چرا هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد، ثواب یک ماه روزه را دارد؟

در این مطلب از جدول یاب به بررسی این سوال می پردازیم که چرا هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد، ثواب یک ماه روزه را دارد؟ . امیدواریم مفید واقع شود.

سه روز آخر ماه شعبان

سه روز آخر ماه شعبان

پرسش
طبق روایات هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد، ثواب یک ماه روزه را دارد. از این روایت می توان برای ادای روزه های قضای یک ماه رمضان استفاده کرد؟

پاسخ اجمالی
خیر. روایاتی که درباره ی مقدار و کیفیت ثواب نماز و روزه در روزها و ماه های خاص، یا نماز و روزه در محل های خاص مثل مکه و مدینه وارد شده است، دلیل بر بالا بودن ارزش و پاداش عبادت در چنین زمان ها و مکان های است. اما از نظر جانشینی چنین اعمالی، برای اعمال واجبی که از انسان قضا شده – مانند نماز و روزه و … – در صورتی که با نیت قضا انجام شوند، جایگزین یک روز خواهند بود نه بیشتر از آن.

به بیانی دیگر، بدیهی است که این روزه هنگامی جایگزین روزه ی قضای رمضان می شود که نیت شخص روزه دار، نیت قضای رمضان باشد و الاّ اگر روزه ی مستحبی نیت کند، نه تنها جایگزین قضای رمضان نمی شود، بلکه اساساً تا زمانی که انسان قضای روزه ی واجب بر ذمه اش باشد، نمی تواند روزه ی مستحبی بگیرد، بر خلاف نماز که با داشتن نماز قضا، می تواند نماز مستحبی بخواند.[۱]

منابع:
[۱] اجوبه الاستفتاءات فی الصوم، ص۲۱

بیشتر بخوانید:

دعای وداع با ماه شعبان و حلول ماه رمضان با نوای میثم مطیعی + صوت

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا