بیوگرافی کامل سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سیزدهم ایران + نشانی اینستاگرام

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره بیوگرافی کامل سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سیزدهم ایران خواهیم داشت! با ما همراه باشید. آمار رسمی نهایی شمارش آرای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، بعدظهر شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ توسط رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام شد و بر این اساس سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای هشتمین رئیس‌جمهور ایران شد.

محسن رضایی با ۳.۴۱۲.۷۱۲ رای، عبدالناصر همتی ۲.۴۲۷.۲۰۱ و امیر حسین قاضی زاده هاشمی با ۹۹۹.۷۱۸ رای از کل آراء ماخوذه را کسب کردند.

زندگینامه سیدابراهیم رئیسی

اما درباره آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی با نام کامل سید ابراهیم رئیس‌ الساداتی بد نیست بدانید وی متولد ۲۳ آذر ماه سال ۱۳۳۹ شمسی در شهر مشهد (محله نوغان) می باشد. براساس اطلاعات منتشر شده پدر وی اهل دشتک زابل از منطقه سیستان می‌ باشد. وی در پنج سالگی پدر خود را از دست داد! ابراهیم رئیسی در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی خود را تا سطح چهار فقه و اصول در مدرسه حقانی ادامه داد. وی هم‌چنین دارای دکتری فقه و حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری است.

ابراهیم رئیسی داماد علم‌ الهدی، امام جمعه شهر مشهد است. ابراهیم رئیسی با جمیله علم‌ الهدی دختر سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و معاون سابق دانشگاه امام صادق، ازدواج کرده‌ است. همسر او که در سال ۱۳۸۰ شمسی دکترای خود را از دانشگاه تربیت مدرس گرفته است، استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ابراهیم رئیسی دو دختر و دو نوه دارد.

ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۵۹ شمسی و در حالی‌ که تنها ۲۰ سال داشت، پس از چند ماه که به عنوان دادیار در کرج فعالیت کرد با حکم علی قدوسی به عنوان دادستان کرج انتخاب شد. وی پس از مدتی با حفظ سمت به عنوان دادستان همدان نیز منصوب شد و به‌ طور هم‌ زمان در دو شهر به فعالیت پرداخت. ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۴ شمسی به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران انتخاب شد. وی در سال ۱۳۶۷، مورد توجه آیت الله سید روح‌ الله خمینی قرار گرفت و احکام ویژه و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضایی در برخی استان ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از او دریافت نمود. بعد از آن هم آیت الله سید روح‌ الله خمینی چندین پرونده مهم را برای تصمیم قضایی به او و حسینعلی نیری محول کرد.

با آغاز رهبری ایت الله سید علی خامنه‌ ای در سال ۱۳۶۸ شمسی، رئیسی با حکم محمد یزدی رئیس وقت قوه قضائیه به عنوان دادستان تهران منصوب شد. در سال ۱۳۷۳ شمسی، ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ شمسی در این سمت بود. او از سال ۱۳۸۳ شمسی تا ۱۳۹۳ شمسی، معاون اول قوه قضائیه و در سال‌ های ۱۳۹۳ شمسی تا ۱۳۹۴ شمسی دادستان کل کشور بود. در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ شمسی، ابراهیم رئیسی با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

او همچنین دادستان کل ویژه روحانیت، از سال ۱۳۸۵ شمسی نماینده خراسان جنوبی و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و از سال ۱۳۷۶ شمسی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است. رئیسی پیش از آستان قدس، تولیت امامزاده صالح را بر عهده داشت. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ شمسی جمهوری اسلامی ایران نامزد اصلی اصولگرایان بود که با کسب ۳۸٬۳٪ آرا (۱۵٬۷۸۶٬۴۴۹ رای)، در برابر ۵۷٪ حسن روحانی (۲۳٬۵۴۹٬۶۱۶ رای) شکست خورد! او در ۲۳ مرداد ماه سال ۱۳۹۶ شمسی با حکم آیت الله سید علی خامنه‌ ای به مدت ۵ سال به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

ابراهیم رئیسی دارای سخنرانی‌ ها و مقالات علمی در موضوعاتی از قبیل تعداد اسباب مسئولیت، مفهوم رهن، بیع فاسد و اقسام آن، مدیریت کارآمد، تاریخ بازرسی در ایران، نظارت اثر بخش، تاثیر متقابل تصمیمات قضائی و اقتصادی و جایگاه نظارت و بازرسی در اسلام است.

سید ابراهیم رئیسی در اینستاگرام

https://www.instagram.com/raisi_org

 

هشتمین رئیس‌جمهور ایران، دکتر سید ابراهیم رئیسی، ۶۱ ساله و متولد مشهد است. او در یک خانواده روحانی به دنیا آمد و در ۵ سالگی پدرش را از دست داد. سال‌های کودکی را با کار و دست‌فروشی در کنار تحصیل طی کرد. از ۱۲ سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شد و در ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل به قم آمد. در مبارزات انقلاب اسلامی حضوری پررنگ داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با انتخاب شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، وارد دستگاه قضائی نوپای جمهوری اسلامی شد. دادستانی شهرهای کرج و همدان، و جانشینی دادستان تهران، از سمت‌های نخستین وی در دستگاه قضا بود.

ماموریت‌های ویژه قضایی امام به خاطر قاطعیت قضایی

در سال ۱۳۶۷ به دلیل قاطعیت و اشراف حقوقی، دوبار به صورت مستقیم از جانب امام خمینی(ره) مأموریت ویژه قضائی پیدا کرد. ۵ سال دادستان تهران، ۱۰ سال ریاست سازمان بازرسی کل کشور، ۱۰ سال معاون اول دستگاه قضائی و همچنین دادستان کل کشور، از مناصب مهم سید ابراهیم رئیسی بود.

نگاهی به زندگی رئیس جمهور هشتم

 

وی دروس حوزوی خود را تا اخذ درجه اجتهاد ادامه داد و از سال ۱۳۸۵ ضمن نمایندگی مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، از سال ۱۳۹۷ هم با اکثریت آرا، به نائب رئیسی اول این مجلس انتخاب شد.

تدریس دروس حقوقی در دانشگاه‌ها و کرسی تدریس سطوح عالی خارج فقه

دکتر سید ابراهیم رئیسی، با اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی، پایان‌نامه دکترای فقه و حقوق خصوصی را نیز با درجه عالی در دانشگاه شهید مطهری دفاع کرد. وی صاحب چند جلد کتاب تخصصی فقهی و  حقوقی است. حجت الاسلام دکتر رئیسی، سابقه تدریس دروس حقوقی در دانشگاه‌های تهران و کرسی تدریس سطوح عالی دروس خارج فقه و اصول را نیز داراست.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا