آیا در خانه نیز می توان معتکف بود و اعمال اعتکاف را بجا آورد ؟

معتکف / روزهایی را سپری می کنیم که هفتمین ماه قمری سال محسوب می شود. ماهی برای خودشناسی و خداشناسی؛ ماهی برای استغفار امت پیامبر(ص).

معتکف

معتکف

از فضیلت ماه رجب هرچه بگوییم نمی توانیم حق مطلب را ادا کنیم.در روزهای رجب مانند مسافری هستیم که می خواهد با هر شرایط و سختی خود را به مقصد برساند.

یکی از راه هایی که برای رسیدن به مقصد وجود دارد، استفاده از روزها و شب هایی است که با توسل به آنها و قرب الهی، می توان از بلایا و معایب بسیاری دور شد و توشه مناسبی را برای سر منزل نهایی خود ذخیره کرد. یکی از اعمالی که در ماه رجب توصیه فراوانی به انجام آن شده، اعتکاف است.

اعتکاف یعنی مدتی در جایی ماندن و روزه داری کردن. هیچ عملی مانند اعتکاف فرد را به خود وابسته نمی‌کند؛ تا جایی که بعد از اتمام سه روز روزه داری و راز و نیاز با خدا، انسان دیگر میلی برای برگشت به زندگی و انجام کارهای اجتماعی و جداشدن از حال و هوای معنوی ندارد.

اما این روزها با سال های قبل کمی فرق دارد؛ شیوع بیماری کرونا در جهان و ورود آن به کشورمان مسئولان را بر آن داشت تا برای پیشگیری از ابتلای بیشتر مردم به این بیماری ناشناخته، بسیاری از برنامه ها  و تجمعات عمومی را لغو کنند؛ از همین رو برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد و به صورت جمعی لغو شد.

حال این سوال پیش می آید که آیا می توان در خانه هم اعمال این مراسم دینی را به جا آورد و معتکف شد؟ آیا در این صورت خداوند  پاداش اعتکاف در مسجد را برای ما در نظر می گیرد؟ اصلاً اصل اعتکاف به چه معناست و چه چیزی در آن مهم است؟

آیا در خانه هم می‌توان معتکف بود و اعمال اعتکاف را به جا آورد؟

در این باره با حجت الاسلام و المسلمین ریاضت گفت و گو کردیم که در ادامه آن را می خوانید:

اعتکاف یعنی بریدن از غیرخدا و خلوت کردن با خالق هستی

حجت الاسلام و المسلمین ریاضت کارشناس امور مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار درباره برگزاری مراسم اعتکاف و مناجات با خداوند در این عمل دینی گفت: اعتکاف در اصل یک عمل مستحب است؛ اما اگر انسان معتکف بشود طبق شرایط اعتکاف و ۲ روز از اعتکاف بگذرد، اعتکاف به آن فرد واجب است.

وی ادامه داد: امسال به خاطر شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا در جامعه، تجمعات مختلف از جمله مراسم معنوی اعتکاف لغو شده است. اما باید توجه داشت که اصل اعتکاف تجمع نیست؛ اعتکاف یعنی بریدن از غیرخدا و خلوت کردن با خالق هستی. در زمان‌های قدیم هم مردم برای اعتکاف در گوشه‌ای می‌نشستند و ۳ روز با کسی صحبت نمی‌کردند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: خلوت کردن با خدا در هر جا و مکانی می‌تواند صورت بگیرد؛ ما می‌توانیم در هرجایی از خانه با خدای خود خلوت کنیم. خلوت با پروردگار یک رابطه دلی است؛ یعنی من در وجود خودم و در محیط شلوغ کارم هم می‌توانم با خدا خلوت کنم.

مهم‌ترین عمل در اعتکاف تفکر است

وی افزود: در این روز‌ها هر کسی می‌تواند در خانه و منزل خود با خدای خودش راز و نیاز و صحبت کند. مهم‌ترین عمل در اعتکاف تفکر است. این که فکر کنیم چه کرده ایم و چه کار‌هایی باید انجام دهیم؟

حجت الاسلام ریاضت گفت: بخش مهم اعتکاف، استغفار است. ما در منزل خودمان هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. خواندن دعا‌های مختلفی در اعمال ۳ روزه اعتکاف رجبیه توصیه شده است؛ مخصوصاً اعمال ام داوود که هر کسی می‌تواند آن را انجام بدهد. اعمال ام داوود، فقط برای معتکفین نیست؛ هر انسانی اگر معتکف هم نباشد، می تواند اعمال ام داوود را به جا بیاورد. اصل دعای ام داوود برای این است که گمشده خود را پیدا کنیم. اعتکاف یعنی خلوت. طلب عفو و استغفار و تقاضای پیدا شدن گمشده مان. با انجام اعمال ام داوود هم می‌توانیم در منازل خود مراسم اعتکاف را داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از اعمالی که در زمان اعتکاف بسیار سفارش شده، بحث تفکر و اندیشه است. باید روی عبارت همین دعا‌هایی که می‌خوانیم، تفکر کنیم. در معانی آن‌ها تعقل کنیم. ما می‌توانیم با همین اعتکاف و توسل در منازل خود و با دعا خواندن، ریشه این ویروس را در کشور بخشکانیم. خداوند ارحم الراحمین است.

وی در پایان گفت: ما در منزل می‌توانیم اعمال اعتکاف را به جا بیاوریم؛ خدا هم پاداش اعتکاف را برای ما می‌نویسد.

بیشتر بخوانید:

نماز شب ۱۳ رجب و اعمال مخصوصه + نماز ۱۴ و ۱۵ رجب | ایام البیض

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا