۱۲ تا از غذاهای ایرانی سالم و مقوی مخصوص هوای پاییز و زمستان

رپورتاژ آگهی

با ورود به فصل پاییز و زمستان و سرد شدن هوا، بهتر است به دنبال غذاهایی باشیم که طبعی گرم داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به معرفی ۱۲ نمونه از غذاهای معروف ایرانی بپردازیم که توصیه می‌کنیم در فصول سرد سال آن‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

غذاهایی که در فصل پاییز و زمستان باید امتحان کنید

در پاییز و زمستان روزهای سردی پیش روی ماست و به همین دلیل بهتر است به دنبال غذاهایی باشیم که مواد اولیه مقوی داشته باشند و بتوانند سرمای هوا را تا حد زیادی قابل تحمل کنند. در این میان غذاهایی مانند آش اسفناج، آش رشته، دلمه کلم، سوپ گندم، هویج پلو، چلوگوشت، خاگینه، خوراک لوبیا و… وجود دارند که نباید از آن‌ها غافل شویم. در ادامه برخی از غذاهای پرطرفدار در پاییز و زمستان را معرفی کرده‌ایم.

۱. آش اسفناج

اولین گزینه در لیست ما مربوط به آش اسفناج بوده و همانطور که از نام این غذا مشخص می‌شود، ماده اصلی برای درست کردن آن، اسفناج است. اسفناج نیز در این دو فصل به میزان زیادی در دسترس بوده و می‌توانید برای تهیه این غذا از شکل تازه آن استفاده کنید.

۲. هویج پلو

هویج پلو نیز یکی از غذاهای جذاب، خوش‌رنگ و خوشمزه برای روزهای سرد پاییز و زمستان است که برخی افراد آن را با مرغ و برخی با گوشت تهیه می‌کنند. مبدا اصلی این غذا شیراز بوده و حاوی انواع ویتامین‌ها، کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم و… است.

۳. سوپ گندم

سوپ گندم یکی دیگر از انواع غذاهای مربوط به این فصل بوده که به عنوان یک غذای مناسب برای بیماران دچار سرماخوردگی و آنفولانزا نیز شناخته می‌شود. ترکیب اصلی این سوپ، بلغور گندم، برنج نیم دانه، هویج، پیاز متوسط، گوجه فرنگی و جعفری است که با استفاده از رب و ادویه طعم‌دار می‌شوند. همچنین استفاده از آب مرغ باعث افزایش خواص سوپ گندم خواهد شد.

۴. خوراک لوبیا

خوراک لوبیا، غذای گرم و خوش طعم زمستانی بوده و برای شام و ناهار انتخاب مناسبی است. تهیه این غذا با لوبیایی انجام می‌شود که به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت خیس خورده و در نهایت نیز با جو، قارچ یا سیب‌زمینی مخلوط شده و پخته می‌شود. این غذا به دلیل وجود لوبیا، منبع غنی پروتئین بوده و برای گیاهخواران نیز انتخاب مناسبی است.

۵. خاگینه

ترکیب اصلی خاگینه، تخم مرغ و آرد است و به دو شکل شیرین و غیر شیرین پخته می‌شود. نسخه غیرشیرین ترکیبی از قارچ، سیب‌زمینی، سبزیجات، فلفل دلمه‌ای و کدو بوده و برای ناهار و شام انتخاب خوبی است. این غذا به دلیل داشتن اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌های A، B، E، ید، فسفر و پروتئین، یک غذای مقوی برای روزهای سرد پاییز و زمستان به حساب می‌آید.

۶. سوپ گل کلم

سوپ گل کلم خامه‌ای نیز خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. برای تهیه این غذا گل کلم را بپزید و سپس با آب مرغ، پنیر خامه‌ای، ماست یونانی، بیکن، جعفری و پوست لیموترش ترکیب کنید. اکنون سوپ گل کلم آماده سرو بوده و می‌توانید از آن به عنوان یک غذا با کالری کم استفاده کنید.

۷. شیربرنج

در فصل زمستان شیربرنج نیز می‌تواند غذای بسیار جذابی باشد که به عنوان دسر یا پیش غذا نیز سرو می‌شود. شیربرنج حاوی کلسیم بوده و برای درمان سرماخوردگی مفید است. همچنین، مصرف آن تاثیر زیادی روی زیبایی و سلامت پوست دارد. این غذا برای کودکان نیز مناسب بوده و هزینه درست کردن آن بسیار کم است.

۸. آش رشته

کمتر کسی است که آش رشته را دوست نداشته و در فصل پاییز و زمستان به فکر تهیه آن نباشد. ترکیبات اصلی این آش، انواع حبوبات و سبزی مخصوص است که با استفاده از کشک، پیازداغ و سیرداغ، سرو می‌شود. آش رشته به دلیل وجود حبوبات، سرشار از پروتئین بوده و بهترین انتخاب برای روزهای سرد سال است.

۹. چلوگوشت

چلو ماهیچه اگرچه غذای گرانی است اما توصیه می‌شود در فصول سرد سال آن را بیشتر بپزید. چلو گوشت با استفاده از گوشت قرمز، گوشت شتر مرغ یا شتر تهیه می‌شود. همچنین، می‌توان از گوشت پرنده‌های کوچک نیز برای درست کردن آن استفاده کرد. مراحل تهیه این غذا آسان بوده و نکته مهم طعم‌دار و خوب پخته شدن گوشت است.

۱۰. آش ترخینه

در میان انواع آش، ترخینه نیز یکی از محبوب‌ترین‌ها بوده و مبدا اصلی آن شهرهای لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان است. برای تهیه آش ترخینه، معمولا بلغور گندم یا جو را در دوغ ترش خیس می‌کنند و این پروسه ۱۰ روز طول می‌کشد. روش دیگر نیز خشک کردن بلغوری است که در دوغ پخته شده و آغشته به گیاهانی مانند پونه می‌شود.

۱۱. کله جوش

کله جوش غذای قدیمی و ایرانی است که در پاییز و زمستان به صورت گرم سرو می‌شود. این غذا در هر شهری به سبکی متفاوت تهیه شده و مبدا اصلی آن تبریز، کرمان و اصفهان است. پایه اصلی این غذا کشک بوده و با سبزیجات مختلف و گردو ترکیب می‌شود. در نهایت نیز به همراه نان خشک یا تازه آن را میل می‌کنند.

۱۲. دلمه کلم

در میان انواع دلمه‌هایی که در فصل پاییز و زمستان سرو می‌شود، دلمه کلم یکی از پرطرفدارترین‌هاست. طرز تهیه دلمه کلم، با دو طعم متفاوت رب انار یا رب گوجه فرنگی است که البته روش درست کردن آن‌ها با هر یک از این مواد نیز کاملا متفاوت است. ترکیبات داخلی دلمه با توجه به سلیقه هر فردی می‌تواند متفاوت باشد که در نهایت درون برگ‌های کلم پیچیده می‌شود.

ساده‌ترین راه برای تهیه غذاهای مخصوص پاییز و زمستان

در این مطلب چند نمونه از غذاهای مخصوص پاییز و زمستان را معرفی کردیم. شما می‌توانید این غذاها را در منزل تهیه کرده یا آن‌ها را در اسنپ فود به صورت آنلاین سفارش دهید. کافی است نام غذا را در قسمت مربوط به جستجو وارد کرده و در نهایت رستورانی را انتخاب کنید که این غذا را سرو کرده و در نزدیکی آدرس شما قرار دارد. با این روش امکان سفارش غذا ارزان در مدت زمان کوتاهی وجود داشته و می‌توانید آن را درب منزل یا محیط کار خود تحویل بگیرید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا