لیست انواع سوغاتی های شیراز در حل جدول

مرکز استان فارس شهر زیبای شیراز است، شیراز علاوه بر داشتن فرهنگ و شاعران به نام سوغاتی های فراوانی نیز دارد ،در این مطلب لیست انواع سوغاتی های شیراز را آورده ایم. وقتی یک گردشگر خارجی می‌خواهد به ایران سفر کند، شیراز اولین مقصد وی خواهد بود. این شهر شگفت‌انگیز همه فرهنگ، هنر، تاریخ و زیبایی کشورمان را در خود دارد.هرگاه به شیراز سفر کردید، به گردش و تکاپو داخل و اطراف شهر بپردازید تا به قدمت و تاریخ ایران کهن پی ببرید.

هتل های شیراز هر روزه آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگرانی هستند که به این شهر زیبا سفر می‌کنند. البته از چنین شهری انتظار می‌رود که سوغاتی‌های خوبی هم داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا انواع سوغاتی‌های خوراکی و هنری شیراز را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

لیست انواع سوغاتی های شیراز

انواع سوغاتی‌های خوراکی شهر شیراز

شیراز هم مانند اکثر شهرهای ایران سوغاتی‌های خوراکی دارد؛ با این تفاوت که تعداد سوغات‌های خوشمزه شیراز بیشتر از سایر شهرها است که ازجمله آن‌ها می‌توان سوغاتی‌های زیر را نام برد:

کلوچه شیرازی
کلوچه‌های شیراز با دیگر کلوچه‌هایی که تا امروز دیده‌اید، تفاوت دارد. کلوچه شیراز نوعی نان برنجی دایره‌ای شکل است که طعم و بوی خاصی هم دارد.

مسقطی
مسقطی نوعی شیرینی خاص است که از شکر، زعفران و نشاسته تهیه می‌شود. طرز تهیه این شیرینی در شهرهای مختلف ایران شبیه به هم است؛ اما مسقطی‌های شیراز به‌دلیل اینکه با انواع آجیل و گلپر تزئین می‌شوند، خوشمزه‌تر هستند و طرفداران بیشتری هم دارند.

فالوده شیرازی
بهتر است در هر سفر خود به شیراز چند بار سراغ فالوده‌های خوشمزه این شهر بروید و از آن میل کنید که بسیار مشهور هستند. بردن فالوده شیراز به شهر خودتان کار سختی است. به‌همین خاطر اکثر گردشگران فالوده‌های شیراز را در خود شیراز میل کرده و باقی انواع سوغاتی‌های شیراز را با خود به شهرشان می‌برند.

یوخه
یوخه هم یکی از شیرینی‌های مخصوص شیراز است که از چند لایه خمیر نازک تهیه می‌شود. روی یوخه را معمولا با پودر قند، دارچین یا پودر پسته می‌پوشانند.

بادام سوخته
جوشاندن بادام در آب و شکر باعث می‌شود در پی بخا شدن آب و بلوری‌شدن شکر اطراف بادام‌ها، شیرینی خوشمزه‌ای ساخته شود که شیرازی‌ها آن را درست می‌کنند. شما می‌توانید بادام سوخته‌های خوشمزه شیراز را به‌عنوان سوغاتی برای خانواده و دوستان خود ببرید.

حلوا شیرازی
حلوای زردرنگ مخصوص شیراز هم دیگر سوغاتی محبوب این شهر است که مانند فالوده باید در زمان اقامت در هتل های شیراز میل شود. بردن حلوا شیرازی به شهر خودتان کمی سخت است؛ چون ممکن در راه بریزد.

عرقیات و دمنوش‌های شیراز
نام دیگر شیراز، شهر گل‌ها است. با وجود گل‌ و گیاهان خوشبو و دارویی زیادی که در شیراز و اطراف آن وجود دارد، عرقیات و دمنوش‌های این شهر هم به سوغات آن تبدیل شده است. ازجمله این عرقیات می‌توان عرق بهارنارنج،‌ نسترن، بیدمشک، گلاب و آبلیمو را نام برد.

لیست انواع سوغاتی های شیراز

انواع سوغاتی‌های هنری شهر شیراز

سوغاتی‌های هنری شیراز همان صنایع‌دستی زیبایی هستند که به دست هنرمندان و صنعتگران این شهر ساخته می‌شوند. ازجمله صنایع‌دستی‌ شیراز می‌توان موارد زیر را نام برد:

منبت‌کاری
منبت‌کاری به هنر حکاکی و کنده‌کاری روی چوب گفته می‌شود. با خرید محصولات منبت شیرازی، هم به وضعیت اقتصادی هنرمندان آن کمک کرده‌اید و هم سوغات ارزشمندی برای عزیزان خود خریده‌اید.

خاتم کاری
انواع گلدان و جعبه‌های خاتم‌کاری شده را می‌توانید در بازارهای شیراز پیدا کنید. هنر ظریف خاتم‌کاری در کشورمان سابقه‌ای طولانی دارد که در آن با قراردادن تکه‌های ظریف چوب به‌صورت منظم و با رنگ‌های مختلف، اشیای بسیار زیبا و تزئینی می‌سازند.

معرق‌کاری
معرق‌کاری هم یکی دیگر از هنرهای دستی ظریف هنرمندان شیرازی است؛ می‌توانید انواع تابلوهای معرق را در بازارهای شیراز پیدا کنید و به‌عنوان سوغات به شهر و دیار خود ببرید.
نمونه‌هایی که عنوان کردیم، بخشی از سوغاتی‌های خوراکی و هنری زیبا شهر شیراز بودند. از دیگر صنایع و سوغات این شهر می‌توان به شیرینی رنگینک، لیموی شیرازی، میناکاری، سفالگری، شیشه‌گری و زیراندازهای نمدی آن هم اشاره کرد.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

لیست سوغاتی های تهران در حل جدول

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا