قرص ملاتونین چه فوایدی برای بدن دارد؟ + کاربردش در درمان کرونا

اخبار پیرامون درمان کرونا با قرص ملاتونین این روزها بسیار شنیده می‌شود، ما در این مقاله به این سوال می پردازیم که درمان ویروس کرونا با ملاتونین تا چه حد امکان پذیر است؟ هرچند اخبار مسرت‌بخش تولید واکسن کرونا گام بزرگی برای ریشه کن شدن این ویروس منحوس بوده اما متاسفانه همچنان دارویی برای درمان این بیماری کشف نشده است. داروهایی برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود که برای تمام افراد تاثیر یکسانی ندارد و به همین دلیل نمی‌توان به عنوان داروی قطعی درمان کرونا معرفی شوند. تاکنون بیش از ۳۰ دارو که در مرحله آزمایش هستند، برای درمان کرونا پیشنهاد داده شده که ملاتونین در راس آنها قرار دارد.

ملاتونین چیست  و چه فوایدی دارد ؟

پیش از آنکه به تاثیر ملاتونین بر کرونا بپردازیم، بد نیست که تعریف مختصری از ملاتونین داشته باشیم. به زبان ساده باید بگوییم که ملاتونین، هورمون تنظیم خواب در بدن انسان است. این هورمون توسط غده صنوبری که درست در وسط سر انسان قرار گرفته است، ساخته و ترشح می‌شود. ملاتونین به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید چه زمانی وقت خواب، چه زمانی وقت بیداری و حتی چه زمانی وقت غذا خوردن است. ترشح هورمون ملاتونین به هنگام شب و همزمان با تاریکی هوا در بدن افزایش می‌یابد. ملاتونین برای کمک به کاهش فعالیت عصبی به گیرنده‌های مغز متصل شده و سبب کاهش سطح دوپامین در بدن می‌شود و در این حالت دیگر به سختی می‌توان بیدار ماند.

تنها وظیفه ملاتونین در بدن تنظیم چرخه خواب نیست؛ این هورمون به تنظیم دمای بدن، فشار خون و تنظیم سطح برخی دیگر از هورمون‌های فعال در بدن نیز کمک می‌کند. گذشته از این موارد ملاتونین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد که برای بدن مخرب هستند، موفق عمل می‌کند.

دلایل کاهش هورمون ملاتونین در بدن

کم شدن سطح هورمون ملاتونین در بدن منجر به اختلال در خواب خواهد شد. کاهش ملاتونین ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • فعالیت در مشاغل شیفت شب
  • استعمال دخانیات
  • قرار گرفتن در معرض نور زیاد در شب (به ویژه نور آبی)
  • عدم دریافت نور طبیعی کافی در طی روز
  • افزایش سن
  • استرس

در این صورت می‌توان از قرص ملاتونین به منظور افزایش کیفیت خواب استفاده کرد. این قرص اعتیادآور نیست و جزء کم‌عارضه‌ترین مکمل‌های غذایی در نظر گرفته می‌شود. قرص ملاتونین نوعی مکمل غذایی است که آن را به راحتی می‌توانید در داروخانه بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کنید.

بررسی تاثیر ملاتونین در بیماری کرونا

طبق آخرین تحقیقاتی که در کلینیک کلیولند در آمریکا صورت گرفت، مشخص شد که مصرف ملاتونین تا ۳۰% احتمال مثبت شدن تست کرونا را کاهش می‌دهد. نتیجه این مطالعه در مجله PLOS Biology منتشر شده و امیدها برای یافتن راهکاری برای درمان بیماری کرونا را افزایش داده است. به تازگی محققان مطالعه‌ای انجام دادند که نشان می‌دهد بیماران مبتلا به کرونا با مصرف ملاتونین ممکن است مشکلات تنفسی کمتری را تجربه نمایند.

نتیجه تحقیقات در مورد ارتباط کرونا ویروس و ملاتونین

نام ملاتونین اکنون در میان ۳۴ داروی موثر در بهبود کرونا به چشم می‌خورد. باید یادآور شد که هرگز نمی‌توانیم ملاتونین را یک داروی قطعی برای پیشگیری و درمان کرونا بدانیم زیرا تحقیقات در زمینه این هورمون همچنان در حال انجام است اما آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که قرص ملاتونین در کاهش علائم کرونا موثر عمل می‌کند. دوز مصرفی ملاتونین در مقدار تاثیر آن روی کرونا ویروس موثر است؛ به طوری که دوزهای پایین ملاتونین (۳ تا ۶ میلی گرم در روز) به پیشگیری و درمان کرونا در مراحل اولیه کمک می‌کند و ملاتونین در دوزهای بالاتر (بیش از ۲۰ میلی گرم در روز) در کاهش آسیب ریه در مراحل پیشرفته‌تر کرونا موثر است.

آیا همه می توانند از قرص ملاتونین استفاده کنند ؟

از آنجایی که  قرص ملاتونین یک مکمل ایمن است، معمولا عارضه جانبی خاصی را در پی ندارد و تنها در موارد بسیار نادر در برخی افراد سبب سردرد، سرگیجه، معده درد و خواب آلودگی در طی روز می‌شود. بنابراین با خیال راحت می‌توان از قرص ملاتونین استفاده کرد. این قرص معمولا در بازار در دوز ۳ میلی گرم عرضه می‌شود و عارضه‌ای را به وجود نمی‌آورد. اما در برخی موارد نیز باید در مورد مصرف ملاتونین با احتیاط عمل کرد:

  • در صورت حساسیت به ملاتونین
  • در صورت داشتن دیابت
  • در صورت داشتن سابقه تشنج
  • در صورت استفاده از داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای خواب‌آور
  • در صورت بارداری و شیردهی

با این حال توصیه می‌کنیم که پیش از شروع مصرف مکمل ملاتونین در صورت استفاده از هر نوع دارو پزشک را در جریان قرار داده و نظر وی را جویا شوید.

پژوهش‌ها نشانگر آن هستند که سطح هورمون ملاتونین پس از ۴۰ سالگی در بدن کاهش می‌یابد و به همین دلیل است که افراد بزرگسال نسبت به کودکان خواب کمتری دارند. کاهش سطح ملاتونین در بدن سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود چراکه کم شدن خواب خودش روی سیستم ایمنی تاثیر منفی می‌گذارد و از طرف دیگر سطح آنتی اکسیدان نیز در بدن کم می‌شود. با مصرف قرص ملاتونین می‌توان به برطرف شدن این مشکل کمک کرد.

ملاتونین چگونه باعث کمک به درمان کرونا می شود ؟

تاثیر ملاتونین روی ویروس کووید-۱۹ از چند جهت می‌تواند باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

خاصیت آنتی اکسیدانی ملاتونین

ملاتونین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. عوامل تنظیم کننده سیستم ایمنی می‌توانند در بهبود عفونت موثر باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که ملاتونین موجب کاهش تولید سایتوکاین‌ها می‌شود. سایتوکاین‌ها پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند موجب بروز التهاب در بدن شوند و ملاتونین با مهار آنها در کاهش هر نوع التهاب از جمله التهاب مجاری تنفسی موثر عمل می‌کند. ملاتونین همچنین می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و استرس و آسیب اکسیداتیو را نیز مهار نموده و از این طریق نیز در بهبود کرونا موثر باشد.

تاثیر ملاتونین روی مغز

تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال بروز سکته مغزی در بیماران مبتلا به کرونا بیش از افرادی است که دچار دیگر بیماری‌های تنفسی مثل آنفولانزا می‌شوند. ملاتونین می‌تواند با کم کردن فشار خون، خطر سکته مغزی و التهاب مزمن را کاهش دهد و میزان مرگ و میر در بیماران کرونایی را پایین آورد.

ملاتونین و تقویت سیستم ایمنی

ملاتونین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. عوامل بیماری‌زای ویروسی، گیرنده NLRP3 را در بدن فعال می‌کند تا به این طریق التهاب افزایش پیدا کند. ملاتونین می‌تواند این گیرنده را مهار کرده و آسیب ریوی و تنفسی را کاهش دهد. سرکوب گیرنده NLRP3 با تاثیر مثبت در بهبود عفونت، خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

تاثیر ملاتونین روی آنزیم ACE2

آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین که به اختصار به آن ACE2 می‌گویند، آنزیمی است که به غشاء خارجی سلول‌های ریه، رگ‌های خونی، قلب و کلیه متصل می‌شود. این آنزیم نقطه ورود برخی از انواع کرونا ویروس به سلول‌های بدن است. ملاتونین به طور غیر مستقیم بر عملکرد ACE2 تاثیر گذاشته و احتمال بروز عفونت ناشی از ویروس کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا