قوانین نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان به چه صورت است؟

زندگی اجتماعی ما انسان‌‌ها؛ متشکل از مجموعه قراردادها و مقرراتی است که به ما کمک ‌‌می‌کند؛ در کمال آرامش و صلح در کنار یکدیگر زندگی نماییم. گاهی این قراردادها و قوانین به مذاق بخشی از جامعه خوش ‌‌‌نمی‌آید ولی نکته حائز اهمیت این ‌‌می‌باشد که؛ قانون حرف اول و آخر را در زندگی اجتماعی تعیین ‌‌می‌سازد. بنابراین؛ انسان‌‌ها بایستی دیدگاه‌‌های مخالف و مغایر خود با قانون را در چارچوبی قانون محور و صلح جویانه بیان داشته و از تخلف از قوانین جاری امتناع ورزند! یکی از موضوعاتی که در سالیان اخیر در کشورمان ایران، مشکلات و مخاطرات زیادی را در روابط آپارتمان نشینی و یا سایر صورت‌ های زندگی همسایه‌‌ها با یکدیگر ایجاد نموده است؛ بحث نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان ‌‌می‌باشد.

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان
این موضوع قطعا نیاز به گفتمان فرهنگی و اجتماعی مختص به خود را دارد که این تفاوت سلیقه در نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در بین گروه‌‌های مختلف مردم با سلایق و دیدگاه‌‌های متفاوت حل و فصل شود ولی متاسفانه؛ شاهد این بستر در کشور نیستیم و این تفاوت دیدگاه به صورت گفتمان محور حل نشده است.

ما ‌‌می‌دانیم که دستورات دین اسلام و مذهب شیعه، به میزان زیادی در دیدگاه‌‌ها و تفکرات ایرانیان وجود دارد و ‌‌‌نمی‌توان این موضوع را به راحتی انکار کرد. در واقع بخشی از مردم ما به دلیل احکام دینی؛ بر این اعتقادند که حیوانی مثل سگ، نجس بوده و نگهداری آن در خانه و محل‌‌های عمومی، مغایر شرع و اخلاق ‌‌اسلامی ‌است. همچنین بخشی از مردم بر این باورند که حیوانات خانگی دارای بسیاری از بیماری‌‌های قابل انتقال به انسان هستند که تهدیدی به سلامت و تندرستی انسان‌‌ها ‌‌می‌باشد. بنابراین؛ نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی را نادرست تلقی کرده و با اشخاصی که در نزدیکی محل سکونت و یا آپارتمان شان اقدام به نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی ‌‌می‌نمایند، دچار مشکل ‌‌می‌شوند.

از جهت دیگر؛ بخشی از مردم، برای موضوع نجس بودن سگ و دیگر حیوانات خانگی ارزش زیادی قائل ‌‌‌نمی‌باشند و با دلایل زیادی بر این باورند که سگ‌‌ها و دیگر حیوانات خانگی موجوداتی دوست داشتنی و ارزشمند هستند که بایستی مورد احترام و مهربانی ما انسان‌‌ها قرار گیرند. این دسته از افراد؛ ادعای خطر سگ و حیوانات خانگی را برای سلامت و بهداشت انسان‌‌ها با در نظر گرفتن موضوع واکسیناسیون حیوانات، بهداشت حیوانات و… رد ‌‌می‌نمایند و هر گونه تهدید سلامت انسان‌‌ها را از جهت سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی بسیار بهانه جویانه تلقی ‌‌می‌کنند.

با همه این اوصاف؛ قانون به عنوان عنصر تعیین کننده درست و غلط یک جامعه بوده و بایستی از طرف دیدگاه‌‌های گوناگون مورد احترام قرار گیرد. البته احترام به قانون؛ مغایرتی با دیدگاه مطالبه جویانه و فعالیت مدنی افراد در جهت اثبات صحت و درستی دیدگاه شان ‌‌‌نمی‌باشد و آحاد مردم، حق انتقاد و اعتراض نسبت به مسائل مختلف قانونی دارند که بایستی در چارچوبی قانونی و با رعایت موازین حقوقی و اخلاقی به انجام پذیرد.

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

قانون در خصوص نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان چه ‌‌می‌گوید؟

آیین ‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌‌‌ها در مورد نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان تعیین و تکلیف کرده است.

با گسترش و توسعه آپارتمان‌‌ها؛ زندگی همسایگان دارای تاثیر زیادی نسبت به یکدیگر بوده و قطعا مشکلات و تقابلات زیادی را نیز به همراه دارد. از همین رو، آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌‌‌ها؛ به دلیل تعیین و تکلیف در خصوص مناسبات و ارتباطات ساکنان آپارتمانها با یکدیگر و مشخص کردن حق و حقوق آپارتمان نشینان به تصویب رسیده است که بخش اعظ‌‌می‌از مسائل و روابط چند جانبه همسایه‌‌ها را در آپارتمان نشینی در بر دارد.

آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها؛ در خصوص نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی نیز به صراحت تعیین و تکلیف داشته است.

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

بر اساس ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها: «قسمت‌‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به ‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم مورد استفاده تمام شرکاء ‌‌می‌‌باشد، قسمتهای مشترک محسوب ‌‌می‌‌گردد و ‌‌‌نمی‌‌توان حق انحصاری برآنها قائل شد.»

همچنین در تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها: «گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر وهمچنین نگاهداری حیوانات در قسمتهای مشترک ممنوع است‌. قسمت‌‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است‌، هر چند که در قسمته‌‌‌ای اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت‌‌ها عبور نماید.»

با عنایت به این ماده قانونی، به خوبی مشخص ‌‌می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مثل؛ سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک بین ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها از حق شکایت برخوردار ‌‌می‌باشند.

منظور از نقاط مشترک و مشاع آپارتمان؛ راه پله‌‌ها، پشت بام، راه رو، پارکینگ و… است که مورد استفاده عموم همسایه‌‌ها قرار ‌‌می‌گیرد.

از سوی دیگر در صورتی که نگهداری حیوانات مثل سگ و گربه در آپارتمان، زمینه ساز ایجاد سر و صدا و شیوع بیماری‌‌های متداول باشد؛ حق طرح دعوی علیه واحد آپارتمانی که اقدام به نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی ‌‌می‌نماید برای سایر همسایگان محفوظ است.

با این اوصاف آشکار ‌‌می‌باشد که؛ در قوانین آپارتمان نشینی ایران، در خصوص نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت گیری‌‌های زیادی وجود دارد و اشخاصی که تمایل به نگهداری حیوانات در آپارتمان شان دارند بایستی مقررات و مسائل بهداشتی را به نحو احسنت رعایت نمایند.

به طور کلی؛ توصیه ‌‌می‌شود در زندگی آپارتمان نشینی، تعامل و تفاهم با دیگر واحدها سرلوحه کاری همه ساکنان قرار گیرد و این موضوع مختص در زمینه نگهداری حیوان خانگی ‌‌‌نمی‌باشد و دیگر روابط دو انبه و چند جانبه در زندگی آپارتمانی، نیازمند همدلی و تعامل همه ساکنان ‌‌می‌باشد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا