حکم روزه گرفتن زن بدون اجازه شوهر چیست؟ می تواند روزه واجب بگیرد؟

در این مطلب از جدول یاب به این موضوع می پردازیم که حکم روزه گرفتن زن بدون اجازه شوهر چیست؟ می تواند روزه واجب بگیرد؟ با هم در ادامه می خوانیم.

حکم روزه گرفتن زن بدون اجازه شوهر

حکم روزه گرفتن زن بدون اجازه شوهر

اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبی حق شوهرش از بین برود

مسأله ۱۷۴۰ اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبی حق شوهرش از بین برود (۱) و همچنین اگر شوهر، او را از گرفتن روزه مستحبی جلو گیری کند، بنا بر احتیاط واجب باید خودداری کند.

(۱) (گلپایگانی، صافی:) روزه بر زن حرام است و احتیاط مستحب آن است که اگر حق شوهر هم از بین نرود، بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.

(خوئی:) روزه او حرام است ((تبریزی:) روزه او باطل است) و احتیاط واجب آن است که اگر حق شوهر هم از بین نرود، بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.

(فاضل:) جایز نیست روزه بگیرد بلکه اگر حق شوهر هم از بین نرود ولی شوهر او را از گرفتن روزه مستحبی جلوگیری کند بنا بر احتیاط واجب باید خودداری کند.

(نوری:) جایز نیست روزه بگیرد بلکه اگر حق شوهر هم از بین نرود احتیاط واجب آن است که بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

احکام روزه و عادت ماهیانه بانوان

چه کارهایی روزه را باطل می کند

آیا نیت روزه باید بر زبان گفته شود

روزه دختر و پسر تازه به سن تکلیف رسیده

(زنجانی:) روزه او حرام است و بنا بر احتیاط، از حقوق شوهر آن است که زن بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.

(مکارم:) مسأله روزه گرفتن زن (روزه مستحبی) در صورتی که حق شوهرش از بین برود بدون اجازه او جایز نیست و اگر حق او از بین نرود نیز بنا بر احتیاط واجب باید با اجازه شوهر باشد.

(سیستانی:) مسأله اگر روزه مستحبی زن با حق استمتاع شوهر منافات داشته باشد حرام است و هم چنین روزه ای که واجب است ولی روز معینی ندارد مانند نذر غیر معین و در این صورت بنا بر احتیاط واجب روزه باطل است و از نذر کفایت نمی کند. و هم چنین است بنا بر احتیاط واجب اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبی یا واجب غیر معیّن نهی نماید اگر چه با حق او منافات نداشته باشد و احتیاط مستحب آن است که بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.

(بهجت:) مسأله بنا بر احتیاط روزه مستحبی برای زن، بدون اذن شوهر صحیح نیست، چه منافات با حق شوهر داشته باشد و چه نداشته باشد، و اگر شوهر به خاطر منافات با حقش، زن را از روزه ای که به نحوی بر خود واجب نموده منع کند، در صورتی که وقت روزه وسعت دارد زن نباید روزه بگیرد، ولی اگر وقت روزه تنگ شود اذن شوهر شرط نیست.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

روزه مستحبى زن

پرسش ۸۹ . آیا براى گرفتن روزه هاى مستحبى، اجازه شوهر لازم است؟

همه مراجع (به جز بهجت، صافى و مکارم): اگر با حق زناشویى شوهر منافات داشته باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجازه بگیرد. امّا اگر شوهر او را از روزه گرفتن باز دارد، باید اطاعت کند؛ هر چند با حق زناشویى او منافات نداشته باشد.[۱]

آیات عظام بهجت و مکارم: بنابر احتیاط واجب، باید از شوهر اجازه بگیرد؛ هر چند با حق زناشویى او منافات نداشته باشد.[۲]

آیه اللّه  صافى: اگر با حق شوهر منافات داشته باشد، باید از شوهر اجازه بگیرد و  اگر منافات نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجازه بگیرد. اگر شوهر، او را از  روزه گرفتن باز دارد، باید اطاعت کند؛ هر چند با حق زناشویى او هم منافات  نداشته باشد.[۳]

  • [۱]. امام، سیستانى و نورى، تعلیقات على العروه، اقسام الصوم، السابع ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۱، م۱۰۶۷ ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۰۶۷ و دفتر: خامنه اى.
  • [۲]. مکارم، تعلیقات على العروه، اقسام الصوم، السابع ؛ بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۱۱۸۶.
  • [۳]. صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۱۳۹۹.(احکام روابط زن و شوهر، پرسمان).

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی

روزه مستحبی زن بدون اجازه شوهر

پرسش :اگر زن بخواهد روزه مستحبی بگیرد، آیا اجازه شوهرش لازم است و اگر شوهر راضی نباشد، حرام است؟
پاسخ :روزه گرفتن زن (روزه مستحبّى) در صورتى که حقّ شوهرش از بین برود بدون اجازه او جایز نیست، و اگر حقّ او از بین نرود نیز، بنابر احتیاط واجب باید با اجازه شوهر باشد، همچنین روزه مستحبّى اولاد اگر اسباب اذیّت پدر و مادر شود جایز نیست، ولى اجازه گرفتن از آنها لازم نمى باشد.

اذن شوهر در بجا آوردن روزه های واجب [قضای روزه واجب]

پرسش : آیا زن برای گرفتن روزه های واجب و قضای آنها نیاز به اجازه شوهر دارد یا خیر؟
پاسخ : در روزه ماه مبارک رمضان و روزه های قضایی که وقت آن کم است(مثلا ۱۰ روزه قضا از رمضان گذشته مانده و ۱۰ روز نیز تا رمضان فرصت دارد) نیازی به اجازه شوهر نیست و باید روزه بگیرد ولی در روزه های نذر، مستحبی و روزه های قضایی که تا ماه رمضان وقت کافی دارد و روزه گرفتن مزاحم حقوق شوهر می شود باید از شوهر اجازه بگیرد. البته در قضای روزه رمضان که وقت کافی دارد اگر بدون اطلاع شوهر روزه گرفت و بعد از اذان ظهر شوهر تقاضای تمکین و مانند آن نمود زن باید روزه خود را ادامه دهد. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آیت الله سیستانی

مسأله ۱۷۰۹ ـ اگر روزه مستحبی زن با حق استمتاع شوهر منافات داشته باشد حرام است ، و همچنین روزه‏ای که واجب است ولی روز معینی ندارد مانند نذر غیر معین ، و در این صورت ـ بنابر احتیاط واجب ـ روزه باطل است و از نذر کفایت نمی‏کند ، و همچنین است ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبی یا واجب غیر معین نهی نماید ، اگر چه با حق او منافات نداشته باشد و احتیاط مستحب آن است که بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد .
مسأله ۱۷۱۰ ـ روزه مستحبی اولاد ، اگر اسباب اذیت ـ ناشی از شفقت ـ پدر و مادر شود حرام است . رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی .


آیت الله شبیری زنجانی
۲۵۱ – آیا زن مى‏تواند بدون اجازه شوهر خود روزه مستحبی یا اجاره ای بگیرد؟
پاسخ

اگرمنافات با حقوق شوهر داشته باشد جایز نیست، در غیر اینصورت اگر وقت عمل به اجاره وسعت داشته باشد  هم بنابراحتیاط جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا