آشنایی با متداول ترین سوالات مربوط به مهریه + پاسخ

مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است؟ جمله‌ای که همیشه در هنگام تعیین مهریه می‌­شنویم اما این جمله در واقعیت تا چه اندازه نمود دارد؟ در واقع شرایط مهریه چگونه باید تعیین شود؟ چنانچه مهریه تعیین نشود آیا عقد ازدواج نیز باطل است؟ آیا با توجه به قوانین جدید امکان ثبت و وصول مهریه بیش از ۱۱۰ عدد وجود ندارد؟ چگونه مهریه‌ای تعیین کنیم که به صورت واقع بینانه قابل وصول باشد؟ وصول مهریه از چه طرقی امکان‌پذیر است؟ همه­‌ی این سؤالات و بسیاری دیگر حاکی از وسعت مباحث و قوانین و دغدغه‌های مربوط به مهریه است که در این مقاله به تعدادی از آنها پاسخ خواهیم داد.

پرسش و پاسخ در مورد مهریه

حقوقی

سوال: با سلام خدمت تمام وکلای عزیز بنده در مورد مهریه اقدام کردم که ۶۰۰ سکه هست ولی شوهرم اعتراض زدن که اعسار از پرداخت ابطال تمبر هست حالا برای من یک دادخواست علیه من آمده آیا برای اعتراض اینطور پیامی میاد یا شکایت کرده علیه من مگه ایشون هم باید ابطال تمبر کنند منکه ابطال تمبر کردم ۲۰۰ شد آیا میشه ایشون ازم شکایت کنند لطفا راهنماییم کنید ممنونم از شما

پاسخ: بله .سوالتان نا مفهوم است تماس بگیرید.

مهریه

سوال: ۱۱۴ تا سکه برای مهریه و یک باب منزل مسکونی به متراژ ۸۵ متر در منطقه پیروزی از پسرم خواستند وقتی منزلی وجود نداره چطور درخواست منزل میکنن در صحبتهای آنها شنیدم که میتونن قیمت منزل را محاسبه کنند و درخواست پول منزل را خواهان شوند آیا این کار شدنی است. بجز ۱۱۴ تا سکه. گفتن بخاطر مسائل قضایی و کیفری راحت تر از سکه میشه بهش رسید.

پاسخ: بله

توقیف خودرو

سوال: باسلام عرض خسته نباشید من خودروی خود را ۲ سال پیش به پدرم فروختم ولی فقط بینمون قولنامس و الان خانومم خودرو رو برا مهریه توقیف کرده. من الان میتونم با قولنامه رفع توقیف کنم ؟

پاسخ:خیر . البته به آن شعبه مراجعه کنی شاید قبول کنند.

وکالت طلاق

سوال: باسلام، بنده ۶ساله ازدواج کردم و همسرم با شکایت مهریه و گرفتن بخشی از آن درخواست وکالت طلاق را دارد در مقابل دادن سند محضری برای بخشش مهریه و حق و حقوق وی، چگونه وکالتی بهش بدم که وکیلش نتونه دردسری برام درست کنه، حکم عدم تمکینش رو هم گرفتم، آیا میتونم وکالتی بدم که به راحتی نتونه طلاق بگیره و برای مهریه هم نتونه رجوع کنه، باتشکر

پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

فرار از دین

سوال: سلام و خسته نباشید. من تاریخ سیزده آذر نودوهفت حسابمو خالی کردم و به حساب برادرم واریز کردم. تاریخ ۱۴/۹/۹۷ برگه لازم الاجرا از ثبت اسناد برایم امد و ثبت اسناد در تاریخ ۱۷/۰۹/۹۷ جواب استعلام را به دادگاه داده که چیزی بنامم نبوده. و شکایت مهریه ۱۸/۰۹/۹۷ ثبت شده. الان خانمم شکایت فرار از دین کرده. ایا میتونه ادعاشو ثابت کنه و پول را از حساب برادرم بگیره. باتشکر

پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

مهریه

سوال: میخواستم بپرسم من ساکن تهران هستم و همسرم ساکن استان اردبیل. چطور صدور حکم مهریه به دست من میرسه. من از کجا باید بفهمم تا اعتراض کنم

پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

توقیف اموال شوهر برای مهریه

سوال: سلام من که سند یا کپی سند اموال شوهر را ندارم آیا میتوانم فقط با ارائه دادن آدرس برای توقیف انها برای مهریه اقدام کنم سوال دیگرم اینست زوجه هستم شوهرم بسیار عصبی و بددهن است برای طلاق اگر اصلا به دادگاه حاضر نشه چه اتفاقی میفته و اگر حاضر بشه ایا برای اعصاب تحت دکتر روانشناس معاینه میشه برای اینکه ثابت بشه اصلا نمیتونه خودشو کنترل کنه پسرهفت ساله دارم که خیلی با پسرم بدرفتاری میکنه ممنون میشم کامل توضیح دهید.

پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

شکایت فرار از دین

سوال: با سلام من ۲ ماه قبل از صدور اجرائیه مهریه از اداره ثبت منزل شخصی ام را بدلیل عدم توانایی در پرداخت اقساط به شخص غریبه ای قولنامه رسمی کردم و حدود دوماه بعد نیز سند زدم و با پول آن وام خود را تسویه نمودم و با مابقی پول نیز یک خانه کوچکتر قولنامه نمودم،

سپس حدود یک ماه بعد ابلاغ اجرائیه مهریه بدستم رسید و متوجه شدم زوجه مهریه اش را پس از تاریخ قولنامه خانه، از طریق اداره ثبت اجرا گذاشته است. (حدودا بین زمان قولنامه تا دریافت ابلاغیه مهریه توسط بنده ۴ ماه فاصله است) ، حال از من بعنوان فرار از دین شکایت شده است،

آیا درخواست قرار و گذاشتن فیش در دادسرا به معنی محکوم شدن می باشد؟ تا چه حد رای بازپرس مهم است؟ چون بدون خواندن و دیدن مدارک و دلایل من، صرفا با دیدن عنوان فرار از دین، سریع گفت محکوم هستی؟ آیا در دادگاه متهم می شوم؟

آیا دلایل و مدارک من مبنی بر عدم توان در پرداخت وام بدلیل از دست دادن شغل ام قابل قبول نیست؟ آیا اینکه زمان ابلاغ مهریه بعد از سند خوردن بوده است، برای قاضی قابل قبول نیست؟

آیا زوجه می تواند مشکلات مالی من را منکر شود (کامل در جریان بیکاری و مشکلات مالی من بوده است) و به دروغ با شهادت خانواده اش ادعا کند ما از قبل با هم مشکل و دعوا داشته ایم؟ چطور می توانم اثبات کنم که من قصد فرار از دین نداشته ام؟

پاسخ: تا به حال پاسخی از وکلا ثبت نشده است.

ابطال سند رسمی که صوری به نام برادرم زده شده

سوال: سلام در سال ۸۷ برای وام مسکن سند خونه ام رو صوری به نام برادرم زدم حالا برادرم پارسال فوت شده و زنش طلب مهریه کرده و شکایت کرد که من خونه رو به شوهرش فروختم و من درخواست ابطال سند دادم با شاهد هم همون مشاور املاکی که قول نامه شده و نزدیکان هم هستنن ایا حل شدنی هست خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ: بله تقاضای ابطال سند رو بدید

مهریه

سوال: با سلام از کجا بفهمم زنم مهریشو اجرا گذاشته یا نه ؟ از دفتر ازدواج سوال کردم گفتن درخواستی مبنی بر اجرای مهریه نیست ، وضعیت مالی من خوب نیست که اقدام به طلاق کنم و مهریه زنم رو کامل بدم چون ایشون نمیخواد با من زندگی کنه و میگه من مهریه رو اجرا گذاشتم ، یک خونه نسقی و یک ماشین هم دارم که ظاهرا ماشینم توقیف شده ،از طریق ثنا هم نتونستم اطلاعاتی کسب کنم چون خودم یک شهر دیگه هستم و زنم شهری که زندگی میکنه شکایت کرده چیکار باید بکنم ؟

پاسخ: پیگیری کنید ببینید از کجا ماشینتون توقیف شده از همونجا پیگیری کنید و متوجه میشید خانمتون روی مهریه اقدام کرده یا نه

حقوقی

سوال: سلام وقت بخیر ببخشید من یه سوال دارم زنم مهریشو واسم کامل بخشید ایا میتواند دوباره رجوع کند و مهریشو ازم بخواد

پاسخ: اگر ثبتی ببخشه نه نمیتونه

کسر حقوق مستمری بازنشسته ضامن مهریه

سوال: با سلام پدرم ضامن زندانی مهریه بازنشسته شده است و آن فرد زندانی به زندان برنگشته قابل ذکر است که غیر از پدرم نفر دومی هم ضامن آزادی ایشان شده است چند روز قبل به پدرم از طرف تامین اجتماعی اعلام شد که زن آن زندانی آمده است و خواستار کسر حقوق پدرم شده است می خواستم بدانم آیا امکان این کار وجود دارد و اگر وجود دارد تا چه مقداری قابل کسر است؟

پاسخ: تا پرداخت کل مبلغ مهریه

امضاء

سوال: سلام؛ اگر زوجه برگه ای را بصورت سفید امضا نماید و در اختیار زوج قرار دهد با این توضیح که موضوع پرداخت مهریه باشد چنانچه زوج در برگه پرداخت مهریه زوجه خود را بنویسد و مدارک بانکی واریز وجه موجود و وصول سکه ها قید شده باشد و شهادت به اقرار زوجه نیز باشد و سفید امضا توسط کارشناسان نیز تایید شده آیا زوجه می تواند مجددا مدعی سفید امضا جعل یا سو استفاده باشد یا هر نوع جرم مرتبط یا خیر؟؟؟

پاسخ: سوء استفاده از سفید امضا

الزام به تمکین

سوال: سلام زوجه هستم همسرم منو تهدید کرده و گفته اگه تن به خواسته های اون ندم با یه صحنه سازی کاری میکنه که ثابت کنه من رابطه نامشروع دارم تا مهریه ای بهم نرسه الانم دادخواست الزام به تمکین داده من ازش میترسم مدرکی واسه اثبات این حرفهاش ندارم باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ: رابطه نامشرع هم مانع دریافت مهریه نمیشه ولی اگر میتونید یکبار که این حرف رو میزنه صداشو صبط کنید.

مهریه

سوال: سلام و عرض ادب اینجانب برای مهریه خانمم محکوم به پرداخت هر ۵ماه یه سکه شدم. و سررسید بعدی ۲ماه دیگس الان ابلاغیه اومده با این مضمون. تعیین مهلت جهت انجام کاری و توضیح.. و سه روز مهلت داده.

و نوشته بعد پرداخت قسط بعدی۷ماه بعد…. چطور امکان داره آیا میشه دادگاه زیر حکم خودش بزنه.. و ایا اگر من نرم چه اتفاقی میفته.. نوشته که تاریخ پرداخت قسط ۱۹/۱۱/۹۷ ولی من سررسیدم ۳۰/۱۲/۹۷ لطفا جوابم رو زود بدین چون شهرستانم. و دادگاه یه جای دیگه

پاسخ: سلام، شاید اصلاحیه صادر شده به اجرای احکام مراجعه کنید

اعسار مهریه

سوال: باسلام من در شیراز زندگی می کنم در خرداد۹۷ حکم اعسار از مهریه ام تایید شده با ۲۵ سکه پیش و ۴ ماهی ۱سکه که من چون توانایی نداشتم اعتراض گذاشتم ۳ ماه طول کشید و اعتراضم تایید نشد.

سپس در مهر۹۷ درخواست تعدیل سکه دادم که قاضی برای ۲۵ سکه ۶ ماه بهم فرصت داد و سکه ماهیانه ام بجای ۴ماه به ۷ ماه تبدیل شد ولی من توانایی پرداخت ۲۵ سکه پیش را ندارم ضمن اینکه زمانی که رای صادر شد سکه طبق روزنامه ۲۱۰۰۰۰۰ تومان بود ولی الان ۴۰۰۰۰۰۰ تومان است لطفا راهنمایی بفرمایید من چکار باید بکنم؟ ممنون

پاسخ: تعدیل بزنید اگر وقت تجدیدنظر دارید تجدیدنظر خواهی کنید .

مهریه

سوال: سلام، من بابت مهریه دوبار اعسار زدم که بلاخره شد هر سه ماه نیم سکه، قبل چند مدت یهو با ۳سکه بدهی قبل از حکم جدید مواجه شدم، الان خانم سابق، حکم جلب گرفته، و منم بابت این بدهی قبلی قبل حکم جدید اعسار زدم،

و مساله اینه که بزودی حتما جلسه برگزار میشه، اگه حضور نداشته باشم نگرانم که بنفع من نباشه، و اگه اونجا باشم حکم جلب گرفتن و نمیدونم که ممکنه چه حکمی بابت اعسار بدهی قبلی قبل حکم جدید صادر بشه ! ممکنه راهنمایی کنید و بدونم ممکنه چه حکمی صادر بشه، باتوجه به بیکار بودنم و نداشتن هیچ ملکی و وضعیت دشوار مالیم.

پاسخ: در صورت عدم امکان حضورتان قبل از جلسه دادگاه لایحه بدهید یا وکیل معرفی بکنید.

پرداخت مهریه سکه یک عددی

سوال: سلام بنده بهمن ۹۵ ازدواج مجدد داشتم همسرم مطلقه بود. یک عدد سکه بابت مهریه در عقدنامه ثبت شده. اگر تقاضای طلاق بدهم پرداخت مهریه از طرف اینجانب چقدر میشود؟

پاسخ: یک عدد

مهریه

سوال: دو ماه پیش از شورای حل اختلاف بهم زنگ زدن که همسرم تقاضای مهریه کرده و دادگاه اول رسیدگی رو اعلام کردن. من چون جای دوری بودم نرسیدم برم چون یک روز قبل بهم زنگ زده بودن ولی بعد از گذشت دو ماه هنوز از اجرائیه خبری نیست.

من تهران هستم و همسرم استان اردبیل. اجرائیه باید به دست من برسه تا من اعتراض بزنم ولی خبری نیست. اجرائیه چطور به دست من میرسه وقتی همسرم از شهرستان اقدام کرده. البته نامزد هستیم.

پاسخ: مرجع صالح به رسیدگی دادگاه میباشد نه شورا . شورا جهت رسیدگی ابتدایی و یا جهت صلح و سازش بوده . پس حکم اصلی از دادگاه صادر میشود صمنا مهلت اعتراص شما بعد از صدور حکم است نه صدور اجراییه

فرار از دین

سوال: همسر صاحب ۳ دانگ آپارتمان مشاع با من میباشد. و زمانی که من درخواست مهریه دادم همسرم چکی به زن عموش داد و چک برگشت خورد و زن عموی همسرم ۳ دانگ را توقیف کرد. من چطور میتونم اثبات کنم که بخاطر فرار از دین این کارو انجام دادن و چطور میتونم ۳ دانگ همسرمو به عنوان مهریه بگیرم؟؟

پاسخ: با توجه به اینکه تاریخ چک بعد از داخواست شما بوده و مبلع عینا معادل مبلع سهم همسرتون بوده اینها از دلایل فرار از دین میباشد.

طلاق

سوال: با سلام و خسته نباشید اگر زن بخواد جدا بشه و بگه طلاق میخوام و دو تا بچه داشته باشن زن می‌تواند مهریه بخواهد و یا برای مهریش بچه هارو برداره و حکم تمکینش هم اومده که محکوم شده.

پاسخ: سلام بستگی به نوع طلاق دارد اگر طلاق توافقی باشد میتوانند زن و شوهر باهم توافق کنند.

اعتراض به رای دادگاه درمورد تقسیط مهریه

سوال: باسلام و خسته نباشید، بنده سال ۹۲ نسبت به پرداخت مهریه اقدام کردم که رای دادگاه صادر شده که همسر ۱۰سکه پیش پرداخت بده و هر ۶ ماه ۱ سکه که تا این تاریخ ۱سکه هم نداده،

چند روز پیش رفته دادگاه که توان پرداخت هر ۶ ماه ندارم، دادگاهم ابلاغیه داد که من برم منم نتونستم،که رای دادگاه صادر شده که هر ۱۲ ماه یکبار بده، من هم اعتراض دارم چطور میتونم بدون حضور در دادگاه اعتراضم اعلام کنم،

چون دادگاه زنجان هست سخته برام، آیا میتونم اینکارو بکنم و اعتراضم مورد قبول میشه چون واقعا هرسال یک سکه خیلی کمه، ضمنا اگه میشه نحوه فرستادن اعتراضم رو بگید ممنون میشم راهنماییم کنید. باتشکر

پاسخ: باسلام رایی که بشما ابلاع شده مهلت دارد اگر درمهلت قانونی هست شما میتوانید از دفتر خدمات اقدام به اعتراص نمایید.

مهریە، اجرت المثل، جهیزیه

سوال: سلام خسته نباشید، من مهریمو گذاشتم اجرا، شکایت استرداد اجرت المثل و جهیزیه هم کردم الان زوج هم رفته شکایت کرده که ندارم که اقساطیش کنن درحالی که میدونم داره حکم توقیف ماشینش هم دارم؛ اگه دادگاه بخواد حق و حقوق منو اقساطی کنه همشو اقساطی میکنه یا مقداریشو؟

پاسخ: بستگی به درآمد همسرتان وشعبه صادر کننده رای دارد .اگر ماشین را جزو مستثنیات دین نزنند آن را بابت بخشی از مهریه می توانید بگیرید.

مراحل دادگاه

سوال: من الان۷ ساله ازدواج کردم تو این هفت سال با شوهر اختلاف زیاد داشتیم سر کار رفیق بازیاش و خیانتاش کلا فقط داشتیم به زور زندگی میکردیم اون منو نمیخواست و هر وقت بحث میشد میگفت ناراحتی برو طلاق بگیر .

منم از ترس ابرو و شرایط بعد طلاق خودمو جمع جور میکردم تا این که این زندگی واسم پوچ شده بود چون من شده بودم مرد خونه همه خرجا همه چیا رو دوش من بود اونم هیچوقت تلاش واسه بهبود خودش نکرد و به کاراش ادامه میداد تا اینکه منم چون دیگه هیچی از او ندیده بودم اشتباهی کردم و بهش خیانت کردم .

چند بار تا این که ۴ ماه پیش با یه پسر جدیدی آشنا شدم تا این که یه روز که میخواستم برم باهاش بیرون شوهرم منو تعقیب کرده بود و پشت سرم امد و منو تو ماشین اون طرف دید من سریع پیاده شدم.

خلاصه الان دو ماه هست آمدم خونه بابام و شوهرم میگه فقط طلاق من هر چی التماسش کردم میگه نه فقط طلاق حالا میگه من مهریتو ندارم بدم تو برو درخواست طلاق بده منم از ترس این که این جریانو به قاضی بگه مجازاتاش میترسم برم مهرمو بزارم اجرا موندم چه کار کنم.

من اول دوم سوم زندگیمو میخوام و که برگرده من توبه واقعی کردم ولی همه میگن اون تو رو هیچوقت نمیخواسته نمیخواد اش دهن سوزی نبوده موندم چه کنم اگر هم به طلاق باشه حاضر نیستم از مهریم بگذرم از شما راهنمایی میخوام.

روند کار من چیه واسه اقدام به زندگی یا طلاق و… و من شنیدم اگه برم دادگاه بگم منو بیرون کرده و قسط طلاق داره دادگاه اونو میخواد بعد ازش میپرسن که میخوای برگرده یا نه اگه نه که حکم طلاق اجرا میشه اگه هم گفت اره که بحثش جدان این وسط این کار اشتباه من در چه صورتی مجارات داره و پیگیری میکنن اگه طلاق قصدش باشه این روند مجازات باز ادامه داره و اینک اون هیچی نداره که بخواد مهریه منو بده نه کار نه هیچی

پاسخ: سلام، مهریه حق زن میباشد، اثبات با دیگران بودن بسیار سخت است، سعی کن گناه نکنی، به زندگی شرافتمندانه با شوهرت را ادامه بده.

اعسار هزینه دادرسی

سوال: با سلام و عرض ادب. چندی پیش برای پرونده تامین خواسته خانم بنده جهت دریافت مهریه رای صادر شد و بنده در مرحله درخواست اعسار پرداخت هزینه دادرسی در مرحله تجدید نظر خواهی گذاشتم که درخواست بنده رد شد.

ولی پس از اون اعسار بنده در پرداخت مهریه ایشون قبول و مهریه قسط بندی شد. هزینه دادرسی پرونده مبلغ بیست میلیون تومان است که در حال حاضر بنده توان پرداخت این مبلغ رو ندارم.

اکنون پرونده به اجرای احکام آمده و بنده باید این مبلغ رو پرداخت کنم؟ آیا در اجرای احکام میشه این مبلغ رو قسط بندی کرد؟ راه این کار چی هست؟ بنده بجز مستثنیات دین چیز دیگه ای ندارم.

پاسخ: باید از اجرای احکام مربوطه سوال کنید.

طلاق

سوال: باسلام. برای مهریه دستور توقیف خودرو و توقیف حساب های بانکی همسرم رو گرفتم ولی ایشان حساب های بانکی را خالی کردند و خودرو را قایم کرده اند. حالا تکلیف چیست و برای گرفتن خودرو چه کاری میتوانم انجام دهم؟

پاسخ: اگر پلاک را داشته باشید معرفی کنید آن خودرو توقیف می گردد هر چند مخفی شده باشد.

پرداخت پیش قسط مهریه

سوال: با سلام و خسته نباشی عذر میخوام یه سوال واسم پیش اومده بود که میخواستم از صحت این موضوع با خبر بشم گفتند به خاطر بالا رفتن قیمت نجومی سکه برای مردانی که باید پیش قسط مهریه را بدهند که اقساط شروع بشه به کسانی که این پیش قسط و ندارند دادگاه خانواده یا دادگستری تسهیلاتی در نظر گرفته که میخواستم بدونم این موضوع حقیقت داره ینی وام میدن به کسایی که ندارن پیش قسط بدهند؟

پاسخ: باید دادخواست تعدیل مهریه بدین تا از مزایای بخشنامه جدید قوه قضاییه بهرمندبشین.

طلاق

سوال: باسلام. من درخواست مطالبه مهریه داده ام و همسرم تمام حساب های بانکی خود را خالی کرده است و منزلش را به نام پدرش زده. ایشان کارمنده رسمی دولت هستند و ده سال سابقه دارد حالا با این اوضاع میخواستم بدونم باتوجه به تجربیات شما میزان پیش قسط مهریه و اقساط چگونه تعیین میشود؟؟؟ باتشکر فراوان از شما

پاسخ: سلام، بستگی به میزان مهریه و درآمد شوهرتان دارد.

توقیف سهم الارث قبل از آماده شدن انحصار وراثت

سوال: با سلام برای درخواست مهریه این امکان هست که قبل از آماده شدن انحصار وراثت دادگاه توقیف سهم الارث را صادر کند؟ همسرم فوت شدن

پاسخ: سلام خیر

دادگاهی

سوال: با سلام خدمت وکلای محترم یک پیامی به این مضمون برای من آمده که دادخواست علیه شما به شعبه ۱ دادگاه عمومی حقوقی با شماره پرونده فلان ثبت گردید آیا بنده که در مورد گرفتن مهریه اقدام کردم یعنی این آقا علیه من شکایت کردند چون اصلا دفتر خدمات قضایی هم نشان نداد که چیست لطفا راهنمایی کنید ممنونم از شما

پاسخ: با سلام . شما بایستی وارد سامانه عدل ایران بشید و از قسمت پیگیری پرونده برای اشخاص قبل از ارسال ابلاغیه متوجه پرونده های خود بشوید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا