آموزش تندخوانی و تقویت حافظه – رایگان و کاربردی

در این بخش از مطالب وبلاگ جدولیاب مقاله‌ای درباره آموزش تندخوانی و تقویت حافظه برای شما آماده کرده‌ایم. در طول روز چقدر به مطالعه و خواندن کتاب یا نشریه اختصاص می دهید؟ این روزها کانال های متنوعی را می خوانید که از رویدادهای جهان آگاه شوید، صفحات مجازی را مرور می کنید تا عکس نوشته‌های جدیدی را پیدا کنید و بخوانید. روزنامه و مجله را مرور می کنید تا اخبار حوادث و اجتماعی را دنبال کنید. و در آخر اگر دانشجو یا دانش آموز هستید کتاب های درسی را مطالعه می کنید. بله شما در هر پست و مقام و هر رتبه سنی هستید در روز، زمانی را برای مطالعه و تقویت حافظه صرف می کنید. در هر صورت آیا دوست دارید فنون و تکنیک های تندخوانی را فرا بگیرید و حافظه خود را تقویت کنید. ما به شما این مهارت آموش تندخوانی و تقویت حافظه را یاد می دهیم.  پس با وبلاگ جدولیاب همراه شوید:

آموزش تندخوانی و تقویت حافظه

همانطور که می دانید، خواندن متون درسی و علمی، با خواندن روزنامه متفاوت است و نیاز به دقت بیشتری در مطالعه دارد تا بتوانیم مطالب را عمیق تر درک کنید. در سایت فرادرس، این مهارت های ساختار‌مند تندخوانی و دقیق‌ خوانی را به شما آموزش داده است تا در کنار لذتی که از مطالعه می برید، بتوانید متون مختلف را عمیق تر بخوانید و آن ها را بهتر به خاطر بسپارید. 

آموزش اصول مطالعه – کلیک کنید

چگونه درست مطالعه کنیم؟

در طی روز شما زمانی را برای مطالعه و صرف خواندن مطالب و مقاله ها و اخبار می کنید و این سوال پیش شما آمده است که روش خواندن را تغییر بدهید؟ چگونه مطالعه کنید؟ و در سریع ترین زمان ممکن کلماتی را که در یک نوشته آمده است را کنار هم بگذارید و به صورت تندخوانی طوری مطالعه کنید که در حافظه‌تان بماند.

 خواندن و مطالعه کردن هم مسائل پیچیده خودش را دارد. پیشتر دانشمندان اعتقاد داشته‌اند که وقتی چیی را می خوانید، هر دو چشم شما بر روی واژه خاصی تمرکز می کند . که این تحقیق ثابت کرده است که این مساله نادرست است

در هر حال دانشمندان امروزه معتقدند که هر یک از چشم‌هایتان هر دفعه فقط روی یک حرف از کلمات متفاوت یعنی دو کاراکتر جدا ثابت می شود. بعد از این مرحله مغز شما این تصاویر را با یکدیگر مخلوط می کنند تا کلمه جدیدی بسازد . این اتفاق زمانی می افتد که صفحات نوشته را به سرعت می خوانید، به صورت فوری و آنی رخ می دهد

گستره دید مطالعه

افزایش فاصله چشم در حین مطالعه شما را قادر می سازد به راحتی کلمات و جملات را درک کنید. خواندن گسترده را با یک هدف روشن انجام دهید. نکات مهم را یادداشت کنید، سعی کنید اسامی و لیست ها را به خاطر بسپارید و از حواس پرتی در حین مطالعه اجتناب کنید.

اولین قدم برای خواندن، دیدن است و فرد باید با یک نگاه چند کلمه را بخواند تا بتواند سرعت خواندن خود را افزایش دهد. این مهم است زیرا ذهن شما را قادر می‌سازد تا تکه‌های بزرگ‌تری از متن را جذب کند و منجر به درک بهتر کلمات و جملات شود.

فرد همچنین باید دید خود را گسترش دهد تا بتواند کلمات زیادی را در یک نگاه بخواند و بفهمد. می توانید مطالب مطالعه خود را در فاصله مناسبی قرار دهید تا بتوانید دید خوبی از آنچه می خوانید داشته باشید. یک دید خواندن خوب به این معناست که چشمان شما می توانند هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی در یک صفحه بخوانند.

پرهیز از بلندخوانی

عادات ضعیف خواندن مانند بلندخوانی و سریع دیدن نوشته‌ها، سرعت خواندن فرد را به شدت کاهش می دهد. هنگام مطالعه سعی کنید از بلند خواندن جملات خودداری کنید. به زبان آوردن کلمات در حین مطالعه سرعت شما را کاهش می دهد. بنابراین مهم است که خود را آموزش دهید که خواندن خود را با صدای بلند نکنید. برای جلوگیری از خواندن مجدد، جویدن آدامس برای جلوگیری از تلفظ صدا و همچنین جلوگیری از حواس پرتی برای به دست آوردن حداکثر تمرکز، می توانید این عادات را با استفاده از انگشت یا خودکار به عنوان اشاره گر تجربه کنید.

عادت خواندن را در خود ایجاد کنید

مطالعه منظم و گسترده به ذهن شما کمک می کند تا بتواند به راحتی با تندخوانی سازگار شود. مثل ورزش منظم برای مغز شماست. با خواندن گسترده، می توانید با بسیاری از کلمات جدید روبرو شوید که می توانید تلفظ آنها را رمزگشایی کنید و معنای آنها را یاد بگیرید. با یادگیری لغات و تعاریف جدید، دایره لغات خود را افزایش می دهید. این مهم است زیرا داشتن دایره لغات گسترده سرعت خواندن شما را افزایش می دهد زیرا مجبور نیستید سرعت را کاهش دهید یا روی کلمات جدید متوقف شوید.

افزایش تمرکز

تندخوانی حافظه شما را طوری پرورش می‌دهد که بتواند فواصل تمرکز طولانی داشته باشد زیرا وقتی تندخوانی می کنید، کارهای زیادی را همزمان انجام می دهید. مغز را در سرعت نگه می دارد و می تواند فواصل تمرکز طولانی تری داشته باشد.

یکی از بهترین شیوه‌ها برای یادگیری تندخوانی، استفاده از آموزش‌های ویدیویی است . اگر می‌خواهید مهارت تندخوانی را یاد بگیرید یک محتوای آموزشی را در ادامه معرفی کرده ایم که می‌تواند در زمینه تندخوانی به شما کمک کند. 

تندخوانی چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟ — کلیک کنید

 برای تقویت حافظه چه باید کرد؟

افزایش درک مطلب

تندخوانی هدف از خواندن درک یا به دست آوردن اطلاعات است. میزان درک شما با سرعت خواندن شما تعیین می شود. با سرعت پایین خواندن، درک شما کاهش می یابد. تندخوانی مهارت های خواندن خوبی را به شما می آموزد که به شما امکان می دهد بدانید چه زمانی باید سرعت مطالعه خود را با توجه به محتوایی که می خوانید کاهش دهید یا افزایش دهید.

همچنین میزان آشنایی شما با موضوع، میزان درک مطالبی را که می خوانید مشخص می کند و بر سرعت مطالعه شما تأثیر می گذارد. برای موضوعات جدید و پیچیده، باید تمرکز بیشتری داشته باشید و با سرعت کم مطالعه کنید تا مطالب را درک کنید.

تکنیک آموزش تندخوانی برای آموزش و تقویت حافظه

در اینجا چند تکنیک تندخوانی برای آموزش حافظه آورده شده است:

هدایت متا – شامل استفاده از انگشت یا اشاره گر برای هدایت چشمان شما به کلمات خاص است و به نوبه خود به حرکت سریعتر چشم در طول متن یا متن کمک می کند.

سطحی خوانی – با این فرآیند، شخص به صورت بصری جملات یک صفحه را برای سرنخ یا معنی جستجو می‌کند و شامل پرش از اطلاعات یا کلماتی است که غیرضروری به نظر می رسند، در نتیجه می توانند بخش وسیعی از خواندن را پوشش دهند.

سریع خواندن – شامل حرکت گسترده کلمات، یک به یک، که توجه چشم ها را جلب می کند و به خواندن سریع کمک می کند.

خواندن تکه‌ای – تکه‌کردن کلمات با هم در بلوک‌ها به فرد امکان می‌دهد با افزایش تعداد کلماتی که در یک زمان پوشش داده می‌شوند، سریع‌تر بخوانند. همچنین به مغز شما کمک می کند تا کلمات و جملات را به راحتی درک کند و ساختار کلی یک جمله را درک کند.

آموزش حافظه – خواندن یکی از روش هایی است که برای کسب دانش و اطلاعات به کار می بریم و ذخیره آن ها نیازمند حافظه است. بنابراین، برای دانش آموزان یا دانشجویان مهم است که حافظه خود را به خوبی آموزش دهند تا بتوانند به راحتی آموخته های خود را درک کنند، ذخیره کنند و به خاطر بیاورند.

چند تکنیک برای کمک به تمرین و تقویت حافظه با تندخوانی

  1. تکنیک یادآوری

سعی کنید آنچه خوانده اید را با کنار گذاشتن منبع و بازگو کردن مطالبی که آموخته اید با کلمات خود یادآوری کنید. این به شما کمک می کند درک مطلب و درک مطالبی که خوانده اید را بهبود ببخشید.

  1. روش به خاطر سپردن حرف اول

از این روش می توان برای به خاطر سپردن متن های بزرگ مانند اشعار، تعاریف و ترتیب رویدادها استفاده کرد. این شامل نوشتن حروف اول هر کلمه در متنی است که می خواهید حفظ کنید. برای رسیدن به نتایج خوب، تمرین زیادی لازم است.

  1. سیستم میخ

با این روش می توانید حافظه خود را برای یادگیری چیزهای جدید به ویژه تعاریف، اصطلاحات و مفاهیم خاص آموزش دهید. این شامل ربط دادن چیزهایی است که آموخته‌اید به اعداد یا حروفی که می‌توانید برگردید و بعداً به آنها مراجعه کنید.

  1. سیستم پیوند

این روش شامل پیوند دادن چیزهایی است که می خواهید به خاطر بسپارید. در غنی سازی دایره لغات شما بسیار مفید است.

  1. تئوری تکنیک حافظه خلقی

مغز ما تمایل دارد کارها را بر اساس خلق و خوی انجام دهد. هنگامی که ما در خلق و خوی شاد هستیم، تمایل زیادی به یادگیری چیزهای جدید داریم. هنگامی که خلق و خوی بدی دارد، مغز تمایل به خاموش شدن دارد، کند می شود یا سرگردان می شود. سعی کنید ذهنیت مثبتی داشته باشید و احساسات خوب را بازآفرینی کنید زیرا این کار جذب و ماندگاری محتوا را در طول مطالعه بسیار افزایش می دهد.

نکات مهم برای کمک به بهبود سرعت خواندن و تمرین حافظه

  1. قبل از اینکه بخوانید، از آن استفاده کنید

کوتاهی متن و خلاصه کردن به شما کمک می کند تا با مرور سریع متن خود قبل از خواندن، درک خود را بهبود بخشید و تصویری ذهنی از مطالب خواندنی خود ایجاد کنید.

  1. تسلط خود را برای بهبود سرعت خود بهبود بخشید

خواندن به طور گسترده به شما کمک می کند تا تسلط خود را بهبود ببخشید و به نوبه خود سرعت خواندن خود را افزایش می دهد زیرا می توانید پایگاه بزرگ تری از واژگان بسازید.

  1. قبل از خواندن آنچه می خواهید بدانید

مهم است که بدانید در مطالب خواندنی خود چه می‌خواهید، زیرا به شما امکان می‌دهد از اطلاعات غیرضروری صرفنظر کنید و در نتیجه زمان بیشتری برای تمرکز بر بخش‌های مهم سند خود داشته باشید. عبور از فهرست مطالب، خلاصه ها و خلاصه ها واقعاً به شما امکان می دهد که بدانید کجا مطالعه خود را متمرکز کنید. همچنین، سطحی خوانی به شما یک ایده کلی از اینکه در طول مطالعه در کجا تمرکز کنید، می‌دهد.

آموزش تندخوانی و تقویت حافظه 3

نتیجه گیری

حافظه نقشی حیاتی در فرآیند یادگیری و ذخیره اطلاعات ما دارد. این مهم است که یاد بگیریم چگونه به طور مؤثر آموزش دهیم و از ذهن خود مراقبت کنیم زیرا نقش مهمی در فعالیت های مطالعه و کاری ما دارد. تکنیک های تندخوانی فوق به شما به عنوان یک دانش آموز کمک می کند تا حافظه خود را آموزش دهید. درست همانطور که بدن برای تناسب اندام و سالم ماندن به ورزش نیاز دارد، مغز نیز به تمرین نیاز دارد تا تیز باشد و اطلاعات را به راحتی حفظ کند. هیچ چیز آسان به دست نمی آید، اما با نظم و انضباط محض و آموزش بدن خود و به یاد داشته باشید که یک برنامه مطالعه بنویسید، به آن نیاز خواهید داشت! امیدواریم از مطالب مقاله آموزش تندخوانی و تقویت حافظه بهره کافی و لازم را برده باشید.

 در سایت و مجله فرادرس، مقالات و آموزش‌های متنوعی را در موضوع « تقویت حافظه» منتشر شده است. برای مطالعه مقاله مربوطه، لطفا به لینک زیر مراجعه کنید.

برای تقویت حافظه چه باید کرد؟ — کلیک کنید

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا