بهترین راه برای اخذ اقامت کشور چک

اجازه اقامت دائم از اهداف اصلی برای تمام افراد خارجی که در کشور جمهوری چک برای مدت طولانی زندگی می کنند (یا در نظر دارند که بمانند)، می باشد. انجام این کار به تنهایی کار سختی است، به خصوص هنگامی که مسئولین ذی‌ربط در کشور چک خیلی به زبان انگلیسی مسلط نیستند و هر فردی که شما با او مواجه می شوید، به شما اطلاعات متفاوتی را ارائه می‌دهد.

جمهوری چک با زیبایی خیره‌کننده‌ و معماری منحصر به فرد ساختمان‌ها و شهرهایش دل هر مسافری را که گذراندن تعطیلات در جمهوری چک را انتخاب کرده است می برد. بسیاری از این افراد، جمهوری چک را مقصد اصلی سفر خودشان نمیدانسته اند به همین جهت برای اخذ ویزای شینگن جمهوری چک درخواست نداده بودند و این کشور را مقصدی  کوتاه مدت در تور اروپاگردی خود می دانستند اما با دیدن این کشور افسوس می خورند که ای کاش برای ویزای گردشگری جمهوری چک درخواست داده بودند و مدت بیشتری را در این کشور می گذراندند.

بنابراین ما این مقاله را گردآوری کرده‌ایم تا با شرایط اخذ اقامت جمهوری چک آشنا شوید و در مورد این که چگونه باید برای آن اقدام کرد و فواید کلی داشتن اجازه اقامت دائم در کشور جمهوری چک، هم برای شهروندان اتحادیه اروپا و هم برای افراد دیگر کشورها اطلاعاتی را فراهم آورده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا شرایط ساده تر را برای شما بیان کنیم.

اجاره اقامت دائم در جمهوری چک برای شهروندان اتحادیه اروپا و اعضای خانواده آنها

شهروندان دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به صورت رسمی احتیاج به اجازه اقامت برای زندگی، تحصیل، کار یا داشتن کسب و کار در جمهوری چک ندارند. تنها وظیفه آن ها ثبت نام خود در اداره پلیس در حدفاصل ۳۰ روز پس از ورود به کشور می باشد.

البته اگر آنها بخواهند، می‌توانند برای یک مدرک موقت اقامتی اقدام کنند. اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا که خود شهروند اتحادیه اروپا نمی باشند، باید برای یک مجوز موقت برای اقامت عضوی از خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا اقدام کنند. اگر به مدت لازم در این کشور زندگی کنند و به آن علاقه داشته باشند، می توانند برای اقامت دائم در کشور جمهوری چک اقدام کنند.

معیارهای زیر در صورت اقدام برای اقامت دائم کشور جمهوری چک، باید رعایت شود:

  • ۵ سال زندگی در جمهوری چک (این مورد متداول ترین روش است)
  • ۲ سال زندگی در جمهوری چک اگر شما عضوی از خانواده یک شهروند جمهوری چک یا کشور دیگری از اتحادیه اروپا با اجازه اقامت دائم در جمهوری چک در یک سال گذشته بوده اید.

برای توضیح گزینه دوم، بیایید فرض کنیم که شما ایتالیایی هستید و زن آلمانی دارید. اگر زن شما در حال حاضر اقامت دائم جمهوری چک را داشته باشد و شما حداقل به مدت یک سال با یکدیگر بوده باشید، می توانید برای مجوز اقامت دائم خود پس از دو سال زندگی در جمهوری چک اقدام کنید (به جای “استاندارد” پنج سال). اگر زن شما هنوز اقامت دائم را نداشته باشد، شما هنوز نیاز به انتظار ۵ ساله برای واجد شرایط بودن (یا برای گرفتن اقامت دائم)، دارید.

چه مدارکی برای اقامت دائم جمهوری چک از یک شهروند اتحادیه اروپا درخواست می شود؟

مدارک زیر برای درخواست اقامت دائم یک شهروند اتحادیه اروپا یا عضوی از خانواده او مورد نیاز می باشد:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت
  • یک عکس با سایز پاسپورت
  • مدارک دال بر اثبات زندگی شما در جمهوری چک در پنج سال گذشته
  • مدارک دال بر داشتن محل اقامت

یک عضو از شهروند اتحادیه اروپا ممکن است به مدارک زیر نیاز داشته باشد:

  • که او عضوی از خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا می باشد.
  • که او عضوی از خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا به مدت حداقل یک سال می باشد.

اجازه اقامت دائم در جمهوری چک برای افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند

چندین روش برای به دست آوردن مجوز اقامت دائم به عنوان یک شهروند از یک کشور در خارج از اتحادیه اروپا وجود دارد (به عنوان مثال بچه هایی که در جمهوری چک به دنیا آمده باشند، مردم با اصلیت چک، افرادی که Blue Card دارند و غیره) اما ما بر روی رایج ترین موارد ( به دست آوردن اجازه اقامت دائم بعد از پنج سال مداوم زندگی کردن در جمهوری چک) تمرکز کرده ایم.

به دست آوردن مجوز اقامت دائم چک برای خارجی هایی که خود یا اعضای خانواده آن ها شهروند کشوری از اتحادیه اروپا نمی باشند، پیچیده تر است. تفاوت اصلی در این است که شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید (جدا از مدارک ذکر شده بالا) آزمون زبان جمهوری چک را با موفقیت بگذرانند.

چه مدارکی برای اقامت دائم جمهوری چک از یک شهروند خارج از اتحادیه اروپا درخواست می شود؟

مدارک زیر برای درخواست اقامت دائم یک شهروند خارج از اتحادیه اروپا مورد نیاز می باشد:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت
  • یک عکس با سایز پاسپورت
  • مدارک دال بر اثبات زندگی شما در جمهوری چک در پنج سال گذشته
  • مدارک دال بر داشتن محل اقامت
  • مدارک دال بر درآمد کافی
  • آزمون زبان جمهوری چک

علاوه بر آن مدرک زیر نیز نیاز می باشد:

  • بررسی سابقه کیفری

شما با داشتن این مدارک می توانید درخواست اقامت خود را تحویل مراجع ذی‌صلاح بدهید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا