کودک نهادینه کرده باشد و بداند که کودکش در نوشتن انشاهای با قالب انتخابی قوی است ، آنگاه می تواند برای تربیت و اصلاح رفتار کودکش در خصوص عدم اولویت گذاری ها ، از انشا نویسی بهره بگیرد و برای او انتخاب هایی قائل شود و او را کمک کند که بهترین بازده را داشته باشد و رفتارش را اصلاح کند. حال به تفصیل این ها را در ادامه ی مطلب برایتان ذکر می کنیم و آنگاه می توانید به راحتی هر چه تمام تر ارزش هر کدام از این انواع انشا نویسی را درک کنید.

ما موضوعات و قالب های متفاوتی برای یک انشا قائل هستیم . نظیر اینکه  موضوع انشا طنز  ، انشا در مورد باران ، انشا طنز خنده دار، انشا طنز درباره تلفن همراه ، موضوع انشا ازاد ، انشا در مورد مادر ، نمونه هایی از این انشا ها و نمونه ها هستند . همچنین ما یک سری از موارد دیگر هم داریم که موضوعات در مقیاس سال های تحصیل مطرح می شوند و نمونه های آن ها را می توان بعنوان مثال مثل : موضوع انشا برای پایه هفتم ، موضوع انشا برای دوره راهنمایی ، انشا کوتاه پایه دوم ، انشا آزاد پایه ی سوم ، موضوع انشا ابتدایی برای پایه های اول تا سوم و موضوع های جالب برای نوشتن داستان و انشا در کنار هم ، به شمار آورد.

در یک نمای کلی انشا نویسی ، به قالب ها و انواع زیر تقسیم می شوند :

الف ) نقلی

به انشاهایی گفته می شود که در طی آن ، نویسنده ی انشا ، باید از زبان کسی دیگر انشای خودش را نگارش کند. بعنوان مثال ، موضوعات انشایی چون ”  از زبان نیمکت با دانش‌آموزان حرف بزنید ” . به این دست از انشاها ، انشاهای نقلی می گویند. به این دلیل که شما باید خودتان را جای کسی دیگر بگذارید و آنگاه به نقل یک ماجرا از زبان یک شخص و یا یک شی دیگر بپردازید. این دسته از انشاها و قالب ها ، عمدتا یک تاثیر بسیار واضح در کودکان و نوجوانان دارد و آن این است که کوودکان و نوجوانان می آموزند که چگونه خود را جای دیگری بگذارند و از زبان کس دیگر سخن بگویند. این اتفاق باعث می شوند که در شرایط سخت زندگی و یا در بسییاری از موقعیت های زندگی ، کودک بتواند خودش را جای دیگران بگذارد و به حل مسئله بپردازد. بسیاری از روانشناسان از این شیوه بعنوان روشی برای کنترل خشم در کودکان استفادده می کنند. هنگامی که یک کودک بتواند از دیدگاه شخص دیگری به مقوله ی خشم نگاه کند ، آنگاه است که می تواند تصمیمات منطقی تری اعمال کند و یا در مثالی دیگر هنگامی که ما بتوانیم خودمان را جای دیگری بگذاریم ، خصوصا در موقعیت های اجتماعی باعث می شود که بتوانیم رفتار اجتماعی خوبی را از کودکان و نوجوانانمان شاهد باشیم.

مثال های انشای نقلی :

  • زندگی ببر مازندران از زبان خودش
  • صحبت تبلت (یا موبایل، لپ تاپ) با من
  • مکالمه دریا و صخره ساحل
  • صحبت مترسک و گنجشک‌ها
  • مکالمه سیر و شلغم
  • سرگذشت مداد سیاه از زبان خودش
  • مکالمه در و پنجره

ب) توصیفی

به انشاهایی گفته می شود که در طی آن ، نویسنده ی انشا ، باید به توصیف شخصیت خاصی و یا موقعیت خاصی در دور و بر خودش بپردازد. بعنوان  مثال موضوعی چون  : “زندگی کنونی خودتان را بدون تکنولوژی توصیف کنید ” . در این دسته و این دست قالب های انشا نویسی ، نویسنده ی انشا این فرصت را دارد که به درک درستی از شرایط و همچنین موقعیت اتفاقات پیرامون خود برسد. این دسته از انشاها می تواند روحیه ی نوع دوستی ، هوش و همچنین هوشیاری کوودکان و نوجوانان را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.

مثال انشاهای توصیفی :

  • بهترین نعمت خدا به انسان‌ها از نظر شماچیست؟
  • روزی که زیر باران خیس شدم
  • آسمان شب را توصیف کنید
  • خنده‌دارترین اتفاقی که برایم افتاد
  • اگر یک دانشمند هسته‌ای شوم
  • دوست دارم این‌گونه انسانی باشم
  • بهترین راه رسیدن به خوشبختی
  • آشنایی با اندیشه بزرگان
  • آیینه به من چه می‌گوید؟
  • اگر در یک کلبه یخی زندگی می‌کردم
  • اگر خانه‌مان پر از سوسک بود
  • زندگی کنونی خودتان را بدون تکنولوژی توصیف کنید.
  • اگر من رئیس جمهور بودم، چه می‌کردم؟
  • من کیستم؟
  • معلم انشای من کیست؟
  • شهر من
  • بهترین روز زندگی من
  • یک روز بارانی را توصیف کنید
  • زیبایی های بهار
  • بهترین شعر یا داستانی که خوانده ام
  • عشق مادرانه چیست؟
  • تصور کنید یک جنگلبان هستید
  • درباره ی دزدی چه میدانم؟
  • پرندگان در زمستان
  • انسان های نیکوکار چگونه رفتار میکنند؟
  • حیوانات در حال انقراض
  • انسان های حسود چگونه فکر میکنند؟
  • کسی که از او متنفرم، چگونه فردی است؟
  • نگارگر هستی
  • صدای پای پدر (یا مادر) پس از برگشتن از کار
  • اگر فصل‌ها جابجا می‌شد
  • زیباترین صدایی که شنیده‌ام
  • آنچه در چشم‌های مادر می‌بینم

ج) انتخابی و تصمیم گیری

در این نوع از قالب های انشا نویسی ، نویسنده ی انشا باید میان دو عاملی که در عنوان انشا برای او طرح ریزی شده است ، انتخاب کند و دست به تصمیم گیری بزند و سپس انشایی برای آن بنویسند. موضوعی چون : ” چه اندازه بلندپروازی خوب است و چقدر بد؟ ” . در چنین شرایطی نویسنده ، یعنی کودک و یا نوجوان ما این فرصت را دارد که با مقایسه ی میان دو گزینه انتخاب و تصمیم گیری دقیقی را اعمال کند.این کار به او کمک خواهد کرد که در موقعیت های مختلف زندگی ، میان دو راهی های زندگی و یا میان تصمیم گیری های سخت زندگی ، راه درست و منطقی را انتخاب کند.

مثال انشاهای انتخابی و تصمیم گیری :

  • چه اندازه بلندپروازی خوب است و چقدر بد؟
  • غروب جمعه چه کنیم که دلمان نگیرد؟
  • کتاب‌های زمان بچگی را چه کنیم؟
  • زندگی در کنار حیوانات خوب است یا بد؟
  • در آینده پولدار میشوم یا دانشمند؟
  • اگر روزی پولدار شدید ، در ایران سفر می کنید یا به خارج می روید؟
  • علم بهتر است یا ثروت؟
  • معلم سخت گیر بهتر است یا معلم مهربان؟

د ) تخیلی

بسیاری از موضوعات انشا که این روزها در مدارس از آن استفاده می شود ، موضوعات تخیلی است. موضوعات تخیلی به موضوعاتی گفته می شود که در آن نویسنده یا همان کودک و نوجوان از تخیل خود استفاده می کند و انشای خودش را به ثمر می رساند. موضوعی چون : ” اگر من رئیس جمهور بودم، چه می‌کردم؟ ” . این دست از انشاها باعث می شود که نویسنده شادابی و طراوت ذهن خود را حفظ کرده و به موضوعاتی جدید با ایده های جدید فکر کند.

مثال انشاهای تخیلی:

  • اگر مخترع بودم،چه چیزی اختراع میکردم؟
  • نامه ای به یک دانشمند(یا انیشتین)
  • تخیلی ترین خوابی که دیدم
  • اگر یک دانشمند هسته‌ای شوم
  • اگر روزی پرنده شوم
  • اگر روزی پدر/مادر شوم
  • اگر به فضا می رفتم ، چه پیامی برای مردم جهان می فرستادم؟

ه) استدلالی و تحلیلی

به انشاهایی که در آن نویسنده باید از استدلال و تحلیل های منطقی برای نگارش انشای خود استفاده کند ، انشاهای تحلیلی و استدلالی می گویند. این دست از انشاها فرصت فکر کردن و همچنین استدلال را به نویسنده میدهند و لازم به ذکر است که بگوییم که به چه میزان این انشاها می تواند قوه ی تحلیل کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار دهد و آن را رشد دهد. به موضوعاتی چون : ” خانواده خوب چه نقشی در موفقیت دارد؟ ” ، انشاهای تحلیلی می گویند. انشاهای تحلیلی نقش بسیار پر رنگی در شکل گیری ذهن خلاق کودکان و نوجوانان دارد و بنا به تحقیقات جامعه شناسان ، کودکان و نوجوانانی که بیشتر در معرض این گونه از انشاها قرار می گیرند ، انسان های بسیار منطقی و بسیار تحلیل گری در آینده ی زندگی خود می باشند. این دست از انشاها به طور مستقیم بر روی خلاقیت و همچنین ویژگی های خلاقانه ی ذهن یک نویسنده تمرکز دارد.

مثال انشاهای تحلیلی :

  • نقد و بررسی یک کتاب
  • چرا باید راست بگوییم؟
  • چگونه خلاق باشیم؟
  • خانواده خوب چه نقشی در موفقیت دارد؟
  • فواید درختکاری برای آیندگان
  • چگونه باید قدر فرصت ها را دانست؟
  • چرا باید با دیگران دوست باشم؟
  • فایده ی راستگویی و ضرر دروغگویی چیست؟
  • چگونه بین انسان ها دیوار به وجود می آید؟
  • چگونه در زندگی پیشرفت کنیم؟
  • فواید برقراری ارتباط با دنیای دیگران چیست؟
  • آیا خنده رو بودن همیشه خوب است؟
  • چرا پرنده ها کوچ میکنند؟
  • آیا دروغ گویی همیشه بد است؟

تمامی قالب های انشا نویسی ، در همین چند عنوان خلاصه می شود و همه ی انشاهایی که کنون در مدارس به کودکان و نوجوانان سپرده می شود ، در همین چند حیطه است. هر کدام از این قالب های انشا نویسی ، می تواند به تنهایی مسیر انشای یک کودک و یا یک نوجوان را تعیین کند ، اما باید این نکته را نیز ذکر کنیم ، که لزوما هیچ قالبی بطور انحصاری نمی تواند انشایی جامع را برای نویسنده به همراه داشته باشد ، بلکه هر کدام از این قالب ها در جایگاه خود می توانند در یک انشا حضور داشته باشند و به ایفای نقش خود بپردازند. در بسیاری از نمونه انشاهای رویت شده ، ما به این نکته پی بردیم که همه ی انشاها بلا استثنا از چندین و چند از این قالب ها بهره می گیرند و اگر بخواهیم نگاه علمی به این قضیه داشته باشیم باید بگوییم که هر کدام از این قالب ها با دیگر انواع انشا نویسی به نوعی هم پوشانی دارند.اگر بخواهیم یک مثال شفاف و روشن ذکر کنیم ، باید این چنین بگوییم که بعنوان مثال در یک قالب انشای ” انتخابی ” با موضوع : علم بهتر است یا ثروت ؟ ، نویسنده به ناچار مجبور است که از گونه های تحلیلی و استدلالی نیز بهره بگیرد و یا اینکه دست به توصیف موقعیت و جایگاه علم در هر جامعه ای بزند. پس از این رو می توانیم این چنین بگوییم که قالب های انشا نویسی هر کدام مکمل یکدیگرند و هر کدام در جایگاه خود می توانند به رقم خوردن یک انشای جامع و اصولی کمک کنند. اما به هر طریق نیز بسیار مهم است که شما بعنوان یک پدر و مادر و یا بعنوان کسی که مسئولیت تدریس انشا نویسی را به عهده دارید به انواع این قالب ها آشنا باشید و هدف از نگارش هر کدام از این قالب ها را بطور شفاف برای خود تصویر کنید و سپس به کودکان و نوجوانان خود در قالب یک گفتگو و یا تمرین هایی که در ادامه به آن می پردازیم ، منتقل کنید ، تا آن ها بطور ناخود آگاهی بهترین تصمیم و بهترین رویه را برای قلم زدن در باب یک موضوع را انتخاب کنند.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

انشانویسی درباره آرزوها با دو شیوه مختلف

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا