تاریخ دقیق روز جهانی زن در تقویم سال ۱۴۰۰ چه روزی است ؟

در تقویم جهانی روزی به نام زن نامیده شده است که اولین بار مراسم بزرگداشت زن در جهان در ۱۱۱ سال قبل در کشور امریکا برگزار شد و حالا در سراسر دنیا این روز به رسمیت شناخته شده است ، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی زن در تقویم را بررسی خواهیم کرد .

تاریخ دقیق روز جهانی زن در تقویم سال ۹۹ چه روزی است ؟

تاریخ دقیق روز جهانی زن در تقویم سال ۱۴۰۰

 

تاریخ روز جهانی زن در تقویم شمسی برابر است با :

سه شنبه روز ۱۷ ماه اسفند سال ۱۴۰۰

تاریخ روز جهانی زن در تقویم قمری برابر است با :

روز ۵ شعبان سال ۱۴۴۳

تاریخ روز جهانی زن در تقویم میلادی برابر است با :

روز ۸ ماه مارس سال ۲۰۲۲

تاریخ دقیق روز جهانی زن در تقویم سال ۹۹ چه روزی است ؟

هدف از برگزاری روز جهانی زن :

روز جهانی زن به منزله اتحاد زنان دنیا در برابر حقوق خود و تساوی حقوق با مردان است. این تساوی حقوق شامل همه زمینه‌ها همچون موارد علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

علت نامگذاری روز جهانی زن :

بعد از گذشت بیش از پنجاه سال، کاگران زن کارخانـۀ نساجی کتان در شهر نیویورک به منظور احیا خاطرۀ اعتصاب در این روز را که تبعیض،محرومیت وفشار کار و حقوق بسیار کم زنان را بیاد می آورد دست به اعتصاب زدند، صاحب این کارخانه به همراه نگهبانان بخاطر جلوگیری از همبستگی کارگران بخش های دیگر با اعتصاب گران و عدم سرایت آن به بخش های دیگر ، این زنان را در محل کارشان محبوس ساخت و بعدا به دلایل نامعلوم کارخانه آتش گرفت و فقط تعداد کمی از زنان توانستند از این حادثه نجات یابند و مابقی ۱۲۹ تن از زنان کارگر در این آتش سوختند.

به همین دلیل روز هشتم مارس بطور سنتی بنام روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان در خاطره ها باقی ماند. در سال هاى بعد در کشورهاى مختلف اروپایى و امریکا مبارزه زنان به شکل تظاهرات و اعتصاب کاری علیه فشار، تبعیض و استعمار کاری و همینطور برای داشتن حقوق برابر در اجتماع ادامه پیدا کرد.

از جمله یکی از مهمترین مدافعان حقوق زن در آلمان خانم کلارا زتکین (۱۸۵۷-۱۹۳۳) خواسته های مبارزان زن در آلمان را مبنی بر هشت ساعت کار در روز، تعصیلات ویژه در ایام زایمان و سایر حقوق طبق قانون را تقاضا کرد.

پس در واقع می توان گفت آغاز حرکت برای شکل گیری یک روز و اختصاص آن به زنان، ابتدا از دل فعالیت های اعتراضی زنان کارگر در آغاز قرن بیستم در امریکای شمالی و سراسر اروپا نطفه بست.

عکس نوشته تبریک روز جهانی زن :

 

تاریخ دقیق روز جهانی زن در تقویم سال ۹۹ چه روزی است ؟

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا