مشخصات تیربار اتوماتیک و نحوه عملکرد آن که شهید محسن فخری ‌زاده توسط آن ترور شد + عکس

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره مشخصات تیربار اتوماتیک و نحوه عملکرد آن که شهید محسن فخری ‌زاده توسط آن ترور شد، خواهیم داشت! با ما همراه باشید. یکی از روایت‌ های منتشر شده درباره نحوه به شهادت رسیدن شهید محسن فخری‌ زاده ، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌ های دفاعی وزارت دفاع طی عملیات تروریستی، استفاده از تیربار اتوماتیکی است که بر روی خودروی وانت در محل حادثه نصب شده بود!

موضوعی که علی شمخانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز این گونه آن را روایت می‌ کند:

” دشمن از سبک و شیوه کاملا جدید و حرفه ‌ای و تخصصی استفاده کرد و متاسفانه موفق شد که بعد از ۲۰ سال به هدف خود برسد. متاسفانه عملیات بسیار پیچیده ای بود و با به کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد و هیچ فردی در صحنه حضور نداشت. “

اما شاید این سوال پیش آید که تیربار اتوماتیک چیست؟

در پاسخ بایستی گفت تیربار اتوماتیک زیرمجموعه ‌ای از تسلیحات کنترل از راه دور است که در علوم نظامی تحت عنوان Weapon Remote Station یا جایگاه کنترل از راه دور سلاح شناخته می ‌شوند.

نصب سامانه Arrow 12 بر روی وانت

طی سال ‌های گذشته با پیشرفت تکنولوژی، موضوع کنترل از راه دور تسلیحات رزمی در دستور کار بسیاری از ارتش ‌های جهان قرار گرفته است و همین امر سبب شده است تا تسلیحاتی که راه‌ اندازی، روانه‌ سازی و استفاده از آنها نیازمند حضور نفر یا نفراتی در کنار آنها داشت، امروز به صورت تماما خودکار و به صورت اتوماسیون شده، کار خود را انجام دهند.

این جایگاه ‌های کنترل از راه دور غالبا برای کنترل آتش سلاح ‌های کالیبر سبک و متوسط بر روی انواع خودروهای زرهی، سکوهای زمینی مانند برجک‌ های مرزبانی، خودروهای رزمی سبک و حتی خودروهای غیرنظامی نیز قابلیت نصب دارد و در حقیقت یک پایه ثابت شده است که سامانه ‌های اپتیکی شامل هدفگیری و مسافت‌یاب بر روی آن نصب شده تا پذیرای سلاح مورد نیاز یگان عمل کننده بر روی آن برای کنترل از راه دور باشد.

نمونه ‌ای از کنسول هدایت یک سامانه تیربار اتوماتیک

به عنوان مثال سامانه Arrow 12 یک جایگاه کنترل از راه دور سلاح سبک و جمع و جور است که برای انواع تیربارهای کالیبر مختلف ۱۴.۵، ۱۲.۷ و ۷.۶۲ کاربرد دارد و به راحتی بر روی انواع پلتفرم‌ها مانند خودروهای زرهی، قایق‌های کوچک و حتی وانت‌های تجاری نیز قابل نصب است.

از جمله ویژگی ‌های تیربارهای اتوماتیک، مجهز بودن آنها به دوربین ‌های هدفگیری در شب و روز است  که در کنار کامپیوترهای محاسباتی مانند کامپیوتر محاسبه بالستیک گلوله، به افزایش دقت آنها کمک قابل توجهی می‌ کند. هدایت این تیربارها به صورت کنترل از راه دور و با استفاده از کنسول‌ های مخصوص صورت می ‌گیرد.

مهم ترین مزیت استفاده از سامانه ‌های کنترل سلاح از راه دور، کاهش تعداد نفرات درگیر و به دنبال آن کاهش تهدید جانی علیه آنها است؛ از سوی دیگر استفاده از این سامانه‌ ها توان درگیری در برد بیشتر با دقت بالاتر و در عین حال غافلگیری را افزایش می‌ دهد.

اما به تازگی محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه به شهادت رسیدن شهید محسن فخری ‌زاده گفته است:

سلاح استفاده شده در ترور شهید محسن فخری زاده مورد استفاده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است!

سرلشکر باقری درباره شهادت شهید محسن فخری زاده گفت که سرویس ‌های اطلاعاتی و تروریستی در ۱۰ سال اخیر بارها به دنبال ترور این شهید بودند، اما موفق نمی ‌شدند اما در اقدام اخیر با استفاده از فناوری ‌های جدید و تیربار هوشمند لیزری که با ماهواره کار می ‌کرد و همچنین اطلاعات دقیقی که از مسیر حرکت و انحراف از جاده اصلی تهران به سمت آبسرد صورت گرفت، دست به این اقدام زدند.

شلیک با تیربار صدا خفه کن انجام شد و  وقتی تیرها شلیک می‌ شد هم محافظان و هم خود شهید و خانواده شهید صدای گلوله را نمی ‌شنیدند بنابراین توانستند او را به شهادت برساند. تلاش‌ هایی که برای یافتن عاملان  صورت‌ گرفته است. سرلشکر باقری توضیح دادند پیشرفت های خوبی را به او گزارش داده ‌اند و بنابر اعلام سرلشکر باقری سلاح استفاده در ترور شهید فخری زاده مورد استفاده ارتش ناتو است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا