تاریخ دقیق روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

یکی از روزهای مناسبتی در تقویم روز جهانی فرهنگ بلوچ است که متاسفانه در کشور ما جدی گرفته نمی شود ، مردم بلوچ با فرهنگ و هنر غنی خود در جهان شهره هستند اما همچنان در فقر و بی توجهی مانده اند ، در این مطلب « تاریخ دقیق روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم سال ۱۴۰۰ » را بررسی خواهیم کرد .

تاریخ دقیق روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم سال 99 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم سال ۱۴۰۰

 

تاریخ روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم شمسی برابر است با :

چهارشنبه روز ۱۱ ماه اسفند سال ۱۴۰۰

تاریخ روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم قمری برابر است با :

روز ۲۸ ماه رجب سال ۱۴۴۳

تاریخ روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم میلادی برابر است با :

روز ۲ ماه مارس سال ۲۰۲۲

تاریخ دقیق روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم سال 99 چه روزی است؟

فرهنگ مردم بلوچ :

بی دلیل نیست که فرهنگ بلوچ، روزی جهانی دارد، چرا که این فرهنگ، یکی از قدیمی ترین فرهنگ هاست و آغازگر شهرنشینی و تمدن  و افسوس که این فرهنگ غنی در ایران امروز چندان پاس داشته نمی شود.

سیستان و بلوچستان، دومین استان پهناور ایران است با فرهنگ بلوچی،  فرهنگی که خاستگاه نخستین تمدنهای پیشرفته بشری و کانون اجتماعات شهرنشینی ست. شهر سوخته، داستان های پهلوانی اساطیری ایران، رستم و قصه های شاهنامه و سرزمین آسیاب های بادی، دهانه غلامان(دروازه بردگان) نمونه معماری موفق یک شهر هخامنشی، کوه خواجه، دژ سنگی و استوار دوران اشکانی- ساسانی است و هنر و تمدن فرهنگ ایران باستان، زبان تصویر گویای هزاره های تاریخ است.

در جنوب شرقی ایران، سرزمین بلوچستان با مساحتی در حدود ۱۷۵۰۰۰کیلومتر مربع واقع شده که از شمال به سیستان و افغانستان، از شرق به پاکستان، از جنوب به دریای عمان و از غرب به کرمان می رسد.

تاریخ دقیق روز جهانی فرهنگ بلوچ در تقویم سال 99 چه روزی است؟

سرزمینی خشک و گرم با میزان بارش بسیار کم که باعث می شود قناتها تنها منبع آبی مردمان بلوچ باشد. شرایط آب و هوایی باعث شده که آنها منازل خود را در فاصله های زیاد از هم قرار دهند و منطقه شاهد پراکندگی جمعیت باشد. بلوچ ها بیشتر به کشت مرکبات و خرما می پردازند. شباهت زیادی بین هوای بلوچستان و هندوستان وجود دارد بهمین خاطر محصولاتی چون تمبرهندی، نارگیل، انبه،موز و انجیر و …کشت می شود.

آثار و شواهد تاریخی پیشینه این خطه را به هزاره های قبل از اسلام میرساند. در کتیبه بیستون و تخت جمشید از آن با نام “ماکا” یاد شده است. در گذشته باتلاقهای زیادی در این منطقه وجود داشته، برخی براین باورند که ازترکیب کلمه “مکا” و “اراینا”(در زبان سانسکریت یعنی باتلاق) کلمه ای به وجود آمده که به مرور زمان به مکران تبدیل شده و سالیان سال بلوچستان کنونی را سرزمین”مکران” می خواندند.

سیستان در ایران، سرزمین عجیب و پرراز و رمزی ست، سرزمینی که قصه های بسیاری  را از روزگاران بسیار گذشته در دل خود دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا