ریشه‌ یابی نام شهرهای استان کردستان

جدول یاب ، محمد سیمری : استان کردستان، بخشی از سرزمینی است که تحت حکومت مادها اداره می شده است. کردها یکی از شعبه های مشهور نژاد آریایی هستند که از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از شرق به کشور ایران وارد شده اند و به شمال غربی و مشرق دریاچه ی ارومیه مهاجرت نموده اند و محققان در آریایی بودن آنها شکی ندارند. لازم به بیان است بخش عمده ای از سرزمین کردستان، که ایالتی از ایران محسوب می شده است در زمان سلسله ی صفویه بر اثر حمله ی امپراتوری عثمانی در جنگی به نام جنگ چالدران در سال ۱۵۱۴ از تصرف ایران درآمد و در حال حاضر از آن ها با عنوان های کردستان ترکیه، کردستان عراق و همچنین کردستان سوریه یاد می شود.

کردها مردمانی ایرانی تبار هستند که زبان، فرهنگ و آداب و سنن آنان در ارتباط و پیوند با دیگر مردمان در قلمرو زیست اقوام ایرانی است. بر اساس آنچه که در بررسی ها مشخص شده است چیزی در حدود ۳۰ میلیون کرد در سرتاسر نقاط جهان وجود دارد! دقت داشته باشید جمعیت زیادی از کردها در خارج از مناطق کردنشین در شهرهای استانبول، تهران، آنکارا، کرج، ارومیه و همچنین کشورهای آلمان، سوئد، نروژ سکونت دارند.

زبان کردی در استان کردستان و همچنین در استان های ایلام ، کرمانشاه ، همدان ، آذربایجان غربی و شمال خراسان و دیگر کشورها لهجه های گوناگونی دارد اما مه مترین ، پر تکلم ترین و یا به عبارتی لهجه رسمی و ادبی دو شاخه کرمانجی و سورانی است ، شاخه سورانی در استان کردستان لهجه رایج در ادبیات مکتوب است. دین مردم کردستان اسلام و اکثریت آن ها پیرو مذهب تسنن و شافعی می باشند ، شیوه ی غالب زندگی مردم در این استان سنتی و با هویتی قومی است.

مساحت استان کردستان، ۲۵۶۱۱ کیلومتر مربع و دارای ۱۸۰ کلومتر مرز مشترک در قسمت غربی خود با کشور عراق است. مرکز استان کردستان، شهر سنندج است که در فاصله ۵۲۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد که بنیاد جدید آن در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان خان اردلان پایه گذاری شده است. استان دارای ۹ شهرستان ، ۲۳ شهر ، ۲۶ بخش و ۸۳ دهستان می باشد. وجود حدود ۱۹۰۰ روستا در استان نمایانگر انس مردم به طبیعت و کشاورزی است! شهرهای استان کردستان عبارتند از سقز، قروه، مریوان، بانه، کامیاران، بیجار، دیوان دره، دهگلان، کانی‌ دینار، سریش‌ آباد، دلبران، سرو آباد، بلبان‌ آباد، زرینه، شویشه، کانی‌سور و بویین سفلی هستند.

مراتع و فضاهای گردشگری زیادی در این استان وجود دارد که در فصل های بهار و تابستان بهترین آب و هوا را داشته و زیبایی طبیعت آن زبان زد خاص و عام است.

ریشه‌ یابی نام شهرهای استان کردستان

کردستان از دو بخش کرد+ستان تشکیل شده و به معنای سرزمین کردها است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا