مه کیا صادقی نخستین زن ایرانی دریانورد در خزر کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره مه کیا صادقی ، نخستین زن ایرانی دریانورد در خزر خواهیم داشت! با ما همراه باشید. مه کیا صادقی منفرد به عنوان نخستین زن ایرانی دریانورد کشتی باری در دریای خزر ، اردیبهشت سال ۱۴۰۰ شمسی رسما به‌ عنوان کارآموز افسری کار خود را روی کشتی آغاز کرد. وی پس از گذراندن دوره‌ های آموزشی با کشتی تجاری، سفر کاری ۳۵ روزه بین‌ المللی را تجربه کرده است و دو ماموریت به بندر آکتاو در قزاقستان رفته است.

جالب است بدانید وی هم‌ اکنون به دنبال شرکت در دوره‌ های افسری کشتی‌ های تناژ نامحدود و اقیانوس‌ پیما در خارج از ایران است!

بد نیست بدانید مه‌ کیا صادقی متولد سال ۱۳۷۸ شمسی در زنجان می باشد. وی در پاسخ به این سوال که چرا رشته دریانوردی را انتخاب کرده است؟ می گوید: به خاطر علاقه‌ ای که به این رشته داشتم، انتخاب کردم و دنبال آن رفتم و خواستم یک تابوشکنی کنم! و راهی برای بانوانی که به این رشته علاقه‌ مند هستند را باز کنم. درست است که دانشگاه‌ های کشور ما رشته‌ های خوب و کارآمدی دارند اما من رشته‌ ای را انتخاب کردم که تعداد پذیرش در این رشته خیلی کم است و هدفم علاوه‌ بر تابوشکنی رسیدن به کاپیتانی اقیانوس پیما است!

مه کیا صادقی به تازگی در مصاحبه ای پیرامون چالش‌ های این حرفه در ایران می گوید: در کلاس‌ های ملوانی فقط من دختر بودم و فضا خیلی مردانه بود! عمدتا طوری نگاه می‌ کردند که حس اضافه‌ بودن به من دست می‌ داد اما تمام تلاشم این بود که بگویم تفاوتی با آقایان ندارم و خانم‌ ها هم می‌ توانند دریانورد باشند! افسرهای زن ما که تعدادشان زیاد نیست، در رده کشتی‌ های زیر ۳ هزار تن فعال هستند. متأسفانه به بانوان دریانورد کشتی نمی‌ دهند! مشکل دیگر این که در کشورهای دیگر هم نمی‌ توانیم با پاسپورت ایرانی در این صنعت وارد فعالیت شویم. به همین دلیل یک راه می‌ ماند و آن هم دریافت تابعیت یک کشور دیگر و گذراندن دوره‌ های افسری کشتی‌ های اقیانوس‌ پیما در کشوری دیگر است.

من همه سختی‌ ها را پذیرفته‌ ام و تنها موردی که برایم  جدیدتر است، رولینگ کشتی است، اینکه کشتی مدام تکان می‌ خورد و مدام تعادل‌ ام را باید حفظ کنم و با این شرایط چند ماه بر روی آب زندگی کردن که همه چیز در حال حرکت می‌ باشد، خاص و سخت است! اما همچنان دریانوردی شیرینی‌ های خود را نیز دارد.

براساس تجربه‌ ای که در این مدت کسب کردم دریانوردی صبر زیادی می‌ خواهد و جدای از صبور بودن باید فرد بتواند به طور سریع در هر شرایطی عکس‌ العمل نشان دهد یعنی یک دریانورد باید بتواند، در هر موقعیتی بهترین تصمیم را بگیرد.

طبق اعلام اداره دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ۳۴۷ زن دریانورد در بخش‌ هایی مانند ملوان صیاد، ملوان عمومی و ملوان عرشه در بخش شناورهای مسافری فعالیت می‌ کنند و تعداد انگشت‌ شماری از این افراد نیز در رده افسری مشغول فعالیت هستند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا